Gå til innhold

Norbakkens E31 850i manuell


 Share

Anbefalte innlegg

Da jeg var liten hadde jeg tre modellbiler i bokhylla på soverommet: en rød Porsche 911 cab, en grå Mercedes SL, og en grønn BMW 850i. Om dette har noe med saken å gjøre vet jeg ikke, men denne litt a-typiske og forholdsvis sjeldne BMW-en har lenge fascinert meg og vært en drøm langt der fremme.

I 9 år har jeg hatt e28’n med sine 105 hester - mye sjel, men lite fart. E23’n har litt mer fart, men foreløpig lite sjel der den står i deler i garasjen. Når jeg så i sommer fikk mulighet til å realisere drømmen om en e31 så måtte jeg bare gjøre det. Hvorfor vente?

Markedet i Norge er ganske begrenset, en veldig trivelig Facebook-gruppe hadde noen alternativer, men jeg søkte for det meste i utlandet. Var i dialog med flere selgere, både i Tyskland og Nederland, men havnet til slutt hos en trivelig og seriøs mann i Sverige. Flytur ble bestilt, bilen ble testet, og kontrakt ble skrevet. Fryktelig gøy og en smule skummelt på samme tid!

For halvannen uke siden fløy jeg på ny østover og tok med meg hjem min helt egen 850. Før dette var eksportskilter og papirer ordnet, tollen på grensa gikk smertefritt, og time for kontroll hos SVV var bestilt.

Så til det viktige: info om bilen 😎

BMW 850i, produsert 11/1990. 
Importert til Sverige i 1995. 
6-trinns manuell 🤩
146k kilometer.  
Atlantisblau (én av 108 produsert).

4C88EA3D-1DF9-4001-B8E5-F6905ACB57F1.thumb.jpeg.685ed8f88e63da7f18fa7e91904582c2.jpeg

77FDCAD3-FE20-4EE6-9A2D-55F71EAB66B0.thumb.jpeg.4dc19fe9bb284432fce7804876eabdb7.jpeg

A36CF5C5-AF07-46C3-A2CB-70DC789E1984.thumb.jpeg.be026137287db3a3ebc3dfe41f4c8f79.jpeg

D908E5AF-A1AD-45CF-A22B-174860F6C2E2.thumb.jpeg.9f486e34e41dfbf51804374dd9c4cec4.jpeg

Kjøreturen hjem (seks timer) gikk smertefritt, bilen fungerte utmerket og har kun noen små ting som skal utbedres. To dager senere var det tid for kontroll hos SVV og jeg ble tatt imot av en svært hyggelig kontrollør på Hafslund trafikkstasjon. Bilen gikk gjennom uten problemer og et par dager etterpå kunne den smykkes med norske skilter 😎

4A2DF109-189A-426D-8E81-B0FD938BDEF7.thumb.jpeg.f2d9cfa6ec0e388e10520bc49c58dcb8.jpeg

A7E6DCA5-B2F9-44D8-AC3E-25A26063B80F.thumb.jpeg.6523b8e57028d70ba2f45dfe4907ed67.jpeg

B03AC018-E4D0-4939-B5E2-475D9FAC9095.thumb.jpeg.474dca4414689f43628b940ee353bd80.jpeg

Hovedproblemet nå er at det er fullt i garasjen, og jeg burde kvitte meg med én av disse tre. Får se hva det blir til, men i vinter skal hvert fall alle stå inne mens jeg gleder meg til vår og solfylte dager med lyden av V12 😍

 

Endret av norbakken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, gratulerer så mye 😀😀 Og nå blir jeg syykt misunnelig egentlig, har så innmari lyst på E31 850i selv. Jeg følger markedet tett og har vært nær ved å handle flere ganger, fantastiske biler 👍

Dette var moro, du må oppdatere nøye fremover hvordan livet med 850i er. Jeg SKAL ha en slik i svært nær fremtid 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for responsen folkens! Det er helt klart veldig gøy å oppfylle en drøm. Jeg så på andre biler også da jeg vurderte 850, blant annet Jaguar XJS som også har V12, men konkluderte med at uansett hva jeg kjøpte så ville jeg fortsatt sikle på e31, så da var vel valget tatt.

Planene for denne er ikke enorme, men den trenger en service. Olje er nylig byttet, men luft- og kupéfilter må byttes. Jeg skal også sjekke alder på tenningsdeler, merke på tennplugger, og vurdere en rens av gasspjeld. Og for de av dere som følger Sreten i M539Restorations så er han helt klart en stor kunnskapskilde og inspirasjon. Har litt uryddig tomgang på kald motor noe som kanskje kan være en vakuumlekkasje, men ikke noe alvorlig.

Ut over dette leker jeg med tanken om å montere automatisk dimbart innvendig speil da ledninger til dette ligger klart. Taktrekket må også byttes en vakker dag, men det venter jeg med.

Fikk handlet meg et sett med originale Style 8 som skal brukes som lagringshjul. Ikke veldig fine i finishen, men det er ikke så farlig. Gjorde seg med en vask 😜

4B0D5A6F-BE37-46DC-A683-540F07A10596.thumb.jpeg.9c384f07947a40183b36a6c0c8456fee.jpeg 
83E08F3D-C5B8-4BDA-AF57-4812031439E1.thumb.jpeg.9602ed08645e913e77c016a237bfec65.jpeg

48D46954-D40B-4EE0-BD23-521487599AE0.thumb.jpeg.af2a651bc51a7246fe2b8d9dc09128a7.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.10.2022 den 11.22, Tony Soprano skrev:

Herlig drømmebil ! Gratulerer 😊 Finnes det noen oversikt for hvor mange som ble levert med 12er og manuel kasse ?

Dette er tallene på e31 så langt jeg har funnet ut:

- Totalt: 30621.  
- 830i: 18 (prototype, aldri solgt)
- 840Ci: 7803
- 850i/Ci: 21290  
- 850CSI: 1510  
- Manuell: 5664
(5 stk 830i, 479 stk 840Ci, 3670 stk 850i/Ci, 1510 stk 850CSI).

Grunnet innkjøpspris og samfunnsøkonomi på tidlig 90-tall måtte BMW finne en billigere innstegsmodell på 8-serien, og derfor ble 830 og 840 testet ut, begge med M60 V8 kjent fra e32/34. 
830’n ble for puslete og man gikk derfor for 840 som ble lansert i 1992. Da fikk også modellene Ci-navnet.
Samme år ble 850CSI lansert, denne med 5.6 S70-motor. Alle CSI ble levert med manuell kasse.
Senere ble motorene i 840 og 850 oppgradert til de nye 4.4 M62 og 5.4 M73. 
 

Endret av norbakken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • norbakken changed the title to Norbakkens E31 850i manuell

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...