Gå til innhold

Beholde iX3 eller flippe den inne i iX1?


Ron Jeremy
 Share

Anbefalte innlegg

Når man først har tråkket inn i den kjedelige elektriske verdenen så er det overraskende vanskelig å trå ut av den igjen. Kanskje den ikke er så kjedelig likevel? ;) Her er det bare å kjøre på. iX1 har jo alt du savner, minuset er kanskje at den har lik drift foran og bak og ikke mest bak som er typisk BMW. Men du skal vel ikke rallkjøre uansett, så tenker at det spiller ingen rolle. Du får xDrive og du får oppvarming av batteri (som er et must på langtur). iX1 ser også bra ut og er mye BMW for pengene. En i ei gruppe delte noen iX1-bilder i Cape York Green og den var flott :) 

IMG_2333.thumb.jpeg.fa5fe703f14355df00f4e44d85069bd8.jpegIMG_2336.thumb.jpeg.51b9140e1e1bda00e588743a922ff4fc.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får iX1 samme "grill" som iX, med mulighet for at riper fjernes av seg selv? Eller er det kun utseende som blir likt?

Overlever du en vinter til uten Xdrive, så er det sikker mer komfort i iX3? Men med lavere mnd kost og grei deal på avbrudd av nåværende leasing. Så er det kanskje like greit å gjøre ett bytt nå.

Regner med iX3 og "i3" blir første modellene på Neue Klasse og at vi kanskje får sett de til neste høst? Men de leveres vel antagelig ikke før 2025🤔 Så da blir det to vintre uten Xdrive 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før iX1 ble lansert vurderte jeg også iX3, men hoppet ikke på denne pga manglende xDrive (verdsetter den ekstra tryggheten på vinterveiene når vi er oppe i trøndelag..). iX ble også vurdert, men klarte ikke helt å se forbi designet. Vi fikk vår iX1 nå rett før sommeren, og er så langt godt fornøyd med overgangen fra E70. Vi har hatt noen turer mellom østlandet og trøndelag, og alt har fungert bra så langt. Forhåpentligvis er jeg av samme oppfatning også etter overstått vinter :) 

Vi er en liten familie på 3, så vi har godt med plass i iX1. Og utstyrsmessig syns jeg man får ganske mye til å være en innstegsmodell (massasje i begge stoler foran, comfort access, bra HUD, varme i ratt). Fraværet av iDrive-hjulet er ikke av så stor betydning som jeg kanskje trodde det ville bli, da cockpit'en er såpass kompakt at det å bruke touch på skjermen fungerer ganske bra.

Har riktignok ikke hatt denne bilen mange månedene, men så langt opplever jeg iX1 som ganske sømløs, en trygg bil til langkjøring og med en overraskende god kjøreassistanse (har ikke så mye å sammenligne med, men driving assistant pro syns jeg fungerer bra). :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, mslello skrev:

Får iX1 samme "grill" som iX, med mulighet for at riper fjernes av seg selv? Eller er det kun utseende som blir likt?

Overlever du en vinter til uten Xdrive, så er det sikker mer komfort i iX3? Men med lavere mnd kost og grei deal på avbrudd av nåværende leasing. Så er det kanskje like greit å gjøre ett bytt nå.

Regner med iX3 og "i3" blir første modellene på Neue Klasse og at vi kanskje får sett de til neste høst? Men de leveres vel antagelig ikke før 2025🤔 Så da blir det to vintre uten Xdrive 😅

Takk for bidrag og innspill.

G05 er utvilsomt en fantastisk flott bil @Fredrik 90.

Men som @Marius2002 sier, når man først har tatt steget ut å eid og kjørt 3 elbiler, med de fordeler og ulemper det medfører.
Er det for meg vanskelig å gå tilbake til en hybrid.
Den er jo daff som elbil og den vekslingen mellom el og fossil og el, syns jeg er en terskel.
Dog har jeg kun kjørt G05 med diesel, som den jo kler som hånd i hanske. Utvilsomt en fantastisk bil som elegant overgår sine mindre søsken med solid margin.

Ser 45e nærmer seg 5xx tallet, så det begynner å bli mye bil og komfort for pengene.

@mslelloJeg tror neppe den nye «iX» grillen (fra November produksjon) av iX1 er selv reparerende? For min del er det ikke en deal breaker.

Det som kan være avgjørende for vår del, er at iX1 - etter mitt syn, er en bedre elbil enn iX3.
Den er mer lettkjørt, har en bedre/mykere - rett og slett en videreutviklet adaptiv kjørestil enn iX3.
Den er ikke på iX nivå, noe som er forståelig, men likevel et hakk opp fra vår iX3.

iX1 er også hakket mer sporty å kjøre, den oppleves som en mer moderne og helhetlig elbil enn vår nåværende iX3.

Komforten er overraskende bra, støy er også på et bra nivå.
Faktisk målt til å ha lavere innvendig dB enn iX3(?)

Usikker på om det er akustisk glass som vår har?

Forsetene (sportssetene) ser bedre ut og oppleves også slik.

Mens baksetene er litt lave og her kan kanskje høye personer sitte litt kleint over litt tid?
idrive hjulet vil jeg savne de første par ukene, men alt kan tilvennes.

Har ikke fått totalbildet ennå mtp det økonomiske, en bil med lavere prefiks, MÅ være økonomisk gunstigere i mine øyne. 
Mtp en evt farge, står det mellom Cape York green og hvit, det blir en Fully Charge, med el sete på passasjer side. Ja, dette er ekstra…

Dropper panorama, siden det blir minimalt brukt.

Så blir det med M sport og alcantara seter. Dekorlistene blir som å velge mellom pest eller kolera, disse fremstår som lite attraktive og billige, men alt er ikke skrevet i stein ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde jeg ikke vært i tvil ,har du mulighet så kjør på .

Og kunne ikke vært mer enig i det du skriver i starten her ,gammelt er gammelt uansett hvor mye det er påkostet .

Selv om du er fornøyd med den du har ,så er det noe med det å ha mulighet til å bytte inn i noe helt nytt .

For min del så hadde jeg fulgt magefølelsen min og egentlig gitt litt bang i hva andre sier her .

Uansett så ønsker jeg lykke til med hva du ender opp med og blir spennende og se hva som skjer .

Gøy å være fornøyd med det man har ,men Gud for en følelse det og er å se på noe annet .🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hoppet på ny iX1. Har kjørt den en del som lånebil i sommer og i høst. Veldig overrasket over bilen vs iX. Jeg skulle gjerne ha hatt iX1 som en nummer to bil, god plass, går bra, lader fort nok(10-80% på ca 20 min når jeg testet), ser bra ut med riktig utstyr. Og når det koster mindre i mnd er det enkelt for min del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, ahj skrev:

Jeg hadde hoppet på ny iX1. Har kjørt den en del som lånebil i sommer og i høst. Veldig overrasket over bilen vs iX. 

Takk for tankene!

Kan du kanskje utdype hva du mener når du sammenlikner iX vs iX1?

@sveigisJeg følger magefølelsen, jeg følte bare for å tenke høyt, være åpen og ærlig. Takk for bidrag!

Får nok mer info i løpet av uken, oppdatering kommer.

😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå husker jeg ikke i forbifarten hvilken iX3 du har, men dersom jeg husker rett og du har en LCI så er det en av de peneste elbilene på markedet i dag til under en million. Ser tøff og nett ut, som en X5 i proporsjonene, og baklyktene er de kuleste BMW har laget på veldig lenge. iX1 er kul og moderne på noen måter, men hekken klarer jeg bare ikke, og den har ikke den samme schwungen over seg. Så om du sitter på en iX3 LCI ville jeg beholdt den :) Pre-LCI derimot, fremstår litt kjip...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Walkabout skrev:

Nå husker jeg ikke i forbifarten hvilken iX3 du har, men dersom jeg husker rett og du har en LCI så er det en av de peneste elbilene på markedet i dag til under en million. Ser tøff og nett ut, som en X5 i proporsjonene, og baklyktene er de kuleste BMW har laget på veldig lenge. iX1 er kul og moderne på noen måter, men hekken klarer jeg bare ikke, og den har ikke den samme schwungen over seg. Så om du sitter på en iX3 LCI ville jeg beholdt den :) Pre-LCI derimot, fremstår litt kjip...

Det er pre LCI dessverre.
Faceliften endret definitivt hekken til det bedre på iX3.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Ron Jeremy skrev:

 

@mslelloJeg tror neppe den nye «iX» grillen (fra November produksjon) av iX1 er selv reparerende? For min del er det ikke en deal breaker.

 

Var mest nysgjerrig egentlig, å skjønner at det ikke er deal breaker. Hadde bare ikke fått med meg at den skulle få ny grill allerede.

Synes iX1 ser bra ut, og er det ventepølse på Neue Klasse, så er sikkert hvit mer lettsolgt enn Cape York green? Men skal man ha bilen 2 - 3 år, så bør man jo gå for den fargen man liker best selv.

Det jeg er mest skeptisk til med iX1 er jo at den i utgangspunktet sender med krefter til framhjulene etter det jeg har forstått? Men har enda ikke prøvd iX1, så det er ikke sikkert det er noe man merker mye til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, mslello skrev:

Var mest nysgjerrig egentlig, å skjønner at det ikke er deal breaker. Hadde bare ikke fått med meg at den skulle få ny grill allerede.

Synes iX1 ser bra ut, og er det ventepølse på Neue Klasse, så er sikkert hvit mer lettsolgt enn Cape York green? Men skal man ha bilen 2 - 3 år, så bør man jo gå for den fargen man liker best selv.

Det jeg er mest skeptisk til med iX1 er jo at den i utgangspunktet sender med krefter til framhjulene etter det jeg har forstått? Men har enda ikke prøvd iX1, så det er ikke sikkert det er noe man merker mye til.

Trodde det var dynamisk satt opp, slik at inn i en sving, går kreftene mest til forhjulene, mens ut av svingen skal de fleste Nm gå bak.

Dette må jeg sjekke nærmere skjønner jeg, samt om iX grillen har magiske «heleende» egenskaper som storebror iX.

Bilen blir behold til NK er her, om den (nye iX3) blir for dyr eller voldsom.. så får vi se på alternativer. Men pr nå er tanken å beholde iX1 til 2025 ca.
nå sies det jo at i3 også vil få en etterfølger, navnet vil endres til i1 kanskje? Men det er mye som skjer der fremme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Trodde det var dynamisk satt opp, slik at inn i en sving, går kreftene mest til forhjulene, mens ut av svingen skal de fleste Nm gå bak.

Dette må jeg sjekke nærmere skjønner jeg, samt om iX grillen har magiske «heleende» egenskaper som storebror iX.

Bilen blir behold til NK er her, om den (nye iX3) blir for dyr eller voldsom.. så får vi se på alternativer. Men pr nå er tanken å beholde iX1 til 2025 ca.
nå sies det jo at i3 også vil få en etterfølger, navnet vil endres til i1 kanskje? Men det er mye som skjer der fremme.

Kan være lurt å teste skikkelig ja.

Jeg bare la merke til denne i vår:

Screenshot_20231017_154929_Facebook.thumb.jpg.49afb62f4ea6b8755f316b0085772469.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Takk for tankene!

Kan du kanskje utdype hva du mener når du sammenlikner iX vs iX1?

Jeg skal prøve å utdype så godt det lar seg gjøre :) 

Jeg hadde iX40 på lån i påsken og har før det prøvekjørt iX50. Det er bare 10 liter i forskjell med bagasjeplass på mellom iX1 og iX. Forskjellen som selgeren og selv opplevd er da i rommet under bagasjeroms gulvet. Mye bedre svingradius på iX1, jeg likte setene mye bedre i iX1, kjørefølelsen er fraværende i iX i forhold til iX1. De går cirka like langt selvom en har et mindre batteri (iX veier en del mer). Utseende er langt bedre. Det er kanskje litt mindre bakseteplass i iX1 enn iX, men jeg har ingen planer å kjøpe bil på bakgrunn på et sted jeg selv ikke sitter. 

 I mine øyne er iX1 en langt bedre bil og mye mer BMW enn iX, like mye plass i dem begge to hvis man ser bortfra plassen under bagasjegulvet. Og prisen, jeg føler man får så mye mer for pengene. 
 @Marius2002 iX1 oppfører seg som alle andre xDrive biler jeg har kjørt, den slepper bak og du kan ha det moro med den. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, ahj skrev:


 @Marius2002 iX1 oppfører seg som alle andre xDrive biler jeg har kjørt, den slepper bak og du kan ha det moro med den. :D 

Ja, misforstå meg rett :) iX1 kan man ha det moro med, men den er ikke satt opp med mer kraft bak som standard xDrive man kjenner til fra de fossile versjonene(rwd-baserte) eller f.eks. i4. Det blir kanskje feil å dra inn fossilt, men det er 60/40-fordelingen jeg tenkte på. Jeg opplevde iX1 som er trygg, stødig og kjøreglad bil, som slipper bak om man gjør en innsats. Den blir litt som en Polestar-> lik kraft foran og bak. Jeg liker iX1 og har faktisk fått en kollega til min far(jeg går dypt til verks vettu) til å kansellere bestillingen på iD.4 til fordel for iX1 (og det var en VAG-mann, som forøvrig er storfornøyd og blitt en BMW-mann). Så ja, bare positivt å si om iX1.

IMG_2384.thumb.jpeg.47d8475daf25ce6c45cad813b164a557.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...