Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

bovensiepen merkevaren har gått meg et hus forbi etter alpinaoppkjøpet... har bmw kun kjøpt navnet menst bovensiepen sitter igjen med nesten alt i buchloe sammen med alpina classic ? 

Skrevet

Ja nå faller bitene på plass her. BMW overtar Alpina for å gjøre dette om til ett merke som skal plassere seg mellom BMW og Rolls Royce, derfor var ikke lenger Alpina utgaver av modellene under under 7-serie en mulighet. BMW viser klart og tydelig at de mener alvor med Alpina, det er ikke snakket ett ord om elbiler i denne sammenheng…V8 er det som gjelder også i fremtidens Alpina. Men det er jo ikke noen tvil om at det er 3, 4 og 5 serie som har solgt best i sine respektive Alpina utgaver. Her kommer Bovensiepen inn i bildet, dette er Alpina…bygget på Alpina vis i Buchloe bare at det heter Bovensiepen. Litt uvant navn etter 60 år med Alpina som det ypperste av BMW, men bedre enn at det ikke er noe. 

Og 05 GT er jo G61 slik BMW skulle bygget den fra starten. Dette er jo årsaken til at det ikke har vært noe særlig omfattende Individual program for G60/61, de har hatt denne i planene hele tiden. Her er det skinn over alt, her har de til og mest kasta ut de jævla Fiat vindusheis bryterne og erstattet dem men noen som ser ut som i børstet alu. 

Fy søren jeg viste ikke at G61 kunne være så lekker 😎

IMG_3707.thumb.webp.ee0af0a3800f4369303e552e6be6c429.webp

IMG_3708.thumb.webp.24304de08e66fdff257a9dfc680bd59b.webp

Skrevet
42 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

bovensiepen merkevaren har gått meg et hus forbi etter alpinaoppkjøpet... har bmw kun kjøpt navnet menst bovensiepen sitter igjen med nesten alt i buchloe sammen med alpina classic ? 

Helt riktig, Bovensiepen sitter igjen med alt i Buchloe. Alt av ansatte, fabrikk, kunnskap og ikke minst Alpina Classic. Sistnevnte skal restaurere eldre Alpina biler, bygge spesifikke Alpina deler slik at eldre Alpina kan holdes på veien. Gutta i Buchloe skal også være litt involvert i utviklingen av fremtidige Alpina modeller for BMW. Det er en del ting som ikke kan læres bort og som kun Alpina får til, er jo ikke første gangen BMW spør Alpina om hjelp til utviklingen av non Alpina modeller.

Skrevet

Det er en gladsak om de får opp Bovensiepen til å bli det Alpina var. Jeg kunne godt tenkt meg en "BMW Bovensiepen 05 GT" en gang. Navnet klinger greit også!

7 timer siden, Fredrik 90 skrev:

[...] BMW viser klart og tydelig at de mener alvor med Alpina, det er ikke snakket ett ord om elbiler i denne sammenheng…V8 er det som gjelder også i fremtidens Alpina.

[...] Her er det skinn over alt, her har de til og mest kasta ut de jævla Fiat vindusheis bryterne og erstattet dem men noen som ser ut som i børstet alu. 

Jeg må nok skuffe deg. Modellen det faktisk snakkes om og som bekreftes av insider er en G72 Alpina i7 og G69 Alpina iX7 som de første modellene ut. Det samme skjer med neste generasjon X3 M og X5 M - begge lanseres som elektriske i første omgang. Dette er akkurat hva man også ser med M3.

Bildet av bilen med vindusbryterne er av Bovensiepen Zagato (dagens G2x som allerede har galvaniske brytere som en opsjon). For øvrig helt enig i at Bovensiepen ga G61 et solid løft.

Skrevet (endret)
3 timer siden, Saltkjelen skrev:

Det er en gladsak om de får opp Bovensiepen til å bli det Alpina var. Jeg kunne godt tenkt meg en "BMW Bovensiepen 05 GT" en gang. Navnet klinger greit også!

Jeg må nok skuffe deg. Modellen det faktisk snakkes om og som bekreftes av insider er en G72 Alpina i7 og G69 Alpina iX7 som de første modellene ut. Det samme skjer med neste generasjon X3 M og X5 M - begge lanseres som elektriske i første omgang. Dette er akkurat hva man også ser med M3.

Bildet av bilen med vindusbryterne er av Bovensiepen Zagato (dagens G2x som allerede har galvaniske brytere som en opsjon). For øvrig helt enig i at Bovensiepen ga G61 et solid løft.

Hmm, det var da merkelig at insiderne bekrefter dette når BMW Alpina sjefen Oliver Viellechner for nøyaktig en måned siden går ut i Top Gear og bekrefter at Alpina B7 gjør comeback med V8 uten ledning. Det gir også liten mening å vise Alpina konseptet med V8 motor hvis de skal lansere en rekke med elektriske modeller. 

Viellechner går faktisk så langt at han sier "A combustion engine and also a V8 is a core pillar of our offering”  Om motoriseringen i nye B7 sier han “A pure V8 without a plug”

Jeg ser jeg må moderere meg, jeg sier det ikke har vært snakk om elbiler under nye Alpina, det har gått meg hus forbi. Men om elbiler under Alpina så sier Viellechner følgende "It will not be so relevant at the beginning, but we will also find it difficult to launch a combustion-only brand these days"

https://www.topgear.com/car-news/interview/b7-back-bmw-alpinas-first-model-will-be-a-non-hybrid-v8-7-series

Jeg håper at insiderne tar feil denne gangen og at sjefen for BMW Alpina ikke holder oss for narr 🤣 Men jeg tenker at om det også vil komme en elektrisk BMW Alpina så får det være en sur pille vi får svelge, så lenge det også leveres med ICE motorer. Og med elektriske modeller så er det kanskje en mulighet for at vi endelig kan få Alpina inn på gulvet hos norske BMW forhandlere. 

Endret av Fredrik 90
Skrevet

@Fredrik 90 det ene utelukker ikke det andre. Ingenting i det du refererer til her av sitater tilsier at Alpina er ICE-only.

Jeg tipper det er rom for begge deler, og jeg tipper det er behov for begge deler, om BMW har tanker om å ta Alpina til de høydene de har uttalt at de skal. 

Skrevet
15 minutter siden, papertiger skrev:

@Fredrik 90 det ene utelukker ikke det andre. Ingenting i det du refererer til her av sitater tilsier at Alpina er ICE-only.

Jeg tipper det er rom for begge deler, og jeg tipper det er behov for begge deler, om BMW har tanker om å ta Alpina til de høydene de har uttalt at de skal. 

Leste du ikke det jeg skrev over her?

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg ser jeg må moderere meg, jeg sier det ikke har vært snakk om elbiler under nye Alpina, det har gått meg hus forbi. Men om elbiler under Alpina så sier Viellechner følgende "It will not be so relevant at the beginning, but we will also find it difficult to launch a combustion-only brand these days"

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Men jeg tenker at om det også vil komme en elektrisk BMW Alpina så får det være en sur pille vi får svelge, så lenge det også leveres med ICE motorer. Og med elektriske modeller så er det kanskje en mulighet for at vi endelig kan få Alpina inn på gulvet hos norske BMW forhandlere. 

Skrevet
13 timer siden, Snagg30 skrev:

Gledens dag! :) Du kan faktisk bygge en "BMW" etter eget ønske og ikke noe som er generalisert. Dette er gode nyheter IMG_5758.thumb.webp.c98dc1204a7d5666cee2440bf8efe776.webpIMG_5756.thumb.webp.33703a1a687175ab5e8da8abb4077dea.webpIMG_5757.thumb.webp.5cd00fa4022fb2cdecd2f225a99d5ea2.webpIMG_5759.thumb.webp.83b3ae0825ef6bd30b4a455c87e824bd.webpIMG_5761.thumb.webp.49ba24e4fc57513e198bb1b4be8951d5.webp

Enig, men ingenting vokser inn i himmelen.

Vi snakker om en touring til 200k €.

Salgstallene blir det spennende å følge med på, men som et fleksibelt alternativ for de som har generøse budsjett, hva er det å ikke like.

Skrevet (endret)
41 minutes ago, Fredrik 90 said:

Leste du ikke det jeg skrev over her?

Nå leste jeg det, beklager. :D 

Endret av papertiger
Skrevet

Eneste som er litt negativt og litt merkelig med 05 GT er at toppfarten "kun" er 305 km/t. Med 800 hester og 1100 nm så burde den vel kunne matche gamle G31 B5 BiTurbo som går 330 km/t? 

Skrevet
33 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Eneste som er litt negativt og litt merkelig med 05 GT er at toppfarten "kun" er 305 km/t. Med 800 hester og 1100 nm så burde den vel kunne matche gamle G31 B5 BiTurbo som går 330 km/t? 

Kan det ha noe med hybrid delen å gjøre? Av det jeg kan se så går ikke nye M5 så mye fortere enn det heller. 

Ser ut som når det passeres 310 ish så skrur el motoren helt av, ref den blå streken ved turtallet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...