Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, Marius2002 skrev:

At "vi" ikke ønsker det nå, betyr ikke at BMW ikke burde satse. De har brukt årevis på utvikling - i positiv forstand. Ettersom jeg har skjønt skal det også fortsette å komme fossil-utgave av M-modellene. Power of choice, som er veldig veldig bra for forbrukeren. Da ser jeg ingen problemer med at de tester og prøver for å få elektrisk så nært det vi er vant med som mulig når det kommer til rene M-modeller og banebiler. Jeg tror ikke denne kommer til å direkte floppe, men jeg tror heller ikke vi er der at den vil selge best. Uansett, dette er en begynnelse, og BMW har tilegnet seg mye kunnskap og erfaring som vil komme godt med på veien videre. Dette er jo også erfaringer og teknologi som kan videreføres i nye elbilmodeller, og jeg tror de kan bruke noe i hybridbiler og rene fossilbiler også. Det vil alltid være utfordringer på veien, vekt er en av de, men det jobbes jo med i den grad det er mulig. Alt i alt er dette vinn-vinn for BMW. 

Man ser allerede nå at det skjer mye, og nettopp den kommende elektriske M, her er batteriteknologien - selve kjemien endret i forhold til vanlige elbiler. 
kravene til en M bil er annerledes og det forventes mer av disse batteriene, rekkevidde er sekundært, ytelse, varme og hard bruk blir prioritert.

Med en motor i hvert hjul blir det ekstrem kontroll og det vil gi M helt ny prestanda og kontroll.
Girskift og lyd er for å massere de som har sterke fossile følelser. 
Disse kan slåes av…
Når man uansett får kjøpt ny fossil M i neste generasjon og elektrisk M i ulike/unike dedikerte chassi, kan man ikke sutre.
Man kan sutre den dagen man ikke kan kjøpe den man selv ønsker.

Så får enhver kjøpe det som frister mest, kundene bestemmer.

Skrevet

Det er et uomtvistelig faktum at BMW (og de tyske rivalene) har hatt og fortsatt har enorme kostnader knyttet til å utvikle EV-plattformer som kan konkurrere i et marked som er proppet med alternativer fra lavkostland. At det er en direkte linje mellom dette og kostnadskutt som vi alle kan se og kjenne, trengs det ikke mye fantasi for å klare å koble. BMW har gjort det best av de tyske, men også de kjenner på dette. VAG et nesten på konkursens rand.  

Ingen har problemer med at det tilbys flere alternativer, men om det fører til en generell forringelse og bringer produkter til markedet som ingen egentlig spør etter, så et jo det litt dumt. Tipper det blir litt blest og hype rundt el M3 i starten, før det ebber og fokuset rettes mot ICE-versjonen. (selv om jeg frykter tidenes mest halvhjertede M3).

Skrevet
45 minutter siden, *MrB* skrev:

Det er et uomtvistelig faktum at BMW (og de tyske rivalene) har hatt og fortsatt har enorme kostnader knyttet til å utvikle EV-plattformer som kan konkurrere i et marked som er proppet med alternativer fra lavkostland. At det er en direkte linje mellom dette og kostnadskutt som vi alle kan se og kjenne, trengs det ikke mye fantasi for å klare å koble. BMW har gjort det best av de tyske, men også de kjenner på dette. VAG et nesten på konkursens rand.  

Ingen har problemer med at det tilbys flere alternativer, men om det fører til en generell forringelse og bringer produkter til markedet som ingen egentlig spør etter, så et jo det litt dumt. Tipper det blir litt blest og hype rundt el M3 i starten, før det ebber og fokuset rettes mot ICE-versjonen. (selv om jeg frykter tidenes mest halvhjertede M3).

Ja, det går sport i å disse BMW. 
Men som du sier, bilbransjen i Europa er under et ekstremt press.
Det vil gi upopulære konsekvenser.

Kinabilene er sponsa av Kommunistene, men Ola og Europere kjøper dem pga utstyr og pris og pisser på produkter laget i eget marked.

Meget kortsiktig tenkt!

VW sliter, Audi sliter, Porsche sliter og MB sliter, først og sistnevnte er vel ned 9-10% i antall solgte biler.
BMW er de som gjør det minst dårlig og konsoliderer og øker sin ledelse i premium segmentet, mye takket være antall solgte elbiler.

Nå er det jo et skifte i anti ICE bølgen, verden er i rask endring.
Hvis Europa vil lage sitt eget Nato, må de legge det grønne klisset dødt og la folk velge selv.

Så vanskelig å se i kula om dagen…

Tror ikke fossil M3/4 vil bli halvhjertet, tvert om, tror den vil bli et mye mer helstøpt produkt enn nåværende hybrid M5.

Skrevet
11 hours ago, Ron Jeremy said:

Tror ikke fossil M3/4 vil bli halvhjertet, tvert om, tror den vil bli et mye mer helstøpt produkt enn nåværende hybrid M5.

Tja. Både G80 og spesielt G90 har fått pes for å være et steg tilbake i forhold til forgjengerne. For teknologisk, for voldsom, for tung, for distansert og lite involverende. Det er jo ikke bare BMW sin feil, da EU-krav og potensielle bøter (fortsatt) henger som en tung sky over europeisk bilindustri. Jeg tror BMW vil, men rammene er som de er og i tillegg makter de rett og slett ikke å pumpe penger inn i EV-racet OG ligge fremst på ICE siden OG vise til en byggekvalitet som vi vet de egentlig kan. 

Det underbygges av at G50 nesten blir en tungt facelifted G20, og G84 (antas det at den vil hete) da nesten blir en tungt facelifted G80 på den samme CLAR-plattformen som i dag. Ikke at det er en dårlig plattform, men når man vet om NK skjønner man hvor pengene og fokuset går. I lys av dette gir en elektrisk M3 (med de kostnadene det innebærer) svært liten mening og jeg er på ingen måte like optimistisk som deg ang fossil M3. Den blir for øvrig (sannsynligvis) en S58 mildhybrid.

Design er jo en subjektiv sak, men det er ingen tvil om at BMW har forlatt det sobre, stilrene og harmoniske som de perfeksjonerte gjennom 70, 80, 90 og 2000-tallet. Nå er det "in your face" som gjelder, og jeg personlig liker det overhodet ikke. Akkurat dette er noe BMW kan styre. Det koster like mye å utvikle en stygg bil som en pen bil. Derfor er det også her jeg er mest skuffet. Det finnes liksom ingen unnskyldning.

Skrevet

Jeg synes ikke det går sport i å "disse" BMW @Ron Jeremy 

Jeg synes BMW får kritikk der de fortjener å få kritikk, eller mener du at BMW i dag er en bedre utgave av seg selv enn for få år siden? Jeg har lagt godviljen til i ganske mange år når det gjelder BMW, men det vi har sett de siste årene når det kommer til design, kvalitet og måten de fjerner valg og utstyr er mer enn jeg for min del kunne leve med. Design, kvalitet og "wow" faktor er veldig viktig for meg ved kjøp av bil. På drivlinje så leverer BMW alltid...ALLTID..enten der er bensin, diesel, ladbar hybrid eller elektrisk så er dette BMW sin styrke. Men når Premium følelsen jeg forbinder med BMW uteblir, uten at produktet blir billigere (snarere tvert om) så mister jeg interessen. Samtidig så ser du f eks Mercedes som virkelig har fått til ett løft og leverer Premium følelse, wow faktor, design og faktisk drivlinjer som fungerer. Da blir man som BMW entusiast litt utfordret, skal man fortsette å kjøre BMW kun fordi det er BMW? Jeg er ikke helt der lenger, de skylappene jeg hadde før har jeg ikke lenger. Da synes jeg også det må være berettiget å "disse" BMW, ett shitty produkt fortjener ikke ros bare fordi det kommer fra en anerkjent. 

For meg fremover nå så blir det BMW før og etter ca 2020-21, alt lansert før er mer eller mindre spitzen klasse mens alt etter egentlig ikke er ett KIA emblem verdig en gang. Men dette kan endre seg, tiden vil vise :)   

Skrevet
49 minutter siden, *MrB* skrev:

Tja. Både G80 og spesielt G90 har fått pes for å være et steg tilbake i forhold til forgjengerne. For teknologisk, for voldsom, for tung, for distansert og lite involverende. Det er jo ikke bare BMW sin feil, da EU-krav og potensielle bøter (fortsatt) henger som en tung sky over europeisk bilindustri. Jeg tror BMW vil, men rammene er som de er og i tillegg makter de rett og slett ikke å pumpe penger inn i EV-racet OG ligge fremst på ICE siden OG vise til en byggekvalitet som vi vet de egentlig kan. 

Det underbygges av at G50 nesten blir en tungt facelifted G20, og G84 (antas det at den vil hete) da nesten blir en tungt facelifted G80 på den samme CLAR-plattformen som i dag. Ikke at det er en dårlig plattform, men når man vet om NK skjønner man hvor pengene og fokuset går. I lys av dette gir en elektrisk M3 (med de kostnadene det innebærer) svært liten mening og jeg er på ingen måte like optimistisk som deg ang fossil M3. Den blir for øvrig (sannsynligvis) en S58 mildhybrid.

Design er jo en subjektiv sak, men det er ingen tvil om at BMW har forlatt det sobre, stilrene og harmoniske som de perfeksjonerte gjennom 70, 80, 90 og 2000-tallet. Nå er det "in your face" som gjelder, og jeg personlig liker det overhodet ikke. Akkurat dette er noe BMW kan styre. Det koster like mye å utvikle en stygg bil som en pen bil. Derfor er det også her jeg er mest skuffet. Det finnes liksom ingen unnskyldning.

Jeg er født på 70’ tallet, satt med store øyne i både E21 og E23.

Min første BMW var en 2 dørs 87’ E30 325i. Har hatt gleden av å eie 20 BMW Siden den tid, fordelt på 3 tiår.

Den gyldne perioden for min del er 90/2000 tallet med E46 og E39, E38 og E53. 
Eller hva med Z3, Z4 eller Z8?

Som deg tenker jeg Eu og Europa er i skvis, de tunge investorene har vendt blikket fra bilindustrien mot våpenindustrien, mye større inntjening osv osv.

Kina er en nøtt å knekke også.

Så er det NATO og forsvaret av Europa også som er en verkebyll.

Så dette er større enn BMW isolert sett, se bare på nye Volvo EX60, der forgjengeren (XC60) var umiskjennelig en Volvo med egenart og design.

Har nå neste generasjon blitt forvitret til å se mer ut som et helstøpt generisk Kina produkt.

Jeg leser det du tenker og er enig, men man må jo håpe på det beste.

@Fredrik90

Jeg har kikket litt på nye CLA, vulgær, masse kitchy detaljer, en overflod av lys, masse stjerner - beklager, jeg ser hvorfor de har tapt mer enn noe annen premium produsent, vel fortjent. 
Smaken er subjektiv, men tallene, de sier sitt.
Hva man velger er opptil enhver, BMW sliter med sitt og det gjør stort sett de andre også. 
Personlig er det Kun MB eller P som kan få et vekk fra Blåhvitt, men førstnevnte forvitrer (syns jeg) og P blir for dyrt og dumt.

Men alle Europeiske produsenter sliter, så får vi se om 5 års tid hvordan fasiten ble.

Skrevet
49 minutes ago, Fredrik 90 said:

For meg fremover nå så blir det BMW før og etter ca 2020-21, alt lansert før er mer eller mindre spitzen klasse mens alt etter egentlig ikke er ett KIA emblem verdig en gang. Men dette kan endre seg, tiden vil vise :)   

Amen. Det meste etter F-serie forblir uinteressant frem til de sparker alle nåværende designere.

Skrevet

Stemmer dette, så er det ikke sikkert det er så lenge til at det kommer elbiler lettere enn fossil biler med alle kravene de har fått. Synd det er Kina her også..

Screenshot_20260123_191447_Chrome.thumb.jpg.a69ff06ac6f4f076b7f3dbb57cf39ef6.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...