hauken Skrevet November 20, 2022 Share Skrevet November 20, 2022 Ser det er 30t intervall på oljeskift på min bil,er dette å anbefale? Høres langt ut i Norge med store temperaturforskjeller,meninger og erfaringer? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slavearbeider'n Skrevet November 20, 2022 Share Skrevet November 20, 2022 Kort og greit NEI. Det er bare tull. Det er for at Bmw skal tjene penger på motorene som tilslutt ryker av motorras. De har noe de til og med kaller livstidsolje på girkasser. Man trenger ikke være ingeniør for å skjønne noe sånt eksisterer ikke. Olje mister sine egenskaper jo eldre og mere kjørt den er. Nå vet jeg ikke hva slags bil og motor du har. Men jeg mener 20k km er max man burde kjøre mellom oljeskift. Selv bytter jeg hver 10k km. StigJ og papertiger reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet November 20, 2022 Share Skrevet November 20, 2022 Nei dette er over hode ikke å anbefale! Bilprodusentene gjør ikke dette for å gjøre det enkelt for kundene, dette er ene og alene for å korte ned levetiden på produktet. Personlig så kjører jeg konsekvent oljeskift for hver 15 000 km, noe som er en gang i året med min kjøring. Dette intervallet eller kortere anbefaler jeg til alle som spør 😀 papertiger reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet November 21, 2022 Share Skrevet November 21, 2022 Samme her. Kjørt oljeskift en gang i året på alle mine fossilbiler. Bruksbil har som regel gått max 12k i året og Z4en min ca 5k. Bytte en gang i året uansett. Nå har jeg hybrid som bruksbil og er litt usikker på hva jeg skal gjøre på denne mtp. oljeskift. Har tenkt at jeg følger vanlig serviceintervall på annenhvert år siden den triller over halvparten av kilometerne i året på strøm, men er kanskje best med en gang i året på den også... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stfoer Skrevet November 21, 2022 Share Skrevet November 21, 2022 Olje + filter max 10K på min. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet November 21, 2022 Share Skrevet November 21, 2022 Erfaringsmessig så vil CBS (conditional based service) foreslå å bytte før 25/30k km som er satt. Til normal bruk så ville jeg anbefalt å ta årlig eller ca. 15k km. Jeg har dog gjort unntak selv på sommerbilen og hatt samme olje i opptil 2-3 år. Det blir dog ikke samme slitasje på en bil som kun kjører lengre turer i plussgrader, men 3 år blir uansett cut-off på oljens levetid for meg, selv om bilen har kjørt under 10k km. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet November 21, 2022 Share Skrevet November 21, 2022 Jeg for gå litt imot strømmen her jeg da. Da jeg kjøpte min første Z4 for 11 år siden så var jeg skeptisk til de lange intervallene men bestemte meg for å prøve. Den fulgte jeg serviceintervallene som bilen foreslo og merket ikke noe forskjell på M54 motoren i de årene jeg hadde den. Brukte den året rundt. Den brukte olje når jeg fikk den og når jeg kvittet meg med den 11 år og 110 000 km senere brukte den fortsatt like mye olje. Det eneste jeg gjorde med den motoren utenom oljeskift var og bytte toppdeksel pakningen. Men må si jeg var skeptisk i førsten, bl.a så er luftfilteret beregnet å vare ca. 100 000. Jeg kunne ikke skjønne at det stemte så jeg tok det opp og sjekket på ca. 70 000 og da så det ut som nytt. En annen ting er hvor lenge du har tenkt til å beholde bilen. De færreste har bilen i så mange år at de vil merke noe forskjell på slitasjen hvis du tar oftere oljeskift enn det anbefalte. Automatkassen er en helt annen historie. Der er det ingenting som heter livstidsolje. Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet November 21, 2022 Share Skrevet November 21, 2022 Ser på F20en (turbobensin) at det er bytta olje ca hver 30-35k km. Det er i mine øyne alt for lenge, men tydeligvis innafor det Bmw anbefaler da alle "stempler" i den digitale serviceboka er grønne. Har man bil med nybilgaranti som man uansett selger/bytter inn før denne er gått ut ser jeg ikke noe poeng i å bytte oftere enn bilen sier. Det vil bare være bortkasta penger. Skal man derimot ha en bil utover nybilgaranti ville jeg kosta på et skift mellom intervallene hvis man kjører normalt/mange km i året. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 21, 2022 Share Skrevet November 21, 2022 For min del med en "eldre" bruktbil, så er det maks 10kkm som gjelder. Grunnen til det for min del, er at jeg er sikker på at dette er godt nok og motoren holder da sannsynligvis i mange år. Det er veldig viktig for meg med forutsigbarhet på min bil. Oljeskift er sannsynligvis det billigste vedlikeholdet man kan gjøre, som også fungerer best. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet November 21, 2022 Share Skrevet November 21, 2022 10kkm. hos meg og. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMWE39turbo Skrevet November 21, 2022 Share Skrevet November 21, 2022 (endret) Eg tar oljeskift på 8-10k km selv om bilen er ganske ny (2018) og oljen alltid kjøres varm 99% av gangene bilen er i bruk. Tar vare på kvitteringer, og har eget servicehefte der eg skriver mine oljeskift og et annet der forhandler tar oljeskift, for garantien sin del. Nå skal vi ha bilen ganske lenge og da. Olje å filter på autodoc på dager med gode tilbud koster fort rett under tusenlappen. Billig forsikring i mine øyne selv om det kan sees på som 'overkill' for noen. Endret November 21, 2022 av BMWE39turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BrokeBoi Skrevet Januar 25, 2023 Share Skrevet Januar 25, 2023 Hvor mange av dere er det som får registrert oljeskift utenom intervallene i bilens iDrive historikk? FransEirik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Januar 25, 2023 Share Skrevet Januar 25, 2023 Gjør man det "ødelegger" man serviceavtalen, så er bedre å bare ta vare på kvitteringer og denslags. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Januar 25, 2023 Share Skrevet Januar 25, 2023 Jeg gjør som @awt her - tar vare på kvittering og skriver det ned i eget notat, og gir ettertrykkelig beskjed om at det ikke skal registreres eller nullstilles i bilen at oljeskift er tatt. Det er dersom du har serviceavtale vel og merke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Januar 25, 2023 Share Skrevet Januar 25, 2023 Jeg tar også vare på kvitteringer og lar de vanlige servicene stå i idrive. Litt forbasket at de har sluttet med service-hefte.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå