Gå til innhold

Bestilt: Ny G61 520d xDrive Touring - godt valg eller ikke?


Anbefalte innlegg

Sophisto-grå har jo alltid vært en klassisk pen farge til 5-serie. Tror ikke det blir annerledes på G61 og tviler på at du blir misfornøyd.  Nydelige felger også👍

 

Angående diskusjon rundt biler i Danmark. Er selv i Danmark nå og har ikke sett en eneste I5, men er overrasket over hvor mange dansk-registrerte elbiler det her er nå. Før var det slik at så man en elbil var den som regel norsk, men føler det ikke lengre er slik. Så er tydeligvis skjedd en utvikling her også. Men også mange bilmodeller man ikke ser i Norge lengre slik som siste generasjon Quashqai(som er ganske fin bil) og nye Hyundai H1 (som er blitt en ganske spaca varebil🙂). Liten avsporing her da....

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid stas med ny bil 👍 Gratulerer!

Tror ikke du blir noe spesielt skuffet, er en flott bil og gir masse kjøreglede. Om du er opptatt av motor, så er kanskje det en skuffelse. Men om det ikke er viktig, så vil du nok bli veldig fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, papertiger skrev:

Kan jeg spørre, av ren nyskjerrighet, hvilke momenter/erfaringer/bruksmønster du legger til grunn for å velge akkurat denne drivlinjen?

 

4 timer siden, Marius2002 skrev:

Sprekt av trådstarter å velge denne type dieselbil, er det en grunn til at du ikke gikk for i5? Uansett en flott bil og du vil neppe bli skuffet. BMW har alltid levert i alle ledd :)


For å sitere meg selv:

På 18.7.2024 den 12.52, SportyMorty skrev:

At det ikke ble elbil denne gangen har flere årsaker, men denne tråden skal egentlig handle om den faktiske bilen jeg har bestilt.

Jeg forklarte litt om bakgrunnen hos Bimmerpost: https://g60.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=2119627

Men i korthet så koker det ned til generell elbil-skepsis. For all del, det er da kjempeartig å kjøre elbil, selv den lille eDrive40’en. Og M60’en er spinnvill, i hvert fall for en enkel sjel som ikke har kjørt noen form for elbil overhodet før.

Så er det sikkert «gammeldags» og «utdatert» å velge diesel i disse tider, men husk at barna mine kaller meg «boomer», og alt jeg foretar meg er visst utdatert, på generell basis 🤔

Bruksmønsteret mitt er som skapt for elbil, med stort sett korte turer til matbutikken og jobben. Kortreist hytte har jeg også. Sånn sett fremstår jeg nok som en idiot for alle og enhver.

Like fullt sier magen nei takk. Og magen skal man lytte til - den har etter hvert blitt stor også 🤪

Det hender jeg tar noen litt lengre turer, minst til Trøndelag (fra Oslo-området). Jeg simpelthen orker ikke en gang å tenke på alt styret med lading.

Dessuten akter jeg å ha bilen ut over garantitiden på 8 år for batteriet. Og skjer det ikke fryktelig med batteriteknologien om dagen? Jeg betakker meg. Da har vi ikke en gang begynt å pirke borti hvorvidt elbilteknologien er bærekraftig i et større perspektiv, med utvinning av sjeldne metaller og annet.

Kostnadsmessig har jeg overbevist/lurt meg selv til å specce dieselbilen «alt for bra», slik at jeg rent økonomisk godt kunne/burde ha kjøpt M60’en, med den sinnsyke «Fully Charged»-kampanjen de hadde frem til sommeren, der de formelig kastet ekstrautstyr etter deg 🤑 Men det i seg selv så jeg også som et bittelite faresignal - hvorfor skulle de behøve å gjøre noe slikt?

Sist, men ikke minst: Frua vil ikke ha elbil. Happy wife, happy life…

Nei, vettu, dette skulle ikke bli en tråd om elbil vs diesel. Please la akkurat det være med dette hjertesukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft. Nei det skal ikke være en el vs. fossil-tråd, men det er interessant å høre ens behov for videre å kunne hjelpe. Ofte iallefall. BMW er nøktern i sine nedskrevne spesifikasjoner når det kommer til ytelser, så du vil nok bli veldig fornøyd. Dette har jo vært oppskriften på "Norgesbilen" i mange år og vil nok for mange enda være det i årene fremover. Dette er solide biler, solide motorer og høy kjøreglede. Med deres preferanser så tror jeg nok dere blir kjempefornøyd :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SportyMorty takk for input! Nei helt enig, det skal ikke være en diesel vs elbil og argumenter for og mot, men i likhet med @Marius2002 synes jeg det er interessant å høre det individuelle behov og preferanser folk har for å velge det ene eller det andre. Selv har vi også et bruksmønster som er ideelt for elbil 99% av kjøringen, men praktisk sett har det ikke løst seg enda (men er på vei - lademulighet hjemme), og kona vil ikke ha elbil, spesielt som bil nr 1. Så vi kjører 5-serie med diesel og 4-serie med samme diesel som du akkurat har bestilt, dog i 190hk 2015-versjon. Og i 4-serien gjør den en helt fabelaktig jobb. Fresk, fyrrig og fin langt utpå det en tenker en 2-liters diesel kan levere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare sitter her og koser meg jeg, endelig en kar som faktisk velger den bilen han selv vil ha…på tross av de "normene" som er blitt lagt i samfunnet. Sånn liker jeg fordi jeg er akkurat sånn selv 👍 Det ble ladbar hybrid på meg denne gangen da jeg føler jeg får i pose og sekk, elbil i det daglige og fossilbilens forutsigbarhet på langtur. Neste gang kan det godt bli diesel igjen da dette i min verden er det drivstoffet som fungerer best til persontransport. Synd man liksom skal snakke ned diesel nå som diesel faktisk har blitt så sykt bra. Ekstremt rene og effektive, og om HVO100 drivstoffet rulles ut i stor skala så snakker vi virkelig biler med minimalt karbonavtrykk. Tyskland girer opp HVO100 satsingen så det skal bli spennende å følge. 

Du kommer til å bli så fornøyd med din nye bil. Det hadde vært superkult om du oppdaterte litt på forumet når du får bilen og begynner å gjøre erfaringer med den. G61 550e og 540d står på lista over aktuelle biler neste gang jeg skal handle, men det skal sies at det gjør nye E450d og E53 AMG også men disse er det jo ingen i Norge som kan dele erfaringer om. Så jeg belager meg på å importere min neste bil, men det har jeg gjort mange ganger før 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Ingvaldsen skrev:

gi gjerne innblikk i spec osv vist du har lyst.

Here goes, etter prinsippet heller for mye enn for lite 🤫

Standardutstyr (utelatt helt opplagte, ordinære ting):

  • Chassis & drivlinje: Steptronic girhendler
  • Interiør: Oppbevaring for trådløs lading
  • Interiør: BMW Live Cockpit Plus med BMW Curved Display
  • Interiør: Sportsseter foran
  • Funksjonelt utstyr: Active Guard (?)
  • Komfort: BMW Digital Key
  • Sikt & belysning: Adaptive LED frontlykter Icon Lights

 

Standardutstyr som senere blir erstattet av ekstrautstyr:

  • Lakk: Alpine White solid
  • Felger: 18» 932 Grey
  • Setetrekk: Veganza perforated | Black
  • Interiørlister: Dark Graphite matt
  • Førerassistanse: Driving Assistant (kamera- og radarbaserte førerassistansesystemer)
  • Førerassistanse: Parking Assistant (ryggeassistent, Active Park Distance Control og ryggekamera)


Ekstrautstyrspakker:

M Sportspakke:

  • Felger: 19» 935M Bicolour Black Grey (overstyrt senere)
  • Setetrekk: M Alcantara/Veganza | Black (overstyrt senere)
  • Interiør: M interiørekspert Aluminium Rhombicle (overstyrt senere)
  • Interiør: M Sport skinnratt
  • Chassis: M Sport understell (8 mm senket ++)
  • Eksteriør: BMW Individual high-gloss Shadow Line
  • Interiør: BMW Individual innertaktrekk antrasitt
  • Diverse krimskrams

M Sportspakke Pro:

  • «Specific additional contents of M Sport package Pro»
  • Eksteriør: M Sport bremser, blålakkerte (standardvalg er rød, blå er her valgt for å være litt mer diskré)
  • Interiør: Harman Kardon høyttalersystem (overstyrt senere)
  • Eksteriør: BMW Individual high-gloss Shadow Line med utvidet omfang
  • Interiør: M sikkerhetsbelter
  • Eksteriør: BMW Kidney Iconic Glow eksteriørpakke

Travel:

  • Comfort Access (nøkkelfri adgang, samt åpning av bakluke med fotbevegelse under støtfangeren)
  • Travel & Comfort System (festeanordninger bak forsetene - egentlig ikke så nyttig, men ikke mulig å velge «Comfort Access» uten hele «Travel»-pakka)

Innovation:

  • BMW Live Cockpit Professional (i praksis Head Up Display - projisering av info opp på frontruta)
  • BMW Natural Interaction (talekommandoer og gester)
  • Innvendig kamera (tar opp video ved innbrudd bl.a.)
  • Parking Assistant Plus (utvidet utvendige kameraer, automatisk lukeparkering etc.)

Comfort:

  • 4-soners klimaautomatikk (altså individuell styring i baksetet)
  • Setevarme fram og bak
  • Seteventilasjon fram
  • Elektrisk setejustering fram


Ekstrautstyr:

  • Lakk: Sophisto Grey Brilliant Effect metallic
  • Felger: 20» 938M Bicolour Jet Black
  • Setetrekk: BMW Individual skinn Black/Atlas Grey
  • Interiør: Interiørlister fine-wood Dark Oak high-gloss
  • Seter: Korsryggstøtte fram
  • Interiør: Rattvarme
  • Eksteriør: Solbeskyttende ruter
  • Interiør: Bowers & Wilkins Surround Sound System
  • Førerassistanse: Driving Assistant Plus (i praksis adaptiv cruise control)
  • Eksteriør: Tilhengerfeste utfellbart
  • Dekk: Dekkreparasjonskit
  • Vinterhjul: 19» BMW Triplex-eke 933 Refined Silver

 

Ekstrautstyr bevisst ikke valgt:

  • Interiør: Solgardiner bakre sideruter
  • Interiør: Crafted Clarity (girspaken, iDrive Controlleren og volumkontroll i krystallglass - her synes jeg personlig BMW har dummet seg ut, og selgeren nevnte sågar at på andre modeller der den har inngått i en utstyrspakke, så har folk valgt bort pakken men tatt med alt det andre utstyret i pakken manuelt, selv om det ble dyrere, bare for å slippe dette krystallfjaset)
  • Eksteriør: M Carbon eksteriørpakke (sidespeildeksel i karbonfiberforsterket plast)
  • Seter: Komfortseter foran (prøvesittet, og hovedforskjellen er mye videre sittepute og ekstra justering av ryggen - sitteputen føltes alt for bred, og «mistet kontakten» med setet)
  • Utstyr: Kupévarmer (står uansett i garasje, så blir ikke like kald)
  • Eksteriør/interiør: Panoramatak (fryktelig dyrt, og reduserer takhøyden med ca. 1,5 cm, og gir dessuten refleksjon i midtkonsollen som har veldig blank lakk)
  • Førerassistanse: Driving Assistant Professional (holde seg i sitt kjørefelt, nødstoppassistent etc. - fryktelig dyrt)
  • Chassis: Adaptive suspension professional (aut. justering av dempere, mindre vendekrets, ytterligere fire millimeter senking - fryktelig dyrt)

 

Ekstrautstyr avglemt(?):

  • Parking Assistant Professional (fjernstyrt parkering, inkl. lagrede ruter - dette kan antagelig aktiveres online innenfra bilen etter levering)

 

Prismessig vil alle som gidder å plotte dette inn i konfiguratoren se at det kommer seg på godt over 1,2 millioner. Åpenbart(?) har jeg ikke tenkt å betale fullt så mye, grunnet storkundeavtale-rabatt ++. Men fælsleg dyrt blir det læll…

Tanker og innspill om spec’en mottas med takk, selv om det meste er hogd i stein på dette tidspunktet. Levering sent i september.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg vurderte også slik matt lakk, type «Frozen Deep Grey», men ganske dyrt, samt at man ikke bør bruke børstevask. Helst også ha på PPF (paint protection film), som ved heldekking fort koster 70 lapper i seg selv. Det får bli en annen gang.

Endret av SportyMorty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Så jeg belager meg på å importere min neste bil, men det har jeg gjort mange ganger før 😀

Det finnes kanskje andre tråder for dette, som er bedre egnet, men sånn helt raskt: Hvordan er prosessen? Går man via en profesjonell mellommann, sparer man evt. noe på det når norske avgifter kommer på, er det noe norsk konfig man går glipp av etc.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du har garasje ville jeg aldri droppet kupevarmer på en million bil - kjipt med med kald og nediset bil hver gang man er på tur vinterstid og ikke kan sette bilen i varm garasje.

Ellers en veldig flott utstyrsliste👍👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser ut som en fyldig liste, men ville aldri kjøpt en bil noen gang uten webasto.  du sier du har garasje men da kan du jo like gjerne fjerne rattvarme, begge deler kommer godt med. etter dagens utslippskrav så går webasto kun som parkvarme, så tiden med webasto som går i tide å utide kan være forbi.

nå var det ikke all verdens utvalg i blant standard fargene, men du har ikke vurdert å gå for en farge utvendig, kanskje innvendig også ? norge drukner jo nesten i sophistogråe 5-serier fra før. men vist man ikke vil skille seg ut så er jo det en ærlig sak.

hvorfor bmw plutslig skal ha røde bremser på alt skjønner jeg ikke, virker som de har tatt inspirasjon fra alle de som har prøvd å lakke de små bremsene på opelen  sin osv i garasjen for en 10 års tid siden. eller, det er vell nesten like aktuelt i dag å lakke bremsene sine.  blåe bremser på bmw ser ivertfall ryddig ut.

støtter den med bortfall av panoramatak, men vil det også si at den får tett tak ? ekisterer jo snart ikke biler med uten at den har et svært hull i taket. isåfall er det flotte greier iforhold til kjøre egenskaper, langsiktig eierskap og vindsus på autobahn.

dette er nå mine meninger, lett å si når man ikke selv bestiller bil. men nå som jeg egentlig kunne vært i den posisjon å bestilt en ny bmw så er det selvsagt ingenting å utvalget som frister, hadde jeg dagspendlet på jobb hadde det jo vært kult med en i4.

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Ingvaldsen skrev:

etter dagens utslippskrav så går webasto kun som parkvarme, så tiden med webasto som går i tide å utide kan være forbi.

støtter den med bortfall av panoramatak, men vil det også si at den får tett tak ? ekisterer jo snart ikke biler med uten at den har et svært hull i taket. isåfall er det flotte greier iforhold til kjøre egenskaper, langsiktig eierskap og vindsus på autobahn.

Webasto har vel kun vært parkeringsvarmer siden F1x. Det var på E6x der webastien fungerte som en elendig kjørevarmer i tillegg.

BMW tilbyr ikke lenger panoramaglasstak slik vi kjenner det, men en hel glassplate over taket. Forskjellen er egentlig at de har limt på en glassplate fremfor en aluminiumsplate.

2013966352_Skjermbilde2024-07-20kl_09_57_39.thumb.png.048d005d2a7a39fc8aeb8a80f9cb6080.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Forskjellen er egentlig at de har limt på en glassplate fremfor en aluminiumsplate.

Uten åpning og lukking og blending da mao ? Eller rettere sagt nok ett sparetiltak ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Tony Soprano skrev:

Uten åpning og lukking og blending da mao ? Eller rettere sagt nok ett sparetiltak ?

Det er nok riktig det - vi er vitne til nok et sparetiltak. Du har samme tildekning av taket som G31 (rull med tynn duk) og ikke tykke plater slik som på F11. Det hele topper seg ved at BMW gjenbruker den gamle taklukeknappen, slik at symbolet for tilt er på plass (naturligvis helt uten funksjon). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott bil og flott spec 😍 Hadde revurdert glasstak kanskje på grunn av lys/trivsel og annenhåndsverdi ?
Vi er forskjellige helt klart. Jeg kjøper ikke bil uten soltak eller panoramasoltak 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...