Gå til innhold

E46 M3 - G11 730d- 991.2 Carrera S - Ymse


Snagg30
 Share

Anbefalte innlegg

Kvadratmeterne flyr fort når man fyller opp med ting. To-etasjers løfter er nå kjekt, men kanskje ikke det helt store når man skal flytte ting ut og inn ganske ofte? Du må flytte vekk både alt som står under og foran for å få tilgang til bilen(e) på toppen og ha nok plass til å kjøre på, så med mindre det står biler til vinterlagring øverst blir det kanskje mer plunder? Heller mesanin til å lagre ting.

Kjipt med problemer på bobla, men det høres ut som at PAW er et veldig kjekt opplegg. Fra forbrukernes side må det vel være innertier? Tenk å kunne ha hatt noe sånt på M-biler fra BMW, det hadde vært noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@E.C. Nei det vil bli noe tungvindt men jeg ønsker samtidig å kunne lagre flere biler innvendig og kommer nok til å plages med dette for å få mer plass. Mesanin er genialt men er jo blodpriser ute å går på de, spesielt for en som ikke er fult så praktisk anlagt. 
 

Absolutt! Men i kjent stil har jeg alltid problemer med ny innkjøpte biler, kun 7-serien har vært problem fri og det etter snart 10.000km og med høy km.stand :) PAW er helt genialt og noe jeg gjerne skulle sett på andre fabrikanter tilbydde 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.4.2024 den 19.17, Snagg30 skrev:

Takk til dere alle! Dette er notert og huker det av for bestilling :) varmepumpa blir montert på vegg over døra. Vet du @Saltkjelen hvor viktig det er med takvifte for å få ned varmen? Det blir ikke mesanin på meg med det første da det kostet noe hinsides. IMG_1868.thumb.jpeg.d1455c534550b306ce82ecdbcdc5852c.jpeg

«Min» pris på mesanin fra lagerseksjoner 72m2 lager, 42m2, 350kg/m2 mesanin er 300.000kr ferdig montert. Alternativet er å kjøpe dette senere direkte fra leverandør evnt. snekre opp ett mesanin. Usikker på om en sparer så mye på dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Prosjektet med å hente biler selv har vist seg å være et riktig valg så langt, runder av 12.000km kjørt nå med 7-serien siste 8 ukene og er oppe i 91.300kr i inntjening/besparelse på frakt og levere biler selv. Har blitt noen lange dager på 17-18t men 7’ern har levert bra så langt uten feilslag! :)IMG_8208.thumb.jpeg.cfb738517fb9e525deae521aad5f3bfd.jpegIMG_8202.thumb.jpeg.622526f35c1f8f5f12b713ca720e766f.jpeg

Fikk seg en velfortjent vask samt har jeg for første gang frivillig kjøpt piggdekk til egen bil, blir mye kjøring og tenkte det er greit og vær på den sikre siden. Det ble Michelin x ice north 4 som har vært testvinner noen ganger IMG_8178.thumb.jpeg.916be7d3d9b0460a1fa342170cef9a3e.jpeg

Var heldig på ene turen min, hadde 1800km til jeg måtte bytte klosser og skulle kun kjøre 1300km men telleren er ikke 100% og kom hjem med dette - rakk det akkuratIMG_7699.thumb.jpeg.847fed150da65ced123e2c5147fe08a9.jpeg

Nå er det service på motor som står for tur IMG_8783.thumb.jpeg.43a37d5fb07b541ab7acfbe0d7394a39.jpeg

 

Cayenna jeg hadde som leiebil fikk virkelig kjørt seg med 6300km, hvor populært dette var vet jeg ikke men Sixt hørte jeg aldri noe mer i fra. God trekk bil men blir voldsomt forbruk på noe så stort og tungt, blir fort 1.5L på mila. Synes og man betaler litt for merket på disse med start pris på nesten 2 million. Skryt på den elektriske styringen skal den få og kjøre følelsen er utrolig bra, direkte og presis. IMG_8236.thumb.jpeg.3bf538fa7c15d63b3e7545ff1b7b146d.jpegIMG_8700.thumb.jpeg.5aa5573dfd75f2011fc002184ac065f5.jpegIMG_8696.thumb.jpeg.d56270e6b52f50756404aec4e0d6a266.jpeg
IMG_8226.thumb.jpeg.c55f2af0a080d38bd2c360e31b4ed58a.jpegIMG_7576.thumb.jpeg.850386966560d0bd3bb417b6e8e0fb80.jpeg

Nå er begge i3’ene solgt og jeg angrer allerede, denne ble om ikke annet et svært godt kjøp økonomisk sett.  IMG_8188.thumb.jpeg.4f41a19f44fa0fdab1091bc0bfb27e53.jpeg
 

M3’n fikk seg en skikkelig kjøre tur i pent høst vær, veldig usikker på hva jeg skal gjør her. Fikk bud på 490k som jeg takket nei til. Skulle helst sett den ble beholdt IMG_8080.thumb.jpeg.8583cf121f323b60a87e4f7eba0a115d.jpeg

 

Nå står den nyvasket og er satt bort for lagring IMG_8089.thumb.jpeg.62c42b6e999f7dd67c0caba699f0b8a3.jpegIMG_8091.thumb.jpeg.6d472e6cd9a84466b4c9bbce1fcc2e67.jpegIMG_8128.thumb.jpeg.37ae089a09b61a92462e4a82ec395920.jpeg

 

Har vært noen kjekke uker siden lokalet ble tatt over, det ble brått mye hyggeligere og fremstår som mer profesjonelt å ha dette på plass. Noe salget gjenspeiler seg i å, for på denne tiden i fjor gikk det hele 5 uker uten en eneste melding/tlf men nå tømmes det og fylles opp flere ganger ukentlig nesten. Artig men tid krevende IMG_9148.thumb.jpeg.0b777cdfeaea6d79f4484c1c1d17ea7a.jpegIMG_8840.thumb.jpeg.f700ebe44fd4dfc6612f3cbe2f579171.jpegIMG_8720.thumb.jpeg.828bdac8df7b10e6526d722caa6e2be7.jpegIMG_8182.thumb.jpeg.ed46bdf2aa83c837410ee2a9b5cd4189.jpegIMG_7543.thumb.jpeg.eef91818f6a1b1dbd13aeaffa8ee0883.jpeg

Jeg angrer meg litt på valg av lokalet, skulle kjøpt et som var større med en gang. 
 

GS hadde tilbud på muttertrekker, fra 5500kr til 2600kr. Om merket er bra vet jeg ingenting om men fungerer sikkert godt nok IMG_9140.thumb.jpeg.9b9dbd715c4142b2139ea3b7a199543a.jpeg

 

Og ukas høydepunkt var ei friskmeldt boble! 2 nye turboer montert samt 33 andre punkter/deler har blitt byttet preventivt. IMG_6962.thumb.jpeg.9967ebdb6fd98bd0daa4648c011e7244.jpegIMG_8833.thumb.jpeg.61d022deb934698c562de71898dc693d.jpeg

Var en her inne som reagerte voldsomt på Autotech sitt utsagn om at det var overflødig olje som låg igjen og at jeg burde hive meg på banen å kjøre for å fjerne dette, nå viste det seg at dette ikke var tilfelle. Kunne dette fått store konsekvenser om jeg hørte på de? 
 

Jeg har vinterdekk til bilen som jeg vurderer å sette på, men begynner å få litt kalde føtter på hele greia. 420hk etter dagens standard er ikke så voldsomt men det er noen spreke 420hk og sliter med å få fotfeste på pådrag tross 305 bakdekk, dette med Trofeo R dekk. Vil tro med vinterdekk blir det enda mer håpløst. Ble så fall en kort sesong med kun 3400km kjørt 

 

 

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da ble det ny bil en stund før jeg hadde sett for meg, planen var å beholde 7-serien til neste år men jeg kjører såpass mye at økonomisk sett er det ikke logisk for min del å bruke en privat eid G11 som arbeids bil. Har aldri vært mer nøye ved valg av ny bil en denne gangen her og har kiket på forskjellig 
 

Først ut så var jeg å prøvekjørte en G05 45e som virkelig falt i smak, her har BMW laget en nydelig bil med plenty av krefter i overskudd. Likte denne bilen mye bedre en Cayenna, eneste Cayenna er bedre på er den sportslige biten men hvem bryr seg om det i en slik bil. Hadde valgt G05 over cayenne ved hver anledning, penere er den og. Og som forventet hadde disse et mye bedre forbruk en Porsche hybrid drivlinje IMG_0216.thumb.jpeg.5214821d3ec635ad986aae9fba9b591f.jpeg
 

Var så innom transporter og Mercedes vito men disse falt ikke helt i smak, transporter ser ut som ei blikk boks uten ei eneste linje. Vito er finere men var ikke helt for meg, er noe med disse bilene som er gørr kjedelig IMG_2161.thumb.jpeg.da27f4a52a3f5eccfb2771e2010420e8.jpegIMG_2160.thumb.jpeg.2aaf9a3f90d6c187481df011191f3be8.jpeg

 

var og på vei for å handle en 2020 X3 2L diesel, denne hadde gått 20.000km og hadde nok fungert supert som arbeids bil men denne ble solgt samme dag. IMG_2162.thumb.jpeg.3883105fb9e1e176fe3877312a87956f.jpeg
 

Så dukket det opp en anbefaling på Finn.no på en Ford Ranger, den fanget interessen min og jeg leste meg opp på litt tester hvor konklusjonen var klar. Disse har blitt mer personbiler en tidligere samt er de nå utstyrt ganske greit. Var ta å prøvekjørte denne og var overbevist etter noen timer

IMG_1480.thumb.jpeg.ebab828cb44302975c775e58eaacc985.jpeg

 

Denne ble hentet hjem tidligere i uken, her var målet lavest mulig km.stand slik jeg har en del å kjøre på før jeg når 90.000 - 100.000km og selger før jeg gjør samme prosess på nytt. 
 

Gått 45.000km - automatiske lys - adaptive cruise - webasto - Apple CarPlay. Og da har jeg alt jeg trenger for mye kjøring, opplevd kvalitet er meget bra og innvendig er det ikke mye følelse av å kjøre en bil med grønne skilt som er like tung som nye M5. Og med 3500kg hengervekt kan jeg nå kjøpe henger som rommer 2 biler :D IMG_1883.thumb.jpeg.32f07d05349597d392ed8e726872c3ad.jpegIMG_8997.thumb.jpeg.b595cf5f5a0a9ca5252ecbaf67aa02db.jpegIMG_1839.thumb.jpeg.5da7c4026179c7fdbd866f684f395491.jpegIMG_1831.thumb.jpeg.992707d94a8054e94f8807e43b56fc47.jpegIMG_9002.thumb.jpeg.74f146551738cecfd217ba42436c69c9.jpeg

 

M3’n ble tatt ut av vinterlagring og kjørt til Herøy for vinterlagring der, trenger plassen i lokalet og M3’n blir nok beholdt om alt går etter planen. Da blir det en annen type "bygg" og går over til å få den i 100% kosmetisk og teknisk tilstand, kosmetisk er der nok ganske mye påkost i form av lakkering - innvendig oppgradering av slitte overflater og tak duk som slipper. Teknisk blir det nye foringer baut og da er det nok ikke mye mer foreløpig. IMG_0674.thumb.jpeg.7eb43c35726c219e38cb13bd053322fa.jpeg
 

Måtte kjøre noen timer før jeg kom frem og det er aldri feil i denne bilen. IMG_0714.thumb.jpeg.eec2939a667d8ce1769df2484fcf4241.jpegIMG_0687.thumb.jpeg.51947e9c750deea827cc453d9b6d10b9.jpeg

stoppet innom Tobias sin nydelige E24 635csiIMG_0721.thumb.jpeg.0adb7f71855d46418af724f5f8910a4c.jpeg

 

Og fremme til sin nye lokasjon og med full tank 98. IMG_2141.thumb.jpeg.64fb8cd15c3cee35fdd9f687787b6720.jpegIMG_2142.thumb.jpeg.08fdb10564109efd3089124d78276e5b.jpeg

 

7-serien nyter roligere dager og har fått seg en grundig gjennomgang med vask. Samt fått tatt service på den IMG_0234.thumb.jpeg.4244e14251a81879ffd5c07012b205bf.jpeg

Dette trengtes IMG_0201.thumb.jpeg.f88e703d39eda90c25cadf01510703c7.jpegIMG_0184.thumb.jpeg.324c0ff34bd5b6527037ebbbb929d162.jpegIMG_0147.thumb.jpeg.61788d0ab5dcda8510fdff0bc6b5267b.jpeg 

kjøpte meg verdens beste «dings»IMG_0163.thumb.jpeg.f11794a3907909a77c7fe1aca983d9af.jpegIMG_0165.thumb.jpeg.7fa45dd5eb9afb1719edaa245e4fd4fa.jpeg

 

Har vært en meget god bil dette og har tilbrakt mange dager bak rattet totalt og det er vell ikke mye som slår en 7-serie som en «kontinent» krysser. Har blitt mange 18 timers dager og bilen har fungert uten noen feil, hadde km.standen vært lavere hadde den blitt beholdt. Men nå blir det elbil på oss som hoved bil, vi var å prøvekjørte polestar som begge likte men det blir nok i4 på oss :) noe pris forskjell men mye mer bil i mine øyne IMG_1776.thumb.jpeg.9e6f849a5a66c475350c0770c9774d45.jpegIMG_1783.thumb.jpeg.91f50396dc48225866a0495a3be3118d.jpegIMG_1780.thumb.jpeg.10b6e5a5df21aea90d2d6a862c5c611a.jpeg

 

Dette er en god kandidat i ønsket farge både innvendig og utvendig IMG_2164.thumb.jpeg.c81bca04f9684388b411c3c16555cada.jpegIMG_2163.thumb.jpeg.eb7bcf297458d2ebd1bb840aac382214.jpeg

 

Bobla ble satt bort for vinterlagringIMG_0518.thumb.jpeg.549bcdaa389cf87bb7841826df966692.jpegIMG_0496.thumb.jpeg.5a57accfa61741d5f7e8fbd47dd21c1b.jpeg

men så ble det jo et snev av sommer samt hadde jeg tatt meg 4 uker fri fra "vanlige" jobben og har fått gleden av å legge bak meg 5000km nå i godt lag. Mye flotte veier i nærområdet og en bil som leverer skikkelig kjøreglede IMG_0577.thumb.jpeg.8486720e171f3c48b0c7df7f57e0b3fe.jpegIMG_0588.thumb.jpeg.d938a767e828c914ad068c0685d7a09b.jpegIMG_0623.thumb.jpeg.9175980103b387565bd0207e5a50bbf8.jpegIMG_0638.thumb.jpeg.716b2f5dd2fe321c410d687093cd6887.jpeg

 

Sjekker med Porsche center Ålesund om man det var ok med små modifikasjoner men da var det bare å drite i PAW. Så måtte ta til takke med velour matter i racing yellow farge likt eksteriøret IMG_1800.thumb.jpeg.3beae22056e35bad982a6bed143b0c0d.jpegIMG_1815.thumb.jpeg.63764be0d0137b924532474e530c9f03.jpeg


Var uheldig å møtte på vei arbeid og det låg store steiner i veibanen men med mye trafikk bak var jeg pent nødt til å kjøre og selvsagt måtte det skje, kom noen jævlige ulyder før det til slutt kom en høy smelle lyd.. Men heldigvis var jeg innafor kravet på 1cm lengde og 2mm dybde. 

IMG_9627.thumb.jpeg.758bb9e4b97d16472132dd2d402394d0.jpeg

Spurte de om pristilbud for bremse bytte i tilfelle uhellet var ute, her er det i tillegg er ratt inkludert på 30.000krIMG_2165.thumb.jpeg.af44608ab289fc032e08d73f809c7925.jpeg


Denne fikk seg og en grundig gjennomgang

IMG_8671.thumb.jpeg.597c7e5cb0c8acd6790a652105fad07a.jpegIMG_8685.thumb.jpeg.8272943b4113bac213acad291a94080d.jpegIMG_8678.thumb.jpeg.03d13a90bac919f2a5e62c67d2e47999.jpegIMG_8698.thumb.jpeg.61b3185fa2b927196d898c0384b81310.jpeg

IMG_8735.jpeg

IMG_8632.jpeg

IMG_8660.jpeg

IMG_8719.jpeg

IMG_8726.jpeg

IMG_8740.jpeg

IMG_8733.jpeg

IMG_0083.jpeg

IMG_0090.jpeg
 

På lokalet har jeg skrinlagt alle planer om bil heis og kommer til å bygge mesanin hele "topp etasjen" og får opp kjøkken - toalett - ordentlig kontor. Får stå slik midlertidlig. Til uka kommer snekker firma for videre planlegging :) men tror dette skal bli en del billigere en prisene til lager seksjoner, her er en snekker noen hakk lenger bort som har bygget sitt selv og havnet på 35.000kr i materiale. Lagerauksjoner skulle ha flerfoldige hundretusen IMG_2136.thumb.jpeg.8abe3e8feb813eead09eba40fcb7a2ec.jpeg

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Snagg30 changed the title to E46 M3 - G11 730d- 991.2 Carrera S - Ymse

Dette var et innlegg som dro meg i mange retninger før man kom lenger ned. Det er nok fornuftig valg du har gjort med arbeidsbil. Både G05 og G11en er for dyre og fine biler som brukes opp ved den type kjøring du driver med. i4en du linket til der var billig, så den bør du løpe og kjøpe med det samme. Når jeg ser prislappen på bremsebytte, er det bare å konstantere at jeg 1) aldri skal ha Porsche og 2) aldri skal ha bil med karbonbremser. :uh:

Punkt nr 1. fordi en Porsche-del sannsynligvis er priset 3-4-500% høyere enn en tilsvarende BMW-del kun fordi det er Porsche.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Saltkjelen var noe dårlig formulert ser jeg og, G05 ble vurdert i starten hvor den ville bli brukt som både familie bil og trekk bil. Men det blir et dårlig regnestykke og det ble mest fornuftig å ha en dedikert jobb bil samt en elbil som familie bil. 

 

i4’n har jeg sendt melding på :) Tror ikke regnestykket på en Audi eller BMW blir så mye bedre, koster ca 80.000kr pr skive hos Porsche og det tipper jeg Bavaria og tar. 
 

edit: som jeg trodde koster en skive nesten like mye på en BMW, er noe overdrevent at Porsche er så innmari dyrt. Har en faktura liggende i bilen fra service på Porscha og den var billigere en 7-seien og X3M’n.IMG_2167.thumb.jpeg.3c5739fd6d27ec20322412d3556f3ac5.jpeg

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, det var grei pris på karbonbremsene til en BMW også - selv om det i BMWs tilfelle er enkelt å få 15-20% rabatt med BMWCCN medlemsskap. Om det finnes noe tilsvarende hos Porsche, vet jeg ikke. Jeg får moderere konklusjonen noe og si at det heller er uaktuelt med karbonskiver med de prisene der. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Se der ja, det var grei pris på karbonbremsene til en BMW også - selv om det i BMWs tilfelle er enkelt å få 15-20% rabatt med BMWCCN medlemsskap. Om det finnes noe tilsvarende hos Porsche, vet jeg ikke. Jeg får moderere konklusjonen noe og si at det heller er uaktuelt med karbonskiver med de prisene der. :P 

Ja det heter PAW ;) En svenske fikk dekket sine ødelagte skiver på garanti. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Se der ja, det var grei pris på karbonbremsene til en BMW også - selv om det i BMWs tilfelle er enkelt å få 15-20% rabatt med BMWCCN medlemsskap. Om det finnes noe tilsvarende hos Porsche, vet jeg ikke. Jeg får moderere konklusjonen noe og si at det heller er uaktuelt med karbonskiver med de prisene der. :P 

Får de heldigvis ned i 25k per skive, det grunnes nok i at noen amerikanske aktører har støvsugd bmw for retrofitkit da det er grisebillig mot å kjøpe 4 nye skiver seperat i katalogen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok en fornuftig løsning, det er for galt å legge så mye km på en privat eid bil. Da er det bedre med en dedikert trekkbil og en familiebil, og om sistnevnte er elektrisk er vel like greit ettersom du har både M3 og den gule folkevogna 😉 

Man kan si mye bra om X5 45e, men den hybride drivlinjen egner seg ikke til trekking av tunge hengere over lengre avstander. Til det blir bensinforbruket alt for høyt. Jeg prøvekjørte jo også Cayenne før jeg kjøpte X5, men kom til samme konklusjon som deg. Synes Cayenna var mer sporty, og hybridversjonen er merkbart piggere enn 45e. Men X5 føltes mer romslig og faktisk mer påkostet innvendig. 

Ford Ranger er en veldig bra pickup, samme solide grunnkonstruksjon som Hilux med ordentlig firehjulstrekk. Men den har nesten personbil komfort, i tillegg er den langt mer solid enn Amarok som i mine øyne er mer SUV med lasteplan. Og når du har kjørt Ranger en stund så kan jeg friste med å oppgradere til F-150 med 3,0 diesel 👍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...