Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

@Rune-K kombicoupé er 4 dører med stor skrå bakluke mener du vel :) slik som 4-serie Gran coupéen min er - i likhet med folkebilene fra 90-tallet (Galant, Accord, Avensis, 626, Mondeo, Vectra etc). Helt enig i det du sier om disse begrepene og navngivelsene - det er går an å bli surrete av mindre.

Jeg hadde gleden av å jobbe litt med Jon Winding-Sørensen en periode i 2011/2012 da jeg var ingeniørstudent og vi på UiS, sammen med Revolve NTNU og HiØ lagde Norges første Formula Student-biler og dro til Silverstone for å konkurrere med de. Han dekket hele perioden fra tegnebrettet til kjøring på Silverstone med artikler i Bil og på BilNorge.no. Utrolig artig fyr med et enormt nettverk - han koblet oss bl.a. sammen med Mr. Selvaag som da en av sjefsdesignerne hos Peugeot og som bidro litt med diverse designskisser på bilen vår. Dette var i tiden da Jon kjøpte seg en Twizy på bilutstillingen i Paris og delvis kjørte den hjem til Norge. Det er en mann som ikke bryr seg om hverken etablerte sannheter, skrivemåter og ordbøying, noe som gjør artiklene hans utrolig interessante å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Rune-K skrev:

Det er mye man kan bli irritert over med moderne biler og brandingen deres. 

Bl.a så kan man ikke kalle en firedørs bil for coupe, det blir bare helt feil. Har den fire dører og koffert er det en sedan, fire dører og stor bakluke på skrå er en kombi, 4 dører og stor rett bakluke er stasjonsvogn og 2 dører med stor skrå bakluke er kombicoupe. Kan det være så vanskelig da!

Det er det samme med alle GT modellen som BMW lager. Man kan ikke kalle en stor svær firedørs bil for GT! 6 serie og 8 serie er GT biler sammen med bl.a Porsche 928.

Jeg tror jeg begynte og irritere meg for denne utvanningen av historiske begreper da VW lanserte Bora for endel år siden. Og for dere som ikke vet det så er Bora en flott Maserati fra 70 tallet. 

Forøvrig så liker jeg den nye I4, en mindre utgave, todørs og cab. da snakker vi.

Artiklene til Vinding Sørensen er alltid leseverdige.

Jeg er helt enig og jeg har også irritert meg over hvordan ulike markedsavdelinger (ikke bare i bilindustrien) stadig forsøker å omdefinere gamle begreper/oppfatninger og dermed reelt konstruere en slags alternativ virkelighet. Akkurat som om poenget ikke er hva noe i virkeligheten er, men hva vi tror det er. Slikt tøv er virkelig irriterende :(

Jeg liker ikke BMW's nye design på rondellen (bilen er imidlertid fin nok i designet). Forklaringen om at rondellen nå symboliserer "åpenhet" fordi den er transparent gir jeg ikke mye for. Åpenhet i denne sammenhengen skal lede oppmerksomheten på at BMW er åpen for nye ideer, visjoner og ansvarlighet (miljømessig bærekraft). Alt dette ser man definitivt ikke ved å bare kikke på rondellen og når et emblem, symbol eller logo må forklares for å gi mening bør noen få igjen skolepengene.

Til VW's forsvar har de mange modeller med navn fra havstrømmer og vinder. Bora er en kraftig nordavind som oppstår i Adriaterhavet utenfor Kroatia. Navnet kommer av figuren Boreas fra gresk mytologi, som betyr Nordavinden. 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, papertiger skrev:

@Rune-K kombicoupé er 4 dører med stor skrå bakluke mener du vel :) slik som 4-serie Gran coupéen min er - i likhet med folkebilene fra 90-tallet (Galant, Accord, Avensis, 626, Mondeo, Vectra etc). Helt enig i det du sier om disse begrepene og navngivelsene - det er går an å bli surrete av mindre.

Jeg er ikke helt enig med deg men det er lov og være uenig. Uansett så blir 4 dører og stor bakluke aldri en coupe. 

Jeg mener at bilen din er en god gammeldags kombi. Se på Ford Sierra eller Saab 900. Begge kunne man få i 3 eller 5 dørs versjoner. Da vil en 3 dørs bli en kombicoupe og 5 dørs bli en kombi. Hadde de rett bakluke så var det stasjonsvogn. Men for og gjøre det ekstra vanskelig så hadde tyskerne i mange år en forkjærlighet for 3 dørs stasjonsvogner. Det har jeg aldri skjønt.

@Fredrik joda jeg er fullt klar over hvorfor VW brukte Bora navnet, de har jo vært konsekvente på navnepolitikken sin der. Akkurat som Maserati hadde før. Men uansett så trengte ikke VW og bruke Bora navnet da det var brukt før.

Den nye rondellen er bare trist. Hvorfor forandre noe som virker. Jeg vet ikke hvordan det er i Danmark men her i Norge så er det utrolig populært og bytte navn, som regel så blir resultatet bare dumt. Jeg blir bare utrolig irritert hver gang jeg hører at noen jobber på OsloMet. Hvordan man har gjort det med jobben min med og gå fra NSB til VY lar vi forbigå i stillhet.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jaja, den kommer iallfall ikke med en turbo firesylindret motor og hybrid slik konkurrenten C63 gjør etterhvert... 😂 Alpina B3 har aldri fremstått mer attraktiv som den gjør nå 👍

Heller en firesylindret hybrid enn et bildesign som hører et fryktelig sent nachspiel til. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Rune-K skrev:

Den nye rondellen er bare trist. Hvorfor forandre noe som virker. Jeg vet ikke hvordan det er i Danmark men her i Norge så er det utrolig populært og bytte navn, som regel så blir resultatet bare dumt. Jeg blir bare utrolig irritert hver gang jeg hører at noen jobber på OsloMet. Hvordan man har gjort det med jobben min med og gå fra NSB til VY lar vi forbigå i stillhet.

Litt ved siden av dette, men siden du tar opp fenomenet har jeg en kommentar til dette. Jeg har selvfølgelig merket meg den store iveren i Norge med å stadig komme opp med nye fantasifulle navn på organisasjoner og selskaper. Oslomet gir overhode ingen mening før man vet at forkortelsen "met" står for "metropolitan" - altså storby/hovedstad på norsk. Jeg tenker at dette er et temmelig dårlig navn i en norsk kontekst siden vi tross alt snakker om et norsk universitet.

VY er om mulig enda mer tåpelig. Problemet er at ordet "vy" nesten har gått ut av språket (ihvertfall på bokmål). Flertallsformen "vyer" brukes imidlertid stadig f.eks om å ha store vyer, men ikke mange yngre mennesker bruker ordet i dag vil jeg tro. Synonymer som drømmer og visjoner brukes nok mer.

Danskene er nok generelt mer konservative når det gjelder språket (ihvertfall offisiellt). De har imidlertid en lei tendens til å bruke altfor mange engelske ord i uformelle samtaler, spesielt hvis de vil vise at de er såkalt "moderne". Kritikere kaller dette fenomenet for "danglish" (en sammentrekking av dansk + english) og det er en dekkende beskrivelse etter min mening. Det hele blir for dumt når man ellers har gode danske/norske ord for det samme.

VIA University College popper opp i hodet som en parallel til Oslomet. Dette er en stor utdannelsesinstitusjon med over 20000 studenter i Danmark, men hva står "via" for? Utrolig nok "via" som f.eks vi reiser via Oslo. Tanken er at man er på en slags kort gjennomreise (i livet og på universitetet) i løpet av den tiden man studerer. Altså litt mer kreativt enn Oslomet, men allikevel ikke helt opplagt å forstå.

DSB (Danske Statsbaner) eksisterer stadig, men de ulike divisjonene har fått nye navn som Banedanmark, Combus, Scandilines, DB Cargo Scandinavia etc.  

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Saltkjelen skrev:

Heller en firesylindret hybrid enn et bildesign som hører et fryktelig sent nachspiel til. :P 

Nja, det er jeg ikke helt enig i. Det er lettere å gjøre noe med fronten enn motor og drivlinje. Vi har jo snakket om at det nå kommer til å komme tredjeparts leverandører på banen med normalt utseende fronter til M3 og M4. 

Men igjen, jeg tror M340i og Alpina B3 nå har gode sjanser for å øke salget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ser det ut til at den nye logoen ikke kommer til å havne på noen bil. Tenker det i utgangspunktet er greit - tenk hvor mye skitt og støv som ville samlet seg bak det gjennomsiktige og pint et hardt rammet OCD-hjerte.

https://www.bmwblog.com/2020/03/04/bmw-i4-concept-introduces-a-new-logo-no-plans-to-be-used-on-new-cars/

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Nja, det er jeg ikke helt enig i. Det er lettere å gjøre noe med fronten enn motor og drivlinje. Vi har jo snakket om at det nå kommer til å komme tredjeparts leverandører på banen med normalt utseende fronter til M3 og M4. 

Men igjen, jeg tror M340i og Alpina B3 nå har gode sjanser for å øke salget.

Tja, ja, jo. All den tid det skjer, så er jeg enig, men som et utgangspunkt i en original bil er jeg ikke i tvil. Ellers tror jeg nok også at M340i og Alpina B3 vil slå salgstallene sine ved denne generasjonen. Synes for øvrig det er litt synd at Alpina ikke markedsføres i Norge. Hadde man gjort bilene tilgjengelig i konfigurator og gjort det mer synlig, er jeg sikker på at man hadde sett en betydelig mengde Alpinaer etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Saltkjelen skrev:

Da ser det ut til at den nye logoen ikke kommer til å havne på noen bil. Tenker det i utgangspunktet er greit - tenk hvor mye skitt og støv som ville samlet seg bak det gjennomsiktige og pint et hardt rammet OCD-hjerte.

https://www.bmwblog.com/2020/03/04/bmw-i4-concept-introduces-a-new-logo-no-plans-to-be-used-on-new-cars/

Tja, ja, jo. All den tid det skjer, så er jeg enig, men som et utgangspunkt i en original bil er jeg ikke i tvil. Ellers tror jeg nok også at M340i og Alpina B3 vil slå salgstallene sine ved denne generasjonen. Synes for øvrig det er litt synd at Alpina ikke markedsføres i Norge. Hadde man gjort bilene tilgjengelig i konfigurator og gjort det mer synlig, er jeg sikker på at man hadde sett en betydelig mengde Alpinaer etter hvert.

Det var da enda godt å høre, nå begynte jeg å lure på om BMW hadde mista det helt. Jeg kan leve med at de bruker en ny logo i markedsførings øyemed, men på bilene så må emblemet være det samme som alltid. Noe annet sømmer seg bare ikke.

Akkurat det med Alpina i Norge har jeg stusset på, hvorfor har ikke en av de store Oslo forhandlerne agentur for Alpina. I fjor fikk vel Sverige sin første offisielle Alpina forhandler, i Malmø mener jeg. Kan det ha noe med at Alpina er såpass eksklusivt at de ikke kan ha forhandlere i alle markeder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fredrik skrev:

@Fredrik 90 Hvorfor skal Alpina ha egne forhandlere? I USA både markedsføres og selges Alpina av BMW.

Det er vel ingen som har snakker om at Alpina skal ha egne forhandlere? Alpina bruker eksisterende BMW forhandler nettverk til å forhandle bilene sine. Det jeg synes er rart er at ikke Bavaria eller Bilia i Oslo har plukket opp tråden og tilbyr Alpina til norske kunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fredrik 90 skrev:

Det er vel ingen som har snakker om at Alpina skal ha egne forhandlere? Alpina bruker eksisterende BMW forhandler nettverk til å forhandle bilene sine. Det jeg synes er rart er at ikke Bavaria eller Bilia i Oslo har plukket opp tråden og tilbyr Alpina til norske kunder.

OK... det gir mer mening og jeg er enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...