Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

De første testene av IX3 er ute.

https://youtu.be/QAXRAQLLz6g


Autogefuhl var mektig imponert, et høydepunkt av alle testede biler i 2020.

Spennende den adaptive regenereringen, den har jeg tro på, tilsynelatende en bedre bil en fryktet, hmm.. 

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Ron Jeremy skrev:

De første testene av IX3 er ute.

https://youtu.be/QAXRAQLLz6g


Autogefuhl var mektig imponert, et høydepunkt av alle testede biler i 2020.

Spennende den adaptive regenereringen, den har jeg tro på, tilsynelatende en bedre bil en fryktet, hmm.. 

Syntes den hadde pent forbruk når han lå i 120, dette virker veldig lovende for iNext og i4 iallfall. Jeg syntes lyden den lagde var ok også, får litt mer fartsfølelse. Men det er jo veldig greit å ha muligheten til å slå av. 

Har litt den adaptive funksjonen i 330e i hybrid eco pro moden. Da seiler den i utgangspunktet men går over på regen når du tar igjen bil eller er bortpå bremsen. Ikke bestandig den blir hengende på regen etter brems da dessverre, men bestandig når du tar igjen bil. Selv uten å ha aktiviert adaptiv cruise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke en tvil om at motorvei kjøring er den største rekkevidde killeren. Det er jo bra om BMW kan komme med en elbil som også kan levere litt rekkevidde i motorvei hastigheter. Det er nok særs viktig om de vil lykkes i en del europeiske markeder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og her kommer en elektrisk 3-serie. Jeg leste et innlegg fra en BMW insider for noen dager siden. Han sier at elbilsatsingen nå har kommet så langt, at det ikke lenger er noen vei tilbake. Nå er det altså for sent å snu. Med neste generasjon 7-serie vil vi nå se noe nytt. Toppmodellen M760 vil være helelektrisk, mens innstegsmodellene nå vil være en forbrenningsmotor. Stort klarere tegn på at forbrenningsmotorens tid snart er forbi, kommer man vel ikke. 

2022-BMW-3-Series-EV-2.jpg

2022-BMW-3-Series-EV-4.jpg

2022-BMW-3-Series-EV-16.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Det er jo ikke en tvil om at motorvei kjøring er den største rekkevidde killeren. Det er jo bra om BMW kan komme med en elbil som også kan levere litt rekkevidde i motorvei hastigheter. Det er nok særs viktig om de vil lykkes i en del europeiske markeder. 

Der traff du spiker’n 💯 Jeg er glad i lengre turer og kjørte til Spania sist langtur.
Rekkevidde er frihet for meg og kan ikke tenke meg hvor mange stopp som måtte til med godt trøkk gjennom Tyskland & Frankrike med el bil samme hvor mye rekkevidde de reklamerer for 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Saltkjelen skrev:

Stort klarere tegn på at forbrenningsmotorens tid snart er forbi, kommer man vel ikke. 

Det at BMW gjør 1:10 del av motorsortimentet til en modell helelektrisk er vel ikke akkurat noe tegn på at forbrenningsmotoren tid SNART er over. Det er jo en morsom påstand 😅 Men, det viser at elektriske biler er kommet for å bli. Det viser at denne løsningen bare ikke er ett blaff, men ett fullgodt alternativ til forbrenningsmotoren. Så får vi se da om ti og tyve år åssen dette går. Elbiler er ganske hjelpeløse uten infrastruktur, og den har vist seg å være både dyr og langdryg å bygge ut. Elektriske biler funker bare ikke i de største markedene i Europa, og det vil ikke funke på fem til ti år heller med dagens fart på utbygging av ladeinfrastruktur.

Men en helelektrisk 3-serie er spennende. Jeg har mer troa på å gjøre allerede eksisterende og tradisjonelle modeller elektriske fremfor å lage egne rene el modeller. Da blir kanskje overgangen til elbil lettere å fordøye når designet er slik man er vant med 😀

12 timer siden, Tony Soprano skrev:

Der traff du spiker’n 💯 Jeg er glad i lengre turer og kjørte til Spania sist langtur.
Rekkevidde er frihet for meg og kan ikke tenke meg hvor mange stopp som måtte til med godt trøkk gjennom Tyskland & Frankrike med el bil samme hvor mye rekkevidde de reklamerer for 😄

Ja absolutt, og det er dette som er hovedankepunktet mot elbil for meg også. Det handler om frihet, muligheten til å være spontan. Du må kunne reise hvor du vil, når du vil. Dette er jo hele grunntanken som gjorde automobilen til allemanseie i forrige århundre. Jeg er en sterk forsvarer av individets frihet, og elbiler har sålangt begrenset dette. Det er ikke snakk om å kjøre 700 km non stop hver dag, men det er tanken på at du kan hvis du vil. Ingenting stopper deg! Det blir litt som med firehjulstrekk, du trenger det stort sett ikke...men det er greit å vite at du har det hvis/når det blir behov. 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Du har åpenbart ikke lest det jeg skrev, men greit nok. Jeg henviser til at BMWs flaggskip, og at seriens toppmodell, M760, blir helelektrisk. Når deres fremste luksusbil nå blir helelektrisk (vi snakker om vraking av V12 til fordel for elektrisitet, som er en nokså drastisk overgang) og forbrenningsmotorene blir innstegsmodeller, er dette et tydelig tegn på at forbrenningsmotoren dessverre går mot sin slutt. Når ny teknologi kommer, havner dette i toppmodellene og implementeres i de billigere utgavene. Ikke nødvendigvis nå med en gang, men det kommer.

Når hver modellserie hos BMW får en elektrisk modell, og samtlige bilene blir toppmodeller (iNEXT, i4, i4 M, M760, neste gen. M5 (mulig i5 M) m.m.) med ytelser kun en M-bil kan hamle opp med, og prisnivået tilsvarer en x30i/d, sier det seg vel egentlig selv at det er modellen med elmotor som kommer til å bli valgt av de aller fleste.

Det sagt, må jeg igjen få understreke at jeg elsker forbrenningsmotorer før dette resulterer i en påstandsdiskusjon om "elbilfanatikere" m.m., men oddsene er ikke akkurat på vår side. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Saltkjelen

Da ser jeg at du har moderert deg litt :) "Snart" ble omformulert til "til slutt".

M760i var en nisje modell, og det vil også en helelektrisk variant være. Tar man V8 motoren f eks, så tror jeg helt ærlig at man også i 2030 kan kjøpe en ny BMW med V8. Sikkert med en eller annen form for del elektrifisering, men at denne type forbrenningsmotorer skal helt plutselig dø i løpet av få år er jo bare feil. Jeg husker en kjent bruker her inne proklamerte for noen år siden at innen 2025 så skulle BMW bare selge rene elektriske biler...det ser ikke sånn ut nå. 

Etter hvert som elektrisk drivlinje blir ett stadig bedre alternativ til fossilmotor så vil vi se mer av dette, selvsagt. Men at alt med forbrenningsmotor skal opphøre å eksistere i nybilmarkedet tror jeg bare ikke på. Iallfall ikke de nærmeste 15-20 årene.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo tidligere ved flere anledninger vært diskutert BMW sin lefling med forskjellige drivlinjer i samme modell - X3 er jo først ut her ved å tilby fossil, PHEV og BEV i samme modell. Leste i et av de siste CAR Magazine-utgavene uttalelser og intervjuer med sjefer i Hyundai og Peugeot - de kjører samme modell som BMW - og BMW sin modell ble også referert til der. Altså å tilby alternative drivlinjer på samme plattform, alt etter hvor i verden bilen selges. Noen steder kan kun eldrift selge, andre steder med store avstander er ikke kun batteridrift mulig grunnet bruksmønster, avstander, infrastruktur, og en PHEV kan derfor være fornuftig. Mens i noen områder er ladeinfrastruktur fraværende, for ikke å snakke om at områdets økonomi og utvikling gjør at bensin og diesel fortsatt er det eneste valget og eneste som selger. Hyundai er også en sterk pådriver for hydrogenteknologien sammen med bl.a. BMW, de er begge medlem i Hydrogen Council, og mener det kan spille en viktig rolle der det ser for seg et økt salg i takt med at utviklings- og produksjonskostnadene synker. Den har allerede gått drastisk ned siden første generasjon. Så er det viktig at teknologien er sikker, samt at infrastrukturen utvikles og utvides.

Jeg har lenge tenkt at BMW gjør dumt i å spille på mange hester samtidig, men det ser ut som at flere gjør det samme og etter å ha lest disse intervjuene ser jeg absolutt fordelene med å gjøre det. Har jo med økonomi å gjøre, men også å anerkjenne at noe som funker i Oslo ikke nødvendigvis funker i Finnmark, for å ta Norge som et eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...