Gå til innhold

Den store hybridbil-tråden

Share

Anbefalte innlegg

Det er totalen, heller elbil, og vi kjører to bensinbiler så er ingen elbilentusiast heller.

Kort forklart: ekstra drivlinje, ekstra vekt, får ikke kjørt bensinmotoren slik eg vil, det er nok for meg å heller kjøpe ren bensin eller ren elbil.

Ser nytten i det, men det overgår ikke det negative for min del.

Ingeniørene har helt klart tenkt på det, men bmw og resten av bilprodusentene driter en lang vei i hvordan det går etter 5 år, dem skal jo tjene penger på slutten av dagen ;) det gjelder uansett drivlinje forøvrig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, flobben skrev:

Jeg tror uansett at med litt fornuftig bruk ikke full gass på kaldt motor osv, så er ikke det lite/Ingen ekstra slitasje på hybrid vs. vanlig bensin/diesel, og levetiden blir garantert mer en fem år

Det er dette jeg også mener, så lenge man har god grunnleggende mekanisk sympati så tror jeg dette skal gå veldig fint 😀

Jeg registrerer også at det ble stille her når jeg spurte hvilke andre alternativer jeg har med mitt bruksmønster når elbil er utelukket. Med ett bruksmønster som gjør at hver gang bensinmotoren går så går den seg god og varm så ser jeg ikke noen farer ved dette. Riktig bruk er nøkkelen her, det gjelder alle andre drivlinjer også. Man kan ikke klage over at dieselbiler er dårligere greier når man bare kjører korte turer som forårsaker tett partikkelfilter og sot i EGR…feil bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble stille fordi du skriver at du bruker din hybridbil som om det var en elbil i hverdagen og kjører kun elektrisk. Allikevel er elbil helt uaktuelt for deg, til tross for at du kjører "elbilsimulator" 80 % av tiden. X5 diesel og en i3 til hverdagskjøring i stdet for din hybrid og V8 E61 er vel forslaget her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at en x5 med diesel koster 150.000 mer, minst. Jeg hadde aldri turt å eige en elbil til 5-600k uten garantier eller forsikringer, dette gjelder vel særdeles mange. På samme måte som jeg ikke ville hatt en hybrid. Jeg ville valgt hybrid over elbil 9/10 ganger. Da elbil er ubrukelig til mitt bruk. 

At menigheten på Bimmers mener at en bensinmotor blir utslitt p.g.a litt start stopp på kald motor, er jo ingenting annet enn ett hån mot Bmw. Totalt sett så er jeg brennsikker på at en hybrid har mindre start stopp enn en ren bensinbil. Da all dagligdags småkjøring blir gjort elektrisk, hvor man MÅ ha start og stopp på kald motor med en fossilbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Skulebollen said:

Totalt sett så er jeg brennsikker på at en hybrid har mindre start stopp enn en ren bensinbil. 

Ja, det tror jeg også, men jeg er brennsikker på at en forbrenningsmotor som sitter i en hybrid har en betydelig større andel av sin driftstid ved kald motortemperatur sammenlignet med samme motor i en ren bensinbil. Fordi det typiske er at brosjyra sier 40 km elrekkevidde og du bor 25 km unna jobben og tenker at her har du god margin, men etter kjøp så finner du ut at bilen nesten alltid ender opp med å skru på bensinmotoren de siste par km-ene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om folk sammenligner havari på N20 motorene som står i X5 40e og F30 2.0L bensinerene, så vil man se hyppigere havari på turbo, register og faktisk tilogmed oljepumpen på hybridmodellene. Hvorfor? fordi hybrid har mindre start / stopp på kald motor?

Jeg tenker det har med når motoren faktisk starter opp. Når man starter opp en kald motor, så lar man den gjerne stå litt på tomgang før man kjører i vei, har da fått opp oljetrykk og begynt oppvarmingsprosessen før man gir seg ut på veien.

På en hybrid, så kan man kjøre forholdsvis langt før motoren i det hele tatt starter *viss* man gir seg ut på ei 60 sone els. Bor man litt mer landlig til og skal ut på ei 80 sone, så starter den stakkars turboladede N20en opp og gir godt med turtall, rett fra kald motor. Selv om man har div preheatere som skrur seg på, så vil man aldri få temperatur på diverse bevegelige komponenter, turboer, eksosventiler++, ALT av lager. 

Klart, om du flikker den over i sport og er ''flink'' med oppvarming, ja hva er vitsen med hybrid da, kjører rundt med unødvendig dyre komponenter, batteripakke etc, som alle vet kommer til og havarere lenge før bilen er oppbrukt ellers

Prisnivået på hybridbilene er vel det som driver folk til og handle nettopp hybrid. Du får en bra bil for en lavere sum en en rein diesel av samme årgang, den er grei. anna enn det, så ser jeg kun ulemper i et langt tidsperspektiv. 

Skal du ha bilen kun i garantiperioden, og kjøre til og fra jobb som er 5-10minutt unna, mens i helga skal du kjøre mye lengre en rekkevidde på en elbil, ja greit da er kanskje dette for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Daniel. skrev:

Vil man det da? N20 i 20i/28i er da ganske så velkjent for sine registerproblemer, så at det skjer noe nevneverdig hyppigere på 30e/40e har jeg mine tvil om 🤔

absolutt. Husk at det finns endel flere av F30 med N20 da det er en gamlere modell. Så var vel de første årgangene mer plaget en en 'utbedret' modell av senere årgang.

Jeg er iallefall overbevist, når folk med 40e har havarier på rett over 100k km så er det jo noe som er veldig galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde et fint eierskap med min 225xe, selv om den elektriske rekkevidden bare var en brøkdel av dagens ladbare hybrider. Den el-rekkevidden holdt faktisk til daglig bruk da, men jeg kjørte jo mye mindre også da. Det måtte planlegges litt og en ren elbil hadde gjort nytten mye bedre den gang, men da var jeg ikke klar for elbil mentalt og følte da hybrid var mest for pengene. Lite visste jeg hva jeg egentlig gikk glipp av, men mye har skjedd siden 2019. Uansett hadde jeg verdens beste webasto og hybrider er ellers mye bra bil og utstyr for pengene. Bilen var kvikk og halvsekseren hadde en morsom lyd. Det var ekstremt liten tank på den 225xe og jeg måtte fylle oftere på tur enn jeg idag hurtiglader, men i hverdagen kunne det på det meste gå to måneder mellom hver tanking.

Idag, noen erfaringer rikere er at elbil passet oss best, det gjøres lite til ingen tilpasninger på kjøringen og rekkeviddeangsten er for lengst en saga blott. Det som taler imot er nyttelasten, de fleste klarer seg fint. Men mange biler har rundt 300kg nyttelast, så en må være obs på hvilken bil en velger. Årets nyttelastfiasko må være Ford F150 Lightning. Rundt 500kg - veldig bra til familiebil, men der røk nok den arbeidsbilen. Pickup uten lastekapasitet - men men :huh:

Heldigvis er ikke min fasit deres fasit. :) 

Ellers har vel alle topp forsikring på nyere biler uansett drivlinje? Jeg går ut ifra det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare snakke for mitt vedkommende, men personlig er jeg egentlig ikke så bekymret for motorhavari på en hybridbil (X5 45e/X5 50e/545e/745e), selv om det må erkjennes at jeg har sett flere havarier på en sammenlignbar hybrid vs. bensin/diesel (X5 45e vs. 30d/40i/40d/M50i/M50d). Det jeg derimot ikke liker er at motoren starter og stopper i tide og utide. Skal man ta en litt brå akselerasjon går motoren fra "0-100" på noen millisekunder før den slår seg av igjen fordi du gikk av gassen eller kom deg forbi hindringen raskt. Det er uforutsigbarheten og det manglende herredømmet over hvordan bilen skal oppføre seg som gjør at jeg ikke liker drivlinjen. Hadde man byttet ut understellsknappene i midtkonsollen med "electric" (kun elektrisk modus what so ever), "gas" (kun bensindrift men med elektrisk boost som supplement) og "hybrid" (bilen bestemmer selv), så ville jeg vært solgt. Da hadde man hatt en perfekt "X5 40i" med verdens beste webasto og så kunne man brukt bilen som en ren elbil til småkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, E.C. skrev:

Det ble stille fordi du skriver at du bruker din hybridbil som om det var en elbil i hverdagen og kjører kun elektrisk. Allikevel er elbil helt uaktuelt for deg, til tross for at du kjører "elbilsimulator" 80 % av tiden. X5 diesel og en i3 til hverdagskjøring i stdet for din hybrid og V8 E61 er vel forslaget her.

Ja, men så sier jeg at elbil er uaktuelt å eie…det sliter dere med å få med dere. Da konkluderte jeg, på tross av at jeg aller helst ville hatt diesel igjen så var en ladbar hybrid det beste alternativet denne gang. Og vil være det for veldig mange andre også ref populæriteten til X5 45e, XC90 T6/8, XC60, GLE, Ford Explorer og andre ladehybrider i samme segment.

Også må jeg understreke at motivasjonen for å bruke den elektriske delen av en X5 45e flittig handler vel så mye om å spare fossilmotoren for småkjøring som driftsøkonomien. Her har jeg den elbilen dere mener jeg burde kjøpe pakket inn i en og samme fossile familiebil. Vinn vinn dette også.

X5 diesel hadde jeg aldri gidda å kjøpt med de prisene som kreves for dem. G31 LCI med sekserdiesel ble vurdert, men igjen så koster de 150 000,- mer enn X5 45e. Pre LCI G31 var uaktuelt da jeg ville ha nyere bil enn den jeg hadde. Hadde 545e kommet som G31 versjon så hadde det vært mitt valg, men den finnes ikke så da ble det X5 45e. Mer value for money finnes ikke i dette segmentet.

1 time siden, E.C. skrev:

Fordi det typiske er at brosjyra sier 40 km elrekkevidde og du bor 25 km unna jobben og tenker at her har du god margin, men etter kjøp så finner du ut at bilen nesten alltid ender opp med å skru på bensinmotoren de siste par km-ene. 

JA MEN DETTE ER FEIL BRUK!! Herregud hvor mange ganger må jeg si det? Da har man kjøpt feil bil til sitt bruksområde, da må man kjøpe en hybrid med lenger rekkevidde eller noe annet. 

16 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Det jeg derimot ikke liker er at motoren starter og stopper i tide og utide. Skal man ta en litt brå akselerasjon går motoren fra "0-100" på noen millisekunder før den slår seg av igjen fordi du gikk av gassen eller kom deg forbi hindringen raskt. Det er uforutsigbarheten og det manglende herredømmet over hvordan bilen skal oppføre seg som gjør at jeg ikke liker drivlinjen.

Nå synes jeg du fabler for dette er jo ikke tilfellet…dette du skisserer er er det jeg kaller feil bruk av en ladbar hybrid. Du kan ikke kjøre den som en ren fossilbil, man må legge om kjørestilen. Så kan man såklart diskutere hvorvidt man gidder det eller ei.

Jeg opplever ALDRI at min motor går "fra 0-100 på noen millisekunder". Fordi jeg kjører den i Electric modus, fordelen er at den ikke starter fossilmotoren med mindre man trør pedalen ned til kickdown knappen. Kjører man derimot i Hybrid så vil dette du skisserer her oppstå, men jeg kjører aldri i Hybrid modus når motor er kald…varmer den alltid opp i Sport først. Jeg opplever å ha fullt herredømme over bilens drivlinje i det daglige, den gjør det jeg vil når jeg bruker systemet slik det er tiltenkt. Men jeg har så klart lagt om kjørestilen, så kan man heller diskutere om det er noe man gidder eller ikke. Gidder man så funker ladbar hybrid helt topp 👍

28 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Hadde man byttet ut understellsknappene i midtkonsollen med "electric" (kun elektrisk modus what so ever), "gas" (kun bensindrift men med elektrisk boost som supplement) og "hybrid" (bilen bestemmer selv), så ville jeg vært solgt. Da hadde man hatt en perfekt "X5 40i" med verdens beste webasto og så kunne man brukt bilen som en ren elbil til småkjøring.

Men da skjønner ikke jeg hva du snakker om for det er jo nettopp sånne knapper og funksjoner en 45e har. Her har jeg Electric hvor bilen kun går på strøm, samme hvor kaldt eller varmt det måtte være. Sommerstid kommer jeg lett 80 km, vinterstid kommer jeg 50-60 km. Du skal trø pedalen helt til kickdown punkt for å starte ICE motoren, noe som er umulig å gjøre med ett uhell. Og om så skulle skje så vipp bilen over i Sport, la motor gå i 10 min til den blir varm (B58en blir 95 grader på olja i løpet av 7 min i følge Sportsdispalyet). Så har du jo Sport hvor bilen går utelukkende på bensin, eneste styret som åpenbart er ett kjempehinder er at motor stopper hvis du stopper bilen. Slik millioner av vanlige ICE biler gjør, men i motsetning til vanlige ICE biler (særlig mild hybrider) så kan man her unngå dette ved å vippe spaken over i DS. Også har du Hybrid hvor bilen styrer alt selv, og det gjør den helt utrolig bra og sømløst. Men som sagt da har du ikke selv herredømme over drivlinjen, og liker du ikke det så er ikke ladbar hybrid noe for deg. Det sagt så betyr ikke dette at det er dårlige biler, for det blir jo bare absurd å mene på ett slikt tynt grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Skulebollen skrev:

@Saltkjelen

Er det ikke bare og heve lading til 100% ved og bruke batteriknappen i midtkonsoll, for så og trykke på den, så kjører vel bensinmotor konstant? ( Ikke testet selv )

Jo det er det, men da bruker man mye bensin synes jeg. Hvis hensikten er å kjøre på bensin så løses det bedre med å kjøre i Sport. Jeg har derimot brukt batteriknappen ved anledninger hvor jeg vet det blir en del start stopp kjøring i enden av turen. Eller hvis jeg vet at jeg kan trenge å varme opp kupeen før avreise igjen og trenger strøm til det. Kjørte fra Arendal til Gardermoen, motorvei hele veien så jeg ankommer med "tomt" batteri. Da kjørte jeg den litt på Batteriknappen siste stykket fra Oslo og opp til Gardermoen sånn at jeg får nok strøm til å kjøre varmeren når vi skal reise hjem igjen. Fordi varmeren går kun på strøm, til gjengjeld så trenger den ikke mer enn 10-12 min for å gjøre bilen god og varm kontra en Webasto som må surre og gå i 30 minutter…hvis den i det hele tatt starter (hadde dog aldri trøbbel med det på min 540d, den var alltid veldig pålitelig). Atpåtil hadde jeg nok strøm til overs så jeg kunne kjøre elektrisk helt ut til E6 før jeg vippa den over på bensin drift. Da slapp jeg at motor startet og stoppet på vei ut fra Gardermoen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres nesten ut som man trenger et eget førerkort for å kjøre en hybridbil, for her må man tydeligvis legge om hele kjørestilen, og faren for å havne i "feil bruk"-kategorien sees å være faretruende stor. Personlig liker jeg å kjøre bil på "vanlig måte" og ha fullt herredømme over hvordan bilen til enhver tid agerer og oppfører seg. Når man må kjøre bilen i sportsmodus (men i komfortmodus), vippe girspakken i DS, bruke gass og brems på tomgang og planlegge kjøringen for å unngå rygging, er det åpenbart at vilkåret om å kjøre bil på "vanlig måte og ha fullt herredømme over hvordan bilen til enhver tid agerer og oppfører seg", ikke gjør seg gjeldende. 

Jeg aksepterer og erkjenner at dette er forhold andre overhodet ikke bryr seg eller tenker noe særlig om, men dette er ingen form for bilkjøring jeg ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...