Gå til innhold

M5 F90 eksosanlegg


Billyboy
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg er så griseheldig at jeg går og venter på en herlig 2020-modell F90 (ikke competition) som skal ankomme landet i oktober.

Lyden på eksosen er fet, men jeg kunne tenke meg at den låt enda litt fetere. Men man må kunne skru av lyden med knappen som vanlig.

Det er helt uaktuelt for meg å gjøre noe slikt selv, så det jeg lurte på er om noen kjenner til et sted jeg kunne fått tilbud på et grommere anlegg, komplett installert?

f.eks Schnitzer, Manhart, Akropovich.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du er mildt sagt griseheldig, F90 er virkelig min drømmebil 😎 Lommeboka mi sa stopp når jeg kom til 540d, så det kjører jeg (men en dag skal jeg ha M). Jeg satt på med en F90 M5 rundt nordsløyfa på Nurburgring. Bilen er rett og slett ett brutalt monster, den utvider fysikens lover sånn som den akselererer, bremser og går gjennom svinger. 

Når det kommer til eksos så ville jeg gått for Akropovich. Det er en kvalitets leverandør som leverer skreddersydde anlegg til F90 M5. 

Når du får bilen så hadde det vært konge om du delte litt erfaringer her på forumet. Jeg er sikkert på at veldig mange her vil finne det interessant 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Når du får bilen så hadde det vært konge om du delte litt erfaringer her på forumet. Jeg er sikkert på at veldig mange her vil finne det interessant 👍

Det skal jeg gjøre Fredrik!

noen erfaringer så langt -

Siden jeg har et genuint behov for firehjulstrekk på glatt føre (vanskelig bakke hjemme) hadde jeg slått fra meg alle tanker på M-bil. Helt til F90 dukket opp. Den gjør alt bra, rett og slett. Har fått testet F90 competition også, men dempingen blir litt vel hard etter min smak. Det hører med til historien at jeg har to barn i småskolealder som trenger transport både hit og dit, og at jeg pendler til byen 3 ganger i uka. 

Jeg er midt i 40-åra, har spart opp en god slakk på rammelånet over lang tid, og forhandlet fram en veldig god rente med banken (2,45%, i skrivende stund). Huset er på plass, leieboer med leieinntekter er på plass, vi har to solide inntekter og fritidsbolig ser det ut til at vi arver, så det trenger vi ikke binde opp kapital på. Nettopp nå fikk en bilfrelst kollega hjertetrøbbel på grunn av stress. Det fikk meg til å tenke - ikke vent for lenge med å realisere drømmene, en dag er det faktisk for sent, og da sitter man igjen med angeren. Begynte derfor å se hva som finnes på markedet av brukte F90. Jeg har aldri kjøpt ny bil før, kun 2-4 år gamle relativt rimelige og driftssikre biler. Det er først for 6 år siden jeg tok meg råd til å kjøpe bil litt mer med hjertet, da jeg gikk for min første BMW (en 525D).

Satte opp et regneark med oversikt over km, ekstrautstyr, bruk og garantibetingelser og la inn de F90’ene jeg fant på Finn. Bilene fikk trekk for det de «manglet» i forhold til det jeg ønsker meg, og bare en liten bonus for ekstrautstyr som jeg mener er unødig. Garantiforhold vektet jeg nokså høyt, siden jeg har erfaring med at ting kan gå galt. Da vil man helst ikke havne i en skvis mellom bruktbilselger, 3.parts forsikringsselskap og bilprodusent. Drømmebil uten ordentlig trygghet er ikke drømmebilen, rett og slett. For å ha en referanse til en ny bil dro jeg ned på min lokale forhandler for halvannen uke siden og fikk satt opp et tilbud på en M5. De la inn storkunderabatt, og selgeren ville også se hva han kunne få til med en prat med importøren. Tilbudet var på 2020-modellen, de første som blir produsert, og det var noen få slots igjen på en produksjonsbatch som går i september og leveres i oktober.

Noen timer senere ringte selgeren tilbake og presenterte hva de hadde kommet fram til. Jeg ble nokså overrasket, hadde ikke forventet et såpass bra tilbud. Excel-arket viste ganske grønne tall for nybilkjøpet.

Tilfeldigvis hadde jeg målt blodtrykket tidligere på dagen, og da lå det på 132/77. Dønn normalt. Etter praten med selgeren tenkte jeg «dette kan jo faktisk la seg gjøre», og målte et blodtrykk på 170/78. Jeg begynte å traske hvileløst rundt - støvsugde huset, tok oppvasken, tørket støv. Kona ringte meg for å avklare ettellerannet om barna og jeg sa litt opprømt at jeg hadde noe spennende å fortelle. Da hun kom hjem la jeg fram argumentene og… HUN SA JA!!! Fantastiske dama sa tute meg JA! 

Jeg begynte å hoppe rundt i stua og juble. Ungene lurte på hvorfor jeg hoppet, og spurte om jeg kunne gjøre det igjen 🙄😂. Jeg plinget på selgeren og han satte bilen i bestilling omgående for å ikke misse produksjonsbatchen. 

Nå leser jeg alt jeg kan og ser videoer på Youtube om F90. Sliter med å konsentrere meg på jobb. Kan fortsatt nesten ikke tro at det er sant at jeg skal kjøre rundt i drømmebilen om ikke mange ukene.

Har valgt å holde alt hemmelig for resten av familien, venner og kollegaer, og satser på å få det veldig moro med overraskelseseffekten når bilen står der 😄. Det er vanskelig å holde kjeft så det er greit å ha forumet her som sikkerhetsventil kjenner jeg!

Endret av Billyboy
Anonymisere litt mer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med flott bil :)

Du kan kjøpe selv på nettet og få det levert til BMW verkstedet så de kan bytte det samtidig som de gjør overleveringskontroll  på den :) da ville jeg gått for Armytrix. https://www.armytrix.com/product/bmw-f90-m5

Endret av quandt1960
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fahad - Det ble Marina blue bay metallic. Valgte stålbremser fremfor keramisk, det er ikke verdt 100 000kr etter min mening. Litt bremsestøv klarer jeg å håndtere, og hvis jeg skal kjøre bane blir det dyrere å bytte ut keramiske. Blåblått blir fint :) og så er det laserlys, da blir det blå detaljer i lyktene også. 

Quandt - godt poeng... Må tenke litt på den (og se nøye etter om jeg faktisk har råd til det nå) Armytrix er helt drøyt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra "story" på hvordan og hvorfor du endte med ny M5 - arti lesning😅 Forøvrig tenkt på det et par ganger at mange av de nesten nye BMW'ene i høy prisklasse som selges på Finn virker billig sett mot listepris inkludert utstyr, men at hvis folk hadde visst hvor mye rabatt som ofte gis på ny BMW hadde det kanskje ikke virket så billig. 

Må være deilig å kjøpe en sånn bil og vite at du kan ha den i 5 bekymringsfrie år så det er bare å nyte det. Gratulerer 🙂

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Billyboy skrev:

Fahad - Det ble Marina blue bay metallic. Valgte stålbremser fremfor keramisk, det er ikke verdt 100 000kr etter min mening. Litt bremsestøv klarer jeg å håndtere, og hvis jeg skal kjøre bane blir det dyrere å bytte ut keramiske. Blåblått blir fint :) og så er det laserlys, da blir det blå detaljer i lyktene også. 

Quandt - godt poeng... Må tenke litt på den (og se nøye etter om jeg faktisk har råd til det nå) Armytrix er helt drøyt!

Ja Armytrix er om du vil ta den helt ut :) jelt drøyt. personlig holdt M Performance lenge (Akrapovic er leverandør til BMW der)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med bestilling av drømmebil. Når det gjelder økonomien er jeg også av den typen som tenker veldig igjennom i for kant og lurer litt på om man har råd eller ei. Men som oftes når handel er utført og har gått en måned så er alt det glemt, når man ser at det egentlig ikke påvirker økonomien i veldig stor grad. Lånte akkurat opp 900 for ny bil, og tenker ikke lenger over den ekstra kosten på lånet. (Solgte x5n i fjor høst og putta alle de pengene inn på lånet, men gikk 3/4 år før jeg fikk den nye)

Når det gjelder keramiske bremser så føler jeg det er litt sånn jeg har stor tiss greie. Stål bremser er bedre en Keramiske bremser til vanlig bruk. Får du f.eks en stein mellom skive og kaliper skaper det store problemer på keramiske bremser. I tillegg så liker de litt varme før de yter bra. Ser mange sliter i regnvær med å få de til å ta med engang.

Eksos, jeg ville valgt å kjørt med originalt en stund og heller oppgradere senere. Da får man litt følelse av å få noe nytt igjen. I tillegg er det mye lyd original anlegget. Ellers har ac shnitzer   flere oppgraderinger som er mulig å velge, samtidig som de gir garanti på delene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med drømmebil i pipelinen og morsom historie. Det er ofte vel så kjekt å lese om disse som om selve bilen 🤔 svart interiør eller har du valgt farge der også? :D Cognac-brunt interiør er jo magisk mot Marina Bay-fargen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...