Gå til innhold

Den store reisemål tråden!


 Share

Anbefalte innlegg

har begynt å sett litt mer konkret på turen som kanskje blir i sommer, ingenting er klinka.  men har sett ut noen steder for å kunne sette opp ett budsjett, har da sjekket priser for gjeldende steder uke 28 og 29.   mye er utsolgt spesielt 28 så jeg tenker å drøye turen til uke 30 for min del.

image.thumb.png.167c4b0f732636101cf6911d81dd67c5.png

her er det rom for å få med seg mye mellom stedene, og muligens ta seg noen ekstra dager.  men selve turen kan gjøres på 12-14 dager.

budsjettet jeg ender opp med for en slik tur uten å knipe igjen noe voldsomt ender på cirka 40k kr, 14 av de går til diesel. kan legge til at overnatting var dyrest i sveits.

 

her er en nettside over alpepass i sveits: 

https://alpen-paesse.ch/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke langt unna ruta jeg hadde foruten at jeg kjørte Tyskland der du kjører Polen, jeg droppet også ett fjellpass eller to da jeg rett og slett gikk litt lei av det 😅 Ellers vil jeg anbefale en tur innom Zurich, vi var kun der for dagstur, men flott by. Det jeg angrer mest på at jeg ikke var innom, var Dolomittene. Så vurder det😁 Jeg hadde kun 8-9 dager og to av dem var på ringen, med din ekstra tid rekker du det😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ingvaldsen Dolomittene (Val Gardena og veiene/passene rundt der - Passo Sella, Passo Pordoi) kan absolutt anbefales å kjøre innom, så det ville jeg absolutt fått med meg mens du først er der nede. Vi kjørte Grossglockner på vei sørover til Villach, men var tåke hele veien så såg lite på toppen. Nockalmstrasse på vei nordover fra Villach var absolutt en høydare, det var et nydelig stykke vei å kjøre og kan absolutt anbefales. Ligger dog litt øst for der du har tenkt deg. 

Ellers, noen som har anbefalinger til gode hoteller i København der en kan få connecting rooms? Vil ha poden på eget rom. Og som har parkering? Tenker å enten kjøre ned via Sverige fra Oslo eller ta DFDS fra Oslo i sommer.

Og også en god overnattingsplass nær Hirtshals? Båten går kl 10 om morgenen fra Hirtshals til Kristiansand på returveien hjem, og å kjøre fra Køben midt på natta for å nå det er ikke aktuelt.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, papertiger skrev:

@Ingvaldsen Dolomittene (Val Gardena og veiene/passene rundt der - Passo Sella, Passo Pordoi) kan absolutt anbefales å kjøre innom, så det ville jeg absolutt fått med meg mens du først er der nede. Vi kjørte Grossglockner på vei sørover til Villach, men var tåke hele veien så såg lite på toppen. Nockalmstrasse på vei nordover fra Villach var absolutt en høydare, det var et nydelig stykke vei å kjøre og kan absolutt anbefales. Ligger dog litt øst for der du har tenkt deg. 

 

takk for innslag ! ser ut som man for ei fin rute om man legge inn noen pass og trykker på unngå motorvei :D sikkert rom for flere attraksjoner men man blir sikkert lei spagetti veier etterhvert

image.thumb.png.da295cce819874f0c8f4714508aa0453.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig at flere skal ut å reise, her blir det 20 dagers roadtrip i Europa i juli. Skal komme med noen litt mer detaljerte tips fra min tur i 2019 i løpet av noen dager, men jeg synes Garmish Partenkirchen, Zugspitze, Schloss Neuchwanstein, Zurich, Kandersteg, Comosjøen og Dolomittene (Cortina d'Ampezzo) var flott. Særlig sistnevnte, der blir det flere dager denne gang. 

Er det mye hoteller etc. som er utsolgt allerede, for dere som har sjekket? Tenkte å ta mye av årets tur på sparket, men om det fylles veldig opp så er det kanskje greit å bestille iallfall noe hotell allerede. Er imidlertid ikke så kresen på hotellene, så et eller annet skal det vel være mulig å få tak i så lenge en har bil og kan flytte seg litt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Walkabout skrev:

Er det mye hoteller etc. som er utsolgt allerede, for dere som har sjekket? Tenkte å ta mye av årets tur på sparket, men om det fylles veldig opp så er det kanskje greit å bestille iallfall noe hotell allerede. Er imidlertid ikke så kresen på hotellene, så et eller annet skal det vel være mulig å få tak i så lenge en har bil og kan flytte seg litt.

Sjekket nurburg/adenau og moseldalen i slutten av uke 28 og da var det aller meste fullbooka, skal du til ringen på du regne med å bo 4-5mil unna banen.

En fin måte å sjekke slik på er å søke dit du skal når du skal dit på hotels.com, forså å trykke på kartet. Da kommer alle hotell opp med priser og plassering inkludert de som er fullbooka. Der det er fullt står det bare en strek

sjekk etterpå slutten av uke 29 og starten av uke 30 og da ser det litt lysere ut.

i alpene derimot ser det litt bedre ut, men de mest kjente stedene kan se ut til å være travle plasser.

jeg skal reise slik at jeg tar alt på sparket, går ikke det så sitter jeg med glede på min egen veranda hele ferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Driver og planlegger tur her nå, avreise fra Kristiansand blir torsdag 30. juni. Satser på å kjøre fra Hirtshals til Flensburg første kvelden, fremme rundt midnatt. Vet søndagen er best å kjøre på autobahn, men passer seg ikke slik denne gang. Håper å dunke gjennom hele Tyskland fredag 1. juli, antakelig mot Salzburg eller muligens mot Munchen (eller Stuttgart, men lite trolig) - avhenger litt av hvilken inngang vi ønsker å ta alpene fra.

Noen som har tips til beste strekke med autobahn, altså hvor det er mest fri fart og forhåpentligvis ikke mye veiarbeid? Kjørte straka vegen Hirtshals-Rothenburg (1100 km) på én dag i F11'en i 2019, men her synes jeg det var en del mikkmakk i trafikken så spørsmålet er om det finnes noen bedre ruter men som kanskje er noe lengre.

Foreløpige stoppunkter som skal med er Garmisch Partenkirchen (Zugspitze), Schloss Neuchwanstein, Zurich, Kandersteg, Como-sjøen (Bellagio) eller Garda, Milano, Venezia, Cortina (Dolomittene), Salzburg (Ørneredet), samt at det fort blir et par av alpepassene. Zermatt, St. Moritz og Livigno vurderes også, særlig på jakt etter downhill-sykling. Blir også innom Nice, Cannes og Monaco på ved ned til Spania. Vurderer å svippe innom Ljubljana og Rijeka, noen som har vært her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Walkabout skrev:

særlig på jakt etter downhill-sykling. 

Da bør du besøke Sølden, alt er tilrettelagt, gondol opp til toppen, tilrettelagt for dette. Hotellene hadde egne rom for sykkeloppbevaring, vask m.m 

Første gondol opp til 1400 m, neste opp til 3200 m.

CFEAC4ED-3A8A-4E5D-B0B5-57FB034FBE26.jpeg

327CE31B-C6EF-4E87-B0F8-95751E9DA179.jpeg

980F64AC-6E5C-4CCE-9DE6-7AA1B58AA496.jpeg

FC83D671-F01A-4810-96F3-950B5D08CE1F.jpeg

E5C0D190-A2F7-4AEE-A6CF-72EFD38E7189.jpeg

46500FFA-C757-42EA-A9F0-4E932D25C9EC.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ampera Den aktuelle Land Roveren - Defender SVX Concept, Spectre, Bowler var tidligere eid av Harry Metcalfe som også har en ganske prominent Youtube kanal - "Harry's Garage". Han har et par videoer med bilen :)

https://www.youtube.com/watch?v=Brrn2k0jW9E

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Walkabout skrev:

Driver og planlegger tur her nå, avreise fra Kristiansand blir torsdag 30. juni. Satser på å kjøre fra Hirtshals til Flensburg første kvelden, fremme rundt midnatt. Vet søndagen er best å kjøre på autobahn, men passer seg ikke slik denne gang. Håper å dunke gjennom hele Tyskland fredag 1. juli, antakelig mot Salzburg eller muligens mot Munchen (eller Stuttgart, men lite trolig) - avhenger litt av hvilken inngang vi ønsker å ta alpene fra.

Noen som har tips til beste strekke med autobahn, altså hvor det er mest fri fart og forhåpentligvis ikke mye veiarbeid? Kjørte straka vegen Hirtshals-Rothenburg (1100 km) på én dag i F11'en i 2019, men her synes jeg det var en del mikkmakk i trafikken så spørsmålet er om det finnes noen bedre ruter men som kanskje er noe lengre.

Foreløpige stoppunkter som skal med er Garmisch Partenkirchen (Zugspitze), Schloss Neuchwanstein, Zurich, Kandersteg, Como-sjøen (Bellagio) eller Garda, Milano, Venezia, Cortina (Dolomittene), Salzburg (Ørneredet), samt at det fort blir et par av alpepassene. Zermatt, St. Moritz og Livigno vurderes også, særlig på jakt etter downhill-sykling. Blir også innom Nice, Cannes og Monaco på ved ned til Spania. Vurderer å svippe innom Ljubljana og Rijeka, noen som har vært her?

Har et kart over frifart Her

tror ikke sonene med fartgrense på dagen er med der, er laaange strekk ned mot nurburgområde som har fra fart uten om 07-1900

 

angående nedoversykling så er vell det nydelig alle steder i alpene, men bemerket meg hvor billig det var i bormio når jeg var der.  Spesielt iforhold til kost pg losji til å være ei alpegryte

og der var det 2000meter høydeforskjell fra topp til bånn og utalllige løyper.

frister å prøve meg på nedoversykling iigjen etter 6-7 år uten, men frykter sykmelding/uføretrygd💩

 

å leie en brukbar elsykkel en plass det er fint å snike rundt er mer aktuelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi (dvs. de andre i gruppa - jeg tok en lang stiløpetur) leide el-mountainbikes sist gang vi var i Val Gardena. De raste rundt på veier og stier overalt i nærområdet der, tok gondoler opp og syklet ned. Masse muligheter i Dolomittene, og prisene er lavere enn om vinteren. Dog var det faktisk en 60/40 fordeling vinter/sommer på turisme når vi var der. Ganske bra aktivitet om sommeren og da altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Skulle alt klaffe, reiser vi nedover 10. September. Eg har laga eit utkast og tar med stor glede imot tips, råd , endringer av ruten etc.

Dessverre har vi kun 14 dager og eg har kanskje vore litt ivrig i planleggingen i forhold til å få sett mest mulig på kortest mulig tid. Er Transfăgărășan og transalpina verdt turen mot Romania?

Skal seiast, vi er begge glad i å kjøre bil. 15-16t kjøring med korte stopp har vi gjort mykje av. Men samtidig er ein på ferie så greit med eit par dager der ein slapper av og finner på andre ting. 

Ruten så langt: 

Førde 

Oświęcim  (Auschwitz)

Transfăgărășan

Transalpina

Berchtesgaden (ørneredet)

Großglockner ( ser at her snør det allerede no på værmeldingene så mulig det utgår)

Stelviopasset

Dolomittene 

Susten pass 

Interlaken

Napoleons ruten ned til Cannes 

Nurburgring

Førde

Totalt ca 9070km, nesten 650km pr dag på 14 dager, og det er jo der ein ser at det kanskje kan bli litt voldsomt?

Screenshot_20220808-002346.thumb.png.de2262638a49489e5798f55e38e1231b.png

Screenshot_20220808-004011.thumb.png.63b6c183555b9ce54557ddf4479481e7.pngScreenshot_20220808-004454.thumb.png.81ec70e952c5d41b08af06e41093e4fb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...