Gå til innhold

Kjøpshjelp F11 - Familiebil


Jonlar
 Share

Anbefalte innlegg

For min del er hele poenget med 5-serie at den skal ha ett anstendig komfortnivå og kraftig motor. Skal man ha 2,0 liters firesylindret motor så gjør "smør og brød" merkene en vel så god jobb til en billigere penge. 5-serie for meg er en premiumbil, og en premiumbil skal ha premium motorisering og premium utstyrsnivå. Det vil si seksylindret motor som er i stand til å gi bilen uanstrengte kjøreegenskaper og komfortutstyr som nettopp komfortseter, adaptiv understell, LED lys, adaptive cruise osv.

Jeg hadde komfortseter i min F10 530d, min erfaring med disse er at dette er noe av de mest komfortable setene jeg har kjørt i. Jeg kjørte i løpet av 3,5 år nær 60 000 km i disse og jeg må med hånden på hjertet si at komfortsetene i min nåværende G30 540d ikke når helt opp. Sitter du ikke godt i BMW sine komfortseter så er det ikke setene det er noe galt med, da er det kroppen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Skal man ha 2,0 liters firesylindret motor så gjør "smør og brød" merkene en vel så god jobb til en billigere penge. 5-serie for meg er en premiumbil, og en premiumbil skal ha premium motorisering og premium utstyrsnivå. Det vil si seksylindret motor.......

I all verden da Fredrik?

Bilen har eksakt de samme kjøreegenskapene, faktisk er alle egenskaper helt like, foruten akkurat motoreffekten. For all del, jeg foretrekker også 3.0 og mener 2.0 ikke kan sammenlignes, men det gjør da ikke en 520d til noe mindre 5 serie på noen som helst måte.

Uttalelsen din oser av "image/følelser/selvhevdelse"... Istedetfor et faktabasert  forhold til hva en 5 serie er, og ikke er. Det eneste du "mister" med mindre motor er.. nettopp, effekten (og det som medhører mtp register). BMW, og 5serie kanskje spesielt, er veldig mye mer enn bare høy effekt.

Videre så er også 3.0 på nyere biler betydelig mye dyrere enn 2.0 (trolig fordi folk har fått øynene opp for hvor fin denne motoren er). Jeg vil faktisk gå så langt som å si at om ikke effekt er veldig viktig for deg, kjøp 520d, og kos deg med en flott bil. Jeg tror nettopp det er i 2.0 du kan gjøre et "godt kjøp" / "mye bil for pengene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, TRF skrev:

I all verden da Fredrik?

Bilen har eksakt de samme kjøreegenskapene, faktisk er alle egenskaper helt like, foruten akkurat motoreffekten. For all del, jeg foretrekker også 3.0 og mener 2.0 ikke kan sammenlignes, men det gjør da ikke en 520d til noe mindre 5 serie på noen som helst måte.

Uttalelsen din oser av "image/følelser/selvhevdelse"... Istedetfor et faktabasert  forhold til hva en 5 serie er, og ikke er. Det eneste du "mister" med mindre motor er.. nettopp, effekten (og det som medhører mtp register). BMW, og 5serie kanskje spesielt, er veldig mye mer enn bare høy effekt.

Videre så er også 3.0 på nyere biler betydelig mye dyrere enn 2.0 (trolig fordi folk har fått øynene opp for hvor fin denne motoren er). Jeg vil faktisk gå så langt som å si at om ikke effekt er veldig viktig for deg, kjøp 520d, og kos deg med en flott bil. Jeg tror nettopp det er i 2.0 du kan gjøre et "godt kjøp" / "mye bil for pengene".

Ja men dette er altså min egen mening, og den må jeg få lov å ha. Jeg har ikke sagt at min meninger faktabasert, de fleste meninger er høyst individuelle. Hvorfor kjøper vi premiumbiler? Er det ikke nettopp for image/følelse/selvhevdelse at man ønsker å omgi seg med finere ting? 

Jeg sier ikke at 2,0 ikke er en bra motor, men jeg synes ikke den er premium nok i en bil som 5-serie. 3,0 litern er sprekere, lavere støynivå og lavere vibrasjon som iallfall jeg tolker som å være en vesentlig del av kjøreegenskaper. Eller kanskje kjøre følelse er ett bedre ord å bruke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 20 år gammel E46 kjørt rundt ca 400' km (men vedlikeholdt og stelt) gav meg en bedre kjøreopplevelse enn ny Avensis. Premium-følelsen forsvinner ikke etter kun få år og utviklingen går ikke så rasende fort egentlig.

Har suksessivt byttet fra E34, E39, E61 og nå til F11. Merker mindre forskjell fra F11 til f.eks Passat, enn man gjorde før. Spesielt vil jeg fremheve E39 som når den kom var flere lysår foran VW, Volvo etc. i utvikling og kjøreopplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Odd-M skrev:

Min 20 år gammel E46 kjørt rundt ca 400' km (men vedlikeholdt og stelt) gav meg en bedre kjøreopplevelse enn ny Avensis. Premium-følelsen forsvinner ikke etter kun få år og utviklingen går ikke så rasende fort egentlig.

Har suksessivt byttet fra E34, E39, E61 og nå til F11. Merker mindre forskjell fra F11 til f.eks Passat, enn man gjorde før. Spesielt vil jeg fremheve E39 som når den kom var flere lysår foran VW, Volvo etc. i utvikling og kjøreopplevelse.

Jeg kjører til daglig en 2019 Mondeo Vignale som firmabil og en 2018 G30 540d privat. Tro meg så er egentlig ikke forskjellen så stor som man skulle tro, iallfall ikke på kjørekomfort. BMWen er mer premium i form av teknologi og motor, ellers så har smør og brød bilene blitt veldig bra. Derfor så mener jeg at om motor og utstyr ikke er så viktig så man vel så godt kjøpe en VW, Skoda, Ford eller Volvo. Da får man en veldig bra bil som tilbyr veldig mye av hva en premiumbil gjør, bare ikke det siste lille ekstra.

Men man kan sammenlikne en E46 eller en E34 med tilsvarende vanlige bilmerker, da er forskjellen stor. Før fikk man virkelig valuta for pengene hvis man kjøpte BMW eller Mercedes. Jeg har i mange år hatt og eier fortsatt en 94 modell E34 520I, det er en sunn og velholdt bil men den har nå snart 300 000 km bak seg. Jeg fikk her for ett par år siden sjansen til å prøve en også veldig velholdt 94 modell Ford Scorpio 2,9 med kun 140 000 km. Altså en konkurrent til min E34 da de var nye på 90 tallet. Forskjellen var som natt og dag, selv om min har gått dobbelt så langt så føltes den fast og fin å kjøre. E34en fremsto som dønn solid der Forden rett og slett var skramlete, selv om den var strøken. Kvaliteten på eldre BMWer er rett og slett enestående, dette er noe man ikke merker så mye til i dag da alle biler stort sett har veldig bra kvalitet. I dag ligger forskjellen i teknologien slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Det vil si seksylindret motor som er i stand til å gi bilen uanstrengte kjøreegenskaper

Motoren i seg selv har objektivt sett ingenting med kjøreegenskapene å gjøre (bortsett fra vekt som i mange tilfeller vil favorisere en mindre motor), men kjørefølelse som du korrigerer det til senere er mer riktig uttrykk å bruke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg kjører til daglig en 2019 Mondeo Vignale som firmabil og en 2018 G30 540d privat. Tro meg så er egentlig ikke forskjellen så stor som man skulle tro, iallfall ikke på kjørekomfort. BMWen er mer premium i form av teknologi og motor, ellers så har smør og brød bilene blitt veldig bra. Derfor så mener jeg at om motor og utstyr ikke er så viktig så man vel så godt kjøpe en VW, Skoda, Ford eller Volvo. Da får man en veldig bra bil som tilbyr veldig mye av hva en premiumbil gjør, bare ikke det siste lille ekstra.

Men man kan sammenlikne en E46 eller en E34 med tilsvarende vanlige bilmerker, da er forskjellen stor. Før fikk man virkelig valuta for pengene hvis man kjøpte BMW eller Mercedes. Jeg har i mange år hatt og eier fortsatt en 94 modell E34 520I, det er en sunn og velholdt bil men den har nå snart 300 000 km bak seg. Jeg fikk her for ett par år siden sjansen til å prøve en også veldig velholdt 94 modell Ford Scorpio 2,9 med kun 140 000 km. Altså en konkurrent til min E34 da de var nye på 90 tallet. Forskjellen var som natt og dag, selv om min har gått dobbelt så langt så føltes den fast og fin å kjøre. E34en fremsto som dønn solid der Forden rett og slett var skramlete, selv om den var strøken. Kvaliteten på eldre BMWer er rett og slett enestående, dette er noe man ikke merker så mye til i dag da alle biler stort sett har veldig bra kvalitet. I dag ligger forskjellen i teknologien slik jeg ser det.

Etter at jeg var uheldig med en hjort i november med min F30 330E så har jeg hatt 3 forskjellige leiebiler. Ford focus/Toyota Corolla/Volkswagen alle var 2018/2019 modell. Og jeg kan med handa på hjertet si at min BMW med 2L var som dag og natt på alle de modellene der. Toyotaen var en katastrofe fra en annen verden. 

 

Men så klart skulle ønske jeg hadde rekke sekser uten tvil, men kan få en god bil med 2L og synst jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har trådstarter nevnt det at msport, xdrive og nybilgaranti var et ønske, og i den prisklassen bilen som ble linket av han var i så er det veldig få 530xdat i den prisklassen som fortsatt har garanti. så med mindre trådstarter har et budsjett på rundt 500 plussminus så ser jeg ikke hvorfor det diskuterest hva som er best av 2 og 3 liter selv om jeg aldri ville kjøpt noe 2 liter. 

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei og spørre om råd på kjøp av bil her på forumet er jo totalt håpløst. Jeg merket dette selv når jeg spurte om kjøpsråd til f11. 

Noen av utsagnene her er jo så borti natten på tryne at jah.. 

Jeg har vel den beste kjøremaskinen bmw p.d.d har produsert.. og attpåtil har den ALT utstyr som gikk og få levert..

Så fra nå av skal jeg kun anbefale M modeller, og attpåtil er dem ikke brukendes uten og vere fullspekket, for JEG vil ha det. 

 

Trådstarter spør ikke om personlige preferanser, han spør om tips ang. En bil han har sett på, han har attpåtil listet opp sine krav til kjøp av bil. 

 

Ps: Til han med stor tung dieselbil, som eiger en M-Sport bil for første gang.. jeg har kjørt litt 17mod. Mondeo, og den er ikke i nærheten av en 15mod. f11 når det kommer til kjøreegenskaper, finish, detaljer og infotainment. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/5/2020 at 8:19 PM, Jonlar said:

Hei,

Jeg er på utkikk etter familiebil, og har da spesifikt sett på 5 serie F11.

Tidligere har jeg kjørt både E90, F31 og kjører en i3S nå. Godt fornøyd med de.

 

Mye gode svar og noen svar som er litt off topic ser jeg. Synes bilen ser fin ut, mangler kanskje adaptive LED lys.
Biler uten denne blir fort seende gamle ut, er min mening.

Utstyret du ser etter burde det fint gå å laget et søk på finn.no med. Jeg ville styrt unna biler uten DAB om du ser på LCI av F11. Er mulig med 3-part DAB adapter men blir ikke det samme som originalt. Kan ettermontere originalt men det koster litt.

Om du ikke må ha diesel er denne fint utstyrt i mine øyne ; https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=170477909
Ser du kjører i3s, så mulig du har en del småkjøring? Da ville jeg vurdert bensin i så tilfelle.

Krok, m-sport osv er fullt mulig å ettermontere. Se etter nyest mulig bil, med det utstyret som koster mye å ettermontere er mitt råd. F11 nærmer seg fort siste året på garanti på siste produksjons året, har du vurdert bedre forsikring som dekker motor og drivverk? Istedenfor garanti?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt denne i din prisklasse.

530xd lci: https://www.finn.no/170778824

 

I debatten 2 liter firer vs 3 liter sekser, så er selvsagt sistenevnte best, men ofte dyrere. Her får du 3 liter til ca samme pris som 2 literen trådstarter linket til. Farge et veldig individuelt, og den grå dom trådstarter linket til med svart skinn og alu listverk er et eneste stort gjesp... men ikke ta dette som fasit. Kanskje trådstarter elsker dette. Utstyrsmessig og anbefaling her så er jeg fan av minst mulig utstyr. Men aut.bakluke ville jeg hatt. Og det største lydanlegget, fordi standardstereoen er faktisk grusomt dårlig.

Ellers er disse bilene over gjennonsnittet bra med tanke på feil :)

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare tilføye at det var ikke meningen å starte en diskusjon basert på egne personlige referanser. Dette var kun ett svar fra meg til ett par andre her som ytret sine personlige meninger på siden av trådens topic. Dog ble det rabalder da jeg kom på banen, det er tydelig at jeg klarer å engasjere og det velger jeg å ta som ett kompliment 😀

Til trådstarter så vil jeg bare si kjør på med F11. Dette er masse bil for pengene i dag og bilene har tålt tidens tann ganske bra. De har også klart seg bra når det kommer til feil og problemer, fallgruvene er langt færre enn hva man skulle tro for en bil som dette. Når det gjelder seter så vil jeg anbefale komfort seter, men prøv en bil selv å se hvordan du sitter i den. Vær obs på at luftbelgene til nivåreguleringen bak kan ryke, dette har BMW hatt en aksjon på om jeg husker riktig. Har bilen comfort acess så sjekk at alle håndtak fungerer, sjekk at IDrive skjem ikke henger eller fryser. Og selvsagt service historikk, 520d med N47 motoren har vært litt plaget med register havari når sant skal sies. Alt i alt så er dette strålende biler, jeg liker best 3 litern men det er som sagt en smaksak. 

Og til sist, enkelte her må få av skylappene og innse at BMW ikke lenger er i en enestående posisjon når det kommer til kjøreegenskaper og kjørekomfort. Ikke misforstå, BMW er stadig veldig veldig gode på dette området. Men de andre mer rimeligere bilmerkene har virkelig gjort en jobb for å forbedre seg, det har iallfall gitt meg noen aha opplevelser i møtet med billigere biler. Men når man legger sammen totalpakka av kjøreegenskaper, teknologi, kvalitet, ytelse og ren eierglede så er det vanskelig å komme forbi BMW 😀

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg må bare tilføye at det var ikke meningen å starte en diskusjon basert på egne personlige referanser. Dette var kun ett svar fra meg til ett par andre her som ytret sine personlige meninger på siden av trådens topic. Dog ble det rabalder da jeg kom på banen, det er tydelig at jeg klarer å engasjere og det velger jeg å ta som ett kompliment 😀

 

Folkene fra Paradise Hotel og Love Island lager også rabalder og skaper "engasjement". Hvor positivt det er, vet jeg dog ikke. Uten sammenligning for øvrig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Walkabout skrev:

Folkene fra Paradise Hotel og Love Island lager også rabalder og skaper "engasjement". Hvor positivt det er, vet jeg dog ikke. Uten sammenligning for øvrig. 

Hehe, nå har ikke jeg så mye kjennskap til de programmene der heldigvis. Men engasjement er positivt i den grad at man får i gang en diskusjon og menings utveksling. Som på de nevnte TV programmer så kan det også her inne brygge opp til diskusjoner og menings utvekslinger som skaper "dramatikk". Det er noen få som ikke klarer å bruke folkeskikk i måten det skal argumenteres på. Mitt ord veier tydeligvis såpass tungt at enkelte ser kraftig rødt, det synes jeg er litt artig også. Men er det ikke litt derfor diskusjonsforum eksisterer da, så man kan diskutere og være uenige? Hadde jo vært så kjedelig om alle var enige hele tiden 😉

Men det både jeg og flere med her kan bli bedre på er å holde seg til temaet i tråden man er i.  Som sagt så var det ikke meningen at denne tråden skulle spore av, det beklager jeg at jeg bidro til. Det ene tar det andre også er man off topic, skal bli bedre på å unngå det 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...