Gå til innhold

545e i praksis


Pekka
 Share

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, papertiger skrev:

Ikke så veldig unik. Først ute med dette konseptet (diesel-PHEV) var vel Volvo med sin V60 D6 Twin Engine (deretter D5 TE), så kom Audi på banen med sin Q7 e-tron, som etter faceliften har blitt endret til en bensinmotor. Aller først var kanskje Peugeot med sin 508 RXH, men den var ikke plug-in.

Jeg skjønner tanken bak diesel-plug-in-hybrid, men hvorvidt det funker i praksis vet jeg ikke. Tenker at en bensinmotor er bedre egnet til en PHEV's normale bruksmønster, med mindre en kan tvangsstyre dieselmotoren til å aldri starte før batteriet er nesten tomt.

Helt enig. Kollega av meg har den V60n og han er kjempe fornøyd med den bilen. Oslo-bergen og retur på en tank med diesel må sies å være bra rekkevidde og all kjøring i Bergen ble gjort kun på strøm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror diesel i ladbar hybrid er ett blindspor. Årsaken til dette ligger i dieselmotorens natur, den trenger driftstemperatur for å yte optimalt. Man kan jo si at ved langkjøring så bør det gå bra, og det vil det nok. Men ved langkjøring er man da bedre tjent med en dieselbil, man slipper bla å drasse på flere hundre kilo ekstra batterier og motor. Ved småkjøring så vil denne dieselmotoren aldri se optimal driftstemperatur, dette kan da umulig være bra i lengden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Fredrik 90 said:

Jeg tror diesel i ladbar hybrid er ett blindspor. Årsaken til dette ligger i dieselmotorens natur, den trenger driftstemperatur for å yte optimalt. Man kan jo si at ved langkjøring så bør det gå bra, og det vil det nok. Men ved langkjøring er man da bedre tjent med en dieselbil, man slipper bla å drasse på flere hundre kilo ekstra batterier og motor. Ved småkjøring så vil denne dieselmotoren aldri se optimal driftstemperatur, dette kan da umulig være bra i lengden? 

Det var mitt poeng/spørsmål også i min post over. Tror bensin funker bedre i denne konfigurasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.12.2020 den 14.57, flobben skrev:

Å kjøpe ny bil i disse tider er meget vanskelig. Verditapet på dyrere biler er veldig usikkert, både på fossil, phev og elbiler.

Vel, jeg tror elbiler vil holde seg ganske godt i pris pga. de etterhvert skal innføre moms og muligens engangsavgift også (?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, KSG skrev:

Vel, jeg tror elbiler vil holde seg ganske godt i pris pga. de etterhvert skal innføre moms og muligens engangsavgift også (?).

En bekjent kjøpte en taycan nå og forventet økning avgifter, mva kunne gjøre den bilen 4-500k dyrere for de som skal kjøpe en slik om 2 år. Det vil si han har bil i 4 år før verditapet begynner siden bruktprisen vil øke itakt med hva de nye prisene blir. Ikke sikkert det blir slik, men en ting er sikkert: kjøpe den bilen nå var en god investering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere glemmer en ting som er veldig aktuelt med elbiler, og det er den raske utviklingen. Han kompisen din @Evopower vil gå på en betraktelig smell når Taycan Sport Turismo blir pumpet ut på markedet senere i år. Dette blir en lekker stasjonsvogn aktig Taycan med høyere bakkeklaring ala Allroad konseptet. 

Hvem vil ha en elbil utenfor garantitiden når man i den senere tid har fått se hvor dyrt ting kan bli hvis det går i stykker. Greit nok de det 8 år på batteri og motor, men hva med alt det andre som faller utenfor dette. Det er vel derfor man kan få Tesla Model S til under 200 000 kr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taycan sport turismo er uten tvil en bra evolusjon av modellen, det du sier @Fredrik 90 er nøyaktig hva Harry Metcalf konkluderte med i sin test av Taycan :) Han vil vente på stasjonsvogna. Spørsmålet er jo den nevnte prisstigningen innen den modellen blir lansert, samt hva importøren priser modellen til siden de vet at etterspørselen her vil bli enda høyere. Så lenge det blir (om det blir) vesentlig høyere pris, så står dagens taycan seg godt i pris. Den er jo ikke uttadert all den tid sport turismo bare blir litt mer av alt. Den heller vil aldri bli noen plassmester.

Dette er biler til rett over millionen, samme som en bra 5 serie. Så lenge man er i nybilgarantien så ser jeg ikke ulemper med løpende kostnader. Nettopp på grunn av at han her mest sannsynlig har kjøpt seg bil uten verditap vil han nok bytte den inn før nybilgarantien går ut. Men ellers er jeg enig i at elbiler blir fort utdatert og spesielt nå som godene forsvinner så blir det et regnestykke om det kan forsvares det store verditapet mange av disse får etterhvert. 

De som tjente på dette uten tvil var de første leaf og model s eierne. Ca rundt 2010. De har skrevet av bilen i form av godene og vel så det ila disse 8-10 årene. Om han/hun får 150k for Tesla en nå så er det nok nesten likegyldig for dem. 

Mens de som hiver seg på elbil bølgen nå vil ikke få oppleve i nærheten av samme økonomiske gevinst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen faktor er at bilprodusenter kan komme til å gi gode tilbud på elbiler for å nå kvoten EU krever. E-tron 50 er et eksempel (det var vel en kvote som skulle oppfylles for eller fra 2020?), og har da siden gått opp i pris med over 100' kr (selv om noe av det også skyldes den svake kronen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Spent på 545e jeg også. Hadde 530e en periode, men har valgt å kun bruke vår E61 530i -07 isteden så klarer vi oss med en bil, rekkesekser har den også! 

En 530e ble litt råflott, selv om det var en meget behagelig bil å kjøre. Jeg trodde den skulle føles litt "plastikk" ut. Men nei, kvalitetsfølelse rett gjennom. Bortsett fra når beskyttelsen for takluka var åpen, da var det faktisk en liten knakelyd som irriterte ved kjøring. Men lukket jeg beskyttelsen foran takluka så forsvant knakelyden.

El rekkevidden på 2017 530e modellen er også nokså lav. Jeg fikk dog til å Kjøre fra Trondheim til Stjørdal en dag når det var rundt 20 grader ute. Jeg kom til utløpet fra Helltunnelen fra der jeg bor. Det ble 32,5km på ren el før bensinmotoren måtte trå til. Ellers er det jo fint å ha en umiddelbar akselerasjon ut fra veikryss, oppvarming av kupé via appen osv.

Det å kjøre sedan igjen var veldig fint. Derfor frister 545e... det finnes jo formsydde bagger som er nøyaktig tilpasset bagasjerommet, og takboks de få gangene man skal på en overnattingstur med ungene....

Trenger jo ikke stv.

En rekkesekser for 100k mindre. 

Si fra til meg når du har hatt din noen år. Kanskje jeg kjøper den.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har sett 545e hos forhandler ennå? Nå har jeg vært hos Bavaria i både Arendal og Kristiansand og ingen av dem har bilen. De kom heller ikke til å ta den inn på annet enn kundebestilling. Men selgeren i Kristiansand tilbøy seg å skaffe en bil fra BMW Norge hvis jeg ville prøve, jeg følte det ble for mye styr. 

Hva er egentelig greia her, ikke finnes det tester av den heller. Ikke annonseres det noe fra BMW, hvorfor holdes kortene så tett til brystet? Bilen er da lansert, eller er den ikke det ennå? Jeg vet at bilimportørene i disse CO2 krav tider må holde litt tilbake på enkelte modeller for å møte kravet fra EU på flåteutlsipp. Møller gjør dette med å prise ned elbiler og samtidig ta seg større fortjeneste på fossilutgavene slik at disse blir mindre attraktive. Kan det tenkes at BMW Norge prioriterer å få ut så mye 330e og I3 som mulig, at de derfor prioriterer bort 545e som uansett ikke blir volum modellen. Selgeren ville flere ganger ha meg over på 530e, hvorpå jeg sa at firesylindret motor er uaktuelt. Da fyrte han løs på X5 45e som jeg kunne låne i flere dager om jeg ville. Det hadde sikkert vært kult det, men den er ikke aktuell for meg. Annet enn å teste drivlinjen da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Er det noen som har sett 545e hos forhandler ennå? Nå har jeg vært hos Bavaria i både Arendal og Kristiansand og ingen av dem har bilen. De kom heller ikke til å ta den inn på annet enn kundebestilling. Men selgeren i Kristiansand tilbøy seg å skaffe en bil fra BMW Norge hvis jeg ville prøve, jeg følte det ble for mye styr. 

Hva er egentelig greia her, ikke finnes det tester av den heller. Ikke annonseres det noe fra BMW, hvorfor holdes kortene så tett til brystet? Bilen er da lansert, eller er den ikke det ennå? Jeg vet at bilimportørene i disse CO2 krav tider må holde litt tilbake på enkelte modeller for å møte kravet fra EU på flåteutlsipp. Møller gjør dette med å prise ned elbiler og samtidig ta seg større fortjeneste på fossilutgavene slik at disse blir mindre attraktive. Kan det tenkes at BMW Norge prioriterer å få ut så mye 330e og I3 som mulig, at de derfor prioriterer bort 545e som uansett ikke blir volum modellen. Selgeren ville flere ganger ha meg over på 530e, hvorpå jeg sa at firesylindret motor er uaktuelt. Da fyrte han løs på X5 45e som jeg kunne låne i flere dager om jeg ville. Det hadde sikkert vært kult det, men den er ikke aktuell for meg. Annet enn å teste drivlinjen da

Bilia Skøyen har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, E.H.D skrev:

Bilia Skøyen har. 

Ja jeg vet, blir litt langt å kjøre bare for å prøve en bil. Hadde jo troa på at dette skulle være en modell de fleste forhandlerene lagerførte. Får ta det enten en gang jeg er i Oslo eller hvis det blir sånn Roadshow.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Er det noen som har sett 545e hos forhandler ennå? Nå har jeg vært hos Bavaria i både Arendal og Kristiansand og ingen av dem har bilen. De kom heller ikke til å ta den inn på annet enn kundebestilling. Men selgeren i Kristiansand tilbøy seg å skaffe en bil fra BMW Norge hvis jeg ville prøve, jeg følte det ble for mye styr. 

Hva er egentelig greia her, ikke finnes det tester av den heller. Ikke annonseres det noe fra BMW, hvorfor holdes kortene så tett til brystet? Bilen er da lansert, eller er den ikke det ennå? Jeg vet at bilimportørene i disse CO2 krav tider må holde litt tilbake på enkelte modeller for å møte kravet fra EU på flåteutlsipp. Møller gjør dette med å prise ned elbiler og samtidig ta seg større fortjeneste på fossilutgavene slik at disse blir mindre attraktive. Kan det tenkes at BMW Norge prioriterer å få ut så mye 330e og I3 som mulig, at de derfor prioriterer bort 545e som uansett ikke blir volum modellen. Selgeren ville flere ganger ha meg over på 530e, hvorpå jeg sa at firesylindret motor er uaktuelt. Da fyrte han løs på X5 45e som jeg kunne låne i flere dager om jeg ville. Det hadde sikkert vært kult det, men den er ikke aktuell for meg. Annet enn å teste drivlinjen da

Det jeg fikk høre fra selgeren hos Bavaria Arendal var at de ikke hadde noe tro på at denne kom til å selge noe særlig, da all statistikk tilsa at folk heller ville kjøpe X5 45e til den prisen. Så de tar vel rett og slett ikke inn G30 545e for prøvekjøring, fordi de forventer ikke at den skal selge noe særlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Walkabout skrev:

Det jeg fikk høre fra selgeren hos Bavaria Arendal var at de ikke hadde noe tro på at denne kom til å selge noe særlig, da all statistikk tilsa at folk heller ville kjøpe X5 45e til den prisen. Så de tar vel rett og slett ikke inn G30 545e for prøvekjøring, fordi de forventer ikke at den skal selge noe særlig...

Nei det er vel det inntrykket jeg også har fått. Litt rart synes jeg da det er veldig mange eiere av G30 530d/540i/540d som kunne tenke seg ny bil og som nødvendigvis ikke vil ha en diger og tung SUV. Jeg tror hverken importør eller forhandlere har troa på denne modellen, det viser jo bare hvor lite entusiastiske disse folka har blitt. Noen BMW selgere har bare kikka rart på meg når jeg har sagt noe annet enn rekkesekser er uaktuelt. Men for all del, de har en jobb å gjøre og det er å pushe ut så mange biler med kjip og generisk drivlinje som overhode mulig. Får jo ikke videre lyst til å kjøpe BMW hos en norsk forhandler... Jeg har sort sett importert mine BMWer, men jeg tenkte kanskje at en G30 545e kunne vært den første jeg kjøpte ny. Hadde jo liksom en plan om å prøve å kjøpe en helt ny BMW en gang, og nå er jo siste sjanse slik jeg ser det.

Jeg fikk jo i sommer ett tilbud med innbytte på en ny M340i, men selv der så møter du på en selger hvor du kan mer om bilen enn ham. Greit nok så er ikke dette volum modellen, men hvor er entusiasmen? De kunne jo like gjerne solgt kjøleskap virker det som. Men 1,1 mill for en 3-serie kunne jeg bare ikke forsvare...selv med latterlig bra innbytte på 540en. Men for all del...de får bare fortsette å pushe ut biler med sånne Mikke Mus motorer...må vel til Tyskland eller Sverige nok en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...