Gå til innhold

E46 M3 - G11 730d. Porsche planer


Snagg30
 Share

Anbefalte innlegg

22 timer siden, Snagg30 skrev:

@BrokeBoi har allerede vært innom komplett å kika, om det går an å kjøpe en PC til 10k som takler alle bil spillene så kjøper jeg tvert. Men jeg kan ingenting lenger om pc og spec så jeg blir ikke noe klok av å sjekke ut, om her sitter noen "geeks" på slikt og vet om en pc send gjerne link. For du har helt rett jeg kjøpte dette hovedsaklig for å kjøre Rudskogen og bli flinkere der. 
 

Resten av stolen kom i dag samt ny tv som ble LG C3 OLED skjerm som kommer meget godt ut i tester og er anbefalt av tek.no - nedsatt fra 17k til 10k på 48". Kjøpte samtidig playseat TV stand pro som er bygget for setet jeg kjøpte :) stolen er fantatsisk god å sitte i, imponert over denne. IMG_3138.thumb.jpeg.1933268876f07e1652ae90cf9ca03e12.jpegIMG_3132.thumb.jpeg.8bad4919dda99ec48945ee54b317a066.jpegIMG_3133.thumb.jpeg.36ea2eb9a26c945c44792b32565e496b.jpeg

Tøft! Du er jo ung å sprek, men kunne tenkt meg en film på at du reiser deg fra stolen 😎😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som driver eget firma kjøper selvsagt ny PC og utgiftsfører 😁 

Når det gjelder henger, husk at dekkstativet som du tenker og bruke som skjerming fra skitt og støv ( som jo virker helt genialt ) også veger litt. Dette kommer oppå egenvekt, tipper reell egenvekt på henger med stropper osv. Nærmer seg 700kg. Da er det ikke mange biler man kan trekke med 2100kg hengervekt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2024 den 18.08, mslello skrev:

Tøft! Du er jo ung å sprek, men kunne tenkt meg en film på at du reiser deg fra stolen 😎😅

Jeg ruller ut etterfulgt av et stort sukk

49 minutter siden, Skulebollen skrev:

Du som driver eget firma kjøper selvsagt ny PC og utgiftsfører 😁 

Når det gjelder henger, husk at dekkstativet som du tenker og bruke som skjerming fra skitt og støv ( som jo virker helt genialt ) også veger litt. Dette kommer oppå egenvekt, tipper reell egenvekt på henger med stropper osv. Nærmer seg 700kg. Da er det ikke mange biler man kan trekke med 2100kg hengervekt 

Ja trenger firma PC ;) 

 

Dekk stativet kommer ikke på med det første pga vekt og stroppene veier nok ikke så mye, vi har dobbelt sjekket med fabrikant at vekten er det de sier med forbehold om liten økning. Varebilene er ingen problem og med nytt carbon tak og bakseter som blir tatt ut går dette bra frem til 740/50d er på plass :) 

 

nærmer seg nåIMG_3279.thumb.jpeg.6dd6e29b7433cd7b884c22f073e9511f.jpeg

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tross 12t skift og mye annet ymse å drive med har jeg fått montert opp alt som i seg selv var et lite helvete - men kom i mål tilslutt. IMG_3358.thumb.jpeg.ce589e532762a66aede547fd1370ae51.jpegIMG_3353.thumb.jpeg.b8098dc646eac084a3a91fc3fd2e4255.jpegIMG_3354.thumb.jpeg.54416fb12a716c55b4e999f9971a22d1.jpeg
 

F1: utrolig døll og kjedelig, tror ikke jeg ender opp med mye kjøring her men må prøve litt til. Virker mer som et Arcade spill en noe simulator spill noe som er forståelig siden det skal treffe massen. 
 

Forza motorsport 7: var vell helt ok, virker som de hadde skrudd opp force feedback til tusen uansett underlag for å gjør ting "ekte" men det var mer slitsomt en noe annet. Som å kjøre på gammel grus vei til hytta 

 

Prøvde til slutt Assetto corza competizione: Her har de truffet på alt! Fra introen i Lamborghini med diff whine og latterlig upshift - downshit, i tillegg starte bilen med tenning også startknapp gjorde det til en helhetlig opplevelse. Og kjøringen er bare helt sinnsykt rått! Skulle trene i dag før jobb men det ble 2 løp på 45 minutt og 40 minutt. Nå er skuldra og kroppen vond men snakk om avhengighetsskapende, mektig imponert.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Lite som skjer med bilene utenom 7-serien, de påløper seg kjapt med km her nå som jeg har begynt å hente biler selv. 3000km så langt og har en ny lang tur igjen i morgen til Oslo for henting av et par biler, så selv om jeg kun har eid den en "halv time" begynner det å bli et greit bekjentskap på kort tid. Er enda like imponert over diesel, er rett og slett drit deilig å kjøre - både effekt og forbruk går hånd i hånd her og savner på ingen måte V8. En 740/50d må være grise rått men det kommer med tiden! :) 7-serie er noe egetIMG_3434.thumb.jpeg.674e02cb4ecb461822fababa0567f33b.jpeg

 

Forrige helg gikk turen til Oslo for henting av biler samt montering av krok, jeg trodde jo bilen hadde dette da det var opplyst hengervekt i annonsen. Synes dette er litt missvisende av forhandlere å skrive, jeg forstår den er type godkjent men det fremstår i annonsen som at den har krok. Det var dog aldri noe alternativ å handle en annen 7-serie så kjøpe ble fullført og time for montering satt opp, gikk forsåvidt greit men dårlig arbeid av firma med påmontering av fanger osv og sitter ikke flush, så bilen går inn til Bavaria ansatt for påmontering på ny :) IMG_44511.thumb.jpeg.a98585c8740b4c198a4555ebdcd1dace.jpeg

 

Tok bilen på vekta, her med full tank pluss meg på 86kg og en del tunge deler i bagasjerommet. IMG_3429.thumb.jpeg.3503d4ebe0f21bec3be1281a941a4f17.jpeg
 

fruen har nå fått ferie turen i gave og det gikk bedre en forventet! :D blir litt mer turist tur neste år kontra mitt sprint løp som var. Blir en tur til Zürich sjokolade museum - Furka passet - Garda sjøen - Dolomittene - Milano. Vi reiser ned i juni, er vell kanskje en mulighet for at passene er stengt? Får satse på det går bra. M850i cab er leid så får ta med varme klær IMG_4042.thumb.jpeg.2a2419be73ac091ac12f87445740929b.jpegIMG_4039.thumb.jpeg.721f7b2135d43a2ed5d0b801a8dad686.jpegIMG_3396.jpeg.6190235fb0077e5314bfd83da7abd8de.jpeg

 

M3’n har stått på stedet hvil siden sist Rudskogen kjøring, har vell ikke stått stille så lenge i mitt eierskap før og har for en gangs skyld ikke noen oppdateringer å komme med heller. Tok meg en lengre kjøretur mellom slagene og som forventet starter den like bra som alltid og er stadig like god å kjøre, innsuget overrasker med stadig etter et lengre opphold. Bane kjøringen til Øyvind har blitt kansellert pga elendig oppmøte så nå må jeg begynne å reise på andre kjøringer som er uten forsikring, er trippel kjøring i september på Vålerbanen jeg tenkte å slenge meg med påIMG_9708.thumb.jpeg.8c447b210397f05240f1a60e57168312.jpeg


Var og møtte leietager ved lokale for signering av kontrakt og her hadde det skjedd utrolig mye, det ble et øyeblikk med «nå ble det ekte». Ble og ganske gira der jeg stod for frem til nå har jeg følt at det har sett ganske lite ut. Men når veggene var oppe og man stod inne ble inntrykket noe helt annet, nå gleder jeg meg som f :D kjekt med bygg på enden og slik jeg får vinduer vendt ned mot skog og sjø. IMG_4062.thumb.jpeg.e9031bbb46f9896a7f18477c173fcde0.jpeg
 

Og det er nok i grevens tid at lokalet kommer nå, har nå denne uken hatt 13 biler for salg og kanskje den sykeste uken noen sinne for min del med nå 10 solgte biler på noen få dager. "Fri" uken har betydd jobb fra morgen til kveld - men utrolig moro! :) nå gledes det til å kunne ha alle biler på samme sted og ikke Finn waldo opplegg for kundene når vi skal besikte bil. 


Nå er neste på agendaen og ordne verktøy skap - innredning - sitte gruppe - løftebukk. Vurderer og om jeg burde av lufttørker?. Om noen nylig har kjøpt de tingene jeg nevner og har gode tipps skrik ut :) IMG_4454.jpeg.03469a0cf59e19f2fdbec13b8f22f80f.jpeg

https://www.garasjetid.no/arida/188985/arida-storm-pro-avfukter-70l-dagen-kraftig-avfukter-for-profesjonelt-bruk

 

5-serien har jeg tvunget meg selv til å kjøre nå 1 måneds tid, uansett gjøremål ble den brukt. Utrolig fin bil men den er ikke for meg, og da gidder jeg heller ikke å sitte på den. Den ble lagt ut for 170.000kr og etter 80 favoritter innen 24 timer ble den solgt til annonsert pris. 
 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=366957451

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Trotec adsorpsjonsavfukter som jeg har satt opp med smartstyring via TP-link Tapo. Bare å montere oppe på veggen og føre den fuktige lufta ut så sitter den der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den usexy innstegsmodellen (som for ordens skyld er 725d, bare så det er nevnt) av en 7-serie du har der er så vanvittig flott, @Snagg30! Det klør i 7er-hjertet når man ser kombinasjonen av B&W, skinn, nydelig listverk og alcantara. Bra du fikk montert hengerfeste, ble det originalt elektrisk svingbart?

Når det gjelder avfukter ville jeg utvilsomt gått for dette, men du har ikke vurdert å gå for en som er større (denne blir vel litt snau) og som er fastmontert? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sagt det mange ganger og sier det gjerne igjen, G11 er den siste ekte 7-serien 👍 Går du for en 740d eller 750d etterhvert så maksimerer du eiergleden, da får du alt som er digg med diesel og nesten samme ytelse som en V8er. 

Det var kanskje like greit å få unna E34en siden du ikke ble venn med den. Heller det enn å begynne å modifisere og dille med en så fin og urørt bil 😀 Gøy at butikken går godt, det er gode tider i bilsalg om dagen så det må man bare utnytte. Biler blir jo solgt før man får de på Finn.no mange ganger. Blir litt lange dager men det lønner seg bra 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tidligere eiger av denne 7serien, for deretter og gå rett til 740d. Så kan jeg garantere at forskjellen ( vertfall uten henger ) er minimal. Jeg tar heller en 730d med BW, nappaskinn og Alcantara tak vs en "plain" 740d. 

750d er sikkert en annen verden igjen,  men for dem som tror 730 og 740 utgjør noe særlig forskjell, så er det feil. 

 

Ser ut som en perfekt kjærestetur du har bestilt 😊 Men du kan jo ikke reise flere turer nedover europa uten og svinge nesa innom Nurburgring 😅

 

Også litt "artig" at en plain 535 er så lettsolgt for 170k, mens en m5 i tilnærmet lik stand er særdeles tungsolgt for 300. Snodig marked😅

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Saltkjelen takker og bukker! :D blir vanskelig å ikke eie en bil med alcantara tak og B&W når man først har eid dette. 
 

Nei det ble ikke full pakke med knapp dessverre, Bavaria mente det ble så dyrt de ikke gadd å regne pris men ga tilbud på avtagbart feste til 26.000kr. Et firma i Ålesund tok 39.000kr som jeg takket pent nei til! 
 

Så det ble en rimeligere løsning denne gang til 15.000kr som nå er nede på 10.000kr etter klaging for slapt arbeid. Det tar ca 10 sekund å ta på/av og alt ligger helt skjult oppi fangeren, både feste og koblingen. Men på en 7-serie er kanskje dette ikke godt nok når jeg tenker meg omIMG_4462.thumb.jpeg.c5d754f31153e341abf5004cd7f8c9d3.jpegIMG_4464.thumb.jpeg.3c14f8600e6088e8b62478c19c930c80.jpegIMG_4468.thumb.jpeg.0df7fcdd9b7ff5435a0efdc9f1118f6e.jpegIMG_4467.thumb.jpeg.cbb1d92e41282359c9397d43145e1505.jpegIMG_4465.thumb.jpeg.b800e6e33cf72cb7d552e95962e54be3.jpeg

 

@Fredrik 90 Ja det blir spennende å prøve en 740/750d for jeg kan ikke tenke meg en bedre arbeids bil/familie bil en dette. selv med 3 barn så har vi aldri hatt plass trøbbel i en sedan så hvorfor ha noe større - men jeg skal innrømme at selv om jeg sa SUV var helt uaktuelt så hadde nok en G05 30/40/50d vært aktuell for min del, for det er BMW’s peneste SUV design med god margin og i mine øyne knuser de konkurrentene. Jeg har sjekket Finn og dessverre ligger der ingen bra utstyrte som ikke er 45e for den må være utstyrt som 7-serien. 
 

@Skulebollen Planen var jo å reise til Tyskland igjen nå i august men det er bare å glemme, døgnet har langt i fra nok timer. Jeg tipper egentlig kjøre sesongen er over for min del, eldste gutten vil på Porsche festivalen på Rudskogen i september og jeg har tenkt på den ene kjøringa og da tror jeg det er det for i år. Får se om jeg får det til neste år en gang :D 

 

Min erfaring er at jo billigere jo enklere, kanskje folk vegrer seg litt for en gammel ///M? I tilfelle høye kostnader etc, ikke godt å si. Vedkommende som kjøpte denne prøvde jo å kjøpe den sist når jeg kjøpte så han vet jo at jeg la på 30k men kjøpslysten stod det ikke på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge kroken er avtagbar, tenker jeg det er helt fint. Spesielt med tanke på den prisen der (og mulig mva. fradrag også). Har du noen videre planer for bilen? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Saltkjelen stemmer det jeg får fradrag på de 10.000kr så vi er nede på en ganske lav sum nå :) 


Både ja og nei, jeg har veldig mye jeg kunne tenkt meg men synes det er litt vanskelig å vite hva jeg skal gjør videre med tanke på hvor stort verdi tapet blir med all kjøringa. Altså bilen blir beholdt en god stund til men spørsmålet er hvor mye jeg skal legge i oppgraderinger 

 

Den har rullet 127.000km straks nå og jeg betalte 475k - bilen skal jo vær avtageren for norsk biltransport som har kostet meg 300k+ så langt i år i utgifter og har sett for meg å fjerne den utgiften totalt som ville blitt på nærmere 600k i år. Så jeg har sett for meg å tape typ 75-100k på bilen og da er spørsmålet hvor mye kan jeg kjøre på den før den er verdt mindre en det? Har sett for meg å kjøre 25-50.000km

 

Og er det verdt å kjøpe en 740/750d som nærmer seg 100.000km som ikke har nye luftbelger slik min har? Da kan det komme en utgift på nærmere 120k samt er den nok mye dyrere i innkjøp og enda større verditap. Men utgangspunktet mitt er å fjerne 600k i utgifter og da er der selvsagt lagt inn et vesentlig verdi tap på bilen/e jeg bruker til frakt. 
 

Optimalt får jeg tak i 21" felgene du viste meg, husker ikke navnet i kjent stil. Disse kan jeg skaffe meg uansett og bringe videre til neste 7’er.

Kunne tenkt meg ratt varme - NV - Webasto men dette vil koste og derfor kun noe jeg vurderer. Og noe så kjedelig som nye piggdekk til vinteren tross jeg er motstander av piggdekk, men blir mye kjøring og langt. Står gode dekk på men er fra 2018… 

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Snagg30 changed the title to E46 M3 - G11 730d. Porsche planer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...