Gå til innhold

Ny bruksbil, Z4. vinterhjul.


Rune-K
 Share

Anbefalte innlegg

Mine tips:

-M sport pakke, men med 18" hjul. Vi hadde det på leiebilen, og syntes aldri denne var for stiv på noen måte. M sport pakker er både innvendig, utvendig og understell. Ikke mulig å velge bare deler.
Velger du Adaptive M suspension til 6000kr tror jeg du får det beste av to verdener, og du kan sette opp bilen individuelt - sport styring og komfort dempere f.eks. Ofte er disse mer komfortable enn "uten M sport understell" i Comfort, og mer sporty enn M sport understell i "Sport".

-Med M sport pakke kan du velge aluminium tetragon. Blir sikkert kalde de som alle andre alu.lister, men spør @StigJ om sort høyglans så får du svar.. :) 

-Automatkasse er veldig fint på en daily driver, og den er lynkjapp og direkte i sport mode. Avslappende i Comfort mode. Manuell hadde jeg nok forbeholdt en "søndagsbil", men jeg ville ha prøvd en med automat var jeg deg. Har du manuell nå? De moderne turbomotorene har mye mer bunndrag enn toppdrag (jeg har 1,6 turbo i F20 med manuell). Men husker jeg likte veldig godt automatkassen på Z4'en vi lånte i kombinasjon med 2-literen. Den sinker ikke akkurat bilen.

-Connected pakke inneholder:
*BMW live cockpit professional - stor 10,25 tommers skjerm bak rattet og en 10,25 tommers idrive skjerm.
*Digital professional:  BMW Maps med Connected Navigation, Remote Services, smarttelefon-integrering inkl. Apple CarPlay og Android Auto, In-Car Experiences samt Concierge Service – Connected Package Professional sørger for rikelig med nettverk i din BMW. Du drar nytte av økt komfort og forbedret betjening.

 

Adaptive cruisekontroll / driving assistant, har du lagt til det? Er veldig fint å ha når en kjører hver dag om en plutselig ønsker å bare la bilen følge den foran.

H/K surround system ville jeg også kosta på meg - det er absolutt verdt pengene om du lytter mye til musikk. Du som spiller i korps (?) og kjøper deg Tandberg Fasett verdsetter kanskje et godt anlegg.

 

-Service inclusive: verdt pengene og mere til. Ca 50% rimeligere servicekostnader sammenlignet med ordinære servicekostnad. No-brainer. Og du kan utvide helt til bilen er 10år. Vi har betalt totalt 20000kr i service på vår 4-serie som inkluderer et tidsrom/km på 8 år/160000km fra første registrering. Først 5år/100k, deretter plusset jeg på til 8 år/160k når bilen bikket 5 år og hadde gått 80k km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville helt klart valg M-Sport pga utseende/sportslig utstråling. 

Girkasse er jo en ren smakssak. Ville personlig valgt automat da de er blitt lynkjappe i girskift og vil fungere bedre sammen med evt assistentsystemer, men er vel mest "riktig" med manuell i disse. 

Ville også valgt pakken convertible som inneholder Comfort Access, rattvarme og korsryggstøtte.

Connected bør man ha for at bilen skal føles moderne.

Innovation-pakken er jo relativt gunstig hvis du allikevel skal ha Led frontlykter.

Angående parkeringshjelp er det "parking assistant" du ønsker. Usikker på om du ser bilen ovenfra, men dette bør selger kunne svare på.

Sort høyglans ville jeg styrt unna da det fort blir fryktelig ripete.

Baller jo fort på seg da det meste er kjekt å ha. Mye kan selvfølgelig velges bort hvis man vil ha en noe mer "analog" kjøreopplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar @papertiger og @Lars89 Bare for flere og slenge seg inn i diskusjonen.

Har sjekket ut konfigurasjonen på nettet og det meste fant jeg der men akkurat Connected pakken sa meg ingenting. Var flotte reklamevendinger der da. Jeg savner litt hva man mister ved ikke og velge den. Hvordan blir det f.eks med I-drive uten denne pakken.

Valgte Innovation og cab pakkene, de virket fornuftige.

Vil ha mest mulig parkeringshjelp. Trenger det jo ikke på sommeren men på vinteren så er sikten bakover meg oppfelt cab for og si det forsiktig, helt elendig.

Grunnen til at jeg ikke vil ha M-sport pakke er der jeg bor. Har lang grusvei fram til huset og om vinteren blir det ikke prioritert måking der for og si det sånn. Den ekstra cm bakkeklaring kan være forskjellen på og sitte fast eller komme på jobb da. Dessuten begynner jeg jo og dra på årene så litt komfort er ok. Det blir jo en 50 års gave til meg selv det her. Aktiv fjæring er jeg skeptisk til, mulig jeg er fordumsfull men blir jo og beholde denne i minimum 10 år og da tenker jeg mer og dyrere reparasjoner.

Er litt fristende med manuell, har det i bilen nå men samtidig så er moderne automater veldig bra. Veldig usikker på akkurat denne.

Nå føler jeg vel at den sportslige utstrålingen er der uansett på en Z4 er jo ikke akkurat en anonym bil. Liker egentlig  utseendet på begge utgavene. Innvendig så var det jo omtrent det samme på sport line og M-sport. Dessuten så sitter jeg jo inne i bilen og da spiller det jo ingen rolle hvordan den ser ut på utsiden. 

Lurte litt på H/K lyd men i bilen hører jeg stort sett på radio og NRK P2. Regner med at standard system er bra nok til det. Godlyden blir i stua hjemme.

Er også skeptisk til de høyglanspolerte sakene. Synd det ikke er noe mer spenstig og velge mellom der. Jeg er jo typen som liker valnøtt i bilen.

Service avtale er et must, Skal ha problemfritt bilhold i mange år framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker jo at M-sport er ett must på disse bilene, men det går vel kanskje an å velge ett Adaptivt understell for å myke opp litt når veien hjem krever det. Jeg har jo hatt dette på mine siste to 5ere, og selv med M-sport så er bilen veldig akseptabel i Comfort setting. BMW sine adaptive understell er nesten på høyde med konkurrentenes luftfjæring når det kommer til komfort.

Ellers så tror jeg faktisk jeg ville valgt automat, selv om manuell egentlig er det eneste riktige i en slik bil som dette. Sammen med turbo fireren til BMW så arbeider automatkassa utrolig fint, og det byr jo på adskillig mer hverdagskomfort. 

Ut over dette så må du ha den største kamerapakka, dette vil være til stor hjelp i en slik lav og uoversiktlig bil. Ellers så kjør på en Adaptive LED og HUD 👍

Hva slags farger tenker du på?

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt cabrio tidligere og skal ha det igjen. 
Dette begynner å bli noen uker siden og den var ikke noen sporty Z, men en 96’ 320i cab.

Personlig syns jeg i en slik bil som Z4, som først og fremst er kjøreglede, at utstyret blir mindre viktig. Jo høyere prefiks jo viktigere blir utstyret - for meg. 
Slik at skulle jeg satt opp en Z for å hatt et tiår, ville farge og drivlinje være essensielt, samt de beste setene - men det spørs på hva slags kjøring som kjøper bedriver?
Og om det er mulig å få varme i nakken? 
Det er en trivelig feature som utvider cab sesongen betydelig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg tenker jo at M-sport er ett must på disse bilene, men det går vel kanskje an å velge ett Adaptivt understell for å myke opp litt når veien hjem krever det. Jeg har jo hatt dette på mine siste to 5ere, og selv med M-sport så er bilen veldig akseptabel i Comfort setting. BMW sine adaptive understell er nesten på høyde med konkurrentenes luftfjæring når det kommer til komfort.

Ellers så tror jeg faktisk jeg ville valgt automat, selv om manuell egentlig er det eneste riktige i en slik bil som dette. Sammen med turbo fireren til BMW så arbeider automatkassa utrolig fint, og det byr jo på adskillig mer hverdagskomfort. 

Ut over dette så må du ha den største kamerapakka, dette vil være til stor hjelp i en slik lav og uoversiktlig bil. Ellers så kjør på en Adaptive LED og HUD 👍

Hva slags farger tenker du på?

Som sagt så synes jeg den er tøff både med og uten M-sport. Og jeg sitter som regel inne i bilen og kjører. Da ser jeg ikke hvordan frontfangeren ser ut.

Fargekombinasjonen er det eneste jeg er helt sikker på. Der bestemte jeg meg med det samme. San Fransico rød med Cognac farge innvendig. Og selvfølgelig chromgrill. Skal ikke ha noe tullete shadowline.

Stor kamerapakke er notert. LED og HUD likeså.

5 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Jeg har hatt cabrio tidligere og skal ha det igjen. 
Dette begynner å bli noen uker siden og den var ikke noen sporty Z, men en 96’ 320i cab.

Personlig syns jeg i en slik bil som Z4, som først og fremst er kjøreglede, at utstyret blir mindre viktig. Jo høyere prefiks jo viktigere blir utstyret - for meg. 
Slik at skulle jeg satt opp en Z for å hatt et tiår, ville farge og drivlinje være essensielt, samt de beste setene - men det spørs på hva slags kjøring som kjøper bedriver?
Og om det er mulig å få varme i nakken? 
Det er en trivelig feature som utvider cab sesongen betydelig.

 

Det blir den minste motoren. Vekt/effektforholdet blir omtrent som den jeg har nå og jeg har aldri følt den har vært undermotorisert. Siden dette blir min daily driver i 10 år så føler jeg at litt utstyr er viktig. Det er et av ankepunktene på den jeg har nå. Selv om det er en liten enkel bil så kunne man godt spandert på seg litt utstyr, Jeg har jo mer utstyr i sjuern fra 1983 enn i E85en. Kjøreglede regner jeg med at blir uansett.

Varme i nakken er dessverre ikke tilgjengelig. Det får bli skjerf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker litt som deg @Rune-K når det gjelder utstyr. Kort eie/lite bruk - ikke fullt så viktig med utstyr. Eie i 10 år/daily driver - kjekt med masse utstyr slik at en føler bilen er noenlunde oppdatert de neste årene. I så måte tenker jeg Connected-pakken er essensiell. 
Selv om biltypen i det selv ikke krever noe særlig utstyr er det noe med det når en skal bruke den i det daglige. 
 

Personlig hadde jeg kanskje prioritert som følger, i synkende rekkefølge:

-Automatkasse. Fordi den er så bra som den er. Kjekt å gire selv, men kanskje kjedelig i lengden. Kjekkere med manuell på en søndagsbil?

-Innovation og Cab pakker pga fornuftig innhold.

-M sport. Det er ikke bare utseende, men også utstyr. Gjør etter min mening mye med bilen. Snur deg en ekstra gang.

-Adaptive dempere - tror du kan komme til å verdsette de mer enn bakdelen ved kompleksiteten mtp dyr service. Gjør en sporty bil mer comfy når du ønsker det. 

-Connected pakken med full displaypakke.

-H/K. Finnes det en mellomting, Hifi?

-Skinninteriør

-Støttesystemer for kjøring hadde jeg ikke lagt penger i, bruker det ikke (liker å styre selv og ikke få during i rattet hver gang jeg krysser gulstripa på landeveien). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir veldig spennende Rune og ikke minst flott fargekomb på en grisetøff bil 😎

Men så må jeg slenge litt her nå ,,Det er så rart å se denne tråden der Rune -K må ha hjelp og tips til å sy sammen en ny bil .

Du vet når jeg tenker på deg  ,tenker jeg automatisk på gamle m30er og klassiske Bmw skuter som vi liker .

Men igjen knallgøy og det gledes på dine vegne.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min konfigurasjon med dine farger: https://configure.bmw.no/no_NO/configid/i5lcjbm1

Ble en riktig så snasen bil. Husk at om du ikke vil ha adaptivt understell eller M sport understell så kan du velge bort M sport understell og få standardunderstellet til kr 0. 
Parking assist hadde jeg droppet da den egentlig såvidt jeg har skjønt kun er at bilen parkerer selv - ikke noe ekstra kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Rune-K changed the title to Ny bruksbil, Z4. vinterhjul.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...