Gå til innhold

Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .Style 124 på plass .Mandags upd.


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

Da ble det omsider en e61 igjen på oss her i huset og tenkte jeg kunne lage en tråd om den .

Egentlig så hadde jeg kun planer om å fokusere på de gamle 5 seriene ,men for oss som liker disse bilene så kan det jo være greit å ha flere tråder å se i 😊

Tja hvor skal jeg begynne tro ?

Jo ,som dere vet så eide jeg jo en sånn tilsvarende bil fra 2015 til mars 2019 .

Grunn til at jeg da solgte var jo at da begynte prisene og falle noe voldsomt ,og måtte selge mens jeg fikk godt betalt .

Når den reiste var det ikke noe savn en plass akkurat da og når jeg fikk x5 ,så var jeg stadig like fornøyd .

Kona derimot savnet e61 ofte og ble stadig påminnet om akkurat det ,spesielt når x5 stod 😊.

Og nå som X 5 ble solgt lot jeg henne bestemme neste bil inntil videre og valget for henne var enkelt ,e61 .

For meg så var det helt iorden da jeg selv liker disse bilene kjempegodt så vi var begge enige en sånn måtte vi ha .

 

Jakten på e61 .

Å finne en sånn nå i dag som ikke er ihjelkjørt er vanskelig ,nesten kul umulig .

Joda er mange igjen ,men jeg vil ikke ha en med 12 eiere amatørtrimmet og masse annet dritt .

Skulle jeg ha en så skulle den være klin original uten og vært rørt en skrue på foruten vanlig vedlikehold og servicer .

Noen av dere synes vel jeg stiller kravene vel høyt nå med det jeg skrev ,men sånn skulle det være .

Og jeg visste de fantes men måtte bare være tålmodig 😊.

M sport var jeg overhode ikke opptatt av ,her var det kun et mål om å finne noe som var helt og tatt vare på .

Etter og ha vært og sett på noen kandidater her og der ,var jeg i ferd med å gi opp!

Mesteparten var jo søppel og sa vel egentlig til fruen at vi kanskje bør se oss om etter noe annet ,men så kom vendepunktet 😊

Jeg satt i Tvedestrand i et forrykende flott vær med venner og måtte snoke litt på Bimmers og der så jeg @Fredrik 90 hadde kommentert på Finn tråden .

Er skjelden jeg ser på linkene som dere deler egentlig ,men når jeg ser han skriver noe om at denne kommer nok en ungdom til å kjøpe og dieselstuss .Da sjekket jeg linken 😅

Og du dæven der stod jo en rett kandidat jo .

En e61 530 d med lav km ,ser hel ut ,fint utstyrt osv .

Sendte melding straks til selger ,men den var omtrent solgt da han hadde blitt neddynget med meldinger osv .

Men skjebnen ville det annerledes dere 🙏

Tirsdag etter tok han kontakt og lurte på om jeg fremdeles var interessert ,noe jeg var .

Vi hadde en lang samtale der han fortalte om bil og kjente mer og mer at dette var bilen jeg trengte .

Komplett servicehefte ,gått lite ,foruten felger urørt og original .

Men et problem bare ,denne bilen stod jo i Bergen og jeg bor jo 7 timer ifra 😩

Og vært dritt og reist opp så viser det seg at den var som de andre jeg hadde sett på .

Nå hadde jeg to valg her :

-En ta fly opp og satse at alt var iorden 

-To få en til å se på den for meg ,problemet var jo at jeg kjenner ingen bilkyndige der oppe og da kommer Bimmers inn 😊.

Jeg gikk gjennom de forskjellige medlemmene her på hvem som var aktive og hvem jeg følte jeg kunne stole på og mannet meg opp for å sende en melding til en her .

Det gikk ikke lenge før han svarte og sa at han bodde ikke så langt ifra og det kunne han .

Jeg tok kontakt med person og makan til hyggelig kar 😊🙏

Han kjørte bort og så på bil gikk gjennom den og sa at denne var bra og hadde gått gjennom det meste .

Og hvem er personen dere ?

Jo @*MrB*Tusen millioner takk for god hjelp og for at du kunne gjøre dette for oss .Skal aldri aldri glemme dette .😊

Igjen Bimmersfolket er ikke som andre .

Hvertfall bil ble kjøpt og betalt og nå på lørdag ble den hentet .

Henting av E61 :

Fly fra Kjevik ble tatt opp til Flesland og der møtte selger meg .

Kjempehyggelig kar som viste meg alt på bil og bilen var jo rett og slett utrolig velholdt og fin ,ikke noe å sette finger på kosmetisk til å være 18 år .

Nå hadde jeg en lang tur i vente og denne turen skal jeg aldri få glemt ….

Før etappe litt fuel :

IMG_0171.thumb.jpeg.2bd0d6c6e518c3e8bbff62919ff1f742.jpeg
 

Første ettappe var til Nordheimsund og våt over til Odda :

IMG_0173.thumb.jpeg.db882f62b72b7aeb7a5ae3bf945eb005.jpeg

Glemte jo forresten å si hvor jækla deilig det var å kjøre en ivaretatt e61 igjen med komfortstoler og alt det der 😊

Det regnet og regnet og den slukte milene som ingenting og plutselig var vi i Hovden :

IMG_0175.thumb.jpeg.43c1bf3f1abdf2777a88a4463f90c2fc.jpeg

Igjen en nytelse å kjøre og her føler jeg meg hjemme 🥰

Nå begynner morroa ….

Fra Hovden og ned gikk det sent pga mørket og styrtregn og da vi kommer til Evje noen timer etterpå kommer der noen fryktelige dunk i bilen ,akkurat som du prøver å låse bakjhul .

Dette skjedde vært tiende sekund og tilslutt så stoppet vi og tenkte F…n hva er dette???.

Ringte selger og forklarte situasjon og han ble kjmpelei seg og sa at dette var jo utrolig eller det han fryktet mest og ble lei seg .

Han sa jeg hadde aldri solgt en bil om dette hadde skjedd og sa bare få den på verksted .

Dette var jo veldig gøy liksom ,kjøpe bil og så skjer dette .

Uansett jeg la merke til at om jeg kjørte den manuelt så forsvant lyd og var hjemme sent til en kone som ble helt utafor når jeg fortalte alt .

Dagen etter så måtte vi i et selskap som fruen hadde avtalt og det selskapet var rene begravelsen for min del 😅.

Uansett dette måtte vi få orden på eller se hva det var og bil ble kjørt opp på Bavaria igår på formiddag og de satte igang .

Og som vanlig så hadde de aldri opplevd noe sånt på disse ,er det ikke typisk?

Det ble testkjørt ,lest av feilkoder og eneste feil som kom frem på hele bilen var en glødeplugg .

Vendepunktet :

I annonsen så står der at der var tatt olje og filterbytte på kassen nå tidligere og vet dere hva?

De som har gjort dette må jo ha vært på planeten Pluto da der manglet nesten 2,5 liter .

Riktig prosedyre ble gjort med olje og temp ,testkjørt og dunkingen dukket ikke opp !Bank i bordet .

Siden det ble fikset har jeg kjørt 11 mil og ikke noe dunk til nå heldgvis .

Men dere nå ble det mye skriving her så får vise bilen heller .

Dette er en 530 d None M sport med 167 000 på telleren .

Har mye kjekt utstyr som 

-Dynamic Drive

-Adaptive lykter

Active steering 

-Head up

-Comfortstoler 

-Og mye annet .

Rett og slett en nydelig bil å kjøre ikke minst hel og pen .

Her er bilder fra idag :

IMG_8043.thumb.jpeg.2169e89a4e46bf70690a8a097b7006f4.jpeg

IMG_8042.thumb.jpeg.74a26d8786c083a7cd8768639002a6af.jpeg

IMG_8044.thumb.jpeg.a79639043c6c159bffedc5771a7f5c0e.jpeg
 

IMG_8041.thumb.jpeg.08cd545a8fe8e370c32849cbbf4c4db4.jpeg

Og litt kjappe innvendig bilder :

IMG_8047.thumb.jpeg.ccfd4493c33297c67cc570ba49f22c94.jpeg

IMG_8046.thumb.jpeg.6aa3f3b7d5afc01160d06ff1c543d041.jpeg

Rak og fin uten rust og bulker :

IMG_8045.thumb.jpeg.96ccc4a77b5f6a15f012888f550e4f09.jpeg

Passet meg perfekt og ha en e61 igjen her :

IMG_8054.thumb.jpeg.508aeb235508bd92c0119e5de3efeee4.jpeg

Og måtte jo vaske idag :

IMG_0185.thumb.jpeg.415f7d6da8cbc3be275ce19f1b7a48e6.jpeg

Første oppshining :

IMG_0187.thumb.jpeg.8f166ebb94e2698aa0e7c2233c7545e5.jpeg

Etter :

IMG_0188.thumb.jpeg.c14050c95116492be7ae703bc054b4ff.jpeg

Den ene lykten fikk et lite løft :

IMG_8049.thumb.jpeg.92c7ad641f379088953ab3bc9826ba6b.jpeg

Etter :

IMG_0193.thumb.jpeg.5d44ab58f2044500543270ccf0e5d561.jpeg

Ble bedre nå:

IMG_0191.thumb.jpeg.6d10c1e8c22355db3c56ee52b1fdcfc8.jpeg

Her er det ikke mye rust og finne enda :

IMG_8039.thumb.jpeg.5eafadc5eba01105c4576df335b48411.jpeg

Andre siden :

IMG_8040.thumb.jpeg.e09cf2d5d606c3e00e8a0fb702bad11c.jpeg

Ryddig maskinrom :

IMG_8048.thumb.jpeg.70373f290e7c0680a4ece4cfc54ebb4c.jpeg

Hva er planen videre nå?

Jo holde den i perlestand utseendemessig og teknisk .

Kromlistene skal erstattes med sorte pga jeg liker det bedre og at de som står på bil ikke kan reddes tror jeg .

Sommerfelg skal erstattes med originale som feks Style 124 eller lignende .

Der står forøvrig noen lykter i støtfanger som skal bort noe som er synd da dette var digg i tussmørket .😊

Summen av alt etter litt dramatisk begynnelse som eier så håper jeg nå at den ikke tuller noe mer med dunk osv .

For bilen er jo fantastisk ellers og kjøre .

Skal skrive masse mer nå etterhvert for Milde Moses for et servicehefte og historikk på den .

Nå er det pause😅.

Igjen @*MrB*takk for hjelp .

@Fredrik 90 for at du kommenterte på Finn.no tråden .

Endret av sveigis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .

Gratulere med flott ny bil! :) forstår godt dagen etter var rene begravelsen, skuffelsen av å kjøpe seg et nytt glis som kjapt kan virke som har store problemer er alltid forferdelig kjedelig. Men enda godt det løste seg så fort så er det bare å nyte bilen videre, deilig motorisering. Husker vi hadde en E61 525D og som 16 åring fikk lov å lære kjøre med, det var gromt det. Nå har du enda kvassere motor og enda mer moment, bare å kose seg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer masse igjen Jan :)

Har ventet spent på en oppdatering siden sist vi snakket. Denne var jo jaggu svært pen for alderen også!

Enda godt var det at alt den trengte var en skvett olje og ikke overhaling. Er det ikke typisk at du selger X5n pga girkassetrøbbel og så innfrir den nye med akkurat samme opplevelse 😅 Man må nesten bare le av at eierskapet starter på en sånn måte, men krysser fingerne for at det ble med dette :)

 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, BimmerFan! skrev:

Gratulerer med flott bil! Godt utstyrt var den også :) 

Kjipt med opplevelsen på vei hjem, men fint det løste seg greit :) 

Mange takk for det 😊

Huff ja ble kaos ,men satser på godt vær nå .😊

 

32 minutter siden, Ampera skrev:

Gratulere så mye med ny bil😊.

Endelig, dette innlegg har jeg ventet på. Fryktet det verste etter den melding du sendte. Denne har kommet i de beste hender. Her har du mye bil.

 

Tusen takk Helmer 😊

Ja det ble totalt kaos på lørdag alt sammen og irriterte meg noe sykt over at jeg ikke fikk møte deg på søndag og 😓.

Jeg velger ,håper og tror at dette kan være en bil som kan vare og jeg skal virkelig gjøre alt for hvertfall denne skal leve lenge .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig kom oppdateringen!
 

Jeg ble også litt lei meg når du fortalte om girkasseproblemet, ettersom jeg jo gikk god for bilen. Godt det løste seg med rett oljenivå da. Var jo også en teori du hadde tidlig der: feil, eller for lite olje. Må jo si den giret fantastisk bra på min prøvetur mtp oljenivået den hadde. Var absolutt ingen indikasjoner da. Mykt, presist, lydløst og ingen avvikende turtall under girskift. 

Ellers kan jeg skrive under på at bilen generelt var veldig bra. Den ble saumfart så nøye som mulig uten å løfte eller demontere. Ingen synlig rust, alt er helt, og alt virker. Skjønte fort at denne har blitt passet på. 

 

Takk for fine ord, forresten. Det var da så lite. Bare hyggelig å kunne bidra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Snagg30 skrev:

Gratulere med flott ny bil! :) forstår godt dagen etter var rene begravelsen, skuffelsen av å kjøpe seg et nytt glis som kjapt kan virke som har store problemer er alltid forferdelig kjedelig. Men enda godt det løste seg så fort så er det bare å nyte bilen videre, deilig motorisering. Husker vi hadde en E61 525D og som 16 åring fikk lov å lære kjøre med, det var gromt det. Nå har du enda kvassere motor og enda mer moment, bare å kose seg :) 

Tusen takk Snagg 😊.

Ja dette var opplevelsen jeg ikke trengte og var helt ødelagt på søndag ,

Dere hadde en sånn ja?

Har alltid likt disse bilene og ,må jo ha vært stas og øvelseskjøre med .

Hehe ja ,bilen frisk den og skur unna den 😊

 

21 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

Gratulerer masse igjen Jan :)

Har ventet spent på en oppdatering siden sist vi snakket. Denne var jo jaggu svært pen for alderen også!

Enda godt var det at alt den trengte var en skvett olje og ikke overhaling. Er det ikke typisk at du selger X5n pga girkassetrøbbel og så innfrir den nye med akkurat samme opplevelse 😅 Man må nesten bare le av at eierskapet starter på en sånn måte, men krysser fingerne for at det ble med dette :)

 

Tusen takk Armin 🙏😊

Ja jeg ville ikke lage noe tråd før jeg visste at bil gikk fremover igjen .

Igjen takk ,ja er flere som lot seg overraske over hvor urørt og hel den er og det er grunn nok til og passe på den nå .

Angående oljen så får vi jo bare håpe på at kassen har tålt de få støtene som kom for jeg kjørte den manuelt resten og da var der ikke lyd ,og null ulyder idag 😊

ikke sant ,det skal jo ikke skje men selvsagt med meg 😓😓😅

Ja vi får håpe at ting er bra nå ,en ting er sikkert at denne bilen er verdt å ta vare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, skoglund skrev:

Gratulere med ny vogn :) dette blir bra.

Mange takk Skoglund ,ja får håpe på det 😊.

 

24 minutter siden, HakonLimseth skrev:

Gratulerer med ny bil, og ikke minst hvilket eksemplar!

Så den lå ute her om dagen, og stusset på hvordan den ikke hadde blitt solgt enda, men her har vi forklaringen 😃 

Takker så mye 😊.

Hehe ja forklaringen er her ja .

Bilen ble kjøpt og betalt forrige tirsdag .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, *MrB* skrev:

Endelig kom oppdateringen!
 

Jeg ble også litt lei meg når du fortalte om girkasseproblemet, ettersom jeg jo gikk god for bilen. Godt det løste seg med rett oljenivå da. Var jo også en teori du hadde tidlig der: feil, eller for lite olje. Må jo si den giret fantastisk bra på min prøvetur mtp oljenivået den hadde. Var absolutt ingen indikasjoner da. Mykt, presist, lydløst og ingen avvikende turtall under girskift. 

Ellers kan jeg skrive under på at bilen generelt var veldig bra. Den ble saumfart så nøye som mulig uten å løfte eller demontere. Ingen synlig rust, alt er helt, og alt virker. Skjønte fort at denne har blitt passet på. 

 

Takk for fine ord, forresten. Det var da så lite. Bare hyggelig å kunne bidra. 

Ja nå er tråden her og hvordan alt gikk 😊

Du vet du noe ?

Jeg er så glad for den hjelpen du gjorde at du aner det ikke ,så du skal ikke føle noe som helst 🙏

Ja nå satser jeg på at ting er på stell dvs så lenge jeg ikke opplever noe voldsomme rykk fremover er jeg happy .

Det med lite olje var det første jeg som slo meg pga jeg husker jeg fylte for lite på en Opel Senator en gang og den var og sånn da .

Jeg fikk høre av selger at du gikk grundig til verks 😅,han hadde nesten trodd du skulle dele bil i molekyler sa han til meg 😅.

Var sånn jeg og opplevde giringen slik du beskriver her ,var derfor det blitt sjokkerende sent på kveld trøtt og fæl .

Bilen var akkurat som du beskrev på kornet og det beste ,alt virker og ikke en flekk med rust .

Skulle bare mangle at man må rose et menneske som har hjulpet meg å finne en e61 tidskapsel .😊🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .Style 124 på plass .Mandags upd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...