Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

33 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Det blir spennende å se hva BMW hamler opp med G70 7-serie, for den nye S-klassen må jeg si virkelig var lekker! Rent og pent design uten for mikkmakk. Ellers liker jeg løsningen med skjermen og dashbordlisten, og materialkvaliteten oser det klasse av, men det er med skrekk og gru å se at tyskerne skroter betjeningshjul og knapper.


attachment.php?attachmentid=2404141&stc=
attachment.php?attachmentid=2404142&stc=

Helt enig, S klassen setter igjen standarden i klassen og nye MBUX ser stort nok ut, uten å ta for mye plass. Elegant løst, blir spennende å se hva nye 7’er bringer til bordet. Må bli litt inspirert av i-next løsninger vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid spennende med en ny sydspiss som S klasse, det blir fort litt oppstandelse når en slik bauta kommer i ny utgave. Men jeg registrerer at nye S klassen får litt blandede reaksjoner. Den får en del kritikk nå for å likne for mye på en E klasse, som i sin tur likner på en C klasse osv. Litt det vi har kritisert 7-serie for egentelig, helt til den fikk megagrillen på LCI utgaven. S klassen har jo alltid vært den modellen som har latt designspråket filtrere nedover i rekkene, nå synes noen at det går andre veien. Også er det mange som lurer på hvor det blir av innovasjonene, denne nye S klassen bygger jo videre på allerede eksisterende teknologier man finner i BMW, Audi og Tesla. Skjermen og dørhåndtaka kommer fra Tesla, som kom med dette i 2012. Head up, Gesture Controll og rekkesekser motorer kommer fra BMW. Og den smarte luftfjæringen som jekker opp bilen ved fare for sidekollisjon, den kommer rett fra siste Audi A8. Det at bilen leser kropps språket ditt for å utføre enkelte ting vet jeg ikke om holder helt til mål. Forventningene er høye når en slik bli skal komme i ny utgave. 

Når dette er sagt så liker jeg bilen, jeg liker at designet er litt mer diskré enn den utgående utgaven. Den utgående S klassen var vulgær og så ut som en million dollar, her kom pre LCI G11 litt til kort...den så ut som en 5-serie. Dog synes jeg G11 LCI henta seg en del inn på akkurat dette med å se imponerende ut (selv om den ikke er pen). En Bentley Mulsanne er heller ikke pen, men den ser imponerende ut. Interiøret i nye S klasse ser veldig bra ut, flott miks av classy og tech. Så får man håpe de har hentet seg litt inn på material kvalitet, her scoret G11 høyere i nesten hver eneste test jeg så av disse to. 

Når det da kommer til 7-serien som er ett drøyt år unna, så vil jeg mene BMW her har en gyllen mulighet. Nå har vi fått en ny S klasse som egentelig ikke bringer noe nytt til bordet, annet enn forbedret eksisterende teknologi, større skjerm og litt mer anonymt design. Nå har BMW sjansen til å gjøre ett skikkelig fremstøt, få 7-serien opp på topp over S klassen slik den har vært flere generasjoner før. Tror vi trenger en ny E65, stor og vulgær men en luksus bil som legger lista så høyt at alle ikke har annet valg enn å følge etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Jeg gjetter på at den nye 7-serien får en altfor stor monster grill, men at den ellers med små marginer kanskje går foran den nye S-klassen rent teknisk. Dette er uansett en marginal klasse biler som ikke har den samme betydningen som tidligere og hvis BMW gjør noe smart er det ikke å legge for mye penger i prosjektet. BMW har den nye relativt billige (alt er relativt) Rolls-Royce Ghost til å ta seg av oppgaven som en slags 7-serie. Jeg tenker at X7 for de fleste i det tradisjonelle 7-serie markedet er mer enn bra nok rent prestisjemessig. Eller ser vi nå kanskje blandt de aller mest velstilte av oss en motreaksjon på SUV manien (noe som egentlig ikke ville være så merkelig)? 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv synes jeg ikke S-klassen var mye å skryte av. Interiøret henger ikke sammen med skjermene - spesielt instrumentpanelet er lite integrert og ser ettermontert ut. Lite samsvar mellom de to skjermene også - se f.eks. hvor bra det kan gjøres i 3-serie og X5. Utvendig er det lite å rope hurra for - ikke spesielt spennende utvikling på fronten og baken preges av altfor små baklykter. 

Kritisk til BMW kan jeg såvisst være, men her synes jeg allerede dagens 7-serie (LCI riktignok) oser mer klasse enn den kommende S-klasse. Audi sin A8 er heller ikke mye å skryte av, bortsett fra interiøret da så klart, som er klasseledende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dagens s klasse med mbux systemet som er mer horisontalt er det beste til nå. Det fikk vekk mye av gubbepreget fra tidligere, samtidig så det ikke ble helt techno. Desverre er nye s klasse i technoverden ala Tesla nå med den store skjermen. Jeg synes ikke det kler S klasse, som skal være litt mer koselig innvendig, ikke så steril og stram. Men ok, det er som det er.  Utvendig ser både dagens og nye s klasse helt ok ut, men jeg holder faktisk en knapp på dagens modell der også. 

Jeg håper i midlertid på en gjenoppståelse av den store, luksuriøse sedan en, og at dette står for prestisje igjen. Men desverre ser det ut til at image bygges med elbiler og suver nå om dagen. Kudos for at bmw, audi og MB holder liv i disse yacht'ene fremdeles 😀

Siklet lenge på denne 14 modellen til 479k på finn, veldig lyst på MB neste gang. 

https://www.finn.no/164925815

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Hpi skrev:

Hehe, kult..jeg må ærlig innrømme at jeg ikke så den komme. Men det hadde jo vært mye kulere for oss europeere om de heller satset på rally, det hadde jo vært ypperlig markedsføring for xDrive i stede for å bare kjøre rundt i ring 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Hehe, kult..jeg må ærlig innrømme at jeg ikke så den komme. Men det hadde jo vært mye kulere for oss europeere om de heller satset på rally, det hadde jo vært ypperlig markedsføring for xDrive i stede for å bare kjøre rundt i ring 😅

Ja jeg er enig, Formel 1 er også ganske kjedelig å se på desverre 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Hpi skrev:

Ja jeg er enig, Formel 1 er også ganske kjedelig å se på desverre 😊

Helt enig. Var en stor F1 fan før, men har blitt så kjedelig med tiden. Synes Formel E til tider kan være mer morsomt å se på 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rally, eller wrc som det heter i topp klassen, er inne i sitt nest siste år som ren fossil motorsport. I 2022 kommer hybridbilene og det blir til å begynne med noe ganske triste saker. Bildet under viser det. Så selv om bmw kunne med fordel vist seg i rally, så er det ikke like attraktivt lengre sett med de eldres øyne. Bmw var inne i wrc med Mini Countryman som ble byggetav Prodrive. Bilen ble ikke utviklet nok før bmw trakk seg ut av satsingen. 

Gruppe B blir ofte husket som det råeste i wrc æraen. Men de gikk ikke like fort som dagens wrc biler. Bilene har aldri satt bedre etappe tider enn nå, takket være aeroen. Eneste at toppfarten var bedre i 2000-2009 da 2 litere klarte 210 km/t. Dagens 1.6 litere ble introdusert i 2010 og klarer "bare" 185 km/t men de tar det igjen på at det går flat out nesten overalt. 

Formel 1 er bare en skygge av seg selv. Mitt høydepunkt var 2003-2006 med Montoya i BMW V10 og ellers Alonso og Schumacher i sine Renault og Ferrari. Vi vil nok aldri se noe lignende igjen :)

 

 

Screenshot_20200910_124614_com.facebook.katana.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke skjønner er hvorfor motorsport skal gjøres miljøvennlig? Hva er hensikten? Jeg skjønner at det jobbes for å gjøre alle biler mer miljøvennlige, men motorsport er da ett unntak...det påvirker vel ikke akkurat klima slik millioner av biler gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Det jeg ikke skjønner er hvorfor motorsport skal gjøres miljøvennlig? Hva er hensikten? Jeg skjønner at det jobbes for å gjøre alle biler mer miljøvennlige, men motorsport er da ett unntak...det påvirker vel ikke akkurat klima slik millioner av biler gjør. 

Motorsport var ihvertfall et utstillingsvindu for bilprodusentene. Mye av teknologien vi ser i biler har oppstått fra rally og formel. Derfor er det nok krav fra bilprodusentene om å gjøre sporten miljøvennlig. Selv om det objektivt sett er bare tull. Om 20 løpsmotorer går på 98 bensin eller hybrid drift er helt likegyldig. Det er ikke hva de oppnår med bilene, men hva de reklamerer for som styrer det. 

Man ser dreiningen veldig tydelig på ett punkt. Før var det FIA som nermest dikterte reglement og teknisk regelverk og bilprodusentene måtte møte dette. Mens nå er produsentene som setter seg på bakbeina og truer med å melde seg ut av motorsport med den effekt at grenene legges ned, hvis ikke FIA lager et regelverk som er skreddersydd for bilprodusentenes PR avdeling. 

Veldig trist utvikling. 

Se bare da Petter Solberg vant VM i 2003. Da var det like mye Subaru som solte seg i glansen som han. Mens når Tanak vant VM i fjor med Toyota fantes ikke en pressemelding fra Toyota i Norge om dette. Det å assosieres med forbrenningsmotor og "sjau" selger ikke lenger. 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Hpi skrev:

Kult! Etter å ha blitt litt kjent med noen av detaljene synes jeg NASCAR er fascinerende. De ligger så tett i slipstreamen til hverandre at førstemann kan få problemer hvis bil nummer tre på rekka svinger brått. De ligger på grensa av sladd runde etter runde og forbikjøringer kan gjerne ta en runde eller to med riktig manøvrering for å gjennomføre. Og så er bilene ganske enkle i konstruksjonen, så mange team har sjans til å gjøre det bra. Men man må ha litt tålmodighet for å ha glede av det. Er jo gjerne noen hundre runder.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Evopower skrev:

Jeg tenker at dagens s klasse med mbux systemet som er mer horisontalt er det beste til nå. Det fikk vekk mye av gubbepreget fra tidligere, samtidig så det ikke ble helt techno. [...]

Jeg håper i midlertid på en gjenoppståelse av den store, luksuriøse sedan en, og at dette står for prestisje igjen. [...]

Helt enig i at det horisontale systemet er finere, og så lenge man kan kombinere fancy tech med en iDrive-kontroller, er jo mye gjort. Ellers er jeg enig med deg i ved det siste avsnittet. Jeg synes faktisk de siste spionbildene av G70 7-serie minner litt om nettopp dette - en stor, luksuriøs sedan. Jeg får faktisk litt E38-wibes av denne.

Ellers enig at G11 LCI virkelig oser!

bmw-i7-spy-shots-debut-5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...