Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Til dere med nye BMW`r,:

Hvordan er det med aksjoner på disse bilene? Noen faste aksjoner som pågår for tiden?   

Jeg ser bortifra disse registerproblemene som n4x motorene plages av. (forøvrig gammelt nytt, men)

Jeg jobber for VW og du verden for en aksjonsliste.. Det virker som at de bare har skrudd sammen bilene i hastverk og håpet på det beste. Det er langt i fra kvalitet på noen ting, jeg bare nevner:

-registerproblemer på samtlige bensinmotorer, DSG problemene fortsetter, EGR-kjølere bytter vi hver dag, Dieselmotorene drar olje (nyttekjøretøy, men dog) , og atpåtil står jeg daglig å bytter små skruer/bolter som vw ingeniører har bommet på, oppgradering av styreenhet for at ladluftkanal ikke skal fryse (i tilegg til dieselgate skandalen) må lime dørtetninger, bremseklossene bak slites FØR de fremre, fremre hjulager på dagens Audi a4-a6 holder knapt et par år, bytta et lager på en a6 som var gått 800km(!!)  -Audi sin unnskyldning er jo uber-komisk: DE BLIR ØDELAGTE PÅ TOGET FRA TYSKLAND TIL SVERIGE:p herrefred for en jalla-forklaring.

Ellers kan jeg nevne at alt fra dørhåndtak som rakler/faller av på mange modeller, særlig POLO og mange Audi varianter, vaiere som fryser slik at man ikke får låst igjen dør eller åpnet, AD-blue systemer som bare blir ødelagt uten videre (mest Audi), elektrisk servo som ikke tåler 15 minusgrader engang. Audi sin TFSI motor bytter man stempler på da bilen drar mye olje etter ca 80.000km.. Multitronic/steptronic kassene bytter man etter 50-70.000km. Luftfjæringer bytter man stadig vekk, særlig på q-serien, høy vekt og minusgrader tar knekker på de. 

En stakkars Australier hadde kjøpt drømmebilen: Q7! plutselig gikk ikke panseret opp, måtte sage opp grillen da man ikke fikk taki panserlåset fra undersiden slik man kan på f.eks  a6 (ja har måtte gjøre dette på flere Audi) Han fikk ikke medhold på garantiretten, da det var gått 4 dager over tiden:p stakkars. Goodwill gis tydeligvis bare til bekjennte av sjefen.

Glad jeg ikke er kundemottaker, har sett noen ganske fortvila kunder kan man si.. Godt man kan gjemme seg bak veggen. Det er jo nesten så at man skjemmes over å jobbe med dette.  

Sist jeg var på kurs i Sødertalje fikk vi se en liste over reklamasjoner, fy f.. for ei liste. Alt fra klips til bolter og deler. Det ble en ganske artig stemning, tilogmed kursholdern rista på hodet:p Håper vi får se lista igjen nå i Januar, da skal jeg knipse et bilde. 

Så hvordan står det til for BMW-eiere for tiden? Nå lages jo ikke biler for å vare, det har jeg erfart, men VAG tar jo kaka.  

Endret av bmwmann24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@bmwmann24: For en VW-suppe du beskriver...! Håper virkelig du overdriver en god del, for slik teksten står, er det jo direkte skremmende, spesielt med tanke på de kombinerte salgstallene til VAG... Også ganske tankevekkende at Audi har samme problemet med kvaliteten; dette skal jo være premium...! (Hvordan står det til med Skoda, forresten, er de like ille?)

Jeg kjøpte en ny Passat stasjonsvogn i 2009 hos Møller Ryen i Oslo. Diesel, 1,9 liter, 105 hk. Den hadde jeg på verksted en del ila. de første årene, for å si det sånn: Lekkasje i bakluka slik at vann kom inn når bilen stod i oppoverbakke (viste seg å være slurv med sveisen på fabrikken; det fant de ut etter 3. verkstedbesøk for samme feilen), turbo-klokke som løsnet under langkjøring (bilen var inne for denne feilen to ganger før det ble ordentlig fikset), slitt isolasjon på ledningsnett fra motorstyring til motor slik at motoren oppførte seg merkelig (dette ble oppdaget etter at garantien var utløpt og Møller nektet å dekke utskifting; ledninger er vel ikke akkurat en slitasjedel på en bil?), sinkslipp (rakk akkurat å få lakkert panseret på nytt innenfor garantien). Det var også et par aksjonspunkter som ble tatt de mange gangene jeg hadde bilen på verksted. Solgte bilen til søstra mi, og nå går jeg nervøs hver dag for at bilen skal bryte sammen... heldigvis har det gått en del bedre etter at jeg solgte den.

Kjøpte ny F11 hos Bilia Drammen desember 2014: Ingen feil, ingen aksjoner (som jeg har fått beskjed om), har bare hatt bilen inne til første gangs oljeskift-service i service-programmet.

Nå er dette veeeeldig tynt grunnlag å generalisere over, men det er jo ingen tvil om at, basert på min egen erfaring, BMW lager produkter med betydelig bedre kvalitet enn VW. Så får man ta den engasjerende kjøreopplevelsen som en bonus i tillegg :wink:

Til slutt vil jeg gjerne få skryte litt av VAG-forhandler Albjerk Bil i Drammen: De hadde omsorgen for Passaten min fra 2012, og maken til kundeservice og imøtekommenhet skal man lete lenge etter! Møller sentralt, derimot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bmw har vel standarfeil på f.eks register, luftbelger, egr-kjølere, comfort access dørhåndtak, vannlekasjer ved bakluke (hvor mye elektronikk er lagret i bunn), og så er det vel noen foringer som alltd blir utslitt, samt at ihvertfall F10/F11 sliter uhorvelig mye bremser. Så Bmw har vel sine ting de sliter med de og :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@bmwmann24 det var virkelig noe annet enn det jeg har hørt folk si før. De fleste med Passat eller andre biler av VW jeg kjenner snakker aldri om problemer i alle fall. (Men det at de ikke sier noe betyr jo ikke at det aldri er problemer da :P

4 dager på overtid?? Hva skal det liksom bety? Må innrømme at det er det jeg reagerer mest på. Og at det er lite goodwill... har sjefene fått beskjed om å være vanskelige fordi kostnadene på bilene deres har blitt så høye? Tante og onkel hadde en del problemer med sin Touran, lakken på bakluken falt av, dynamoen gikk + mer... de fikk vel 40.000 for den da de solgte. Bilen var bare 5 år gammel, og ikke hadde den gått langt heller. De har en flott Skoda Octavia 4x4 nå! :D

Ellers så har familien hatt godt over 20 BMW'er med unntak av X4, X5, 7 serie, 2 serie og 1 serie. Ellers har vi hatt alt annet...  per dags dato er det en Tesla S, to i3'er, 1 F30 og en E46 (bruksbil som vi tok over etter at farfar døde) som forøvrig ikke har gått mer enn 70k :D I tillegg til en i8 som vi har byttet ut med en Model X... (ja, det høres sinnsykt dumt ut, jeg vet. Hadde det vært opp til meg ville jeg aldri byttet i8 mot en tesla helt vidt forskjellige biler er det også. (Buss vs sportsbil)

Uansett, erfaringen fra over 20+ biler av merket BMW har ikke slått feil. De to unntakene familien og jeg har hatt sammenlagt er; en F30, og en E61 med trøbbel. E61 hadde absolutt alt ekstrautstyr. Den fikk hikke... måtte koble av og på batteriet bare for å få startet den. Den byttet vi raskt inn mot X1 og en E92...

Eller så er det min bil (F30). Den har hatt masse problemer, og det er noe nytt for hver gang... (har over 80.000 kr i internkost hos Bavaria på den bilen) jeg er jo selvfølgelig også heldig nok til å ha en Prince motor, som tilfeldigvis har det problemet at registerkjedet spiser opp oljepumpen. Bavaria har hatt den inne flere ganger for å finne feilen, så skrangler rundt med bilen min nå... (gjort det siden august) antakeligvis; om de finner metallspon på bunnplaten må hele motoren byttes ut med en ny!

Uansett, konklusjonen er: BMW for min del har stort sett aldri hatt større mengder feil. Eneste er at når man går på en smell og får en bil som er av mandags-typen, så er plutselig alt feil 😂 men det er heldigvis en sjeldenhet.

Endret av Lifeasiknowit_bmw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Dweezil skrev:

Til slutt vil jeg gjerne få skryte litt av VAG-forhandler Albjerk Bil i Drammen: De hadde omsorgen for Passaten min fra 2012, og maken til kundeservice og imøtekommenhet skal man lete lenge etter! Møller sentralt, derimot...

Albjerk i Drammen er helt enestående, finnes ingen andre så store forhandlere i landet med SÅ god service og kvalitet på verksted.

Selv har man en VW Golf Mk4 i bilparken. Bortsett fra at den kaster av seg motorfeilmeldinger støtt og gir svært missvisende diagnosebeskrivelser, så er den helt OK. Enkelt bygget, dertil dårlig/god å kjøre. Støyer en del.. 

Har hatt 4 passater, på rad tidligere og de var skikkelig bedritne inntil vi fikk 3BG'en. Først da ble de over snittet gode å kjøre, hadde litt mer kvalitet over greiene. Vi hadde den i fem år, uten feil. Kun service og at den drakk MYE olje. Så fikk man en 2006-versjon. Enda mer fancy og enda bedre å kjøre. Denne sleit med zink-slipp, ellers ingen feil.
Så skal det sies at man hoppet rett av Passat-greiene og tilbake på en 10 år eldre BMW E39. Først da forstår man at BMW kan det å bygge gode biler.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg godt igjen i det bmwman24 skriver. Jeg hadde for en del år siden en Audi A6 2,4 2006 modell. Denne bilen var 3-4 år da jeg hadde den og det var en skikkelig drittbil. Den brukte olje, Multitronic girkassa havarerte, bensinmåleren gikk i stykker, ene baklykta kortsluttet, vindusviskeren gikk i stykker og mye annet småfeil. Hadde også noen aksjoner på den, bla vannpumpe og coiler. Ellers så var det en herlig bil :) Nå har vi en VW E-UP ifra 2014, en del småplukk på den også tross av at den kun har kjørt 21 000 km. Måtte bytte ladestikket, fukt i lykt, slakt håndbrekk og en metallisk klunkelyd i forestillingen som verkstedet ikke klarer å finne ut av.  Jeg synes rett og slett at det virker som om biler ifra VAG ikke blir ferdig skrudd sammen på fabrikken, og at verkstedene må ta den siste fiksen med å ferdigstille bilene. 

Nå har jeg kjørt BMW i en del år og slikt som over her skjer jo ikke, bilene virker godt skrudd sammen og ting er på stell. BMW er jo heller ikke feilfritt, men i mitt tilfelle så har det for det meste kun vært ubetydelige småting. Du betaler mer for en BMW men jeg føler også at sjansen for å få en feilfri bil er langt større :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette som nevnes med VAG og dems problemer er desverre ikke ukjent.

Min svoger jobbet i mange år på den lokale forhandleren her og han synes det var helt utrolig hvor mye feil det kunne være på disse bilene.

Og dette er jo merket som folk flest kjøper og er populært som fy.

Stadig toppakning havarier på Transporter/Caraveller ,forstillingsdeler på Audi /Volkswagen og mye el feil.

Det var vel noe han nevnte av mye problemer.

Som jeg har spekulert i at VAG produktene var vel mye bedre før.

Gamle Golfer og Audier gikk jo som tusan før men nå tror jeg virkelig det er dårlige biler ,noe jeg ikke kommer til å kjøpe hvertfall.

Men de skal ha for noe,nyere Audier er utrolig fine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i markedet for A5 sportback samtidig som E91. La merke til at flesteparten hadde byttet motor eller stempler før de var gått 100 000km, dette da 2,0L TFSI 211hk Quattro. Det er jo svært uheldig at de skal være så dårlige for bilene er jo kjempefine :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en A6 98 modell. Utgifter på 60k på 9 mnd. Måtte selge den før jeg ble ruinert. I tillegg dårlig service fra møller haugesund. Tok seg betalt 10k for feilsøking av stereoen selv om jeg sa at dem ikke skulle feilsøke hvis det gikk mange timer på det. Feilen fant han som kjøpte bilen av meg: spylerslangen på bakluka hadde brudd så det kom vann ned på Bose forsterkeren. En runde med hårføneren og så var alt bra.

Så prøvde jeg meg på transporter t5. Rep på 50k på 1 år. Her røyk, svinghjul, clutch, alt i forstilling, tårnlager 2 ganger på 6 mnd, bremser, motorfeste, radiatorslange, dørlås, ledningsbrudd til dieselvarmer, baklukevisker defekt osv, defekte abs følere osv...man fikser en ting og den lager 2 nye. Feilene i seg selv er jo slitedeler for så vidt, men alt kom på en gang. Så kan man spørre seg om alt på en gang kommer ofte? 

Hatt mange e28. Byttet 1 hjullager, i toppakning og 1 dynamo på 3 veibiler over 4 år. Med andre ord veldig bra! Deretter hadde jeg e60, gj.snitt rep på 2000 kr i mnd...følte ikke bilen var skikkelig sammendkrudd (preface) og kjøpte heller e39 jeg har nå. Har kun skiftet olje og filter på den og ikke et feilslag ellers :) 

Konklusjonen er at vag er og blir dyrt, bmw KAN bli dyrt om dyre komponenter eller moduler ryker. Men stort sett er de bra og holdbare. 

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ble ganske så overasket da jeg begynnte i jobben. At VW er populäre biler blant folket, er kun pga pris og at det er framhjulstrekk, tror jeg.

Det der med at garanti var gått ut med 4-5 dager og vi ikke sto for reprasjonen er simpelt. FIkk vite i dag at vi har ca 7.000kr igjen på goodwill. Tydeligvis har sjefene gitt alt bort til alle venner og bekjennte. Det er pill råttent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Dweezil skrev:

@bmwmann24: For en VW-suppe du beskriver...! Håper virkelig du overdriver en god del, for slik teksten står, er det jo direkte skremmende, spesielt med tanke på de kombinerte salgstallene til VAG... Også ganske tankevekkende at Audi har samme problemet med kvaliteten; dette skal jo være premium...! (Hvordan står det til med Skoda, forresten, er de like ille?)

Jeg kjøpte en ny Passat stasjonsvogn i 2009 hos Møller Ryen i Oslo. Diesel, 1,9 liter, 105 hk. Den hadde jeg på verksted en del ila. de første årene, for å si det sånn: Lekkasje i bakluka slik at vann kom inn når bilen stod i oppoverbakke (viste seg å være slurv med sveisen på fabrikken; det fant de ut etter 3. verkstedbesøk for samme feilen), turbo-klokke som løsnet under langkjøring (bilen var inne for denne feilen to ganger før det ble ordentlig fikset), slitt isolasjon på ledningsnett fra motorstyring til motor slik at motoren oppførte seg merkelig (dette ble oppdaget etter at garantien var utløpt og Møller nektet å dekke utskifting; ledninger er vel ikke akkurat en slitasjedel på en bil?), sinkslipp (rakk akkurat å få lakkert panseret på nytt innenfor garantien). Det var også et par aksjonspunkter som ble tatt de mange gangene jeg hadde bilen på verksted. Solgte bilen til søstra mi, og nå går jeg nervøs hver dag for at bilen skal bryte sammen... heldigvis har det gått en del bedre etter at jeg solgte den.

Kjøpte ny F11 hos Bilia Drammen desember 2014: Ingen feil, ingen aksjoner (som jeg har fått beskjed om), har bare hatt bilen inne til første gangs oljeskift-service i service-programmet.

Nå er dette veeeeldig tynt grunnlag å generalisere over, men det er jo ingen tvil om at, basert på min egen erfaring, BMW lager produkter med betydelig bedre kvalitet enn VW. Så får man ta den engasjerende kjøreopplevelsen som en bonus i tillegg :wink:

Til slutt vil jeg gjerne få skryte litt av VAG-forhandler Albjerk Bil i Drammen: De hadde omsorgen for Passaten min fra 2012, og maken til kundeservice og imøtekommenhet skal man lete lenge etter! Møller sentralt, derimot...

Overdriver ikke, faktsik glemte jeg å nevne svinghjul (dobbelmasse). Har nok ikke sett siste del av reklamasjoner. Det er virkelig rakkel dette her:) Hadde inne en hybrid, fatta ingenting av feilkodene og en spesialist kom opp hit fra Södertälje. Han fjåtta hele dagen, men reiste tilbake igjen uten å helt skjönne hva feilen var, ganske kompliserte biler. Vet ikke hva som skjedde videre i saken. 

 

Endret av bmwmann24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...