Gå til innhold

545e i praksis


Pekka
 Share

Anbefalte innlegg

51 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg fikk jo i sommer ett tilbud med innbytte på en ny M340i, men selv der så møter du på en selger hvor du kan mer om bilen enn ham. Greit nok så er ikke dette volum modellen, men hvor er entusiasmen? De kunne jo like gjerne solgt kjøleskap virker det som.

Dette har alltid irritert meg også. Jeg har prøvekjørt og testet biler i over 36 år og jeg tror at jeg kan telle på en hånd de gangene jeg har blitt imponert over bilselgerne. Som regel kan de bare det aller mest nødvendige (og knapt nok dette) og noen ganger kunne de like gjerne solgt kjøleskap. Det kan virke som om de forstår dette selv siden innsatsen og entusiasmen er så lav.

Den bilselgeren som har imponert meg mest var faktisk en relativt ung kvinne hos Møller Bil Asker og Bærum. Dette var før/under introduksjonen av den første Audi TT generasjonen i 1998. Hun hadde stålkontroll på fakta om bilen og var virkelig entusiastisk og vennlig imøtekommende.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok jeg heller ville brydd forhandleren min med å skaffe en 545e fra BMW Norge for prøvekjøring enn å styre enda mer med å kjøpe en bil i Sverige eller Tyskland som man mister tre års nybilgaranti ved. Så får man enkelt se gjennom fingrene med at de aller fleste selgerne ikke er på et like entusiastisk nivå som vi som er her inne er.

Og jeg er helt enig med dere i hva gjelder en del forhandlere. Tenk om vi hadde fått en forhandler som utelukkende solgte Individual, M og Alpina og som siktet på "service utover det vanlige", der forhandler gjerne er mer på et entusiastnivå med events slik Autoxo har drevet med. Jeg er helt sikker på at en slik forhandler hadde hatt livets rett, og jeg tror samtlige fort hadde lagt på 10-20 000kr ekstra på kjøpsprisen for å få en enestående opplevelse rundt et så dyrt bilkjøp. [-o<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

545e hadde jeg kjøpt usett/uprøvd. Hvis den er i nærheten av hva 530e er så blir det vanskelig å ikke like den tror jeg. Dog tror jeg verditapet på denne kan være formidabelt. Så det må man jo ta høyde og planlegge for eventuelt. Er vel en grunn til at de ikke vil ta den inn, tungsolgt kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Tror nok jeg heller ville brydd forhandleren min med å skaffe en 545e fra BMW Norge for prøvekjøring enn å styre enda mer med å kjøpe en bil i Sverige eller Tyskland som man mister tre års nybilgaranti ved. Så får man enkelt se gjennom fingrene med at de aller fleste selgerne ikke er på et like entusiastisk nivå som vi som er her inne er.

Og jeg er helt enig med dere i hva gjelder en del forhandlere. Tenk om vi hadde fått en forhandler som utelukkende solgte Individual, M og Alpina og som siktet på "service utover det vanlige", der forhandler gjerne er mer på et entusiastnivå med events slik Autoxo har drevet med. Jeg er helt sikker på at en slik forhandler hadde hatt livets rett, og jeg tror samtlige fort hadde lagt på 10-20 000kr ekstra på kjøpsprisen for å få en enestående opplevelse rundt et så dyrt bilkjøp. [-o<

Jeg skal være så ærlig at jeg hadde følt meg litt dum om jeg fikk dem til å skaffe tilveie en bil også endte jeg opp med å ikke kjøpe. Men om de hadde flere interessenter som også ville prøve så er det en annen sak. Litt av årsaken til at det hadde vært kult å spekke opp en ny bil er jo mest for opplevelsen. Hvis det blir sånn at man ikke skal kunne kjøpe skikkelige biler i fremtiden så er dette min siste sjanse til å kjøpe helt ny bil. 

Dog må jeg si at import har for meg funket veldig bra, har spart veldig mye penger på å gjøre dette. I tillegg har jeg solgt bilen min selv og fått godt betalt for den. Jeg har kjøpt utvidet garanti på både 530en og 540en, men om det var vel anvendte penger er jeg usikker på. Har ikke hatt mye bruk for det. Men ja, hadde vært deilig å slippe import styret en gang 😀

Du har hatt godt poeng med en sånn eksklusiv forhandler hvor også kundeopplevelse står på dagsorden. Det er jo flere BMW forhandlere som er M sertifiserte, men de har liksom bare en M2 eller en X3 M stående i ett hjørne. Det er åpenbart at entusiamen mangler her. Mye av årsaken er at det nå kun er store kjeder som driver BMW forhandlerene, de drives ut ifra at ting skal være effektivt. Personlig synes jeg Bavaria har tapt seg etter at de ble tatt over av Hedin. Folka der er jo de samme hyggelige, men du merker at bedrifts strukturen er tatt over og drives litt mer effektivt. Nå gjelder det bare å stu showrommet fullt av det som selger og gi faen i alt det andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.1.2021 den 9.55, Fredrik 90 skrev:

... Da fyrte han løs på X5 45e som jeg kunne låne i flere dager om jeg ville. Det hadde sikkert vært kult det, men den er ikke aktuell for meg. Annet enn å teste drivlinjen da

Det skal bli interessant og se hvordan det går med hybrid-versjonene av X5 til høsten når XI kommer med samme størrelse og pris.  Kanskje overtar den det meste av X5-salget uavhengig av drivlinje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Pekka skrev:

Det skal bli interessant og se hvordan det går med hybrid-versjonene av X5 til høsten når XI kommer med samme størrelse og pris.  Kanskje overtar den det meste av X5-salget uavhengig av drivlinje?

Ja, det blir spennende å se. For meg er designet på iX veldig lite vellykket, og sett opp mot X5 rett og slett håpløst. X5 45e er vel en av de beste hybridene i klassen i tillegg, så jeg vil bli overrasket om den blir utkonkurrert av iX. Men Norge slo jo Brasil i fotball en gang også, så alt kan skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg tror ikke de som valgte X5 45e så elbil som ett alternativ. De ville ha en bil som går på strøm i hverdagen og på bensin på langtur, samt at avgiftslette og gunstig leasing gjør at relativt mange kan unne seg å kjøre sikkelig dyr bil. Det er sikkert en og annen som tilfeldig valgte X5 som kan gå for en iX..men jeg tror ikke dette har så mye å si. Mercedes selger jo en god del GLE hybrid selv om de har EQC i sortimentet. iX vil sikkert selge greit, men jeg tror den primært kommer til å ta kunder fra andre merker. Muligens en og annen 5-serie og X3 kunde som er helt ukritiske til design.

Så skal det jo også sies at iX blir jo en millionbil, og når du kommer opp i den prisen så forventer folk å få noe mer enn resirkulerbart interiør. Men jeg kan ta feil, når det kommer til elbil så er folk villige til å la både behover og smak vike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvordan det gikk med Q5/Q7-salget da etron kom?  Hva med A6?

Audi har aldri solgt så mange biler i Norge som i 2020, og Norges mest solgte bil, etron, er årsaken.  Jeg tror endel nordmenn har kjøpt etron fordi det er en SUV fra et etablert merke.  For min del er jeg foreløpig skeptisk til kvaliteten på elbiler bygget i Kina og USA, og ville følt meg vesentlig tryggere på kvalitet og kundeoppfølging med en elbil fra BMW.  Foreløpig er det bare i3 å velge i, snart kommer en lite Norges-vennlig iX3, og til høsten iX.  Ingenting for oss som liker lavere biler altså, men el-SUV med firehjulstrekk, takboks og hengerfeste fra BMW vil nok appellere til mange nordmenn -også de som ikke har noen merkepreferanse.  Dette vil øke BMW-salget i Norge, hvis ikke prisen tar livet av bilen.  En EQC koster fra 636-820.000, men er basert på C-klasse og dermed mer en konkurrent til (i)X3.  Kommende EQE konkurrerer med iX, og det kan godt hende de blir millionbiler når man har krysset av på hele utstyrslisten.  Pris og størrelsesmessig vil disse da være konkurrenter til GLE og X5, så får tiden vise om det blir noe kannibalisme.

Tilbake til 545e så fikk jeg norsk pris på M-sportpakken med absolutt alt utstyr jeg ønsker meg: 950.000 inklusive en uventet rabatt på 34.000.  Dette er så nærme jeg kommer en M Sport Edition, men med tilhengerfeste og dermed maks. 19" hjul (pga. belastning på dekkene som noen korrekt skrev tidligere i tråden).  Her er den i tysk konfigurator da den norske ikke håndterer 545e med M-sportpakke korrekt enda:  https://configure.bmw.de/de_DE/configid/k9h4q0a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salget av Q5, Q7 og A6 har gått fra å være veldig bra til å være ikke eksisterende. Årsaken er at Møller har en tanke i hodet og det er å selge e-tron, så mye som mulig slik at Audi kommer så best som mulig ut på flåteutslipp i Europa. Her får importøren store rabatter av fabrikken på e-tron for å kunne pøse ut elbiler i ett elbilsultent markdet. Audi er avhengig av godt e-tron salg i Norge slik at de kan selge fossil Audier i Europa uten å få for store bøter. I samme åndedrag har de øket prisene på fossil/hybrid Audier til det norske markdet. Når så du sist nyeste generasjon A6 på veien, som ikke var en RS6? Det er jo litt letterlig, men halvparten av A6 salget har vært RS6 som har vært utrolig populær. 

En bekjent av meg kjørte en Q7 hybrid fra 2017 på leasing. Han ville nå litt ned i størrelse og var veldig keen på en den nye A6en i ladbar hybrid. Men selgeren ville liksom hele tiden ha han over på en e-tron, og det gikk mye om og men før han fikk ett tilbud på en A6 hybrid. Det var ett dårlig tilbud som var svært ugunstig. Så han endte faktisk opp med en G31 530e Touring som var nesten 2000 kr billigere i måneden på leasing. Der fikk han en veldig god deal på bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.1.2021 den 13.46, Pekka skrev:

Foreløpig er det bare i3 å velge i, snart kommer en lite Norges-vennlig iX3, og til høsten iX.  Ingenting for oss som liker lavere biler altså, men el-SUV med firehjulstrekk, takboks og hengerfeste fra BMW vil nok appellere til mange nordmenn -også de som ikke har noen merkepreferanse. 

i4 skal komme til høsten også.. Veldig spent hva hvilke alternativer og priser det blir på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fruen synes i4-konseptet ser veldig bra ut, spent på hvordan produksjonsmodellen blir.

Elbiler minner for tiden litt om mobiltelefoner: Det er alltid en ny modell rundt hjørnet.  Samtidig tar elbiler så store sprang de neste årene (sammenlignet med optimaliseringen av ICE-biler) at det ligger noe risiko i å velge riktig type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pekka skrev:

Fruen synes i4-konseptet ser veldig bra ut, spent på hvordan produksjonsmodellen blir.

Elbiler minner for tiden litt om mobiltelefoner: Det er alltid en ny modell rundt hjørnet.  Samtidig tar elbiler så store sprang de neste årene (sammenlignet med optimaliseringen av ICE-biler) at det ligger noe risiko i å velge riktig type.

Noen som vet hva i4 vil ligge på i utsalg? Noen rykter;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessert i å høre hva du synes. Særlig om du har kjørt 530e tidligere og om du merker noe forskjell mellom de?

Så kan du jo sende meg en liten PM om et par år ... så kanskje undertegnede står klar. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvekjørte 545e i går, 25km på veldig svingete veier, noen kilometer i bytrafikk og 25km i 110-sone.  Sammenfatter her, i kronologisk rekkefølge:

- Det er -9 ute og selger gir beskjed om at bilen trolig ikke kommer til å starte i elektrisk modus.  Altså: Er det kaldere enn 0 grader vil bensin-sekseren starte.  545e leveres ikke med motorvarmer/parkeringsvarmer, så er det skikkelig kaldt ute vil den like kalde sekseren starte.  Forvarming av batteriene eksisterer ikke på 545e, men så lenge den er plugget inn vil temperaturen være behagelig i kupéen uansett om det er mange pluss- eller minusgrader ute.  Dette liker jeg dårlig da mye av poenget med hybrid (for meg) er å spare motoren for kaldstart med påfølgende småkjøring der den aldri rekker å nå driftstemperatur.

 

- Bilen starter i elektrisk modus likevel, og etter 10 meter bytter jeg til Sport-modus for å få ørlite varme i sekseren før jeg må fra 0-60 i en krapp utkjørsel i fredagsrushet der få bilister slipper deg frem.

 

- Jeg fortsetter i Sport-modus et par mil for å få sekseren varm før den skal testes litt.  I rolige 40-soner prøver jeg ut førerassistentsystemene, i alle fall noen av dem, og er imponert over presis skiltgjenkjenning der jeg kan trykke på en knapp på rattet hver gang fartsgrensen endres - så ordner bilen resten selv.  Lyden er dempet, det føles som å kjøre med ørepropper i.  Sports-modus gjør at motoren snurrer rundt 2.000 o/min, og responderer svært raskt.  Til tross for størrelsen virker den ikke stor på veien, og retningsendringer kommer kontant.

 

- Etterhvert kommer jeg til de svingete favorittveiene, og bilen utfører jobben helt uten dramatikk.  I den krappeste svingen der endel biler blir avslørt så er det massiv understyring, trolig takket være vinterdekk med høy profil.  Tar etterpå igjen en fullstappet liten og gammel SUV med takboks, og parkerer langs veien for å få fri bane.  Nytt sett med svinger, tar igjen samme bil, ny parkering langs veien.  Og så det samme en gang til.  Ut fra en av disse gir jeg full gass, og bilen nøler en stund før den treffer riktig gir og nok feste – noe som gir et lite kink i nakken.  I det hele tatt er akselerasjon fra stillestående eller langsom rulling ikke umiddelbar, det blir ikke skikkelig drag før i 3. gir (tror jeg), men det skyldes nok myke vinterdekk, stabilitetssystem og mye krefter.

 

- Litt rolig bykjøring, med unntak av en Model S som prøver å stikke av.  Følger denne til motorveien, og tar en ekstra runde over broen og tilbake for å få fri bane ut i 110-sonen.  Med nedoverbakke og 400hk er akselerasjonen mer enn tilstrekkelig for offentlig vei.

 

- I 110 er det på tide å prøve forbikjøring av lastebiler da jeg, som nesten bestandig holder fartsgrensen, innimellom nesten blir fanget bak en lastebil fordi noen som ligger litt over fartsgrensen bruker så lang tid på å passere.  Da er det mye gass som gjelder for å passere lastebilen (eller bilen med tilhenger, elbilen med rekkeviddeangst, eller Ludvig som synes fart er farli’) istedenfor å bremse bak den.  Jeg har sjeldent kommet så langt over fartsgrensen på så kort tid som i 545e, så akselerasjonen er som nevnt tilstrekkelig for offentlig vei og man trenger altså egentlig ikke noe kraftigere verktøy i hverdagen.  Neste test er ren el-modus i 110, og jeg blir usikker på om sekseren har skrudd seg av: Den lager ikke lyd ved vanlig kjøring, det er bare med full gass i den øvre delen av registeret opp til 7.000 o/min som man hører den velkjente sangen.  545e skal kunne cruise i 140 på strøm alene, jeg holder meg i 110 og tester at bilen følger veimarkeringene selv uten at jeg må styre.  Av juridiske årsaker må man ta på rattet innimellom, og det enkleste er å bare ha to fingre på rattet for å unngå purringer fra bilen.  Når jeg gir full gass så kommer sekseren øyeblikkelig til unnsetning på høyt turtall, så det å teste elektriske krefter fullt ut blir umulig.  Med minus 9 grader ute og 110 på speedometeret synker den elektriske rekkevidden relativt raskt, men jeg har ikke fulgt godt nok med på tallene til å si noe fornuftig om hvor langt man kommer på strøm.  De lovede 54 kilometerne er nok oppnådd i langt lavere hastigheter og høyere temperaturer.

 

- En test fra 0-100 med stabilitetssystemene delvis av medfører som forventet en kraftig akselerasjon, men den er ganske så udramatisk i en stille og stabil bil.  Mye vil ha mer, les M5, men samtidig vet jeg at mye krefter får deg raskere i trøbbel og tilslutt slipper de fleste opp for talent.

 

- Det jeg ikke tester mye er hybrid-modus, der bilen skal bestemme bruk av bensin og strøm selv.  Det er denne modusen bilen er utviklet for, og som er ideel for gjennomsnittlig lavt bensinforbruk.  Vekslingen mellom strøm og bensin er sømløs uten rykk eller motorlyd, men gir altså ikke muligheten til å planlegge for varm sekser til du vet du må gi mye gass – typisk inn på motorveien i 110-sone gjennom en tunnel der lastebilene smører deg inn i betongveggen hvis du ikke kommer foran eller bak dem.  Det siste er ofte en utfordring da de kommer flere etter hverandre.  Hvem av oss ville startet en iskald motor på 7.000 o/min og holdt gassen inne for å få 2 tonn opp i 110?  Hvor lenge holder den lovprisede B58 med slik behandling?  Sikkert ut garanti-tiden, men ved bruktkjøp skal man nok være ekstra forsiktig.

 

- Vel tilbake ved forhandleren skal jeg krysse veien som det var vanskelig å komme ut på.  Selv i Sport-modus så skrur motoren seg av når jeg står stille og venter.  Trikset blir å venstre-bremse for å kunne holde litt turtall på motoren, og deretter gi full gass ved første tegn til luke.  Forhåpentligvis sto ikke selgeren i vinduet akkurat da, også fordi full gass ble til øyeblikkelig brems på den speilblanke parkeringsplassen rett over veien.

 

- Prøvekjøringen ble avsluttet med en prøvesitting av baksetet og titt i bagasjerommet: Benplassen er helt grei bak førersetet når dette står mye lengre bak enn jeg pleier å ha det, mens håret sveiper litt borti taket – kanskje fordi bilen har soltak for dem i forsetet.  Bagasjerommet er skrumpet fra 530 liter til 410 for å få plass til batteripakken på 12kW.  Uansett er det ingen match for en 5-serie Touring, lik den fruen pakker helt til taket uansett om vi skal en helg på en hytte eller på Corona-ferie i eget land.  Spørsmålet er om ikke bagasjerommet er helt tilstrekkelig for daglig bruk med sekkene og gymbaggene til ungene og vennene deres.

 

- 545e vakte ikke noen må-ha-følelse, uten at jeg vet helt hvorfor.  Den er stillegående, komfortabel, sterk, kvikk i svingene og velutstyrt.  Egentlig er den helt perfekt, og hadde den kommet i Touring-utgave så hadde det vært et enklere valg (hvis jeg kjøper sedan må fruen bytte ut bybilen sin med en stasjonsvogn eller SUV, men hun har mest lyst på i4).  Den jeg har fått tilbud på, men ikke bestilt, har elektronisk styrte dempere som kan settes i bl.a. Sport, noe testbilen ikke hadde.  Kanskje var det det bilen manglet: Mer følelsen av M-sport?

 

Setter pris på den som linker til en G30-test der elektronisk styrte dempere blir omtalt litt grundig, så blir det kanskje lettere å sende bestilling på den jeg har fått tilbud på.

 

Edit: Man bør kunne tvinge bensinmotoren til å holde seg i gang uten sports-modus, så slipper den å snurre på minimum 2.000 o/min.

Endret av Pekka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...