Gå til innhold

i4 tråden


wabby
 Share

Anbefalte innlegg

Snakket med selger på Bavaria på fredag, og da spurte jeg om chipmangel ville bli et problem for diverse utstyr.

Han svarte at visse modeller var prioritert bla I4 M50. Men om det er tilfellet kan man jo lure på, selgere er selgere 😎 Jeg ba om at hvis det ble noen endringer ville jeg ha beskjed. Jeg har bla bestilt e-sim og elektriske seter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.10.2021 den 12.01, Kjennern skrev:

Satt veldig på spissen så er dette enkelt å løse. Hadde BMW vært frempå og fornyet seg hele tiden, les: Tatt i bruk ny teknologi kontinuerlig fremfor å bruke det gamle trygge slik de gjør nå, ville nok dette problemet med halvleder mangel ikke vært så stort. Jeg er klar over at det tar lang tid å utvikle ny software/kretskort. Men slik jeg har tolket dette holder BMW fortsatt på med halvledere/chipper som er av 20 års+ alder (les: utviklet for en steinalder siden innen denne bransjen). Hadde man fokusert på dette under utvikling av nye bil modeller, at man hele tiden må fornye seg hadde overgangen nå muligens ikke blitt så stor/vanskelig.

Fant denne på nettet:


“I’ll make them as many Intel 16 [nanometer] chips as they want,” Intel chief executive Pat Gelsinger told Fortune last week during his visit to an auto industry trade show in Germany. 

https://fortune.com/2021/09/17/chip-makers-carmakers-time-get-out-semiconductor-stone-age/

Virker som en grov forenkling på meg. Det er ikke bare å putte inn en ny chip når du oppdager at du ikke får levert den du vanligvis bruker. Det skal lages nye kretskort og så skal alt gjennom mye testing før du kan sette det i produksjon. Ikke er det sånn at det bare er gamle chipper som har leveringsproblemer heller, så du risikerer at du designer inn en ny chip som det viser seg ikke kan leveres heller når du er klar til å ta den i bruk. Det er utrolig hvor mange komponenter som har leveringsproblemer for tida.

Det er helt sikkert mulig at bilprodusentene kunne gjort mer, men at de (enkelt) kunne unngått å havne i problemer har jeg ikke noe tro på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Skulebollen skrev:

Burde jo få vite om man feks. Mister HUD. Isåfall blir bilen avbestilt tvert.. og da har jeg kastet bort mange mnd.er med venting og ukurant bruksbil🙈

Mister jeg HUD avbestiller jeg også, da blir det dieselSUV/Touring en god stund til den kan bli levert med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, fupsaker skrev:

Mister jeg HUD avbestiller jeg også, da blir det dieselSUV/Touring en god stund til den kan bli levert med det. 

Hva sier kontrakten om slikt? Antar man slipper avbestillingsgebyr ved bortfall av viktig utstyr som gjør at man ikke ønsker bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kjennern skrev:

Hva sier kontrakten om slikt? Antar man slipper avbestillingsgebyr ved bortfall av viktig utstyr som gjør at man ikke ønsker bilen.

Det er jo en del av bestilt utstyrspakke. Og jeg kan avbestille til den er låst i produksjon, hvilket den foreløpig ikke er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Skulebollen skrev:

Når kan man forvente og få vite dette da?? @Saltkjelen som påstår 3 og 4 serie frå nå blir levert uten HUD p.g.a microchip.. 

 

Jeg er på selgeren min hver dag, han sa at i4 også blir påvirket, men vanskelig å si noe før de har fått produksjonskvoten sin. Og den burde komme denne uken. Først da kan man si noe/anta noe om de første bestillingene slik jeg har forstått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Skulebollen skrev:

Når kan man forvente og få vite dette da?? @Saltkjelen som påstår 3 og 4 serie frå nå blir levert uten HUD p.g.a microchip.. 

 

1 time siden, fupsaker skrev:

Jeg er på selgeren min hver dag, han sa at i4 også blir påvirket, men vanskelig å si noe før de har fått produksjonskvoten sin. Og den burde komme denne uken. Først da kan man si noe/anta noe om de første bestillingene slik jeg har forstått det.

https://www.bimmertoday.de/2021/09/30/chip-mangel-bmw-head-up-display-entfallt-fur-viele-modelle/

Det sies ikke noe om i4, men det er nærliggende å tro at dette vil smitte over her. Om vi oppsummerer, skal i alle fall disse utstyrsfunksjonene være bekreftet berørt av halvledermangelen;

- Bortfall setebreddejustering på passasjersetet
- Bortfall korsryggstøtte for passasjersetet
- Bortfall massasjefunksjon for passasjersetet (iX)
- Bortfall av trådløs lading
- Ingen eSIM 

Ellers sies det at halvledermangelen, alt etter hvor kritisk situasjonen blir, også vil kunne medføre bortfall av Head-up Display og Harman Kardon.

For min del er jeg ikke interessert i å inngå slike kompromisser når jeg skal kjøpe ny bil, så for meg blir det ingen bil før halvledermangelen er ajour. Inntil da får vi håpe at i4 har blitt tilgjengelig med B&W og/eller at modellen har fått en facelift med de oppgraderingene det medfører. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, Saltkjelen said:

Ellers sies det at halvledermangelen, alt etter hvor kritisk situasjonen blir, også vil kunne medføre bortfall av Head-up Display og Harman Kardon.

Prøv å spec opp en i3, så får du ikke lagt til Harman Kardon anlegg lengre. Så om ikke på større modeller, så er det allerede bortfall på i3 av dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Saltkjelen skrev:

https://www.bimmertoday.de/2021/09/30/chip-mangel-bmw-head-up-display-entfallt-fur-viele-modelle/

Det sies ikke noe om i4, men det er nærliggende å tro at dette vil smitte over her. Om vi oppsummerer, skal i alle fall disse utstyrsfunksjonene være bekreftet berørt av halvledermangelen;

- Bortfall setebreddejustering på passasjersetet
- Bortfall korsryggstøtte for passasjersetet
- Bortfall massasjefunksjon for passasjersetet (iX)
- Bortfall av trådløs lading
- Ingen eSIM 

Ellers sies det at halvledermangelen, alt etter hvor kritisk situasjonen blir, også vil kunne medføre bortfall av Head-up Display og Harman Kardon.

For min del er jeg ikke interessert i å inngå slike kompromisser når jeg skal kjøpe ny bil, så for meg blir det ingen bil før halvledermangelen er ajour. Inntil da får vi håpe at i4 har blitt tilgjengelig med B&W og/eller at modellen har fått en facelift med de oppgraderingene det medfører. :) 

Jeg er veldig spent på hva som blir konsekvensen, akkurat som deg. Du å æ e ganske lik vi to. Sånn i kroppen. 😂 Men fra spøk til revolver osv osv, HUD og Harman klarer jeg meg ikke uten, setebredde og korsryggstøtte kan jeg leve med bortfall av, men kona vil nok ha det sistnevnte. Så spørs om det ikke må bli retrofit av seter på et tidspunkt. 😁💸 Om så skjer, må vite. Holder på å bli gal av å vente og ikke vite hva min bil vil mangle. Selgeren min sa i starten at de prioriterer de mest sportslige modellene, men det trenger ikke stemme om alle lider av det samme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to i4 tråden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...