Skulebollen Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Litt off topic men.. Problemet er jo at alt er så jævla komplisert med el bil. Ytterst sjelden alt funker optimalt. Man blir tvunget til apper og teknologi, som er fulle i bugs Man må først klikke inn på gps hvor man skal lade for og forvarme batteriet. Så må man sjekke at ladestasjoner er ledige, og i tillegg faktisk funker og er en feks. 300kw. Stasjon. Så skal man finne den jævla stasjonen, for den er ikke merket tydelig som en bensinstasjon, på Sjåk feks. Står Ionity laderne bak en kafe og en matvarebutikk, bortgjemt på en parkeringsplass. I Knarvik fant jeg anbefalt ladestasjon fra gps inni ett parkeringshus. Så er det bingo om ladestasjonen som skal ta bank kort faktisk tar bankkort. Da er det bare å kjøre på med qr kode, eller en av ti apper. ( Jeg har Fortum appen, mer osv. Som liksom skal funke på alt ) Så begynner man og lade, men neih.. ladestasjonen følte ikke for og gi mer enn 150kw. Det er bare og lese på Taycan gruppa, det er en haug folk som klager på variabel ladehastighet. Hjemme har jeg nå Zaptec stasjon. Kan man lese av batteriprosent via appen? Nei. Kan man starte og stoppe lading? Nei. ( Kanskje i selvstendig modus? ) X antall folk sliter med at Zaptec laderen overstyrer innstillinger på bilen, slik at den plutselig lader for mye. ( Taycan ) På i3en klikket den helt, men funker når laderen står i selvstendig modus. Heldigvis har alle med elbil så jævlig med feil i forbindelse med lading, slik at hjelpen til løsninger aldri er langt unna på facebookgruppene. Lading er som rekkevidde. Bare bull. Såkalte energistasjoner fra feks. Circle K funker stortsett bra. Men det er jo ikke alltid det passer og stoppe akkurat der hvor disse står.. laffe, Fredrik 90, Marius2002 og 1 annen reagerte på dette 2 2
*MrB* Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden (endret) Elbiler har kommet langt på kort tid. Ingen tvil om det. Men det er pga tung politisk styring og det er ikke uten nedsider. Det gjør vondt for mange etablerte produsenter, og aktører vi kanskje ikke ønsker oss har tatt store markedsandeler. Videre begynner det å bli vanskelig for enkelte å skaffe seg den bilen de egentlig trenger og vil ha. At ca 40% av nordmenn helst vil ha en ICE-bil underbygger det, og står i skarp kontrast til faktisk salg. Flere produsenter har også signalisert at de vil vende fokuset mer tilbake til ICE-drivlinjer igjen. Og det er der mange begynner å stritte imot. En EV-evolusjon, der bilene lever side om side med ICE biler over en lengre periode gir mening. Byer og tettsteder ville selvsagt ledet an, ettersom transportbehovet er mindre/kortere og ladepunktene flere. Så kunne både biler og infrastruktur kunne forbedret seg uten for mye press. I stedet har man gått for EV-revolusjon, der bilene ikke dekker alles behov, det er nesten forbudt å kjøpe nye ICE-biler, og insentivene for bruk blitt et problem flere steder. (Trafikken øker mye samtidig som inntektene fra samferdsel går ned). Jeg tror egentlig ikke det er så mange som er prinsipielt imot elbiler. Jeg tror de er mest imot at elbiler blir regelrett stappet ned i svelget på oss. En i4 M50 og en M440i burde kostet mer eller mindre det samme i innkjøp. I praksis får men nesten 2 stk i4 for 1 stk 440i. En 420i får man ikke en gang kjøpe. Uavhengig av drivlinje er mitt største ankepunkt mot moderne biler at det er kjønnsløst design og overlesset med tech. Fjernstyring(stenging), overvåkning, abonnement på at utstyret i bilen skal fungere, elektronikk der mekanikk fungerer brillefint osv. Liker det overhodet ikke. Endret 17 timer siden av *MrB* BMWE39turbo, Fredrik, Fredrik 90 og 4 andre reagerte på dette 7
mslello Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden 7 timer siden, Fredrik skrev: Det er med det lille batteriet på 75 kWh (480 Km jmf. Zeekr og kun bakhjulstrekk). Det store batteriet på 100 kWh lader 10-80% på 16 minutter (543 Km jmf. Zeekr og firehjulstrekk). Alt vel og bra, men kanskje er det ikke så klokt å kjøpe kinesisk i disse dager. Men da klarer vel BMW å levere det også tenker jeg. Jeg har ikke tenkt å kjøpe hverken kinesisk eller amerikansk. Heik80, Fredrik, Marius2002 og 2 andre reagerte på dette 5
Saltkjelen Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Jeg er et skikkelig vanedyr og er sjeldent positiv til nyvinninger som er mer tungvint enn hva jeg allerede er vant til. Jeg flyr for eksempel rundt med bankkort og bilnøkkel, eier ikke en smartklokke, foretrekker å slå på lyset hjemme selv med dimmeren og dytter rundt på en gressklipper i hagen. Jeg kjenner meg på ingen måte igjen at bruken av elbil er mer komplisert enn fossilbil, heller. Å etablere ladestasjoner uten bankterminaler var et skikkelig feilsteg, men her har heldigvis lovgiver kommet på banen og krevd etablering av kortterminaler. Nå kan jeg riktignok bare snakke for BMWs del, men i4 har forvarming via et tastetrykk så der slipper man å måtte manøvrere seg inne i navigasjon med å sette en rute (takk gud for det!). Der man møter på en ladestasjon med app, er det bare å tappe BMW charging-kortet (en type mastercard). Min hypotese er at de som opplever store problemer, har en eller flere smartsystemer som kjemper om å overkommunisere og overkjøre hverandre, og gjerne er de første som står i kø for å kjøre OTA-oppdatering på bilen. Selv har jeg en ladestasjon uten smart-fjas, plugger i bilen hver gang jeg kommer hjem selv om strømprisen er litt høyere, lader bilen til 100% og har slått av alt av OTA-tull. Det er rett og slett befriende deilig! uglefossen, mslello, Marius2002 og 3 andre reagerte på dette 4 2
Marius2002 Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden (endret) Hahaha! @Skulebollen du treffer jo ganske bra på mye. Ja, mange ladestasjoner står bak en kafe eller som en småplass jeg var på i Nord - ved en skole i utkanten. Heldigvis bygges det ut, så det ser ikke mørkt ut. Denne plassen har forøvrig nå fått hurtigladere sentralt. Jeg har ikke hatt ett feilskjær ved hurtiglading, men det betyr jo ikke at jeg er fasiten. Ting er nytt, en setter seg inn i det og finner ut underveis. At Zaptec ikke fungerer skikkelig burde du ta opp med leverandør. Opphavet slet med noe ala samme i starten på sin Defa. Der var det montør(!) som hadde gjort en feil innstilling ved montering. Etter de kom å ryddet så har det vært plankekjøring. Også null feil med min BMW Wallbox. Forøvrig - for minst mulig trøbbel, bruk bilens app til hjemmelading. Jo mer som kobles på jo mer sjanse for at noe overstyrer det andre. På langtur har jeg Tesla, Elton, Mer og Bilkraft. Tesla kom forøvrig inn i Elton-appen nå. Det er også kun Elton og Tesla jeg har fått bruk for. Ellers er alt jævlig komplisert ja, bare å sette seg inn å kjøre uten særlig hensyn. Eller et hensyn er jo vekt, det kommer man ikke unna med mindre man ratter en i3. En elbil er ofte tung og på glatt føre må dette hensyntas, så kanskje det går litt saktere ned noen bakker. Jeg er forøvrig helt enig i at de som på sommerstid ligger i 80 i 110-soner for å spare strøm er helt på bærtur. Her kan man kjøre bilen som en normal bil. Ferdig snakket. Men ja, et herlig innlegg som hadde noen gullkorn @*MrB* ja, det burde være større valgfrihet blant bilmodeller her i Norge. Jeg er også enig i at en i4 M50 burde ligge omtrent prismessig på 440i-nivå. Det er ganske mange som ikke har noe bak rattet på en så sprek bil å gjøre. Jeg ser jo på i4-gruppen, folk får sjokk at en BMW med firehjulstrekk logrer med halen på vinterføre. Da tenker jeg man ikke vet hva man har kjøpt. Ellers går alt seg til Så kan man samtidig heie fram de som velger noe annet. Som denne jeg traff på elbilferie. Vil ha. @Saltkjelen riktig! Jeg kan også ha oppdatering og fjernstyring på BMW Wallbox, men den fungerer med at lading styres fra bil-appen - så jeg kobler den bevisst ikke til internett eller kjører oppdateringer. Den fungerer og skal ikke røres. Endret 17 timer siden av Marius2002 fupsaker og mslello reagerte på dette 2
Saltkjelen Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Jeg skjønner ikke hva dere mener med fjernstyring av lading? Betyr det at dere plugger i laderen i bilen uten at den starter å lade og så går dere inn i appen og tukler? Hvorfor ikke bare la bilen starte å lade så fort man setter i kontakten? Ron Jeremy, fupsaker og Marius2002 reagerte på dette 1 2
Marius2002 Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden (endret) @Saltkjelen tenker at det enten er det du skriver eller tidsstyring. På hjemmelading så har jeg start av lading 00:45 hver gang den er plugget i, mens på jobb starter den med en gang. GPS-styrt i bilappen. Men det er engangs-fiks. 🤷♂️ Endret 17 timer siden av Marius2002
Saltkjelen Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Ahh, okei. Nei, her skal det dyttes i strøm så fort kontakten er plugget i. PS! Her er en kar som føler på Tesla-skam (hint-hint @Marius2002).. Marius2002 og fupsaker reagerte på dette 2
Fredrik 90 Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden 4 minutter siden, Saltkjelen skrev: Ahh, okei. Nei, her skal det dyttes i strøm så fort kontakten er plugget i. PS! Her er en kar som føler på Tesla-skam (hint-hint @Marius2002).. Tesla skam ja, skal vel innrømme at det er noen i min nære krets med Tesla som har fått litt tyn av undertegnede 😅 Jeg vet ikke om dere så debatten på NRK ang Tesla skam, men jeg kunne ikke hjelpe for å føle meg en smule selvgod der jeg satt med Tysk bil bygget i USA 😅 #heilmusk Saltkjelen reagerte på dette 1
humpfy Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden 48 minutter siden, Saltkjelen skrev: dytter rundt på en gressklipper i hagen Enig i alt, men her må du revurdere. Mulig jeg er uenig med bakgrunn i at jeg er oppvokst på Vestlandet. Dager som er fine nok til å klippe plenen skal nytes. De 359 andre kan man jobbe! Makky123, fupsaker, Yngvejos og 1 annen reagerte på dette 3 1
Saltkjelen Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden 22 minutter siden, humpfy skrev: Enig i alt, men her må du revurdere. Mulig jeg er uenig med bakgrunn i at jeg er oppvokst på Vestlandet. Dager som er fine nok til å klippe plenen skal nytes. De 359 andre kan man jobbe! Hagearbeid, bygging og fikling med maskiner hjemme i finvær er jo selve definisjonen av nytelse. Støvsugeren derimiot, den er av typen robot (men jeg går fysisk bort og trykker på knappen for å starte den). Heik80 og fupsaker reagerte på dette 2
Heik80 Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Eg sitte å myser litt på el bil, blir nok enten Ix70 eller I5 Lci, når dei kommer på bruktmarkedet 😂Testet I4,èin god bil men føler den er litt liten men er no godt vant med X5 og E60😂 Tesla🤮Helser vi aldri på😂Det er èin bil uten sjel😂
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå