Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Av 6 generasjoner 5-serie og 5 generasjoner 3-serie, har det vært laget kun 2 M-modeller i touringutgave, mens samtlige 11 ble levert i sedan og/eller coupe-versjon. Det er et tegn på at BMW har ment at M primært ikke ikke skal inkludere stasjonsvogner, hvilket jeg holder med dem i. Nå er jeg en av de som rett og slett synes en sedan ser langt mer harmonisk og dynamisk ut enn en stv, uavhengig av merke. Og jeg er selvsagt farget av det.

Audi har liksom blitt synonymt med verstingstasjonsvogner, og selger åpenbart godt, uten at jeg helst skjønner hvorfor. (Alle statistikker jeg har sett viser at Audis S/RS-modeller selger best i stv). Setter man imidlertid en RS6 sedan ved siden av en RS6 avant, så er jeg ikke i tvil om hva jeg ville valgt.

Når det gjelder BMW, så står historiske salgstall litt i kontrast til "fansens" krav:

Av 20000 solgte E6X M5 var kun 1000 touring

Av 12000 solgte E34 M5 var knappe 900 touring

Årsaken er nok todelt: BMW hadde sannsynligvis begrenset tro på modellene, og pushet de ikke ut i markedet. (De kom sent og "stille" i livsløpet), men samtidig ser det ikke ut som kundene egentlig ventet på disse modellene.

Å kjøpe en M-bil som stasjonsvogn fordi man skal ha den som familiefrakter tror jeg det er forsvinnende få som gjør. Da kjøper man enkelt og greit noe mer hverdagslig. Som en 520d eller 530d

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kom E61 M5 sent i livssyklusen (03/2007) og ble kun produsert rett i overkant av 1000 eksemplarer. Mangel på Introduksjon i det mestselgende markedet (USA stod for rett under halvparten av E6x M5-salget) gjorde nok sitt til at flere ikke ble solgt. 
 

Ser man på amerikanske forumer, er de fleste nokså irriterte over at BMW ikke kommer med stasjonsvogn der, men istedet leverte GT-modellene. Som flere i USA skriver «Vi har hund og behov for plass vi også, en SUV har alt for høy innlastingshøyde» - hvilket jeg er helt enig i. Jeg tror stasjonsvogn vil selge bra, men dette virker å gå mer på BMWs særhet. Forhåpentligvis ser man at en versting-touring vil selge og at dette er starten på flere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ser på stv vs SUV er jeg helt enig. (både i forhold til det praktiske og mtp M-modeller). Jeg er imidlertid usikker på om E6X M5 hadde hatt veldig mye større andel touring dersom denne hadde vært solgt i USA. Det er et land der det går mye i sedan eller SUV, selv om det tilbys stasjonsvogner også. Spørsmålet blir jo om det selges lite stasjonsvogner der borte fordi tilbudet er for dårlig eller om det er fordi for få vil ha det. Jeg tror egentlig mest på det siste.

 

https://www.caranddriver.com/news/a31069594/station-wagons-disguised-suvs/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, *MrB* skrev:

Audi har liksom blitt synonymt med verstingstasjonsvogner, og selger åpenbart godt, uten at jeg helst skjønner hvorfor. (Alle statistikker jeg har sett viser at Audis S/RS-modeller selger best i stv). Setter man imidlertid en RS6 sedan ved siden av en RS6 avant, så er jeg ikke i tvil om hva jeg ville valgt.

Jeg tror rett og slett det er fordi at det er mange som er som meg der ute. Som synes stasjonsvogn er tøffere enn sedan. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg har stort sett alltid foretrukket stasjonsvogner. Og da snakker jeg om utseende, ikke på grunn av det praktiske. En senket F11 med fine hjul er en av de råeste bilene jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste nytt om iNext fra Bimmerpost:

 

First hard details on I20.

August 2020

  • Some details about I20 (iNEXT). Production starts in July 2021. Two models are known at the moment. One will have 295hp, the other 430hp (potentially there could be three drivetrain versions but I only see two implemented right now). Both seem to be dual-motor. 20" to 22" wheels. Option choices will be at the level of X5 (2-axle air suspension, soft close doors, Sky Lounge headliner, B&W audio, etc). A notable new option is called "BMW Natural Interaction" - as usual, we should expect this to show up on all higher end BMWs at approximately the same time in 2021.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.8.2020 den 9.05, *MrB* skrev:

Av 6 generasjoner 5-serie og 5 generasjoner 3-serie, har det vært laget kun 2 M-modeller i touringutgave, mens samtlige 11 ble levert i sedan og/eller coupe-versjon. Det er et tegn på at BMW har ment at M primært ikke ikke skal inkludere stasjonsvogner, hvilket jeg holder med dem i. Nå er jeg en av de som rett og slett synes en sedan ser langt mer harmonisk og dynamisk ut enn en stv, uavhengig av merke. Og jeg er selvsagt farget av det.

Audi har liksom blitt synonymt med verstingstasjonsvogner, og selger åpenbart godt, uten at jeg helst skjønner hvorfor. (Alle statistikker jeg har sett viser at Audis S/RS-modeller selger best i stv). Setter man imidlertid en RS6 sedan ved siden av en RS6 avant, så er jeg ikke i tvil om hva jeg ville valgt.

Når det gjelder BMW, så står historiske salgstall litt i kontrast til "fansens" krav:

Av 20000 solgte E6X M5 var kun 1000 touring

Av 12000 solgte E34 M5 var knappe 900 touring

Årsaken er nok todelt: BMW hadde sannsynligvis begrenset tro på modellene, og pushet de ikke ut i markedet. (De kom sent og "stille" i livsløpet), men samtidig ser det ikke ut som kundene egentlig ventet på disse modellene.

Å kjøpe en M-bil som stasjonsvogn fordi man skal ha den som familiefrakter tror jeg det er forsvinnende få som gjør. Da kjøper man enkelt og greit noe mer hverdagslig. Som en 520d eller 530d

Men nå er det 10 år siden BMW sist leverte en M modell som Touring, og på 10 år så skjer det mye i bilindustrien. Dette med super stasjonsvogner har blitt en trend og den trenden synes jeg at det er uhyre viktig å hive seg med på. Jeg er sedanmann på min hals, jeg kommer nok ikke til å kjøpe noe stasjonsvogn, for meg er stasjonsvogn ett nyttekjøretøy da man skal ha plass til last og bagasje. Men like fullt så synes jeg at en M3 Touring er blant de mest riktige grepene BMW M har tatt i de senere år. Jeg som alle andre fasineres av kombinasjonen av nytte og sportsbil egenskaper, dette er en nisje som selger veldig bra nå.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^Stasjonsvogn er et nyttekjøretøy. Sikkert mange som kjører stasjonsvogn som kunne klart seg med sedan, litt ala firehjulstrekk mot tohjulstrekk-diskusjonen. Men med barn i bildet er god plass viktig. Da tenker jeg ikke på barnevogna, den er over etter to-to og et halvt år likevel. Men hobbyer og annet. Jeg som liker SUP, skate, snorkling, telt osv. er avhengig av plass, og når ungen skal være med så går det fort plass da vi må ha dobbelt opp av noe. Utstyrsfreak med for mange hobbyer. Jepp, ungen på 4 drar jeg med ut på SUP. Viktig at de lærer vannet å kjenne og tør å stole på utstyr(redningsvest og våtdrakt). Alt går i en sedan også, må bare tilpasse seg, men duverden så lettvint med stasjonsvogn eller som jeg en kombigreier. Ikke minst lastehøyden hvor man laster flatt inn lavt og ikke må over en kant og ned. 

Dette er jo subjektivt såklart og ingen rette svar :) F10 er derimot en stadig pen bil!!

B4AD3C43-8E0B-444A-8286-1837DEB11A65.thumb.jpeg.0eae6feac9364abc1a0f305d14d49004.jpeg

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går og sikler på en ny G31 facelift, men er usikker på om jeg bør gå for 530e eller 520d. For meg er bagasjeplass veldig viktig, siden jeg må ha plass til 2 barnevogner baki. Jeg var innom Bavaria Oslo for et par uker siden, men de har dessverre ikke fått inn demobiler av hybridversjonen. Selgeren kunne imidlertid forsikre meg om at 530e touring vil få et flatt bagasjerom som er identisk med løsningen i 330e touring, som altså bare bygger noen få cm opp fra bakskjermen. Jeg har imidlertid lest at bagasjerommet på 530e er 140 liter mindre enn på 520d. Kan dette virkelig stemme? Hvis gulvarealet er ca. 1 m2, så måtte jo batteriet bygge hele 14 cm for å ta opp 140l, og det gjør det i hvert fall ikke på 330e. Er det noen som vet noe om dette?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Per84 jeg tror også som blir nevnt over her at det er volumet under bagasjerommet som forsvinner. Mener det er samme på X1. 520d vs 530e er en valgets kval. Hvordan er de prismessig mot hverandre? Bruksmønsteret ditt har mye å si her, ved mye langkjøring ville jeg valgt 520d uten tvil, ved de typiske 3-5 mil daglig kjøring og lademulighet hjemme er jeg jammen ikke så sikker lenger. Jeg funderer mest på hvor godt bensinmotoren i en hybrid har det med mye stopp start og lite varmkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, papertiger skrev:

@Per84 jeg tror også som blir nevnt over her at det er volumet under bagasjerommet som forsvinner. Mener det er samme på X1. 520d vs 530e er en valgets kval. Hvordan er de prismessig mot hverandre? Bruksmønsteret ditt har mye å si her, ved mye langkjøring ville jeg valgt 520d uten tvil, ved de typiske 3-5 mil daglig kjøring og lademulighet hjemme er jeg jammen ikke så sikker lenger. Jeg funderer mest på hvor godt bensinmotoren i en hybrid har det med mye stopp start og lite varmkjøring.

Thomas i Autogefühl har også flere ganger stilt dette spørsmålet, men jeg tror egentlig at vi er ute i marginene. Er det kaldt nok stopper ikke motoren, selv om stoppefunksjonen er aktivert. I manualen for vår Citroën C4 Picasso 120 HDi (dieselmotor) står det at starteren, turboen og veiven er forsterket for å kunne klare flere stop & go.

Vedr. sedan/stasjonsvogn kan jeg ikke fri meg for å tenke at sedanformatet virker litt funksjonelt gammeldags i dag. Det er vel også en grunn at bilprodusentene har kommet frem med flere alternativer som f.eks kombicoupé (f.eks Gran Turismo) og Gran Coupé. Mange dropper også helt å vurdere sedan/stasjonsvogn og hopper rett på SUV vognen.   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, Fredrik said:

Thomas i Autogefühl har også flere ganger stilt dette spørsmålet, men jeg tror egentlig at vi er ute i marginene. Er det kaldt nok stopper ikke motoren, selv om stoppefunksjonen er aktivert. I manualen for vår Citroën C4 Picasso 120 HDi (dieselmotor) står det at starteren, turboen og veiven er forsterket for å kunne klare flere stop & go.

Vedr. sedan/stasjonsvogn kan jeg ikke fri meg for å tenke at sedanformatet virker litt funksjonelt gammeldags i dag. Det er vel også en grunn at bilprodusentene har kommet frem med flere alternativer som f.eks kombicoupé (f.eks Gran Turismo) og Gran Coupé. Mange dropper også helt å vurdere sedan/stasjonsvogn og hopper rett på SUV vognen.   

Sant nok, det er mange premisser som skal være oppfylt om en konvensjonell drivlinje med start stopp funksjon skal stoppe og starte automatisk. Men her er det snakk om PHEV, som jo primært vil gå på eldrift når den er ladet fram til noe krever at bensinmotoren starter. Det er litt andre premisser som ligger til grunn her - f.eks. starter bensinmotoren ved et hardt pådrag rett før du svinger av hovedveien og ankommer jobb om morgenen, og at du da har kjørt 2 mil på strøm og 200m med bensinmotor innkoblet? Mulig det ikke funker slik i det daglige, at du kan tvinge kun eldrift så lenge det er strøm? Husker de første Outlander PHEV’ene som kom mener jeg det var snakk om at ved høy last/pådrag så ville motoren kunne starte, ingen mulighet for å låse i eldrift der. @Marius2002 kan du «enlighten me» her? 
 

Det er vel flere og flere som dropper stasjonsvogna og tilbyr SUV, både med og uten firehjulsdrift i stedet for. Eks. Alfa Romeo, der kommer det dessverre ingen Giulia SW, de henviser til Stelvio for de som ønsker «hatch». Jeg ville hatt en Giulia SW Veloce! Sedan og SUV er viktig på hele verdensmarkedet, stasjonsvogn er mye mer snevert og mer et europeisk og mulig nordeuropeisk fenomen, så jeg ser hvorfor. Men det endrer ikke det at jeg foretrekker en fin stasjonsvogn foran SUV og sedan any day, synes personlig både BMW, Audi og MB sine stasjonsvogner er mer harmoniske og har riktigere proporsjoner enn sedanmodellene. F.eks. 4 Gran Coupé er vel mer tenkt å være en halvveis praktisk utgave av todørs-coupeen og mer sportslig, stilren og linjelekker enn broren 3-seire, men den er kanskje utilsiktet vel så praktisk i tillegg med sin hatchback. Bare baksetene og adkomsten der som er litt trang. GT-konseptet til BMW har vel ikle vært utpreget suksessfullt? 3GT blir ikke videreført dessverre. 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger usikker på hvordan det funker på andre hybrider. Men min F30 330E så har jeg lagd meg en vane om at vist jeg kjører i nærområdet, feks barnehage/skole/trening så setter jeg den i E-drive og vil da alltid gå på strøm uansett belastning, ellers står den alltid i Sport som gjør at bensin motoren alltid går så slipper man bil som blir kald startet 30 ganger på en tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger jeg kan "enlighten" på alt, bare spør :D Neida...

Man kan "låse" den i eldrift, men om det er eksempelvis en bratt oppoverbakke og du har presset bilen det den klarer på eldrift, men likevel har gasspedalen helt i bånn, forbi det kickdown-punktet(heter det det??) så kan den likevel plutselig koble seg over i bensin og da stå på iDrive "ikke nok krefter tilgjengelig" eller noe i den dur. Da kan man ende opp med at motoren starter på 4000rpm. Det er sjeldent, men kan skje. En annen ting er om man har i AUTOeDrive og du gir flat pedal så starter den jo i el, men kobler raskt inn bensinmotoren, men da også kan den hoppe rett på 4000rpm. 
Vinterstid og du står fast f.eks., så kobler jo bensinmotoren inn og da kan den i 5 blå også hoppe rett inn i action. 

Jeg ser for meg at dette sliter svært mye på komponenter i motor, og gjør det jeg kan for å unngå dette. Jeg prøver å kjøre så skånsomt som mulig og vet jeg at jeg skal bruke bensinmotoren så slår jeg over på SAVE for å tvinge den igang og kjører den varm på en skikkelig måte :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Snagg30 said:

@papertiger usikker på hvordan det funker på andre hybrider. Men min F30 330E så har jeg lagd meg en vane om at vist jeg kjører i nærområdet, feks barnehage/skole/trening så setter jeg den i E-drive og vil da alltid gå på strøm uansett belastning, ellers står den alltid i Sport som gjør at bensin motoren alltid går så slipper man bil som blir kald startet 30 ganger på en tur. 

Aha, det er slik jeg vil ha det. En 330e xdrive Touring kunne gjerne blitt neste bil om noen år, da kunne vi med vårt framtidige bruksmønster gjort all kjøringen i det daglige elektrisk, og hatt langkjøringen med motoren koblet inn. Slik vi bor nå har vi ikke lademulighet, og da er en PHEV ubrukelig for oss.

@Marius2002 takk! Ser ut som BMW har et bra opplegg på dette. 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...