Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg tror man må ta i4 for det den er, og ikke tilegne den egenskaper den ikke har. Først og fremst er i4 (M50) i samme prissjikte som en 330i/430i (legger da til grunn at i4 M50 er en bil til rundt 900 000, og da sånn sett samsvarer mer med europeiske priser). Bilen er heller ingen sportsbil og har derfor ikke kjøreegenskaper i denne ligaen, men dette er heller ikke dens konsept. Jeg tror vi alle er skjønt enige om at en elbil (og i4 M50 som sådan) er perfekt for daily driving (rett og slett bilens paradegren) og at en motorsterk fossilbil innbyr til kjøreglede på andre parameter. 

Det snakkes om at bilen like gjerne kunne hatt halvparten av kreftene siden det kun er en hverdagsbil. Ja, det er for så vidt sant - på lik linje som at man i stedet for en M340d kunne hatt en 330d og i stedet for en 330d kunne hatt en 320d osv. Likevel kjøper man en slik topputgave da det gir den perfekte/beste kombinasjonen av økonomi, fart, ytelser, morofaktor etc. for pengene og til hverdags. Ellers synes jeg det er passe ironisk at en i4 M50 ikke kan være forenelig med bilentusiasme (som kjent kommer i alle slags former og varianter), men en 320d - ja, den oser det entusiasme av (for ordens skyld; jeg mener at en eier av en 320d kan være like entusiastisk som eieren av en i4 M50, en M3 Competiton, en Rolls Royce Phantom etc.). :) 

Vissvass til side - H&R er omsider på plass med senkesett til i4 M50;
5eb3e0a5-dd7d-485f-b014-c8cad3b06ddb-jpe
77223afa-7a16-46f1-bc16-f354eb54248f-jpe
0ac1d456-aada-4cb0-806c-ea5251d68c19-jpe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes i4 M50 kjørte svært bra jeg, litt ullen styring og fravær av lyd og følelse gjør det derimot ikke til noen entusiastbil. Den veier 2,3 tonn men den vekta skjulte den godt…men man merker jo at bilen er tung. En M340i er milevis bedre på kjøreegenskaper og kjøreglede, perfekt styring, perfekt feedback til fører og nydelig balanse i hele bilen. i4 M50 går veldig godt opp til den latterlige toppfarten på 225 km/t….i en bil med 544 hk. Da blir den fra kjørt av en 520d på Autobahn. Det sagt…i stort sett alle deler av verden så koster i4 M50 og M340i ca det samme, men bortsett ifra Norge så vil disse to bilene finne to helt forskjellige kundegrupper. 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som defineres og ikke defineres som en entusiastbil vil nok oppfattes individuelt. For noen er en E30 320i en entusiastbil, for andre en Chevrolet Tahoe, for noen en i4 M50 og for enkelte en Mercedes E63 AMG. For meg består min bilentusiasme av blant annet elementer som går på å modifisere og forbedre en bil til hakket bedre enn den allerede er - såkalt OEM+ ved å strekke strikken lenger enn det bilfabrikanten gjør - gjøre det "umulige" mulig. Hvorvidt det gjøres på en 320d, 540i, X5 M eller en i3 er irrelevant, men for meg ville dette blitt mine entusiastbiler og min måte å dyrke min bilentusiasme på. Å hevde at en elektrisk bil verken kan være en entusiastbil eller forenelig med bilentusiasme blir derfor direkte feil og passe useriøst å høre på i tide og utide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Hva som defineres og ikke defineres som en entusiastbil vil nok oppfattes individuelt. For noen er en E30 320i en entusiastbil, for andre en Chevrolet Tahoe, for noen en i4 M50 og for enkelte en Mercedes E63 AMG. For meg består min bilentusiasme av blant annet elementer som går på å modifisere og forbedre en bil til hakket bedre enn den allerede er - såkalt OEM+ ved å strekke strikken lenger enn det bilfabrikanten gjør - gjøre det "umulige" mulig. Hvorvidt det gjøres på en 320d, 540i, X5 M eller en i3 er irrelevant, men for meg ville dette blitt mine entusiastbiler og min måte å dyrke min bilentusiasme på. Å hevde at en elektrisk bil verken kan være en entusiastbil eller forenelig med bilentusiasme blir derfor direkte feil og passe useriøst å høre på i tide og utide.

Hvis man hele tiden skal måtte definere hva man skriver og mener så skal jeg love deg at det blir slitsomt og trøttende å høre på i lengden. Det letteste er om folk bare senker skuldrene sine litt og ikke tar alt som skrives så voldsomt bokstavlig. Om en elbil skal defineres som entusiastkjøretøy eller ikke er en annen diskusjon vi ikke trenger å gjenta. Dette går på personlig smak, synes ikke det skal være nødvendig å måtte utbrodere noe mer ut over det. Når jeg skriver at en i4 ikke er en entusiastbil så bør man kunne lese såpass mellom linjene og forså at dette er en subjektiv mening som ikke representerer noen form for fasit. Det er i slik tilfeller at folk velger å la seg provoserer eller reagere, hva med å bare scrolle videre?

Dette er egentlig ganske enkelt, skriver man at elbiler er ikke entusiastbiler så kan man ganske enkelt anta at dette er den personen sin personlige mening. Eller motsatt, mener man at en elbil også kan være enn entusiastbil så er den det for dette vedkommende. Også er det jo dette med semantikk, det er ikke alltid så lett.

Men hvorfor behøver dette med elbil å være så fordømt touchy tema, begynner jo nærmest å likne politikk og religion. Jeg ser det samme i kommentarfelter på sosiale medier, folk flipper helt ut både for og imot elbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan jo gjerne snu om på flisa - hvorfor skal det på død og liv være viktig å påpeke at elbil verken byr til bilentusiasme eller er entusiastbil? Det er ingen så langt jeg kan huske, som i enhver tråd påpeker at en 540d ikke byr til bilentusiasme eller er en entusiasbil. Det kan godt være folk mener at det er tilfellet, men likevel har en ikke den store trangen etter å utbrodere dette. Denne trangen ser dog ut til å melde seg i svært stor grad når det gjelder elbil. Vi har hørt til det kjedsomme at enkelte mener elbil suger, i4 er dritt, elbiler er for snyltere og at ingen ekte entusiaster kjører elbil - det poenget har vi tatt. Tenk om jeg skulle kommentert at biler uten skinntrukket dashbord er fattigmannsutgaver i enhver setting (det ville vært usant, vissvass, kjedelig, repterende og younameit). Det kan godt være det hadde vært min mening, men enkelte ting kan være greit å holde i hodet og kjeften. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, fupsaker skrev:

i4 M50 gir en totalpakke få kan, men noen skikkelig sportsbil synes jeg ikke det er. Sammenliknet med min Taycan 4, så faller den igjennom på en rekke punkter.  

Muligens en brannfakkel, men som sportsbil synes jeg Taycan også faller gjennom på de fleste punkter :P Taycan er en virkelig flott elbil, men etter mine parametre innbyr den ikke til å bli en erstatter for hva jeg anser som sportsbil. 

Det som er interessant med å følge diskusjonen her er hvor ulikt hver enkelt definerer entusiastbil, kjøreglede, sportsbil også videre. Derfor er det også så flott at det stadig er forskjellige drivlinjer slik at hver enkelt kan velge det som passer best for dem, avhengig av preferanser, økonomi og lignende.

Det er litt som alle hundeeierne som sier "min hund er verdens beste" - og det beste med det er at ingen av de tar feil. For i deres øyne så er bikkja verdens beste, og det er det som teller. Kan vi ikke bare være enige om at det samme gjelder for bil, uten å stadig diskutere hvem sin personlige preferanse som er mest rett?

Jeg blir fortsatt skikkelig entusiastisk når jeg kjører min F11 520d fra 2011 med 262.000 på telleren. Fordi jeg tar det for det den er og har blitt. Og jeg blir entusiastisk på en annen måte når jeg kjører min M4 med hissig lyd fra titaneksosen. Og jeg hadde sikkert også vært entusiastisk på enda en annen måte om jeg får meg en elektrisk i5 touring i fremtiden, som jeg kan modifisere til OEM+. 

For øvrig flott å se i4 med senk. Ingen tvil om at rent estetisk så har BMW lyktes med mye på i4 :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornuftige ord @Walkabout 👍😀

Jeg er så lei av at man hele tiden skal henge seg så fordømt mye opp i hva andre velger å mener. Jeg er ikke noe unntak her, bare så det er sagt…jeg er ikke bedre enn andre her. Det bør være plass og takhøyde nok for å både ha ulike meninger og interesser for bil. Felles for alle er at man liker bil, burde man ikke heller stå mer sammen i ett stadig mer bilfiendtlig samfunn enn å gå løs på hverandre? Man må kunne få lov å yttre seg om noe uten at enkelte skal ta det som ett angrep på egne valg. Måten mitt innlegg og min take på elektiske M biler ble forsøkt vridd over på det vanlige "elbil hater" stemplet synes jeg er forkastelig. Særlig når man prøver å føre en sunn meningsutveksling, da blir slikt ett forstyrrende element. 

For min del så stopper det her, det burde stoppa for lenge siden men nok off topic fra min side i denne debatten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er der vel en forskjell på begrepet entusiastbil og bilentusiast?? Du Saltkjelen babler i veg om at man kan vere bilentusiast selvom man kjører i4.. Det er det vel ingen som sier noe imot? Men når du påstår at en 320d likegodt kan vere en entusiastbil fordi du kan eige en og du er bilentusiast, da mener jeg man kan fjerne hele begrepet Entusiastbil.  

" Bmw i3 er en entusiastbil fordi jeg er bilentusiast" 

En grei pekepinn er vel, er bilen solgt til flertall med en brennende bilinteresse eller ikke? 

Det er nå min mening.. om du mener en 320d er en entusiastbil så mener jeg en volvo s80 1.6driveE er det også🥴 

En e30 320i er en veteranbil og har ingenting i sammenligning din og gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Saltkjelen said:

Det snakkes om at bilen like gjerne kunne hatt halvparten av kreftene siden det kun er en hverdagsbil. Ja, det er for så vidt sant - på lik linje som at man i stedet for en M340d kunne hatt en 330d og i stedet for en 330d kunne hatt en 320d osv. Likevel kjøper man en slik topputgave da det gir den perfekte/beste kombinasjonen av økonomi, fart, ytelser, morofaktor etc. for pengene og til hverdags. Ellers synes jeg det er passe ironisk at en i4 M50 ikke kan være forenelig med bilentusiasme (som kjent kommer i alle slags former og varianter), men en 320d - ja, den oser det entusiasme av (for ordens skyld; jeg mener at en eier av en 320d kan være like entusiastisk som eieren av en i4 M50, en M3 Competiton, en Rolls Royce Phantom etc.). :) 

Antar den der var til meg. I såfall bør du lese det jeg skrev en gang til, for jeg presenterte ingen fasit. Jeg kom med mitt eget syn, og var helt tydelig på at andre ikke nødvendigvis mener det samme. Man kan selvsagt kjøre trehjulssykkel og likevel være bilentusiast. Det er ikke poenget. Men når en bil oppleves som såpass kjønnsløs og døll (for meg) til tross for ytelser i superbilklassen, ser jeg ingen grunn til å legge penger på bordet for å skaffe meg en ut fra et entusiastståsted. Som entusiastbil er 500+hk selvsagt flott (men ikke påkrevd, da det handler om mye mer enn bare hestekrefter), men da det være forbrenningsmotor og helst litt mer sporty oppsett. (igjen: for meg). Når det gjelder hverdagsbil, så er det selvsagt kjekt med litt pulver der også, men det forutsetter like fullt at den frembringer et snev av glede samtidig. Det var ikke i4 i nærheten av. (enda en gang: for meg). Hadde den hatt 250hk, 600km rekkevidde og kostet ca 500-550k+ for en fully charged-pakke, hadde den straks blitt langt mer attraktiv som hverdagsbil. (nok en gang: for meg)

På det grunnlaget er det å kjøpe/kjøre en I4 M50 uforenelig med bilentusiasme (for siste gang: for meg), selv om det på mange måter er en kjempebra bil. Jeg sa ikke at man ikke kan kjøre i4 og samtidig kalle seg bilentusiast. 

De færreste kjøper for øvrig topputgaven av en modell som hverdagsbil, uansett hvor entusiast man er. i4 (samt en håndfull andre elbiler) er et ekstremt unntak sånn sett. Selv har jeg aldri kjørt topputgaver, og har ikke følt at entusiasmen min er mindre verdt av den grunn.

Argumentet ditt med 320d skjønte jeg ingenting av. 

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Saltkjelen skrev:

Hva som defineres og ikke defineres som en entusiastbil vil nok oppfattes individuelt. For noen er en E30 320i en entusiastbil, for andre en Chevrolet Tahoe, for noen en i4 M50 og for enkelte en Mercedes E63 AMG. For meg består min bilentusiasme av blant annet elementer som går på å modifisere og forbedre en bil til hakket bedre enn den allerede er - såkalt OEM+ ved å strekke strikken lenger enn det bilfabrikanten gjør - gjøre det "umulige" mulig. Hvorvidt det gjøres på en 320d, 540i, X5 M eller en i3 er irrelevant, men for meg ville dette blitt mine entusiastbiler og min måte å dyrke min bilentusiasme på. Å hevde at en elektrisk bil verken kan være en entusiastbil eller forenelig med bilentusiasme blir derfor direkte feil og passe useriøst å høre på i tide og utide.

Svaret mitt i forrige innlegg var kun rettet til dette innlegget fra deg 😉

Ser at du skriver Mine entusiastbiler, iforhold til en 320d. Som i og for seg er greit nok, kall dem hva du vil. Men at en 320d er en entusiastbil syns jeg blir feil, på samme måte som med i4.. 

Mitt poeng var at begrepet entusiastbil har ingenting med begrepet bilentusiast og gjøre. 

 

Jeg har en vw transporter som jeg har lakka og dilla med, montert coilovers, andre felger +++ 

M.a.o min entusiastbil, er du enig i at det er en entusiastbil? Og tenker du det hver gang du ser en pimpa Transporter?

 

( Flytt gjerne diskusjonen videre i OT tråden ) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Skulebollen skrev:

Svaret mitt i forrige innlegg var kun rettet til dette innlegget fra deg 😉

Ser at du skriver Mine entusiastbiler, iforhold til en 320d. Som i og for seg er greit nok, kall dem hva du vil. Men at en 320d er en entusiastbil syns jeg blir feil, på samme måte som med i4.. 

Mitt poeng var at begrepet entusiastbil har ingenting med begrepet bilentusiast og gjøre. 

 

Jeg har en vw transporter som jeg har lakka og dilla med, montert coilovers, andre felger +++ 

M.a.o min entusiastbil, er du enig i at det er en entusiastbil? Og tenker du det hver gang du ser en pimpa Transporter?

 

( Flytt gjerne diskusjonen videre i OT tråden ) 

 

Jeg tror vi alle er skjønt enige om at det er forskjell på begrepet bilentusiast og entusiastbil. Amcar har uttalt dette om entusiastbil, så denne føler jeg bør være dekkende for det meste: "Å lage en helt klar definisjon på hva som kan kalles en entusiastbil, er ikke så lett. Men i undersøkelsen har AMCAR valgt dette som utgangspunkt: En bil med karakter og særtrekk, som gjerne velges for sin historiske interesse over tid, verdi eller prestasjoner som setter den utenfor kategorien bruksbil – og som gjerne representere noe motorhistorisk interessant eller verneverdig."

Har du en VW Transporter som er noe helt ekstraordinært - ref. "karakter og særtrekk" - ja, da har du på sett og vis en entusiastbil. For ordens skyld vedrørende kommentaren om i3: Jeg definerer ikke min i3 som entusiastbil, men jeg har forståelse og aksept for at andre vil kunne mene noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...