Gå til innhold

E46 M3 - i3s, Sommer tur til Alpene bestilt!


Snagg30
 Share

Anbefalte innlegg

@papertiger Tusen takk! Skal sette meg ned å bla igjennom tråden din i kveld å lete etter litt inspirasjon :D Er så gira jeg nå, har tilbrakt kvelden til å se andre kose seg over passene. Men jeg ser at vekkerklokka må stilles til 05:00 dagen jeg skal begynne på passet siden jeg reiser i juli, da får man sol oppgang og veiene helt for seg selv. 
 

@Fredrik 90 Jeg reiser med båten 18 juli 18:00 og er fremme rundt 21:00, kjører så direkte til Hamburg og da har jeg 7 fulle dager til rådighet for å gjør hva jeg måtte ønske noe som holder i massevis for min del. 
 

Når det kommer til å bruke egen bil eller ikke er jeg noe usikker, jeg kan ikke ha samme forsikring som du @GtiGtr hadde på Porscha di så blir jeg strandet står jeg på bar bakke. Og M3’n er helt fantastisk men jeg skal kjøre 6000-7000km og jeg vet at bråket kommer til å ta på etterhvert, turene hjem fra Rudskogen består nå av AirPods med støy demping og det med 550km:P

 

Jeg har pr nå booket meg en M850i cab som jeg tror kan spise de tusen km’ene med glans samt med luksus og effekt i tonnevis. Og jeg trenger ikke noe fullblods sportsbil på denne turen, utsikten skal nytes og jeg har mange mil forran meg og jeg tenker en M850i er midt i blinken. Jeg kan forandre dette til M8 men ser ikke helt poenget, kanskje jeg forandrer mening. Ellers kan jeg nedgradere til en Z4 M40i uten tak og på mange måter er det og en bra bil for anledningen. Jeg har huket av for fri km @Fredrik 90 samt forsikring :) Koster noen tusen men da har jeg en M850i disponibelt med fri km lengde. Det er ikke skrevet i stein dette helt enda, kostbar leiebil så jeg vurderer det en stund til men bilen er booket slik at om jeg går den veien så er alt klart. IMG_4727.thumb.jpeg.5e10c94181fe8a9623f33532b533c90a.jpegIMG_4723.thumb.jpeg.0545111af99ce41f27af60dfb12dad30.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Saltkjelen ja dette kan jo være ganske avgjørende :D kanskje burde jeg droppe de 25.000kr og sette på nye Cup2 dekk og et NAF medlemskap å vende snuten ned hele veien med egen bil. Takk! 

IMG_4739.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Snagg30 Ja, det er definitivt verdt det. En kamerat strandet nede ved Italia for noen år siden, og fikk en Audi Q8 som leiebil helt hjem til Norge. X5en deres kom på bilberger opp et par uker senere til verksted i Oslo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter resten om og kjøre egen bil, blir noe helt annet 😊 Jeg var innom Stelvio, grimselpasset ++ når jeg var på tur med f80. Ligger reisebrev i garasjetråden min. Jeg kjørte gjennom Tyskland på en ettermiddag/kveld ( fra København ) 

Skulle ta Furka passet, men etter 3-4 fjellpass var jeg og fruen lei så vi droppet det og reiste rett til Zurich. Angrer som faaan da jeg i senere tid har sett tusen bilder fra det ikoniske hotellet ( som du la ved ) 

Så Furka er på min bucketlist en vakker dag😅  

Skal du først rote deg ned til Italia virker dolomittene helt fantastisk, men jeg tror du får litt knapp tid til det. 

Nurburgring må du enkelt og greit svinge innom, det kan ikke beskrives med ord 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør egen bil, du vil ikke angre på det. Du kan også vurdere biltog direkte til Sveits eller Østerrike fra Hamburg for å slippe køkjøring på Autobahn. Eneste er at du da ideelt sett skulle tatt en annen båt (togene går på kvelden, så du når de ikke den dagen du kommer). Så kjører du hjem igjen via Ringen og litt slikt.

Skal man leie bil tror jeg like gjerne jeg hadde flydd til München og startet derfra heller. Da sparer man to dager og mange kilometer.

Ang. «Business class» på ferjen er det bare vas, så de kronene kunne du spart deg for. 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, awt skrev:

Kjør egen bil, du vil ikke angre på det. Du kan også vurdere biltog direkte til Sveits eller Østerrike fra Hamburg for å slippe køkjøring på Autobahn. Eneste er at du da ideelt sett skulle tatt en annen båt (togene går på kvelden, så du når de ikke den dagen du kommer). Så kjører du hjem igjen via Ringen og litt slikt.

Skal man leie bil tror jeg like gjerne jeg hadde flydd til München og startet derfra heller. Da sparer man to dager og mange kilometer.

Ang. «Business class» på ferjen er det bare vas, så de kronene kunne du spart deg for. 🙃

Autozug har jeg også vært gira på å prøve da å tråkke gjennom Tyskland på Autobahn noen ganger blir kjedelig, men som regel passer det dårlig på vei nedover og man kan like godt kjøre. Hjemover igjen virker det dog som toget som går fra Innsbruck til Hamburg kan være en fin avslutning på turen... Da kan man kjøre alpepass til Innsbruck og deretter ta toget til Hamburg på natten. Tar man med hva bensin koster for å kjøre hele veien gjennom Tyskland + en overnatting er det vel fort ikke dyrere heller:

 

https://www.nightjet.com/en/reiseziele/deutschland/hamburg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett en del på det, og det som drar kosten opp er ofte kabinen. Kan man dele vil derfor kosten være langt mer spiselig.

Hvorvidt det passer tidsmessig avhenger av hva man tar av ferjer og slikt, men havner man i Danmark på formiddagen eller tidlig ettermiddag bør det gå ganske greit. Må man derimot vente en hel dag i Hamburg er det mindre vits.

Ellers sparer man jo i praksis to hotellnetter som også må regnes inn, og ikke minst tidsbesparelsen som kan være verdt uendelig. 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket også Autozug mtp årets ferie, men det ble med tanken. Ble voldsomt dyrt for 3 personer i kabin denne gang. Men om du kan klare deg uten (om det er mulig med sovestol der?) kan det være verdt det for å slippe hele/halve Tyskland om målet er alper og kun det. Og om målet er kun alper, støtter jeg Anfinns forslag over og fly ned til München å leie bil der heller. Da slipper du mange km og bensinpenger gjennom Danmark og Tyskland. Med mindre du har non-refundable billetter på ferja da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mange runder til Munchen og videre i mitt "forrige" liv, og faktisk også med kona på reise første sommeren vår sammen og faktisk på bryllupsreisen. Videre nedover gjennom Alto Adidge, Merano etc øverst i Italia, langs Amalfikysten, i fjellene over Nice, videre opp igjen til Sveits og Østerrike, Livigno, en haug med pass som er vel verdt å ta turen til, hvor du kjører på småveier og i enkelte tuneller flere tusen meter over havet. Og masse flotte svinger der du ikke trenger jage maks fart. Har kjørt både E92 330d cab, F06 640i, M4, TT 2.0q osv rundt der, må si F06 var den beste for alt vi opplevde. :) Litt stor bil rundt mye i Italia, ellers gull. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

@Skulebollen skal ta meg en titt igjennom din tråd og! :) spørsmålet er vell om du fikk knipset mer en et par bilder? det er obligatorisk å kjøre der hvor det hotellet ligger! 
 

@awt Takk! Jeg avbestilte 850i’n i går kveld etter tipset fra Lasse og resten av rådene her inne. Meldte med inn i NAF i stedet så har jeg de som en liten backup. Når det kommer til toget er jo ikke det en dårlig tanke men det ville kostet meg 10.000kr samt måtte jeg byttet ferge noe som ville doblet prisen der, fra 3700kr til nesten 8000kr. Å dele noe bås med andre må være det jævligste som finnes for en som meg så det utgår. 
 

 

Jeg kommer til å sove i Odder da jeg er fremme sent i Danmark den 18 juli og har blitt så gammel jeg ikke gidder å tulle med døgnrytmen. Da har jeg 13,5t kjøring dagen etter frem til Morschach som er nesten helt nede i foten ved starten av passet, Her vurderer jeg å reise innom noe annet kult og sove en natt et annet sted da hotellet var fullbooket og ingenting ledig før den 20 juli som vil si jeg har en dag/overnatting til rådighet før jeg kommer dit. Kanskje benytte anledningen til å titte innom Porsche og Mercedes som Fredrik nevnte :) 

 

fant meg et nydelig spa hotell med ordentlig gym så kroppen ikke forfaller helt på turen. Men da har jeg mulighet å reise gry tidlig å få fjellet for meg selv og få se en ok+ soloppgang. IMG_4740.jpeg.692e0e7b9f0398eee368cdabe9607a16.jpeg
 

Kommer til å ha 3 fulle dager her i Sveits å benytte meg av, skal se på muligheten om jeg får ordnet meg en 911 ene dagen for da gjør jeg det. M3’n skal og selvsagt få trekke fjelluft :D Ble liggende i natt å planlegge hele turen og er nesten i mål, etter jeg er ferdig her reiser jeg til Nürburgring og kjører selv på bane. Vurderer å finne en ring taxi med potent bil samt sjåfør om dette er noe vits i? Eller går det rolig for seg med de? Jeg kommer ikke til å pushe selv med egen bil på denne banen. 

 

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autozug ville jeg droppa, det er dyrt og tungvindt. Da ville jeg heller basert meg på en skikkelig transportetappe nattestid. Jeg har gjort det noen ganger når jeg har vært alene, startet i 23 tiden fra Flensburg (tatt den sene ferga) og dundra igjennom Tyskland frem til ca 04:00 på morgenen. Har da tatt inn på hotell i "bunnen" av Tyskland og sovet godt til ca 12:00 og fortsatt den dagen i litt roligere tempo. Fordelen med en slik etappe er selvsagt lite trafikk slik at man kan trå til skikkelig, og da går det stort sett over 200 km/t hele tiden selv der det er 130 sone. Dog hvis du skal kjøre M3 så blir det relativt mange tankstopp og drivstoff er dyrt langs autobahn. Å kjøre av for å finne billigere fuel er bortkasta da det stort sett kun er Autobahn stasjonene som er åpne om natta. Men det krever mye av bil og fører, først og fremst at du klarer å holde deg våken og skjerpet. For bilen, selv en M3 så krever det også en del å holde ett slikt tempo. Du skulle hørt tikkelydene og alle viftene som blåste på min G30 540d når jeg parkerte i garasjen på hotellet i Lindau etter en sånn etappe 😅 Og selv var jeg helt skutt, tror jeg sova før hode traff puta. Men fy søren for ett bånd du knytter med bilen på en slik tur, du blir helt betatt av hva slags utrolig maskin du har i hendene. Samme åssen bil du har, når du er på en sånn tur så er det noe helt spesielt å kjøre egen bil. Det er litt vanskelig å sette ord på akkurat hva som gjør det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Takk igjen! :) Jeg tror det blir veldig uvandt for meg å ligge i så høy fart konstant, så dette tar jeg med i beregningen. 
 

@sveigis Tror dette blir fantastisk! :D 
 

Nei det dukket opp så mye forskjellige med den "spanske" bilen som viste seg å levd nesten hele sitt liv i Sverige. Ikke noe god følelse på selger heller så det ble ikke, @liffi selger sin flotte E34 men nå har jeg booket meg tur som kjapt blir 100.000kr kombinert med turen vi har rett før så denne gangen velger jeg opplevelser i stedet for bil på nytt. Om liffi velger å beholde den og selge om en stund så er det aktuelt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Snagg30 skrev:

@Fredrik 90 Takk igjen! :) Jeg tror det blir veldig uvandt for meg å ligge i så høy fart konstant, så dette tar jeg med i beregningen. 
 

@sveigis Tror dette blir fantastisk! :D 
 

Nei det dukket opp så mye forskjellige med den "spanske" bilen som viste seg å levd nesten hele sitt liv i Sverige. Ikke noe god følelse på selger heller så det ble ikke, @liffi selger sin flotte E34 men nå har jeg booket meg tur som kjapt blir 100.000kr kombinert med turen vi har rett før så denne gangen velger jeg opplevelser i stedet for bil på nytt. Om liffi velger å beholde den og selge om en stund så er det aktuelt 

Skjønner deg godt 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...