Gå til innhold

i4 tråden


wabby
 Share

Anbefalte innlegg

36 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Det dumme med å bestille i dag, er som @fupsaker allerede er inne på, at bilen nå har 5år/100 000km nybilgaranti, og ikke 5år/200 000km nybilgaranti som gjaldt på kontrakter skrevet til og med 31. desember 2021.

Finnes det noen estimater på hvor mange BMW-eiere i Norge som vil oppleve dette som en begrensning? Hva er gjennomsnittlig årlig kjørelengde på nye BMW'er? Jeg gjetter at de fleste klarer seg med 100 000km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal kjøre over 55 km hver bidige dag i 5 år for å komme over 100K. Veldig få av oss som har det behovet selv med elbil som hovedbil. Vil heller si at den prisoppgangen som var i oktober pluss lang ventetid er større nedtur ved nye bestillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Haroni skrev:

Du skal kjøre over 55 km hver bidige dag i 5 år for å komme over 100K. Veldig få av oss som har det behovet selv med elbil som hovedbil. Vil heller si at den prisoppgangen som var i oktober pluss lang ventetid er større nedtur ved nye bestillinger.

Jeg tror den nye garanti begrensingen vil slå mer negativt ut en som så. Det er mange eksempel på finn med nye biler med høy km.stand og jeg vil tippe at den dagen folk skal selge sin i4 med 100.000km garanti så vil det vær vanskelig i et marked med biler som har 200.000km som grense om man da ikke priser seg under. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører 20k i året med i3 94ah og syns ikke jeg kjører spesielt mye.

Hadde jeg hatt i4 e.l hadde jeg sikkert kjørt 25k+ da den er mer kapabel til langkjøring.

Men er det egentlig mange som kjøper ny bil som beholder denne i mer enn 100k km? Dette blir vel først og fremst en utfordring for eier 2-4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser også ut som BMW Mobile Care (veihjelp) er redusert til 3 år, mot 5 år tidligere? Mener å huske at den varte i garantiperioden på vår bil. Vår bil passerte akkurat 80k km ved 5 år, men var gått lite når vi kjøpte den. Vi kjører ca 20 i året, så for oss hadde det nok gått greit. Men den reduksjonen fra 200 til 100k er en merkelig finte av BMW.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Lars89 skrev:

Jeg kjører 20k i året med i3 94ah og syns ikke jeg kjører spesielt mye.

Hadde jeg hatt i4 e.l hadde jeg sikkert kjørt 25k+ da den er mer kapabel til langkjøring.

Men er det egentlig mange som kjøper ny bil som beholder denne i mer enn 100k km? Dette blir vel først og fremst en utfordring for eier 2-4.

Godt poeng, er vel BMW som har hatt omtrent dobbelt kjørelengde på garanti ifht bransjestandarden.

Men positivt er det jo ikke, men det er jo en forsikringssak, hvor BMW dytter det på eier, altså kost reduksjon. For hvor mange er det ikke av bekymrede fossil bilister som forsikrer drivlinjene via utvidede dedikerte motor/drivverk forsikring.

Blir vel det samme med elbiler fremover, generelt blir det mindre forskjeller på å eie el og fossil.
Unntaket er at drivlinjen på elbil  er så mye mer robust og mer betydelig færre feilkilder, slik at forsikringen bør være billigere (her også) enn for fossilbilene.

ifht leveringstid og bestilling ville jeg avventet mtp hva som skjer med oppjustering av produksjonskapasitet. Til syvende og sist betyr det at både i4 og iX selger betydelig bedre enn BMW forventet og at de nå allerede skal øke produksjonen er et godt tegn på hvor godt disse bilene har blitt motatt av markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, fupsaker skrev:

Og nå får du i tillegg kortere garantitid, 100k km mot 200k km ol avtale ble signert i '21. :) 

Ja tenkte faktisk å gjøre et stunt på forhandleren min i romjula, men den var stengt.. Rett og slett et litt gjennomtenkt impulskjøp 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ogee1 skrev:

Finnes det noen estimater på hvor mange BMW-eiere i Norge som vil oppleve dette som en begrensning? Hva er gjennomsnittlig årlig kjørelengde på nye BMW'er? Jeg gjetter at de fleste klarer seg med 100 000km.

De fleste greier seg nok helt fint med 100 000km, men det er likevel noe man bør være oppmerksom på. Ser man på finn.no, finnes det 316stk BMWer nyere enn 2016 med 100 000km på telleren, så det viser utvilsomt at denne grensen kommer til å overskrides. 

Som flere allerede påpeker tilsvarer 100 000km 55km hver eneste dag de fem neste årene. For mange er dette knapt tur-retur jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, bzzlink said:

Batteri og drivverk hos Tesla veier endel mindre. Tesla Model 3 har også ganske mye aluminium chassi deler, mener å huske; dører, panser og bakluke. hvordan er det hos i4?

Mest stål på Model 3, også i understell. Bakluka var i alle fall i stål, for der kom det rust 🤡

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, E.C. skrev:

Mest stål på Model 3, også i understell. Bakluka var i alle fall i stål, for der kom det rust 🤡

Ikke rart baklukene på TM3 ruster når man ser hvor lite lakk det er oppunder ved skiltlyset. Gi det fem år til, så detter også dørene av som følge av manglende lakk ved hengslene. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For og tilføye noe til garantibiten.. 

Vår f11 fikk turbohavari på 107.000, luftbelg som røk på 118, keyless handtak en plass over 100k. 

Totalkostnad her var vel rundt 35k.. Som vi ikke hadde fått dekt om bilen var bestilt i 22 😉

 

Kryyr jo av biler som har gått 80-90k og er 3-4 år gamle.. Det gir en god trygghet for både første eiger som skal selge og 2. Mann som kjøper, og få ett år med garanti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Skulebollen skrev:

For og tilføye noe til garantibiten.. 

Vår f11 fikk turbohavari på 107.000, luftbelg som røk på 118, keyless handtak en plass over 100k. 

Totalkostnad her var vel rundt 35k.. Som vi ikke hadde fått dekt om bilen var bestilt i 22 😉

 

Kryyr jo av biler som har gått 80-90k og er 3-4 år gamle.. Det gir en god trygghet for både første eiger som skal selge og 2. Mann som kjøper, og få ett år med garanti

Utvilsomt litt trist for kunden, da maskinskadeforsikring ikke dekker like mye som garanti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motor og drivverk forsikring på BMW blir vel dyrere det nå da, når flere dyre reparasjoner må tas på forsikring fremfor garantien. Sånn som jeg ser dette trekket av BMW så er det noe alle taper på. Hvis man også tar høyde for at moderne fossilbiler har flere ting som kan gå i stykker, samt at elbiler er dyrere å fikse når ting ryker så ser jeg for meg en større økning i forsikrings priser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Saltkjelen skrev:

De fleste greier seg nok helt fint med 100 000km, men det er likevel noe man bør være oppmerksom på. Ser man på finn.no, finnes det 316stk BMWer nyere enn 2016 med 100 000km på telleren, så det viser utvilsomt at denne grensen kommer til å overskrides. 

Det er ikke det at jeg synes det er noen fordel at BMW reduserer garantien, men jeg er bare litt nysgjerrig. Hvor mange biler har BMW solgt i Norge siden 2016?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ogee1 Usikker på hvor mange biler BMW har solgt i Norge siden 2016, men man kan jo i alle fall leke seg litt med tallene som er på finn.no.

Det er ca. 2400 BMWer nyere enn 2016 på finn.no. Av disse er ca. 315 av de gått mer enn 100 000km. Det er med andre ord nesten 13% som i det tilfellet der vil være helt uten garanti. Det finnes ca. 270 BMWer som ligger i området 80 000-100 000km, altså ca 11% som ganske snart vil være uten garanti. Med andre ord er det 1/4 av bilene som ligger til salgs (med dagens tall) som vil være mindre attraktive som følge av kort/utløpt garantitid. Som annen-/tredjegangskjøper ville jeg derfor måtte skrelle vekk 1/4 av markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to i4 tråden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...