Gå til innhold

i4 tråden


wabby
 Share

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Specimen151 skrev:

Beklager spam tendenser her, men noen som vet hva Personal e-Sim faktisk gir av nytte? Trenger man det f.eks. for å forvarme bilen, laste ned oppdateringer osv? F.eks. om bilen er utenfor rekkevidde av WiFi?

The Personal eSIM allows the customer - with compatible mobile service provider - to use their mobile contract’s SMS, call and data allowances from their car with ease – even in situations where they don’t have their smartphone with them. Users can extend an existing mobile contract by activating the Personal eSIM via one of the available network operators. What’s more, the Personal eSIM isn’t linked to just one car, but the user’s BMW ID – meaning it can be transferred to other BMW vehicles with Personal eSIM functionality. The eSIM is configured automatically when users sign in with their BMW ID, after which it is available immediately.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Kjennern said:

The Personal eSIM allows the customer - with compatible mobile service provider - to use their mobile contract’s SMS, call and data allowances from their car with ease – even in situations where they don’t have their smartphone with them. Users can extend an existing mobile contract by activating the Personal eSIM via one of the available network operators. What’s more, the Personal eSIM isn’t linked to just one car, but the user’s BMW ID – meaning it can be transferred to other BMW vehicles with Personal eSIM functionality. The eSIM is configured automatically when users sign in with their BMW ID, after which it is available immediately.

Takk. Ja, jeg har allerede lest dette, men av en eller annen grunn forstår jeg ikke helt hva det innebærer. Er det apper (internett radio?) på bilen som benytter datatrafikk f.eks? Så hvis man _ikke_ har dette, vil de ikke virke, utenom om man er parkert hjemme der Wifi får kontakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du linker bilens e-sim opp mot ditt sim kort, slik at bilen blir integrert med ditt abonnement. Du får ditt mobilnummer direkte i bilen, sms og bruker din mobildata i bilen. Uten at du må ha med mobilen i bilen.

Går utifra at man kan kjøpe BMW Online separat om man ikke har Personlig e-sim aktivert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Tesla så må du betale for premium connectivity for å bruke innebygget Spotify og få livedata for trafikk. Samme med mobildata til andre apper som bruker det (Netflix, etc). Alternativet er wifi eller wifi hotspot fra din telefon. Mobilen og samtalene linkes opp via blåtann når du er i bilen. Med eSIM så vil du kunne bruke din egen datapakke og ikke den som bilprodusenten leverer deg. Du vil i tillegg kunne bruke telefon uten å ha telefonen i bilen tilkoblet over blåtann. Slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Specimen151 skrev:

Beklager spam tendenser her, men noen som vet hva Personal e-Sim faktisk gir av nytte? Trenger man det f.eks. for å forvarme bilen, laste ned oppdateringer osv? F.eks. om bilen er utenfor rekkevidde av WiFi?

 

3 timer siden, Specimen151 skrev:

Jeg har prøvekjørt Tesla Model 3 tre ganger, i en time hver gang. En av de tingene jeg har lagt merke til er hvor myke bremsene var (med regen på). Silkemykt, og veldig lett å kjøre komfortabelt.

I-Pace var også ganske grei på bremsene, men med litt barnesykdommer (litt mer hakkete). Den verste var Mustang Mach-E. Den var forferdelig (bremsene altså), og jeg kunne ikke komme meg fort nok tilbake til forhandleren.

Siden BMW har kjøreglede som motto, håper jeg de har like god bremsing som Telsa. Ellers blir det jo en gedigen skuffelse.

Jeg lånte model 3 performance for en mnd siden og bremsene ser ca like ut som den (den også har svære bremser). Men denne bilen er riktignok 20% tyngre. Merket ikke sånn veldig noen overgang mellom regenerering og bremser på den heller.  

3 timer siden, Specimen151 skrev:

Hvilket utstyr fra supercharged ville du valgt vekk? Jeg er ikke så kjent med nyere BMWer....

Det med vinterdekkene er jo en overraskelse. Jeg fikk også beskjed om ca 34.000 (for 18" og med uspesifisert felg), og deretter rabatt, men nå er jo prisen min etter rabatt høyere enn det som ligger urabbatert i konfiguratoren. Her må man passe på, skal bli interessant å høre om selgeren vil slå av på prisen nå.

Jeg valgte vekk varme i baksete og driving assistant professional tror jeg det het. Det var i praksis kun forskjellige lane assistant funksjoner. Selgeren sa st BMW sine selvkjøringsfunksjoner ikke var gode og ikke var vits å bruke penger på.  På nettet står det at det også inneholder cruise control, men dette er standard. Resten beholdt jeg, så fikk en besparelse på rundt 10k der. 

Ang vinterdekk. Det står nederst på siden på nettet noen vage reservasjoner om at dette er eksempelpriser og ikke nødvendigvis korrekte eller bindende. På min bestilling er vinterdekk midlertidig tatt ut, han visste ikke noe om det men, når presset, innrømmet at 34 000 var hinsides dyrt. 

3 timer siden, Specimen151 skrev:

Beklager spam tendenser her, men noen som vet hva Personal e-Sim faktisk gir av nytte? Trenger man det f.eks. for å forvarme bilen, laste ned oppdateringer osv? F.eks. om bilen er utenfor rekkevidde av WiFi?

Dette var mest for framtidig bruk, slik jeg forsto det. For tjenester som ikke finnes i dag, feks kommunikasjon mellom biler. Veldig vagt. Ble fortalt at veldig få hadde valgt dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Motorhavaristen skrev:

 

Jeg valgte vekk varme i baksete og driving assistant professional tror jeg det het. Det var i praksis kun forskjellige lane assistant funksjoner. Selgeren sa st BMW sine selvkjøringsfunksjoner ikke var gode og ikke var vits å bruke penger på.  På nettet står det at det også inneholder cruise control, men dette er standard. Resten beholdt jeg, så fikk en besparelse på rundt 10k der. 

 

Kan vel være greit å krysse av for aktiv cruise control med stop&go da. Såvidt jeg kan se er det ikke standard, men kan velges for ca 5000. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Motorhavaristen skrev:

Det er standard. Har det på ordrebekreftelsen min, det står i listen, men kr 0.

Bra👍 Er nok BMWer på bruktmarkedet som mangler dette😅 Mulig det skyldes at jeg ikke hadde kryssa av for Fully Charged pakken da jeg så i konfiguratoren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På pakken "DRIVING ASSISTANT PROFESSIONAL" står det "hindrer overskridelse av fartsgrenser". Er dette det nye jeg leser om i avisen, slik at jeg må kjøre i 80 på motorveien osv? Eller noe man kan slå på om man virkelig ønsker det, f.eks. i områder med mange fotobokser/gjennomsnittsmåling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Motorhavaristen said:

Ang vinterdekk. Det står nederst på siden på nettet noen vage reservasjoner om at dette er eksempelpriser og ikke nødvendigvis korrekte eller bindende. På min bestilling er vinterdekk midlertidig tatt ut, han visste ikke noe om det men, når presset, innrømmet at 34 000 var hinsides dyrt. 

Vinterdekk: Jeg fikk også ca 35k som pris på dette, uten å hverken vite type dekk eller felg, fordi det var såpass tidlig bestilling. Likevel, fordi jeg ikke likte tanken på å få levert bilen i januar på sommerdekk, og fordi jeg ikke vet hva et sett med sensorer vil koste, takket jeg ja til dette.

Som flere andre ble jeg overrasket når de nå ligger til ca 25k i konfiguratoren. Så jeg kontaktet selgeren. Det han serverte meg var at selve dekkene var ubrukelige i Norge. Kun egnet til Autobahn osv. Så butikken var litt irritert på BMW Norge som hadde lagt ut disse ubrukelige (nesten farlige) dekkpakkene tydeligvis.

På kvelden sjekket jeg opp litt:

Det er flere typer dekk i de fire pakkene:

  • Goodyear Ultra Grip Performance +*
  • Goodyear Ultra Grip Performance +
  • Continental IceContact 3 TA
  • Continental VikingContact 7

Jeg er ikke ekspert, så mulig det er noe i det selger sier, men den siste på lista her, Continental VikingContact 7 vant MOTORs test av vinterdekk oktober 2020. Så så dårlig for norske forhold kan det vel ikke være.

Og når jeg sammenligner pris på disse vs. de andre, er de alle i samme prisklasse, rundt 10-12k for 4 dekk.

Dermed virker det urimelig med 10k påslag i forhold til konfiguratoren, uansett hvilken felg og dekk man velger (kunne da fått VikingContact på hvilken felg man ønsker seg, det er ingen prisforskjell på felgene ser det ut til).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Continental VikingContact7 er gode vinterdekk, så jeg forstår ikke helt hva slags argumentasjoner selgeren forsøkte seg på, annet enn at vedkommende sannsynligvis synes det var irriterende å plutselig tape 10 000kr på en felgpakke.

Ellers ser det ut til at Individual blir tilgjengelig for i4 Q2 neste år, så da blir det for min del å vente til bestilling til dette åpner. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Ellers ser det ut til at Individual blir tilgjengelig for i4 Q2 neste år, så da blir det for min del å vente til bestilling til dette åpner. :) 

Samme her! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to i4 tråden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...