Gå til innhold

545e i praksis


Pekka
 Share

Anbefalte innlegg

17 timer siden, Juul skrev:

Det er dog ett par ting som jeg ville ha endret, og det er stopp av motor i lyskryss o.l. (utenom i sportmodus på "gearspaken"). Det andre er den "aktive motorlyden" i høytalerene. Er greit når man virkelig gasser på og drar opp i turtall, men synes det er irriterende på lavere turtall. Leste at disse tingene enkelt kunne fikses ved hjelp av Bimmercode. 

Er det kanskje noen av de tingene Fredrik 90 ikke helt likte som kan "tillpasses" ved hjelp av Bimmercode?

Etter tilbakemeldinger i denne tråden så er det egentlig ikke så mye igjen å ikke like med 545e:

- Forvarming av batteriene er mulig hvis du programmerer ladingen til tiden rett før du skal hente bilen.  Motorvarmer til sekseren leveres ikke, så er det -24 på hytta når man skal hjem så må man starte en motor som er -24 grader kald, men dette er vel ikke en typisk hyttebil uansett.  Står den i garasje er det gjerne kaldere ute enn inne.

- Cruising i 2.000 o/min i Sportsmodus løses ved å gire opp med høyre girhendel hvis man har sportsautomat.  Har man ikke sportsautomat må man nok sette bilen i manuell og dytte/dra girspaken, men det enkleste er nok å velge en individuell setting med Sportsmodus på motor men ikke på girkasse.

- Understyring løses trolig ved å velge en bil med EDC/DCC, 20" felger og gode dekk.

- Måter å unngå automatisk stopp av motor ved stans av bil på er: Venstrebremsing, eller som du skriver enten girspaken i manuell eller bruke Bimmercode.

Siden man ikke får både 20" hjul og hengerfeste på denne bilen fra fabrikk så må man velge hva som skal ettermonteres i Norge: 50.000+ for 20" hjulsett med sensorer osv. eller 30.000 for hengerfeste (priser fra Bilia).  M5 kan bestilles med begge deler, så det er vel strengt tatt bare å sette på samme type dekk i originaldimensjon på 545e for å få god nok bæreevne til å ha tilhengerfeste.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summa summarum...kjøp en G30 540i 😅 

Her slipper man å planlegge avreise tidspunkt.

Fås med Webasto som gir motoren enn lunk før man starter i kulda

Slipper å gire manuelt hvis man ikke vil eller gidder

Fås med både 20" og hengerfeste med brukbar hengervekt

Slippe venstrebremsing for å unngå at motor stopper, trykk på Start/stop knappen eller kod den helt bort. 

Også kommer den i Touring, som jeg tror er litt viktig for mange. 

For mitt vedkommende så begynner jeg nå å helle mot å droppe 545e. Det blir for mye styr bare for å kjøre. Jeg vil sette meg inn, tykke på knappen, sette kassa i D og kjøre avgårde. Dette krever for mye pes og planlegging. Blir nok å vurdere en rimelig PHEV til småkjøring, kanskje kommende 320e kunne vært noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen, PHEV er ikke pes. Det er ingenting en fossibil kan som ikke en PHEV kan. Ja jo, webasto, men hvor ofte er man på ei hytte i -20? Webasto kan heller ikke fyres opp i en kald garasje, det kan den elektriske oppvarmingen. Og webasto er ikke vedlikeholdsfritt det heller. Den elektriske oppvarmingen/nedkjølingen er så utrolig behagelig. Noen PHEV har ikke hengerfeste, men flere og flere får og muligheten for ettermontering øker i takt med modellene som kommer.
Man kan som i fossil: sette seg inn, trykke på knapp, sette kassa i D og kjøre avgårde. Jeg tror også 80% av de som har PHEV gjør dette, det er bare noen nerder(inkl. meg selv) som gjør det litt avansert. :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius2002 skrev:

Jamen, PHEV er ikke pes. Det er ingenting en fossibil kan som ikke en PHEV kan. Ja jo, webasto, men hvor ofte er man på ei hytte i -20? Webasto kan heller ikke fyres opp i en kald garasje, det kan den elektriske oppvarmingen. Og webasto er ikke vedlikeholdsfritt det heller. Den elektriske oppvarmingen/nedkjølingen er så utrolig behagelig. Noen PHEV har ikke hengerfeste, men flere og flere får og muligheten for ettermontering øker i takt med modellene som kommer.
Man kan som i fossil: sette seg inn, trykke på knapp, sette kassa i D og kjøre avgårde. Jeg tror også 80% av de som har PHEV gjør dette, det er bare noen nerder(inkl. meg selv) som gjør det litt avansert. :) 

Jeg er ikke noen motstander av PHEV, jeg tror på dette som en fremtidsløsning som redder fossilmotoren. Men for meg å mitt bruk så blir det litt pes, fordi jeg er litt nerdete som flere andre her. Jeg vil ikke at motoren skal starte å gå på full blås ved kald motor, jeg vil i så fall styre dette helt selv. Jeg har alltid 10 grader i garasjen hele vinteren, så kald bil om morgenen har jeg ikke. Men jeg vil ha muligheten til å varme opp bil og motor før jeg kjører hjem fra jobb. Websto er iallfall vedlikeholdsfritt i den perioden jeg eier bilen. I mitt hode så skal ladbar hybrid fungere sånn at det er elbil når jeg vil og fossilbil når jeg vil, det vil si at når jeg vil kjøre elbil så skal bensinmotoren være slått av hele tiden. Når dette blir styrete å få til så gidder jeg ikke, da får jeg vente til teknologien forbedrer seg.

Men jeg har sagt at jeg skal gi 545e en sjanse, jeg skal prøve bilen selv før jeg tar noen endelig konklusjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å virke bakstrebersk og lite mottakelig for hvordan dette egentlig skal fungere; jeg er forsåvidt enig med deg @Fredrik 90. En såkalt "selvladende hybrid" som Prius kjører jo på batteri og motor etter sitt eget forgodtbefinnende og har tradisjonelt en rekkevidde på bare noen få km. Men tanken bak en PHEV, som har et mye større batteri enn vanlig hybrid, er vel at en skal kunne lade opp bilen hjemme/på jobb/hvor enn en befinner seg og gjøre mer av kjøringen på batteri, og kunne styre bruken av ICE og elektrisk framdrift mer i forhold til hvor en befinner seg (landeveien, i bysoner etc)? Dersom bilens software umuliggjør/vanskeliggjør det i kulde forstår jeg godt at folk har visse reservasjoner mot å gå ned den veien. Men som du også sier, mannen i gata kjører nok bare på og tenker ikke så mye på alle detaljene rundt dette. Vi her inne er nok mer oppsatt på å forlenge holdbarhet/forhindre framtidige motorproblemer ved å beskytte motor fra det start/stopp-mønsteret som PHEVer er "belemret" med, og dermed kommer naturlig nok disse problemstillingene, diskusjonene og workaroundene opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Fredrik 90 said:

 I mitt hode så skal ladbar hybrid fungere sånn at det er elbil når jeg vil og fossilbil når jeg vil, det vil si at når jeg vil kjøre elbil så skal bensinmotoren være slått av hele tiden. Når dette blir styrete å få til så gidder jeg ikke, da får jeg vente til teknologien forbedrer seg.

 

Men dette er da mulig med BMW PHEV. Kun elbil: velg MAX eDRIVE. Kun bensin: velg battery control. For det siste må man riktignok sette i sportmodus for å unngå at motoren slår seg av i lav hastighet (evt. "ventrebremsing" som jeg ikke vet hva er).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Ove67 skrev:

Men dette er da mulig med BMW PHEV. Kun elbil: velg MAX eDRIVE. Kun bensin: velg battery control. For det siste må man riktignok sette i sportmodus for å unngå at motoren slår seg av i lav hastighet (evt. "ventrebremsing" som jeg ikke vet hva er).

Skal jeg kjøre lenger en det jeg tror batteriet holder, starter jeg med Battery Control på 100%. Da starter motoren og går til jeg velger å f.eks. gå over til eDrive.... Bestilte i forgårs modBMW WIFI Enhet v2.2 adapter og ved hjelp av Bimmercode vil jeg på 5 min. løst problemet med at motoren slår seg av i lav hastighet. (Vil også slå av ASD og åpne eksosventilen slik at begge alltid er åpne. Ser så dumt ut når det bare "ryker" fra den ene eksosen...😂 ) For min del er jeg ikke bekymret for at motoren må starte i kuldegrader. Tar det alltid rolig til motoren er varm uansett. Dette er de bygget for, og det at motoren går mye mindre, og slipper mye kald småkjøring som heller gjøres på batteri oppveier nok for de få gangene den startes i -15 blå :-) 

Disse småtingene her oppveies for meg mange mange ganger i forhold til fordelene med prisforskjeller og den behagelige muligheten for all småkjøring på batteri. Bensinforbruket bryr jeg meg lite om 😉 . Derfor blir det ved neste bil bytte fra 530e til 545e for å få enda litt mer power 🤘 

(Vet det er mye å hente på 530e ved hjelp av tuning, men tørr ikke p.g.a. garantier o.l. 🤓 )  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ove67 skrev:

 (evt. "ventrebremsing" som jeg ikke vet hva er).

Bremsing med venstre fot.

(Brukes gjerne i manuelle biler når man skal bremse uten å gire ned, f.eks. med full gass og brems samtidig over et krøn (fordi bilen ville blitt ustabil hvis man slapp gassen)).

Anbefales ikke i biler med automatgir hvis man er vant til manuell, da havner gjerne passasjerene i frontruten når sjåføren klutsjer 😉

Endret av Pekka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig hvor tverr enkelte kan være, for å fremme sin personlige smak.

Greit å ha en preferanse, men ikke pakk det inn som noe annet da.

Det kan for øvrig være en fordel å få brukt endel av batteriet i starten av langturen. Slik at det er «plass» til at bilen kan regenerere kinetisk energi underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
45 minutter siden, Pekka skrev:

Takk for alle bidrag i denne tråden 👌 Har i dag signert kontrakt på en 545e og en X3 30e til fruen (hun betaler selv 😄) Sistnevnte bil skal leases, sikkert lurt for å ta ned den økonomiske risikoen hvis hybrider blir utdatert om noen år. Uansett, vi gleder oss.

Gratulerer!! To biler på engang 🤯... DET er jammen meg ikke verst 🤩🤩🤩

Kan jeg spørre hvilken farge det ble? 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, KSG skrev:

Gratulerer!! To biler på engang 🤯... DET er jammen meg ikke verst 🤩🤩🤩

Kan jeg spørre hvilken farge det ble? 🙂

Takk! Etter 27 år med sølv/grå 5-serie ble det Phytonic Blue. Fruen landet på Sophisto Grey. Begge med sorte griller og utvendig listverk, mens hun ikke var like interessert i store felger som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...