Gå til innhold

Netlandets BMWer


Anbefalte innlegg

Kult å se. F80 er en bil jeg syntes er veldig tøff men håpet egentlig at det var en bil som ikke hadde så mye problemer som de andre M modellene men ser jo ut til å følge i samme spor.  Men det er er vel lett for deg å fikse opp i. 

Gledes til videre oppdateringer.  Ble veldig fint med nytt interiør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr. 2

2001 mod. E46 M3

Jeg er en del involvert i motorsportsmiljøet og hovedsakelig drifting. Fant ut for ca. halvannet år siden at jeg måtte ha en «grassrot» bil jeg kunne delta på iskjøring og diverse banekjøring med. Vi er en gjeng som kjører mye sammen, både simulator og gokart, men flere av gutta konkurrerer også seriøst i drifting både her i Norge og utenlands. Jeg endte opp med å kjøpe et komplett E46 M3 chassis rigget for drifting, men uten motor og drivlinje.

IMG_1542.thumb.jpeg.949ee36663a429d8773078d1f679c9d1.jpeg

Siden vi på det tidspunktet hadde en «gentlemansagreement» om maks 250hk endte jeg opp med å bygge sammen en ganske standard M54B30 motor for fjordårets sesong. 
Den fikk diverse oppgraderinger som grenrør, høyere turtallsperre, enkeltmassesvinghjul og en solid clutch. 
Oppgraderte også oljepumpa med ny oljepumpeaksel og strammer fra S/M50.

BCBE6C6D-3634-4C9A-B001-0C98C2D93840.thumb.jpeg.59459f4c862f9f63d8447ed88a623b27.jpeg

IMG_4645.thumb.jpeg.4ae2e5eb5621989130f9e59c6e6a6590.jpeg

IMG_1589.thumb.jpeg.74a759eb15c7625335e1acda5b8b6a66.jpeg

IMG_4821.thumb.jpeg.688f9db093bd9d69785e838158bc6661.jpeg

 

 

IMG_3293.thumb.jpeg.23257c3c6dd885897671104d3c14f05f.jpeg

Monterte pedalboks for å få BIAS justering og kvitte meg med vacuumforsterkeren. Dette fungerer utmerket og pedalen er nydelig hard for venstrebremsing og banekjøring.

IMG_4804.thumb.jpeg.367fa3dfb648d75cf6ba7f47b25c0016.jpeg

Laga nytt oppsett med giroverføring og håndbrekk. Det er viktig at håndbrekket sitter nærme rattet, så dette ble plassert i perfekt avstand. Videre kastet jeg ut den ubrukelige ettermarkeds fastmonterte girskifteren og erstattet det med original BMW giroverføring for å slippe unødvendige bomgiringer.

IMG_4799.thumb.jpeg.7f8ddc6e9c35bc2e9816882724926a35.jpeg

Kjører SLR drifting forstilling med uniballs. Bremsene på bildet er erstattet med 318i bremser modifisert til E46 M3 spindler for å få på 15’ ishjul.

Har også K-sport bremser for kjøring på sommeren, men M54 motoren setter ikke så høye krav til bremser. 
 

IMG_4817.thumb.jpeg.14a2ba9ca0d5113d603c42f289dccf21.jpeg
 

Bygde kræsjrammer foran og bak for iskjøring:

IMG_4814.thumb.jpeg.5f6d379967d3de0ad2663e951794c2c9.jpegIMG_4823.thumb.jpeg.fe7aff6bcfaee50b8980853308df763d.jpeg
 

Kom oss omsider på isen og fikk kjørt litt i starten av sesongen.

IMG_4985.thumb.jpeg.c603f9fada36c4d9603ff8a02afc39d5.jpeg

IMG_5002.thumb.jpeg.299ffc6c23fd5b8eb6eda5f00df95977.jpeg

IMG_5328.thumb.jpeg.9af440309ea7847ce50cf88bb5842c7b.jpeg

IMG_5444.thumb.jpeg.6678963ada5027e5498095eaf37887c4.jpeg

IMG_5327.thumb.jpeg.29297cc2a5b24105a6e0b08515270f9c.jpeg
 

Så ble det gjort litt forbedringer på girkasse/drivlinje og kræsjramme bak før vi fikk en helt sinnsyk sesong med kjøring både i Sigdal, på Golsfjellet og i Sverige 😃 Bilen fungerte helt rått og var meget driftssikker!

IMG_5607.thumb.jpeg.b676a421541bce941b527ccd58c415a7.jpeg

IMG_5449.thumb.jpeg.2c801a2e7a2db9d1ef42cef01b44131e.jpeg

IMG_5459.thumb.jpeg.143088dc069092628887459080fedebb.jpeg

IMG_5446.thumb.jpeg.a4dd372dc7a820534d21818da4ac4298.jpeg

IMG_5747.thumb.jpeg.a670d4d18d5f44f8db2475bd713a31e1.jpegIMG_5786.thumb.jpeg.a167d6b9fd2b9f4135f23cbf130a6647.jpegIMG_5798.thumb.jpeg.63b1ed59adf7adcc9fcdf70335a56c8d.jpegIMG_5801.thumb.jpeg.d1101312a4bb33a0257018cd18656a2d.jpeg

     

Når sommeren kom bygde jeg om bilen til asfaltoppsett. Litt skabbete på sidene etter mye tett twinkjøring på isen, men det er litt av poenget med denne bilen. Å kjøre så nærme lead bil som mulig og forsøke å imitere vinkel og hastighet. Skikkelig fet bilkjøring! 😃

IMG_7081.thumb.jpeg.a56d408d28a307b549680e36452f8d90.jpegIMG_7078.thumb.jpeg.7d074da30bb41fd02102f4f15aa4c347.jpegIMG_7082.thumb.jpeg.e771707a49efe8e1f27de56428ec2dc3.jpeg
 

Vi kjørte showkonkurranse på Seljord Showdown i regi av Fredric Aasbø. Fet opplevelse vi håper å gjenta neste år!

IMG_7173.thumb.jpeg.9f9059e49afea8bea014df79e698f34a.jpeg

IMG_7172.thumb.jpeg.ef6dcfe837102ca6be0f4b2110ac81c6.jpegIMG_7190.thumb.jpeg.fde6adf106c3084a8f5bc4ee99421470.jpegIMG_7185.thumb.jpeg.910926cea00dc1f2a7c608ec99d4725e.jpeg
 

Fikk etterhvert nye problemer med oljepumpa i M54 motoren. Det startet med at svingningsdemperen gikk opp i gummivulkinga og eksploderte. Dette førte til ubalanse og dermed røyk den forsterkede VAC oljepumpeakselen tvert av. 
IMG_8409.thumb.jpeg.58f0a7a110e87447f35df4366d0cdda2.jpeg
IMG_8398.thumb.jpeg.80e3a80568d82997d2b259619802ebee.jpeg

Har også lært at 3 liter utgaven av M54 sliter med høye torsjonelle svinginger pga. lang slaglengde og dårlig vibrasjonsdemping i alu blokka. Dette kombinert med enkeltmassesvinghjul, høy turtallsperre og tilslutt defekt svingingsdemper fører til at oljepumpa ikke er holdbar nok. Denne motoren skal derfor få leve videre i en vanlig veibil med dobbeltmassesvingjul og original turtallsperre.

Jeg fikk tak i en forholdsvis rimelig S50B30 motor som lå demontert i esker.

Rimelig perfekt motor for mitt bruk. Høyt turtall, 6 spjeld og forhåpentligvis mer pålitelig smøresystem/oljepumpe. Har brukt de siste ukene på å bygge sammen motoren med nye pakninger, overhalt VANOS, justerte ventilklaringer, planet topplokk osv. 

8455E97B-74C0-4EA1-AE43-6E73965BC86A.thumb.jpeg.9dd5d927151f30121dc480a5b16c78d5.jpegIMG_8621.thumb.jpeg.508fc48e8f901884dcf33d6183029383.jpegIMG_8623.thumb.jpeg.bc1a4b706bbc388c74fc45c4d7f844e2.jpegIMG_8627.thumb.jpeg.dfd8b61e3c1aa9d8f4b0d8fa5d20ebb1.jpeg32413968-A5FF-4F10-AFBC-B198F2BF4460.thumb.jpeg.a51a2e054e6777a19b1e12f525c47c28.jpegE8AA6B4E-9160-4B16-8AC1-75A8A222752A.thumb.jpeg.303b88bd88d0b8368417a0a0cc7d7696.jpegIMG_8687.thumb.jpeg.b10912bde9c7772300fec718e7ecb569.jpeg
 

Planen er å sette motoren inn i løpet av romjula. Må bygge nytt eksosanlegg, lage oppsett for oljekjøler og koble opp ledningsnett/dashlogger. Skal prøve å holde dere oppdatert. Vi gleder oss helt sinnsykt til ny sesong på isen og jeg tror bilen blir enda mer konkurransedyktig med dette motoroppsettet 😃

Stay tuned!

Mvh

Thomas Netlandet 

//Netlandet AS

 

 

Endret av Netlandet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig med tråd, Thomas! 😄 Ingen tvil om hvorfor jeg som mange andre velger å levere bilen hos deg for vedlikehold og annet div :) Og slenger meg på @Ingvaldsen, mer om E39en også!

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr. 3

2000 mod. E39 520i.

Del 1:

Dette er en bil jeg vokste opp i baksetet i. Den gangen var dette en original 520iA uten M-sport. Jeg har alltid vært veldig glad i fargekombinasjonen bilen har (royalrød med sandbeige skinn) i tillegg til at E39 er et fantastisk chassis langt forut sin tid. Når bilen skulle selges ut av familien endte jeg opp med å kjøpe den. Før den tid hadde jeg og kompisene mine tjuvlånt den til mutterns store fortvilelse og kræsjet uten lappen i 16-års alderen, men det er en annen historie. Det er uansett en bil jeg har valgt å beholde fordi jeg har mange minner med akkurat denne spesifikke bilen, en ting som sikkert flere her kan kjenne seg igjen i.

Jeg klarte ikke å la bilen være original, så jeg bygde den om til komplett M-sport 528i med manuelt gir (kjøpte en komplett svensk M-sport bil og flyttet over alt), før dette ble godkjent i vognkort tilbake i 2012 😃
 

IMG_1948.thumb.jpeg.4b3475d729ed775840f46c8b7edb051e.jpegIMG_0586.jpeg.63f94461bfee92506cabebea04ae6a7c.jpegIMG_0585.jpeg.cdb1eea11a9cc33608c96ca922a7b2d5.jpeg
 

Fant fort ut at B28 motoren var rimelig lat, så som ung ambisiøs 21-åring startet jeg en litt (for) omfattende ombygging. Lite visste jeg da at det skulle ta 10 år før bilen kom på veien igjen 😃

Etter litt frem og tilbake ombygging med Lexus 1UZ V8 endte jeg tilslutt med å selge denne motoren og erstatte den med en 2JZ GTE. 
IMG_0283.thumb.jpeg.be9230fdb4bb0b4f8ca4b59127071752.jpeg

27FE1F02-CB6A-49DE-BE10-B619F1B26BFA.thumb.jpeg.cb5434e63597503ccc2765f650000aaf.jpeg

IMG_0643.thumb.jpeg.527e3137c8db5fab5c2a7cafabd024e7.jpeg
 

På dette tidspunktet hadde jeg sagt opp jobben som mekaniker og drev hjemme i garasjen med prosjektet, så jeg hadde begrenset med utstyr og plass. På en eller annen måte fikk jeg tilpasset motoren med vinkelsliper og 230V sveiseapparat før den tilslutt satt ganske fint i motorrommet 😃

IMG_0778.thumb.jpeg.c762a767f96868b6f42ee0bbd50ae37a.jpeg

IMG_0785.thumb.jpeg.99c0e9b37228b17c38dac87046479ec3.jpeg

IMG_0787.thumb.jpeg.b83dee53925cae497efba1b225c37fb5.jpeg

 

IMG_0793.thumb.jpeg.e5c519551091e072db62545331776627.jpeg

Fikk på en stor turbo:

6EA22E2A-DEA7-4B0C-918D-26ED73443619.thumb.jpeg.6a2612cd009193c7d81a11dfb18001ee.jpeg
 

Og med litt hjelp av gode kompiser fikk vi smidd sammen både trykkrør, intercooler, radiator, oljekjøler/servokjøler, girkasse/motorfester osv. Fortsatt i garasjen 😃

IMG_0646.thumb.jpeg.3c51d28bbfbcbd0475fe16642865df24.jpegIMG_0645.thumb.jpeg.939813eec70e6bbc11587994a5a66051.jpegIMG_0784.thumb.jpeg.28a2d70000a2a75c5e7c1c3d7593ce33.jpegIMG_0916.thumb.jpeg.360b08fe7db11e97a461053a3537ec34.jpegIMG_0917.thumb.jpeg.6309f28a45146b2969f76d90e81cd15c.jpegIMG_0982.thumb.jpeg.d981482bfe9c6af7505c9fdf42200ff9.jpegIMG_0983.thumb.jpeg.8786f85eafb100d7e0a3fa2af62d8125.jpegIMG_0984.thumb.jpeg.20fb10b29d1221e27002b97e80ed5234.jpegIMG_0992.thumb.jpeg.130726454e45001e6d16f4136d08e5e0.jpegIMG_1233.thumb.jpeg.7fba39f771d5bde0c5f288066c64731d.jpegIMG_1235.thumb.jpeg.c4176c1ef876d754b6aee6ac3284f5e2.jpegIMG_1529.thumb.jpeg.25962308af2255475c4f4389342c9265.jpegIMG_1530.thumb.jpeg.3c8b7358202c57fb135a5a8053e03114.jpegIMG_1531.thumb.jpeg.76f0b1f10a2f4eaa8981edefd9ea22a1.jpegIMG_1532.thumb.jpeg.4aee765be44173b46756e4df162e8a2d.jpegIMG_1533.thumb.jpeg.4f840180aa31f053293e4c71bd6d3834.jpegIMG_1534.thumb.jpeg.a5cc8d47d3e9e59cbafa95489c35525f.jpegIMG_1554.thumb.jpeg.ec1a4ffdd37658c04abe46ee02bd6e98.jpegIMG_1557.thumb.jpeg.ce9fbb5a64fb4136be0a623e667d7a67.jpeg


Fortsettelse følger!

Mvh

Thomas Netlandet

//Netlandet AS

Endret av Netlandet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...