Netlandet Posted August 22, 2019 Share Posted August 22, 2019 (edited) Hei alle sammen! Jeg har etter litt tenking frem og tilbake bestemt meg for å lage en tråd her på Bimmers om mitt siste BMW E39 prosjekt. Dette er en bil jeg har eid i snart 10 år og bygd om i flere omganger. I denne fasen av prosjektet blir motoriseringen levert av Japan og solide Toyota. 2JZ 3,4 stroker med singelturbo, satser på ca. 800 hjulhester. Drivlinje består av E46 M3 girkasse, custom mellomaksel og forsterket E39 M5 bakaksel. Som noen av dere kanskje vet har jeg ganske mye erfaring med E39 modellene fra tidligere, har blant annet bygget og godkjent en 96 mod. 528iA med S50B32 og 6. trinns girkasse. Mer om denne her: https://bimmers.no/forums/topic/817032-bmw-e39-s50b32/ Denne bilen fikk uheldigvis et kortvarig liv og ble solgt i deler etter en runde på taket. Videre til prosjektet; Bilen det skal monteres 2JZ i er denne. Originalt en 2000 mod. 520iA i den noe sjeldne fargen Royalrot Metallic. Bilen har jeg som nevnt eid i mange år, og den har underveis vært gjennom flere runder med ombygginger og modifikasjoner, og ble i første omgang bygget om og godkjent som 528i med manuelt gir. Her som original 520iA tilbake i 2008. Satte inn M52B28, monterte komplett original M-sport og bygde om til manuelt gir i 2012. Bilen ble godkjent hos Statens Vegvesen i 2013. M52B28 ble fort litt tamt, og etter mye vurdering frem og tilbake bestemte jeg meg for å gå for V8. Motorvalget falt på en Lexus 1UZ-FE motor som ble bygget opp etter alle kunstens regler, og påbegynt montert i bilen med twin-turbo oppsett. Underveis i byggingen ble også interiør, hjuloppheng osv. gjennomgått. Her er noen bilder fra overhaling/oppbygning av bakaksel. Alle foringer er Powerflex, bremser er modifiserte 330mm K-sport, differensial er oppgradert til 40% brems med nye lameller og samtlige stag/foringer/bolter er erstattet med nye. Videre ble det sveiset inn flatt gulv bak for plass til eksos. Bilen ble også malt under i bilens farge. 4 Bensintanken modifisert for å tillate bruk av mekanisk bensinpumpe. Bensinrør i AN8 (retur) og AN10 (tilførsel) lagt opp under bilen. Etter denne fasen stagnerte prosjektet pga. andre prioriteringer, flytting osv. Det var også en del løsninger jeg ikke var fornøyd med på en bil som skal kjøres på veien, blant annet veldig stive motorfester, trange klaringer og redusert lydisolasjon. Jeg valgte derfor å selge denne motorpakken og investere i en 2JZ-GTE, da dette er en enklere motor å få til å fungere i bilen hvor jeg blant annet kan bruke BMW girkasse/drivlinje og samtidig få plenty av effekt. Tidligere i sommer hentet jeg derfor en komplett 2JZ-GTE med 3,4 liters stroker kit. Motoren har i tillegg CNC-portet topp, HKS 264 kammer og diverse andre fine deler. (Flere bilder kommer av motorbygget) Etter dette har jeg bygd om interiøret i bilen. Dette består nå av svart taktrekk, svart dashbord, svart gulvteppe og sandbeige seter. Alcantara ratt og ombygging til M5 instrument. Det ble samtidig lagt opp ledninger, slanger og rør under gulvteppet for å forberede mot turbomotor. Felger ble lakkert og frembremser er erstattet med kalippere fra Audi RS6 og skiver fra E60 M5. Eibach stabstag montert. Foreløpig står bilen slik: Neste steg er å sette motor/girkasse inn i bilen. Kommer til å oppdatere i tråden etterhvert som ting skjer. Målet er å ha bilen ferdig til våren 2020! Med vennlig hilsen Thomas Netlandet Edited October 25, 2021 by Netlandet Otis, ///M-ini95, Sjakalen and 22 others 25 Link to comment Share on other sites More sharing options...
///M-ini95 Posted August 22, 2019 Share Posted August 22, 2019 Ahh, elsker slike tråder! Følger med her 😀 Netlandet 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
BjornarHS Posted August 22, 2019 Share Posted August 22, 2019 Rått bygg! Netlandet 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Otis Posted August 22, 2019 Share Posted August 22, 2019 Får man alt slikt godkjent? Flott bygg, og liker alle detaljer! Netlandet 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel. Posted August 22, 2019 Share Posted August 22, 2019 Tøft Var spent på prosjektet med 1UZ motoren, men 2JZ er absolutt ikke feil det heller Netlandet 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabz Posted August 24, 2019 Share Posted August 24, 2019 Rått, følger spent med her Netlandet 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Netlandet Posted August 25, 2019 Author Share Posted August 25, 2019 Liten motorupdate. Har fått sveiset på AN-bungs på toppdeksler og bunnpanne, samt kjølerør. AN20 til radiator. AN20 til radiator. Oljeretur fra turbo. AN10 Bunnpanne er har blitt sandblåst og gjort ren. Er kun montert provisorisk, skal demonteres og elokseres sammen med andre aluminumsdeler senere i prosessen. Her ser dere litt av bunndelen på motoren. Brian Crower 3,4 stroker oppsett med smidde deler. Laget brakett for BMW servopumpe slik at jeg kan bruke originale rør. Dette er kun den første delen av braketten, det skal også lages en som stiver pumpa i bakkant. Skjært ut plater som skal brukes til produksjon av motorfester. Slik ser det ut i toppen. HKS 264 kamaksler, Ferrea ventiler og titan retainers. Har kun fått montert ett toppdeksel foreløpig. Sveiset på AN10 bungs og borret ut baffle-plate på innsiden, før alt er sandblåst og gjort rent. Baffle-platen er nå skrudd fast (Har ingen bilder av dette). Et helhetsbilde av motoren. Sist men ikke minst har jeg hentet en E46 M3 6. trinns kasse som kun har gått 60 000km. Dette er robuste girkasser som er ganske identiske med originale Supra (Getrag V160) girkasser. Skal kjøres med adapterkit og 2-platet Tilton clutch. Forøvrig har også bruksbilen har fått nye bremser og er nå klar for salg. 2012 mod. 328i med 130 000km på telleren. Svært velholdt. Selges for 299 000,- inkludert omreg. Mvh Thomas Netlandet ChrisP, AlexHD, uglefossen and 5 others 8 Link to comment Share on other sites More sharing options...
mr.Wreckless Posted August 26, 2019 Share Posted August 26, 2019 Målløs! 😶 Netlandet 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slavearbeider'n Posted August 26, 2019 Share Posted August 26, 2019 Syke satan. Elsker sånne bygg! Netlandet 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Netlandet Posted August 26, 2019 Author Share Posted August 26, 2019 (edited) Toppdeksel nr. 2 ferdig modifisert og glassblåst. Skrudd baffle-plate: Montert provisorisk på motor. Servopumpebrakett ferdig. Muttere til pumpe skal TIG-sveises fast, så den er enkel å demontere. Motorrommet begynner å bli klart for 2JZ. Har montert E30 kjølevæsketank med nivåsensor og satt opp +-pol stasjon på h. dempertårn slik at det er servicevennlig og tilgjengelig. ABS modul er forøvrig flyttet inn under kupèfilter, på v. side sitter BTR under kupèfilter.4 Motorrrommet skal selvfølgelig lakkeres i bilens farge tilslutt. Noen helhetsbilder av bilen. Den er støvete, men skal snart inn i garasjen Mvh Thomas Netlandet Edited August 26, 2019 by Clipictrial Slavearbeider'n, Peak, mr.Wreckless and 8 others 11 Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommyheimberg Posted August 26, 2019 Share Posted August 26, 2019 Dette var ett skikkelig prosjekt😃. Sinnssykt fint og bra arbeid😃. Fortsett med slike ordentlige oppdateringer😃👍👍 Netlandet 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
eronglan Posted August 26, 2019 Share Posted August 26, 2019 Sykt fin tråd, morsomt å følge med på! Netlandet 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reset Posted August 26, 2019 Share Posted August 26, 2019 spennende tråd, gledet meg litt å se utviklingen av V8 motoren, men som flere skriver: 2jz er ikke så aller verst den heller lykke til Netlandet 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Netlandet Posted August 27, 2019 Author Share Posted August 27, 2019 En liten update idag også. Har idag laget og montert bremseslanger foran. Bremsene består av E60 M5 skiver med Audi RS4 (?) bremsekalippere. Adapter til kalippere har jeg fått laget på SMV her i Askim. Bremseskivene er 374mm i diameter og bolt-on. Forøvrig også nye stag i forstilling, nye hjullager, gullkromatiserte bolter og elokserte nav. Bilstein PSS9 coilovers. Mvh Thomas Netlandet fxslin, BjornarHS, AlexHD and 5 others 8 Link to comment Share on other sites More sharing options...
scoot Posted August 27, 2019 Share Posted August 27, 2019 Disse prosjektene dine holder en så latterlig høy kvalitet. Målløs, gleder meg til flere bilder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts