Gå til innhold

Pekkas 545e


 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Pekka skrev:

Takk for svar om servicehefte, jeg tenkte også litt på innkjøringsservice på M-biler men antar at toleransene er mindre i S-motorer for å få ut mest mulig krefter.  Uansett, da blir det olje og filterskift snart, med papirkvittering i en egen mappe.

Det økonomiske regnestykket kan se slik ut:

E61 diesel: 0.72 liter/mil * 16.74 kr/liter = 12 kr/mil

G30 bensinhybrid: 0.4 liter/mil * 17.44 kr/liter = 7 kr/mil + 3 kr/mil strøm (16.2 kWh/100km) = 10 kr/mil

Har brukt strøm-fakturaen fra november inklusive nettleie og fastbeløp, tilsammen 1.8 kr/kWh.  Akkurat som bensin- og dieselprisene vil strømprisene variere i løpet av året, men nå som strømprisene ser ut til å forbli høye de neste to årene er det er greit å være konservativ.  Likevel: Bilen lades stort sett kun mellom 22 og 06 når nettleien er halvert og strømprisen er lavere, så det er en mulighet for at det koster mindre enn 3 kr/mil for kjøring på strøm.

Når det gjelder utslag på strømregningen så har jeg ladet totalt 2071 kWh hjemme fra 14. mai til i morges.

Takk for utfyllende svar, dette er nyttig informasjon for min del :)  Besparelsen er forholdvis liten, men det er jo flere faktorer som spiller inn her ut over bare kostnad. Tenker på småkjøringen, samt service og vedlikehold som jeg anser som lavere på en 545e kontra en 540d.

2 timer siden, laffe skrev:

Litt avsporing, men intressant denne saken fra Teknisk Ukeblad der de ser på forbruktet til en Model Y målt på laderen og ikke via bilens kjørecomputer. Med hyppig bruk av forvarming (antar jeg) ble forbruket 50kwh/100km.

https://www.tu.no/artikler/dieselbil-mot-elbil-er-det-billigere-a-fylle-diesel-enn-a-lade-vi-tester/516826

Som med alt annet i bilpressen så skal ting vris til elbilens fordel. Er mye man kan plukke fra hverandre i denne testen her, som f eks valg av dieselbil. De velger her å sammenlikne en av de mest effektive elbilene men en av de minst effektive dieselbilene...er jo helt søkt at de bruker en stor og tung Volvo SUV som sammenlikningsgrunnlag. Hadde dem bruk en VW Passat 2,0 TDI med en 150 hk motor så hadde dette sett annerledes ut. Dette er en bil som koster det samme som Model Y og som på en måte regjerte på salgstoppen før elbilene kom. Så har du literprisen på diesel, her har dem tatt godt i med over 18,- litern. Jeg som stort sett fyller til rundt 14,- litern skulle klart å hente inn vesentlig av fortjenesten til elbilen bare her...og det med en tre liters sekser. Jeg regnet meg frem til at rundt 19 000,- ville jeg spart i året på å gå over til en i4 M50 fra G30 540d, det er overaskende lite å hente for min del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Jeg bryr meg ikke så mye om hvordan de fremstiller det den ene eller andre veien og til fordel for det ene eller andre, men synes det er positivt at de får fram hvor mye strøm en elbil i enkelte tilfeller faktisk kan bruke. Noe som faktisk er kjekt å vite. 

De gir vel forøvrig også et eksempel med valg av litt andre parametere der elbilen blir dyrere en dieselbilen så synes generelt sett artikkelen var ganske objektiv selv om valget av dieselbil kanskje kunne vært bedre.

 

 

Screenshot_20220215_162221.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M550i med samme spec som min:

https://configure.bmw.de/de_DE/configid/vdn3dpwb

2047273052_Skjermbilde2022-02-16110204.png.7c3e1fe8197cefa5ece991b333884675.png

M Multifunksjonssetene fås fremdeles kun i sort Dakota, men man kan velge følgende opsjoner som ikke er tilgjengelige for 545e:

  • Fjernstyrt parkering
  • M Sportsdiff.
  • Adaptiv M-understell Pro.

Eneste synlige forskjellen er antall enderør litt inn i eksosstussene, og noen færre knapper til hybrid-drift samt ladeluken...

1451367064_Skjermbilde2022-02-16110231.png.4c041d92a1dfc71d91783fc09bfb9bca.png

355746671_Skjermbilde2022-02-16110312.png.e5e5b016ffd90c30c2fb120e4cdeca68.png

791135363_Skjermbilde2022-02-16110101.thumb.png.988bc3ba18b67995a7fd3c6d80e15d5b.png

966268962_Skjermbilde2022-02-16110136.thumb.png.417546c751bda948f428afaaa833119e.png

 

Endret av Pekka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.2.2022 den 16.24, laffe skrev:

@Fredrik 90 Jeg bryr meg ikke så mye om hvordan de fremstiller det den ene eller andre veien og til fordel for det ene eller andre, men synes det er positivt at de får fram hvor mye strøm en elbil i enkelte tilfeller faktisk kan bruke. Noe som faktisk er kjekt å vite. 

De gir vel forøvrig også et eksempel med valg av litt andre parametere der elbilen blir dyrere en dieselbilen så synes generelt sett artikkelen var ganske objektiv selv om valget av dieselbil kanskje kunne vært bedre.

 

 

Screenshot_20220215_162221.jpg

Ja, det er mulig å bruke mye strøm slik som det er mulig å bruke mye diesel.

volvoen forbruk på godt over literen på mila er ekstremt, samme som model y ens forbruk her. Nøkkelen som forklarer forbruket er oppvarming av bil. Jeg får ved å kjøre kupevarmer mye og bare kjøre korte turer også ekstreme tall på mine biler. Det burde jo ikke overraske noen. 
Var ikke noe problem å få X5n til å gå på godt over literen, xc70 jeg har nå går stort sett også godt over literen på vinteren. Det synes ikke på forbruksmåleren dog, man må ta seg jobben og se hvor langt man har kjørt og hvor mange liter man fyller. Dette tror jeg mange har helt glemt etter kjørecomputeren inntreden. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Pekka skrev:

[...] men man kan velge følgende opsjoner som ikke er tilgjengelige for 545e:

  • Fjernstyrt parkering

Det er egentlig passe fjernt av BMW å ikke tilby fjernstyrt parkering på en bil det faktisk ville vært logisk med det. Å fjernstyre bilen på strøm virker i mine øyne langt mer logisk enn å starte og stoppe, for så å eventuelt starte bensin/dieselmotoren igjen - for etter hva jeg forstår kan du ikke sette deg rett inn og kjøre når man bruker fjernstyrt parkering (eller rygging ut av p-plassen)? Enda en BMW-non-logikk-ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, BrokeBoi skrev:

Vurderer du å gå over til M550i LCI, eller er det bare dagdrømspeccing som også jeg har en tendens til å bruke altfor mye tid på? 

Jeg dagdrømmer innimellom -det er en del av det å være bilentusiast :)  Øvelsen med M550i ble trigget av at den er den dyreste/mest eksklusive G30 og det var interessant å se at det var svært lite utstyr som ikke også var tilgjengelig for rimeligere G30, og at farge og skinnkvalitet på M Multifunksjonssetene er begrenset til sort Dakota der også.

Dagdrømming har i det siste resultert i mange versjoner av en nøytral Alpina B5 Touring, 624hk fra N63, her i Phytonic Blue.  Som skrevet tidligere har jeg hatt null interesse for skinnkvaliteter, men har begynt å sette meg inn i det nå: Til bilen under koster sort Dakota og sort Nappa det samme, mens Merino fullskinn ikke er tilgjengelig i sort -da må man over på Lavalina (Alpinas beste skinnkvalitet) hvor man kan velge det meste av farger og få skinn "overalt" hvis ønskelig.  Årsaken er nok at Alpina leverer BMW standard skinnkvaliteter og farger, og BMW ikke tilbyr Merino i sort -noe jeg synes er merkelig (skal man ha mer og mykere skinn så må man velge farger man ikke nødvendigvis har lyst på.  Det ligger helt sikkert en logikk/erfaring bak den avgjørelsen, men den er ikke så lette å få øye på).

Selv om det hadde vært fint med en stasjonsvogn igjen når leasing-X3'en forsvinner i august 2024 så blir det kanskje litt nedtur når alt sjåføren ser under kjøring er det samme som i dag, med unntak av Alpina display (tilgjengelig for G30 gjennom Bimmercode) og Alpina-logo på rattet med grønn/blå søm.  Man kan selvfølgelig gå bananas med interiørlister og logoer, men konfigurert på samme måte som bilen jeg har i dag så blir ikke forskjellen veldig stor før man eventuelt trenger de ekstra 230 hestekreftene eller absolutt vil ha stasjonsvogn.

Dette ble en omstendelig måte å skrive at jeg er veldig fornøyd med egen bil men dagdrømmer innimellom for å sjekke om jeg har gått glipp av noe vesentlig.

image.thumb.png.fe98bb2061aed494918cce1ce1de8707.png

Men, plutselig en dag har man mistet fornuften og kjøp noe slikt ;) 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=238160529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du toucher iallfall borti noe av det aller ypperste man kan kjøpe fra BMW i dag, og det er jo hyggelig at det representeres igjennom G30/31 karosseriet. M550i, F90 M5 eller B5 Biturbo er virkelig unike biler slik de fremstår, men særlig M550i føler jeg er rosinen i pølsa her. Den går forferdelig bra, har finere V8 lyd enn F90 og er vesentlig billigere. Når G30/31 går ut av produksjon om ett års tid så vil den plassere seg som en av de desidert beste 5-serie generasjonene, jeg ser mange der ute sammenlikner den med E39 og det er vel kanskje ikke helt feil. Dog litt urettferdig mot F10/11 som også er en av sydspissene i 5-serie historien slik jeg ser det.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Saltkjelen skrev:

Det er egentlig passe fjernt av BMW å ikke tilby fjernstyrt parkering på en bil det faktisk ville vært logisk med det. Å fjernstyre bilen på strøm virker i mine øyne langt mer logisk enn å starte og stoppe, for så å eventuelt starte bensin/dieselmotoren igjen - for etter hva jeg forstår kan du ikke sette deg rett inn og kjøre når man bruker fjernstyrt parkering (eller rygging ut av p-plassen)? Enda en BMW-non-logikk-ting.

Som skrevet tidligere i tråden så trodde jeg årsaken til at funksjonen manglet på min bil var at tyske myndigheter i 2021 endret regelverket for selvkjøring, det er derfor snodig at fjernstyrt parkering er tilgjengelig på M550i nå.  Samtidig så er hele Display Key borte som opsjon på 545e, samme med Soft Close forøvrig, men det har vel noe med mangelen på halvledere å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Du toucher iallfall borti noe av det aller ypperste man kan kjøpe fra BMW i dag, og det er jo hyggelig at det representeres igjennom G30/31 karosseriet. M550i, F90 M5 eller B5 Biturbo er virkelig unike biler slik de fremstår, men særlig M550i føler jeg er rosinen i pølsa her. Den går forferdelig bra, har finere V8 lyd enn F90 og er vesentlig billigere. Når G30/31 går ut av produksjon om ett års tid så vil den plassere seg som en av de desidert beste 5-serie generasjonene, jeg ser mange der ute sammenlikner den med E39 og det er vel kanskje ikke helt feil. Dog litt urettferdig mot F10/11 som også er en av sydspissene i 5-serie historien slik jeg ser det.   

Bare for underholdningens skyld, pre-LCI B5 mot M550i LCI:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pekka skrev:

Jeg dagdrømmer innimellom -det er en del av det å være bilentusiast :)  Øvelsen med M550i ble trigget av at den er den dyreste/mest eksklusive G30 og det var interessant å se at det var svært lite utstyr som ikke også var tilgjengelig for rimeligere G30, og at farge og skinnkvalitet på M Multifunksjonssetene er begrenset til sort Dakota der også.

Dagdrømming har i det siste resultert i mange versjoner av en nøytral Alpina B5 Touring, 624hk fra N63, her i Phytonic Blue.  Som skrevet tidligere har jeg hatt null interesse for skinnkvaliteter, men har begynt å sette meg inn i det nå: Til bilen under koster sort Dakota og sort Nappa det samme, mens Merino fullskinn ikke er tilgjengelig i sort -da må man over på Lavalina (Alpinas beste skinnkvalitet) hvor man kan velge det meste av farger og få skinn "overalt" hvis ønskelig.  Årsaken er nok at Alpina leverer BMW standard skinnkvaliteter og farger, og BMW ikke tilbyr Merino i sort -noe jeg synes er merkelig (skal man ha mer og mykere skinn så må man velge farger man ikke nødvendigvis har lyst på.  Det ligger helt sikkert en logikk/erfaring bak den avgjørelsen, men den er ikke så lette å få øye på).

Selv om det hadde vært fint med en stasjonsvogn igjen når leasing-X3'en forsvinner i august 2024 så blir det kanskje litt nedtur når alt sjåføren ser under kjøring er det samme som i dag, med unntak av Alpina display (tilgjengelig for G30 gjennom Bimmercode) og Alpina-logo på rattet med grønn/blå søm.  Man kan selvfølgelig gå bananas med interiørlister og logoer, men konfigurert på samme måte som bilen jeg har i dag så blir ikke forskjellen veldig stor før man eventuelt trenger de ekstra 230 hestekreftene eller absolutt vil ha stasjonsvogn.

Dette ble en omstendelig måte å skrive at jeg er veldig fornøyd med egen bil men dagdrømmer innimellom for å sjekke om jeg har gått glipp av noe vesentlig.

image.thumb.png.fe98bb2061aed494918cce1ce1de8707.png

Men, plutselig en dag har man mistet fornuften og kjøp noe slikt ;) 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=238160529

Liker svært godt at du toucher innom Alpina. Det er jo kanskje det ypperste av BMW i mine øyne. Ikke reinspikka racerbiler, men biler som tilbyr noe ekstra. Både i form av raffinert ytelse, men mest av alt det de legger i komforten. Her får du vel alle godsakene fra BMW i form av adaptive drive eller M Sport professinal-understell med eget oppsett fra Alpina. Hadde bare pengene strekt til for en B5 eller kona akseptert at jeg helst ville at hovedbilen skulle gå på fossilt drivstoff i et par år til... ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Pekka skrev:

 

image.thumb.png.fe98bb2061aed494918cce1ce1de8707.png

Lekker sak!

Det irriterer meg at G31 pre-LCI ikke kom som hybrid. Får mye bil for pengene med en tidlig G30 530e. Samtidig er det ganske tullete å kjøpe en brukt G30 530d pre-LCI, nå som hybrid og elektrisk er på fremferd. LCI er pen, men mangler litt BMW-identitet kontra pre-LCI. Samtidig litt synd at 545e kun kommer som G30, som G31 hadde det blitt en skikkelig morsom sak om 2-3 år (fordi jeg synes nyprisen er noe høy) :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW 545e er en maktdemonstrasjon – og gir samtidig et innblikk i hvordan de aller råeste BMW-modellene kan bli i neste generasjon.

"Et komplisert mesterverk, som etter min mening er den beste 5-serien på mange år.

545e tar det beste fra historien med 5-serie, og løfter det inn i et nytt tiår.

Da får det bare være at den ikke er tilgjengelig som stasjonsvogn. Og handlet ikke dette uansett om sedaner, da?"

https://bilogmotorbloggen.no/2021/08/31/test-bmw-545e-xdrive/

Hyggelig lesning :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 23.2.2022 den 14.48, Pekka skrev:

BMW 545e er en maktdemonstrasjon – og gir samtidig et innblikk i hvordan de aller råeste BMW-modellene kan bli i neste generasjon.

"Et komplisert mesterverk, som etter min mening er den beste 5-serien på mange år.

545e tar det beste fra historien med 5-serie, og løfter det inn i et nytt tiår.

Da får det bare være at den ikke er tilgjengelig som stasjonsvogn. Og handlet ikke dette uansett om sedaner, da?"

https://bilogmotorbloggen.no/2021/08/31/test-bmw-545e-xdrive/

Hyggelig lesning :) 

Artig å lese 😊 Det nærmer seg ett år med 545e her, og fremdeles strålende fornøyd ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...