Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Det har lekket noen bilder av interiøret til G60 5-serie. Som selverklært og mange årig 5er mann så vet jeg ikke helt hva jeg skal mene om dette. Det er jo selvsagt for tidlig å dra noen konklusjoner, men det jeg ser konturene av her er jeg usikker på. Jeg sleit med skjermløsningen i G30, og er vel fortsatt ikke helt venn med den sånn rent visuelt. Men dette tar det til ett nytt nivå... Jeg anser G60 som en veldig aktuell bil for meg, særlig om den kommer med sekssylindret ladbar hybrid (hvis ikke blir det sekser diesel igjen...sorry). Men nå er jeg litt usikker, dette må synke inn etterhvert som det endelige designet åpenbarer seg.

56012195-1614-48A8-96A5-9BE1CA06AF4D.jpeg.d617dc2160bbbed1954104b9a696eab9.jpeg

0ACBEA5F-4D85-409F-B866-16152A97197C.jpeg.9b4840f8026df5d5b0161cd28d388246.jpeg

CCDE2540-8E72-4944-B2CA-2432CEEBAACF.jpeg.24f415b998eb81416f5f8458f86f57bc.jpeg

iDrive hjulet består mens girspaken forsvinner ser det ut som. Så da forsvinner også den årelange tradisjonen med Steptronic (som jeg aldri bruker) 😅 Det jeg er mest redd for er at klimabetjeningen blir flytta opp i skjermen, det vil være å ta ett stort steg tilbake når det kommer til ergonomi og brukervennlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg dette er et løft fra G3x, men så langt blir det uansett bare synsing. Jeg misliker at volumknappen er flyttet ned til midtkonsollen, men det er fantastisk å se at iDrive-kontrolleren er på plass og at man får den i krystall. Mulig at girvelgeren er som den er, ettersom dette er spionbilder av en i5. Håper imidlertid at girspaken på ICE-modeller blir i vanlig utførelse, der også denne er i krystall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Personlig synes jeg dette er et løft fra G3x, men så langt blir det uansett bare synsing. Jeg misliker at volumknappen er flyttet ned til midtkonsollen, men det er fantastisk å se at iDrive-kontrolleren er på plass og at man får den i krystall. Mulig at girvelgeren er som den er, ettersom dette er spionbilder av en i5. Håper imidlertid at girspaken på ICE-modeller blir i vanlig utførelse, der også denne er i krystall.

Største problemet jeg har er som sagt skjermene, men så er også jeg en som hater forandringer. Volum bryter på midkonsollen synes jeg er merkelig, jeg hadde en A6 (C6 2005-2012) for mange herrens år siden og denne hadde volumbryteren ved siden av girspaken...sært! 

Ja dette var vist interiøret i i5, så jeg håper fossilutgavene får girspak. Kanskje disse skjermene også er forbeholdt i5, slik som på i4. Det er vel for mye å håpe på 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kanskje vært mer overrasket om ikke en så viktig bil som 5-serien er for BMW hadde fått instrumentpanelet som iX og i4 fikk. E65 hadde heller ingen tradisjonell girspak, kun rattgir. Rattgir eller knapper, same same? 

Om @Fredrik 90 sikter til å skifte gir ved å dra i spaken med "steptronic"? Så bruker jeg i 99,9% av kjøretiden heller ikke den, går kun i skifte med paddlene om nødvendig. Stort sett lar jeg den gire selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, papertiger skrev:

Hadde kanskje vært mer overrasket om ikke en så viktig bil som 5-serien er for BMW hadde fått instrumentpanelet som iX og i4 fikk. E65 hadde heller ingen tradisjonell girspak, kun rattgir. Rattgir eller knapper, same same? 

Om @Fredrik 90 sikter til å skifte gir ved å dra i spaken med "steptronic"? Så bruker jeg i 99,9% av kjøretiden heller ikke den, går kun i skifte med paddlene om nødvendig. Stort sett lar jeg den gire selv.

Blir fint med rattgir og paddels 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Største problemet jeg har er som sagt skjermene, men så er også jeg en som hater forandringer. Volum bryter på midkonsollen synes jeg er merkelig, jeg hadde en A6 (C6 2005-2012) for mange herrens år siden og denne hadde volumbryteren ved siden av girspaken...sært! 

Ja dette var vist interiøret i i5, så jeg håper fossilutgavene får girspak. Kanskje disse skjermene også er forbeholdt i5, slik som på i4. Det er vel for mye å håpe på 😅

Den kule dobbeltskjermen er nok kommet for å bli på neste generasjon BMW. Selv G2X 3/4-serie får denne fra mars neste år, midt i en modellserie. Selv synes det også er litt merkelig med startknappen plassert i midtkonsollen, men volumknappen får jeg til å bli skikkelig malplassert. Her får man snurre og trykknapper med iDrive-kontrolleren, touchknapper, rullehjul og vippebryter. Litt mer kaos enn jeg kunne tenkt meg.

Jeg håper også at man får en tradisjonell girspak. Selv vipper jeg den over i sport når jeg vil ha full kontroll over giringen. Bruker man rattgiringen i vanlig modus, vil bilen etter hvert overstyre, men er den vippet over i sport, er det jeg som har fullt herredømme over giringen. La det nå forbli slik også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største problemet jeg har med den skjermplanken er at det er ren Mercedes rip off. Og Mercedes har nå gått videre til en løsning jeg synes er svært så elegant når alt først skal være touch. Samme med Audi, de har en mer elegant løsning og beveger seg nå mer bort fra touch. Denne løsningen BMW kommer etter med her gir meg veldig Citroën vibber, føler dette er noe de kunne kommet med litt sånn etter alle andre. Her har BMW mista ballen totalt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, papertiger skrev:

m @Fredrik 90 sikter til å skifte gir ved å dra i spaken med "steptronic"? Så bruker jeg i 99,9% av kjøretiden heller ikke den, går kun i skifte med paddlene om nødvendig. Stort sett lar jeg den gire selv

Du bor sikkert på flatlandet du eller så har du får lite motorvolum? For jeg bruker å gire manuelt for å bremse på motor i nedoverbakke nesten til vær eneste tur jeg bruker bilen, har man mindre en 3 liter er jo dette nærmest håpløst.

file bremser er ikke et alternativ, noe den dessverre gjør med bruk av CC

har ikke vendt meg til paddles så bruker fortsatt spaken til dette

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Ingvaldsen said:

Du bor sikkert på flatlandet du eller så har du får lite motorvolum? For jeg bruker å gire manuelt for å bremse på motor i nedoverbakke nesten til vær eneste tur jeg bruker bilen, har man mindre en 3 liter er jo dette nærmest håpløst.

file bremser er ikke et alternativ, noe den dessverre gjør med bruk av CC

har ikke vendt meg til paddles så bruker fortsatt spaken til dette

JA og JA :D Bor på flateste Jæren, men har da våre undersjøiske tunneller i alle retninger. Og en liten 2 liter under panseret. Sånn bortsett fra det ser det for øvrig ut som vi gjør det samme: Bruker aldri CC til bremsing i nedoverbakker, det både spiser bremser og gjør de unødvendig varme. Så motorbrems brukes konsekvent om det så er på 3. gir og 3500-4000rpm nedover Ryfast-tunnellen - som du sier, det er ikke så effektiv motorbrems i små motorer. Men jeg bruker alltid paddlene til dette, det er bare å dra noen ganger i minus-paddelen så ligger den der helt til jeg kommer på flatmark og gir nok gass over en lengre strekning til at den går ut av D eller at jeg drar i plusspaddelen. Fungerer upåklagelig. Samme med nedgiring før forbikjøring. Vil jeg plent gire "manuelt" over lengre tid så drar jeg heller spaken til venstre. Den giringen foregår for øvrig også med paddlene for min del. Så for min del ser jeg ikke et reelt behov for den tradisjonelle girspaken, paddler og knapper som replikerer funksjonen til girspaken er nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Ingvaldsen skrev:

Du bor sikkert på flatlandet du eller så har du får lite motorvolum? For jeg bruker å gire manuelt for å bremse på motor i nedoverbakke nesten til vær eneste tur jeg bruker bilen, har man mindre en 3 liter er jo dette nærmest håpløst.

file bremser er ikke et alternativ, noe den dessverre gjør med bruk av CC

har ikke vendt meg til paddles så bruker fortsatt spaken til dette

Så du må ha M550d for å ha nok kraft for å komme opp i høyden? Du må bo rundt 5000 meter over havet med tanke hk du har i din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tviler jeg på! Nå er det ikke lenger siden i sommer at Alpina sjefen gikk ut å sa at noen elektrisk Alpina ikke er på tale. Men det er jo ikke uvanlig at Alpina tester litt biler, kun for forskning og kartlegging. De testa jo i8 husker jeg og alle spekulerte om i8 skulle få "Alpina behandling". E89 Z4 ble også testet ut av Alpina, men den kom aldri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...