Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

iX1 var sagt at den skulle erstatte i3 som innstegsmodell hos BMW. I elbilportefølgen ja, ifølge en talsperson i BMW. Ikke direkte erstatte i3 som bil, så dere har alle rett :) 

iX1 er blitt dyr etter dusteavgiftene, men fordelene med elbil fases vel sakte men sikkert ut. Det vet vi skal skje, men det burde ikke skje for hurtig om det skal ha effekt :) 

Ellers kan en dra på langtur med i3 :D 

https://www.emobilitynorway.com/post/oppsummering-etter-en-biltur-på-4300-km-i-bmw-i3


At en to år gammel E-Tron 50 har 30 mil rekkevidde stemmer, men det er på sommeren. Dessuten er forbruket på E-Tron helt hinsides. iX1 må være en bedre bil på alle sammenlignbare måter, og 30 mil på vinter er innafor, uten å vite mer om forholdene. Samtidig er det som kommer opp på displayet ofte litt mer pessimistisk enn realiteten, begynn å kjør litt lengre og rekkevidden spretter som regel opp/ikke går ned :) Forvarm batteri før langtur osv..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Marius2002 skrev:

Gav det en sjanse men jeg ramlet av da det ble snakk om planlegging av ladesteder...

Forøvrig en veldig kjekk tur det der i skikkelig bil. Bare at jeg startet i Rogaland og kjørte hele vestlandet oppover :) 

62402951_10157040592630856_2219035939135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@StigJ Ja, med i3 så kreves det planlegging. Så det er klart at det er ikke for alle. :) var skrevet med glimt i øyet fra min side, alt er mulig, men det er alltid et "men" når rekkevidden ikke er av den beste :) 

Det skal sies at det bygges og jobbes med ladestasjoner rundt om, også på de litt fjerne plasser som kystriksveien i nord. Men med maks 50kW lading, så kan det gå sakte.

Veien i seg selv er flott og du har vel en av de bedre bilene å kjøre strekningen på der 🙌

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til info hadde eTron 50 ca 25-26 mils rekkevidde vinter, etter 18 mil motorvei fra Moss til Elverum og de siste to bilene i 80-sone. Selvopplevd etter halvannet år med den. ;) Ellers må jo iX1 være et glimrende alternativ, 30 mils rekkevidde om vinteren er jo veldig bra vil jeg si, selv om flere andre slår den. Taycan med 20" har jo ikke voldsomt mye mer rekkevidde vinter, 32-33 mil, og den koster jo nå over dobbelt så mye om du spekker de noenlunde likt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at BMW er tilbake som det største premium merket i verden. Vi syter og klager her på Bimmers men de kundene som faktisk kjøper bilene er tydeligvis ikke enige med oss 😅 Synes ikke det er så ille jeg da, kunne vært verre…se på Audi og Mercedes og hvor identiteten deres tok veien 😜

Ser de tar sikte på å levere 15 prosent elbiler i år…er en helt annen realitet ute i den store verden enn her i Norge ja 😅 Jeg husker så godt tilbake i 2015-16 når elbilene begynte å ta av, så var det en innpå her (jeg nevner ikke navn) som mente at nå kom skiftet til elektiske biler…og det skulle gå fort. Det ble spådd ganske spenstig at innen 2025 skulle BMW bare levere elektiske biler. Nuvel…

La oss håpe BMW holder liv i brennerne så lenge som over hodet mulig (jada, selv om jeg står på venteliste på i5)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man sette seg på venteliste på i5 allerede nå?

Ser det «rendres» flittig om dagen, men den skal vel ikke på markedet før 2024, og da blir det fort 2025 før man faktisk får en bil.

7820D2B2-4850-43B3-9D95-83E6874E8340.jpeg.9274f64810a6492558a438f89ba141d9.jpeg

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, *MrB* skrev:

Ser det «rendres» flittig om dagen, men den skal vel ikke på markedet før 2024, og da blir det fort 2025 før man faktisk får en bil.

Lansering medio 2023, virker som første leveransen vil komme i årsskiftet. Så er man tidlig ute så får man nok bil lenge før 2025. Men G61 vil nok komme senere enn G60, samt at det kanskje vil ta noe lengre tid å få i5 kjenner jeg BMW rett.

1AC53617-5889-48A6-852B-C0B9176C1E4F.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hva som står på Bimmerpost per juli 2022 - der ser det ut som i5 e40 og M60 xDrive er blant intromodellene, med en ekstra i5 versjon våren 2024 (står 04/2023 der, men regner med det er skriveleif).
 

Quote

G60

  • In production 07/23-06/30.
  • Intro models: worldwide 520i (B48, 190hp), 520d (B47, 195hp), 520dx, 530ix (B48, 255hp), i5 eDrive40 (335hp - same as i4), i5 M60 xDrive (590hp - same as iX); US 530i, i5 eDrive40, i5 M60 xDrive.
  • 11/23: hybrid models added to the lineup.
  • 04/23: one additional i5 version.
  • 07/24: L3 autonomous driving added to select European models.
  • 03/25: i5 models refreshed (unknown what exactly will change).
  • Lineup: heavy emphasis on BEV, with models like i5 eDrive40, i5 xDrive40, and i5 M50. More models will be known later.
  • Other expected gasoline powered models: 540i (B58M2, 370hp), 530e (B48M2+EM), 550ex (B58U2+EM, 480hp), M560e (B58M2+EM, 565hp)
  • Notable features: interior with more glass and metal in the trim, Iconic Glow grows from a simple grille accent into a complete "package", optional Motorway Assist (same system we'll first see on G70), HK audio standard with B&W as option; i5 M60 adds standard adaptive suspension (with another, even better setup as an option) 19" wheels (up to 21" as options) and M trim.
  • Known colors: Brooklyn Grey, Phytonic Blue, Cape York Green, Black Sapphire, Carbon Black, Alpine White, Mineral White, Frozen Pure Grey; interiors: vegan Smoke White, Black, two other Black with new stitching type, leather Black/Atlas Grey M.


G61

  • In production 03/24-02/31.
  • Not for the US market.
  • Preliminary intro models: 2 ICE and 2 EVs, likely xDrive40 and M50.
  • 07/24: L3 autonomous driving added to select European models.
  • 03/25: i5 models refreshed (unknown what exactly will change).
  • See G60 above for common details.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, papertiger skrev:

Her er hva som står på Bimmerpost per juli 2022 - der ser det ut som i5 e40 og M60 xDrive er blant intromodellene, med en ekstra i5 versjon våren 2024 (står 04/2023 der, men regner med det er skriveleif).
 

 

Har sendt melding til min kontakt nå og hørt. Jeg er spent på hvilken elbil det blir neste gang, men venter nok på en Touring og ikke sedan, dessverre. Hadde den hatt kombiluka til i4, derimot.. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, *MrB* skrev:

@Walkabout G60 avdukes nå til våren ja, og kommer vel i prinsippet i salg fra høsten av. Men mener å ha lest at i5 (og G61) kommer senere, uten at jeg helt husker hvor jeg kan ha lest det. 

Tradisjonelt sett så har nye 5-serier blitt avduket sommerstid og de første kundene får bilen på veien tidlig våren året etter. Så vi ser nok ikke G60 på veien før våren 2024, så følger nok G61 fortløpende. Ser ut som i5 kommer fra starten, noe annet ville vært merkelig.

4 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Spionbilder av G45 X3. Det ser ut til at runde-ratt-æraen hos BMW er over for denne gangen. 
 

De tviholder på skjermplanken ser jeg, direkte Mercedes rip off fra 2016... Ratt som er flatt i bunnen er nå en ting, noe annet er at de på dette rattet har flyttet avstands justeringen til den adaptive cruisecontrollen fra rattet og inn i en undermeny på skjermen. Snakk om tilbakesteg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er virkelig på tide at de tradisjonelle bilprodusentene dropper latterlige elbilnavn og får disse implementert med sin ordinære modellserie. Audi har tatt til fornuft og begynt opprydningen av sin e-tron til å bli en Q8 e-tron, og etter alt å dømme skroter Mercedes sitt talentløse EQ-navn. Nå mangler det bare at BMW også dropper de etter hvert uheldige i-navnene som med tiden vil se dårlig ut når f.eks M-biler også blir elektriske. Nå er det i´er både foran og etter modellbetegnelsen, så det er på tide å få et skikkelig system.

https://www.finansavisen.no/industri/2023/01/12/7976452/mercedes-gjor-elbilendringer?fbclid=IwAR21K8R44ihKAc7YTbzuZ-i62nlas8atHvsuzl3xrBlwLsgrm4tnDxy0B5Q#Echobox=1673528376

I roten av både iM3, iX3 M, iX, iM, Mi, BDSM, Z4 iM, iX5 Hydrogen xDrive SuperDuper og alle mulige rotete varianter.. Vær så god, her har dere et vederlagsfritt forslag på et ryddig og klassisk modellsortiment, BMW;

335d (diesel)
335de (diesel+elektrisk)
335i (bensin)
335ie (bensin+elektrisk)
335e (elektrisk)

X3 35d (diesel)
X3 35de (diesel+elektrisk)
X3 35i (bensin)
X3 35ie (bensin+elektrisk)
X3 35e (elektrisk)

M3 (bensin)
M3e (elektrisk)
M3c (competition)
M3ce (competition+elektrisk)
M3cs 
M3cse
M3csl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette har jeg sagt lenge, høl i huet å kjøre to serier med biler i samme segment. EQ serien er jo ett eksempel på hvor latterlig dette er… Nå snakkes det også om at VAG vil gjøre det samme, de kommer iallfall til å komme med en elektrisk Golf og Tiguan. De har oppdaget at kundene ikke vil ha eksperimenter som ID3 og ID4, de vil ha de tradisjonelle bilene. Kun lettlurte nordmenn som går på den der, de kjøper alt bare det har ledning og naboen har maken. 

BMW har kjørt en litt kombinert linje, litt tradisjonelle modeller på strøm samt noen nye. Men iX1, i4, i5 og nå i7 viser at de er på rett vei. Jeg skal feire den dagen iX fases ut og erstattes av en vanlig iX5. De peneste elbilene er nesten alltid uten unntak de modellene som også finnes som ICE. 

Men Mercedes bruker store ord, de skal bli ett helelektrisk merke innen 2030….*krem*i de markedene det er mulig*kremt* 😂 For noen luringer…det kan bety at i 2030 kan likevel 50 prosent av deres globale salg være ICE biler. Det vil ikke være mulig å være helelektrisk i USA, Asia og Midtøsten i 2030 (skal like å se dem få det til i Europa også forøvrig)😅 Dette er det beste spillet for EU galleriet jeg har sett på lenge…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...