Gå til innhold

Merkeverksted


Mr. Erling
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, 
I høst skal min 6 serie BMW til service. 

Jeg forsøker alltid å bruke merkeverksted, men har fått litt varierende behandling hos min lokale Bilia BMW ''pusher'', så jeg forespør gruppa om Bilia  BMW på Høvik eller Skøyen er anerkjente?
I og med jeg bor i Drammen, er det ikke langt å kjøre over Lier-åsen.
Er heller  ikke fremmed til å kjøre helt opp til BMW Bavaria på Økern i Oslo, for de har alltid vert strålende!

Noen som har meninger om dette her?

Partnership Opportunities | Special Olympics AlbertaVision & verksamhet | Integrationspoolen Sverige AB

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilia Furubakken (Høvik) har ansatt mange fra tidligere Furubakken Bilverksted, og jeg hadde bare gode opplevelser med dem. Fått mye feilsøking veldig billig av dem :) jobber i nærheten, og har også fått taxi-service til jobb av en mekaniker som skulle prøvekjøre en bil! Så meget service-orienterte folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, IRN skrev:

Bilia Furubakken (Høvik) har ansatt mange fra tidligere Furubakken Bilverksted, og jeg hadde bare gode opplevelser med dem. Fått mye feilsøking veldig billig av dem :) jobber i nærheten, og har også fått taxi-service til jobb av en mekaniker som skulle prøvekjøre en bil! Så meget service-orienterte folk. 

Da stemmer ''magefølelsen'' med de tre Bilia i ''lokal-området'' jeg har fått etter å ha  kontaktet dem vedr. service priser @IRN Furubakken skiller seg positivt ut mht. min ene(!) skriftlige forespørsel på service.

- Bilia Furubakken ga fenomenal(!) god  tilbakemelding / råd på helt kurante spørsmål på  service pris- & innhold  (f.eks. pris på forlengelse av serviceavtale, som gikk ut i sommer og pris ''650i'' dekal + montering).
- Bilia Lier sin kontakt var på kurs og  han som sjefen viste tillit ved å delegere jobben med å gi meg tilbud, sendte meg kun 2 linker til annonse / beskrivelse .. ( ha ha ha, latskap. Tror du han blir gammel i jobben med slik ''god'' innstilling ovenfor kunde og sjef?)
- Bilia Skøyen, som hadde fått de aller beste skussmål fra først eier av 650'n, klagde i svaret på min forespørsel i e-post over at de ikke fant telefonnummer ( jeg står i katalogen, og Furubakken fant meg), men svarte på min forespørsel via e-post og  skrev masse om ingenting. Dvs. de klarte ikke å gi alle priser jeg forespurte !!!

Ps. de har enda ikke svart på min purring  på manglende pristilbud, enn at de krevde kr. 865,- for en bagasjerom dekal ''650i'', noe jeg verbalt ''steilet'' over i svaret til dem! ;-)

 

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Basse Lusk skrev:

Bare si fra at du ikke ønsker lærlinger til å skru på bilen din.

Ja det der er en greie, jeg er ikke interessert i at en guttunge skal lære å skru på min bil. Og atpåtil skal jeg betale full timepris på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Ja det der er en greie, jeg er ikke interessert i at en guttunge skal lære å skru på min bil. Og atpåtil skal jeg betale full timepris på det...

Bilia Lier gjorde det på min F10.
Men, man må jo lære opp nye mekanikere. Hvordan ellers skal de få erfaring og fagkunnskap? De er jo sammen med en erfaren mekaniker på bilen.
Eller mener dere at lærlingene blir satt alane på bilen?

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Ja det der er en greie, jeg er ikke interessert i at en guttunge skal lære å skru på min bil. Og atpåtil skal jeg betale full timepris på det...

Samme burde det også være når det kommer til leger, bilselgere, meglere, sykepleiere, Politi, de som sitter i kassa på Kiwi osv 
Generelt alle som er helt ferske i et yrke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mr. Erling skrev:

Bilia Lier gjorde det på min F10.
Men, man må jo lære opp nye mekanikere. Hvordan ellers skal de få erfaring og fagkunnskap? De er jo sammen med en erfaren mekaniker på bilen.
Eller mener dere at lærlingene blir satt lane på bilen?

Helt enig .

Min datter tok fagbrev som mekaniker nå og hun fikk ALDRI lov til å skru på nyere biler med mindre der var en erfaren mekaniker tilstede .

Og hvis hun gjorde noe ,ble det dobbeltsjekket flere ganger og igjen med en mekaniker tilstede .

Hvordan skulle det bli idag hvis alle nybegynnere skulle kun stå og bytte dårlige bremserør på gamle biler Isteden for å lære det som er av nyere dato ?😯😯

Og nei jeg sier ikke dette for at jeg forsvarer min egen datter i dette ,men skal man få lære ungdommen ting ,så må de få slippe til uansett bil eller modell og da selvsagt med en som har gjort dette tidligere .

Når jeg har hatt bilene mine inne på verksted ,så gir jeg en lang faen i hvem som har gjort det ,bare det blir iorden ,og garanti er det på det uansett hvertfall på merkeverksted .

Men nå sporet dette helt av i forhold til det du spurte om Mr Erling 😀

I og med du bor der du bor ,ville jeg tro du har litt å velge tenker du finner det du skal av verksted som du er fornøyd med .

Og grisepen bil forresten .👍👍

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, ahj skrev:

Samme burde det også være når det kommer til leger, bilselgere, meglere, sykepleiere, Politi, de som sitter i kassa på Kiwi osv 
Generelt alle som er helt ferske i et yrke. 

Nei her bommer du litt synes jeg. Man kan ikke sammenlikne disse yrkene som du lister opp her. Jeg vet jo at du gjør dette for å få meg til å fremstå som urimelig i mitt første innlegg, slik oppførsel har jeg tatt deg for før her. Skal du under kniven for å opereres så vil du vite at han som skal gjøre det har gjort det noen ganger før. Skal du få lagt fliser på badet ditt så vil du at han i firmaet med lengst erfaring skal komme å gjøre jobben, hvis du kunne velge mener jeg? Skal du betale for deg i kassa på Kiwi så spiller det mindre rolle om vedkommende har lang erfaring bak seg. Det er vel en grunn til har Politiet ikke har en gjeng med aspiranter til å jobbe med f eks Hagen saken, at de heller jobber med å stoppe mopeder for å ikke bruke lys. Det hele handler om graden av kompetanse som kreves for å utføre det nevnte yrket.

Alle er selvsagt nye i ett yrke, der har vi alle vært. Jeg har ingenting i mot lærlinger, men jeg må få være så ærlig å si at jeg foretrekker at en med erfaring skrur på bilen min. De få gangene jeg har vært misfornøyd med utført arbeid på mine biler så har det i ettertid vist seg at det har vært en læring som har utført arbeidet. Det har vært oljesøl i motorrom etter service, ikke utfylt servicehefte, fingermerker i taktrekk etter rutebytte, oppskrapede A-stolpe dekseler etter rutebytte og limsøl. Det er ikke bare lærlinger som som kan gjøre slike feil selvsagt, men med erfaring så minker også sjansen for at feil gjøres...det er helt naturlig det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, A.A skrev:

Man er heldig om man har et merkeverksted med dyktige folk og  kompetanse i nærheten. Da må man også bruke de, så de kan lønne sine ansatte, beholde de flinke folka, og videreutvikle seg. 

Helt enig! Jeg brukte før Bavaria Lillestrøm da dette er i nærheten av meg. Men siden kundeservice der ikke var bra. Ei heller ved kjøp av bil. Jeg synes det er svært dårlig å få en bil levert med begge skiltene skjeve. Når man da prøver å ta dette opp med dem blir man nesten anklaget som person. 

Derfor kjører jeg heller til Bilia Skøyen. Jeg er kjempe fornøyd med dem når det kommer til både service og kjøp av bil. 

2 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Nei her bommer du litt synes jeg. Man kan ikke sammenlikne disse yrkene som du lister opp her. Jeg vet jo at du gjør dette for å få meg til å fremstå som urimelig i mitt første innlegg, slik oppførsel har jeg tatt deg for før her. Skal du under kniven for å opereres så vil du vite at han som skal gjøre det har gjort det noen ganger før. Skal du få lagt fliser på badet ditt så vil du at han i firmaet med lengst erfaring skal komme å gjøre jobben, hvis du kunne velge mener jeg? Skal du betale for deg i kassa på Kiwi så spiller det mindre rolle om vedkommende har lang erfaring bak seg. Det er vel en grunn til har Politiet ikke har en gjeng med aspiranter til å jobbe med f eks Hagen saken, at de heller jobber med å stoppe mopeder for å ikke bruke lys. Det hele handler om graden av kompetanse som kreves for å utføre det nevnte yrket.

Alle er selvsagt nye i ett yrke, der har vi alle vært. Jeg har ingenting i mot lærlinger, men jeg må få være så ærlig å si at jeg foretrekker at en med erfaring skrur på bilen min. De få gangene jeg har vært misfornøyd med utført arbeid på mine biler så har det i ettertid vist seg at det har vært en læring som har utført arbeidet. Det har vært oljesøl i motorrom etter service, ikke utfylt servicehefte, fingermerker i taktrekk etter rutebytte, oppskrapede A-stolpe dekseler etter rutebytte og limsøl. Det er ikke bare lærlinger som som kan gjøre slike feil selvsagt, men med erfaring så minker også sjansen for at feil gjøres...det er helt naturlig det. 

Ikke ment fra min del at du skal fremstå urimelig. Ei heller at alle må ha en opplæring for å gjør en jobb. Ingen kan gjøre alt uten opplæring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærlinger er under opplæring og skal derfor ikke jobbe alene, alt skal veiledes, gjennomgås og kvalitetssikres av en erfaren person. Leger har også tilsvarende opplæring, før var det 18 måneder turnus, nå heter det LIS1, hvor lønnen er lavere og arbeidsoppgavene utvalgt for å oppfylle opplæringskravene. Verksteder har gjerne faste priser på definerte oppgaver, eller takst å forholde seg til, så tiden verkstedet bruker utover det, går på deres regning, med mindre jobben innebærer reelle timer.

Men så vet vi jo at lærlinger gjerne blir satt til enkle oppgaver alene, som av/på med hjul, etterfylling av olje og væsker, filterbytter, polering og klargjøring. Her har jeg ymse erfaringer ...: Ved to anledninger måtte jeg tilbake til verkstedet for å løsne hjulboltene, selv de fikk problemer med å få dem av etter lærlingen hadde festet dem med all mulig kraft. Ved en service var det umulig å få verifisert at bremsevæsken faktisk var byttet, ingen notater noe sted, heller ikke fakturert, ferske fingermerker på lokket var eneste indikasjon på at noe sannsynligvis var gjort. Etter en lakkjobb var lærlingen satt til å polere, men hadde da glemt å vaske bort poleringsmiddelet som nå lå størknet over hele bilen ... Måtte tilbake og polere på nytt. Og gjett hvem som får gleden av å råkjøre med bilen når den skal prøvekjøres etter reparasjon.

Alt dette er hver for seg småting, ingen store skader er skjedd, likevel helt unødvendige irritasjoner og bortkastet tid for kunden. Er jeg inne med en eldre bil, så er det greit, men med nybilen sier jeg fra eller prøver å legge service og reparasjoner til verksteder uten lærlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...