Gå til innhold

Gabz

Medlem
  • Innholdsteller

    11898
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    115

Gabz vant dagen sist Juli 4

Gabz hadde mest likt innhold!

3 følgere

Om Gabz

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Follo
  • Kjøretøy
    E39 M5

Nylige profilbesøk

26089 profilvisninger
  1. Noen som har svarte A-stolpedeksler til E39 uten airbag?
  2. Kjære vene.. https://www.finn.no/mobility/item/359543084?ci=1
  3. Utrolig kult prosjekt! Ble meget flott. Støtter Saltkjelen her i ønske om flere bilder av Z3en også
  4. Utrolig hva du får til med det du har, bra jobba 😎 Og style 285 blir meget kledelig! Vedrørende siste post på forrige side så er Gates bra greier det! De som leverer originale reimer til Subaruen min blant annet. Med såpass innsparing er det en no-brainer uten tvil.
  5. Denne tråden har visst gått meg hus forbi. Herlig lesning og brutal mengde drømmebiler i én og samme bilpark - fantastisk! Nå sper du på med drømmetur også.. Misunnelsen skal ikke legges lokk på herfra 😂 Følger med videre!
  6. Bilen skal stå frostfritt, men antakelig ikke så veldig mange gradene over. Ønsker helst å unngå å stikke innom for å sette av/på lading underveis, så tanken var i utgangspunktet enten lading fra A til Å, eller avkoblet fra A til Å. Batteriet er for øvrig nytt i vår.
  7. Har en E39 M5 som skal vinterlagres etterhvert og vil antakelig stå i et halvt års tid. Den har installert en Calix vedlikeholdslader. Men spørsmålet er rett og slett; hva er best for batteriet på bilen? Koble minuspolen på batteriet og stappe til siden, eller la laderen og jobbe konstant?
  8. Får kjøre en liten update her. To ting har vært prioritet på agendaen nå; bremsene og rust. Har gående dialog med en fyr som skal ta på seg å sveise opp nye jekkfester i høyre kanal (og rusten rundt tanklokk), men går litt tregt der. Så får se hvordan tidsskjemaet blir. Håper det går i mål før vinterlagring. Har også vært på leting etter ny dør HF da den som står på er ganske kjeks i nedre hjørne: Men letingen har jo gått.. tja.. Men etter noen ukers leting så fant jeg endelig en som tilsynelatende er helt strøken. Så da ble den hentet hjem og ligger klar til resten av rust/lakk skal tas. Også var det bremsene da. Jeg har slitt litt med at når bremsene får varme i seg så rister det veldig ved nedbremsing. Mest ved medium trykk på pedal og fra høye hastigheter. Hadde fått skivene sjekket på verksted og de fant ingen kast i dem. Mistanken gikk derfor til kalipere (og potensielt klosser) bak ettersom forrige eier overhalte kalipere framme rett før jeg kjøpte bilen. Men originale kalipere til E39 M5 er notorisk umulig å finne komplett, iallefall til fornuftige summer. Etter mye fram og tilbake med diverse leverandører som leverer overhalte originale kalipere så fant jeg til begge sider hos Koed. Bestilte disse, før jeg så fikk mail av dem om at den ene ikke var på lager likevel. Fant heldigvis til andre siden hos Autodoc. Meeeen etter bestilling fikk jeg beskjed av disse også at den ikke var på lager likevel. Fikk tilbud om en alternativ og tenkte å gi det et forsøk siden dette viste seg så umulig ellers. Men det var jo selvfølgelig ikke korrekt del dette heller.. Så prosjekt "ferdig overhalt kaliper" er foreløpig henlagt, også overhaler jeg heller de som sitter på selv. Men før jeg bestilte nye deler igjen, så tenkte jeg å teste de kaliperne jeg hadde ved å smøre opp glideboltene, sjekke at stempel beveger seg "fritt", også bytte klosser til OEM klosser, da jeg har hørt at visse billige klosser også kan bidra til slike symptomer. Så jeg satt igang: Klavene trengte også litt kjærlighet med stålbørste: Perfekt blir det ikke, men veldig mye bedre. En liten 50/50: Det var Hella Pagid som sto i, og dette er vel en av de som blant annet @Ingvaldsen hadde hatt dårlig erfaring med fra tidligere. Jeg kjøpte inn Jurid, som er en av de som leveres originalt til disse. Kjøpte også nye fjærer fra TRW bare for tilfredshetens skyld. Glemte selvfølgelig å ta noe bilder av prosessen, men demonterte kaliper, sjekket stempel (iallefall noe) og de virket helt greie. Renset og smurte opp glidebolter med litt nytt fett, litt kobberfett på ørene til klossene, og satt alt sammen igjen. Skivene er bare rustne på bildet fordi bilen sto ute i regnvær i et par dager før jeg satt igang. Etter å ha beddet de inn og testet litt på hjemveien så var problemet tilsynelatende borte! Ingen aggressiv risting lenger. Var nå noe småristing helt "i starten" av pedaltrykket, men ingenting veldig nevneverdig. Tenker uansett å kjøpe nye ATE glidebolter og litt sånt, samt nye bremseslanger og flushe bremsevæsken. Så tester vi igjen og ser hvordan det føles da. Men virker veldig lovende dette! Får avslutte med noen kjappe stemningsbilder på kveldingen. Min og kompis sin E39 (den som jeg har Youtube-serie gående på): Brukisene fikk også være med:
  9. Denne var imponerende.
  10. Tusen takk for hyggelige ord! Ble ganske omfattende ja, er langt over seks-sifret beløp i deler alene nå. Og enda ikke ferdig. Men det er et passion-prosjekt. Og ja, ble litt "ekstra" når man først var i gang med bakstillingen der. Ingenting viser bedre hva slags resultat man får av saltlakene vi kjører i om vinteren, enn å skru understell på gammel norsk bil. Men ble nå bra til slutt! Det er fantastiske biler, stråler liksom i alle kategorier. Spesielt når man får tatt litt av alt og kan lene seg på en teknisk strøken bil som etterhvert kjører slik den gjorde som ny. Alltids gøy med litt utstyrs-oppgraderinger også. Hyggelig at du følger med!
  11. Takk for innspill, godt å høre! Virker som Mr12Volt er veien å gå for å oppnå det jeg trenger 👍🏼
  12. Men trenger man kun selve lyktene i hovedsak eventuelt? Eller vil det være andre følgedeler som man trenger også, dersom man skulle komme over originale? Da igjen tatt høyde for at de skal funke som "vanlige" lykter, ikke nødvendigvis adaptive.
  13. Mange takk for innspill/tips! Mr12Volt løsningen så jo egentlig veldig grei ut hvis den faktisk beholder lydkvaliteten også. Regner med at den ikke endrer noe annet enn å legge til carplay osv. inne i headunit? Altså hvis jeg skal oppgradere forsterkeren bak osv., så går det helt likt som om det var helt originalt framme?
×
×
  • Opprett ny...