Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

36 minutter siden, OveN skrev:

En 8-serie er det vel i hovedsak bare entusiaster som handler, men om man har lyst på en 8-serie vil jeg tro det er svært få som trekker seg pga. løsningen på eksosutløpet.

Jeg synes 8-serien er sykt fin, men jeg vil vel si det er på grensen til showstopper det eksosopplegget der. Honda Civic ringte og ville ha tilbake eksosdesignet sitt...

Helt dust å putte noe sånt på en slik bil i det segmentet. Særlig etter å ha sett den fete eksosen på gran coupe konseptutgaven. Blir kjøpt inn effektanlegg rimelig med en gang hvertfall. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at eksosen til 8-serie er ekstrem, dette kunne vært ordnet på langt penere måter. Dog tror jeg ikke fakeeksos alltid er snakk om kostnadsbesparelse, men vel så mye som design. 

Dette illustrerer godt at fakeeksos er desidert penest.

3B8A6785-E166-4A54-941F-72DB2E5939A2.thumb.jpeg.7e67fef20e7dc4ca411e55b8bc724906.jpegA7EADD11-FDD7-411D-8815-518FF9CF12E2.jpeg.141e40fba3f9226184310f1ff0ef6e60.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fredrik skrev:

Godt poeng og det slår meg at hvis man skreller vekk den skinnende overflaten med moderne design og teknologi fremsto gamle modeller som f.eks W124/W126 og E34/E38 som langt mer gjennomførte vedr. bygge/interiørkvalitet. Dagens biler er helt klart bygget til en pris mye mer enn hva de gamle bilmodellene var.

Det er nettopp dette jeg mener, man fikk mer kvalitet for pengene før. Men på en annen side så har jo premiumbilene blitt billigere med årene. En E34 520i var langt dyrere i 1992 enn hva en G30 520d er i dag. Dette er det jo konkurranse som har gjort.

4 timer siden, Fredrik skrev:

Hele idéen med fake eksos er jo for å spare penger for bilprodusentene og når man tenker på hvor mye klager det har kommet fra bilkjøpere og entusiaster pga. fake eksos er det ganske utrolig at spesielt de tyske premium bilprodusentene fortsetter med dette. Den økonomiske gevinsten må være kjempestor. Selv Porsche har begynt med delvis fake eksos på den nye 911'en. Hva blir det neste... at selv Ferrari begynner med fake eksos? :(

Jeg kan ikke helt se hvorfor det skal være noe dyrere å bygge ekte eksos hele veien ut. Se f eks på nye 3-serien, den har ekte eksosrør hele veien ut. Ikke noe gjennomføringer i støtfanger, gode gammeldagse eksosrør. Samme med flere av de mer folkelige bilene, se på nye Ford eller Opel. De har også vanlige tradisjonelle eksosrør. Hvorfor skal de da begynne med billig løsninger på dyre påkostede modeller. Eksos på 8-serien er da ikke fake, det kommer omsetning miste eksos ut av åpningene i fangeren. Ikke et annet sted som på mange andre biler. 

4 timer siden, Tony Soprano skrev:

Nesten så man har lyst å handle E38 eller en E39 etter å ha lest tråden 😊

En strøken E39 528i med lav kilometerstand hadde vært veldig artig å få tak i. Ellers så må jeg si at jeg liker veldig godt å kjøre E34. Dette er jo den siste analoge 5-serien uten moderene teknologi og det gjør den ganske befriende å kjøre til tider. I den bilen er det kun du som kjører bil, ingen andre til å passe på. Å ha en E34 i god stand, som er original og fullt brukbar er veldig artig. Da får man ett hint over hvor bra biler BMW egentlig bygget før. Skreller du vekk alt teknologien og supereffektive drivlinjer fra en G30 så er det jaggu ikke mye som skiller en G30 og en E34 på ren og skjær kjørekomfort og kjøreglede. Det er nesten litt vittig at en E34 eller E39 i god stand så si kan være nesten like god å kjøre som enn 2018 modell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mr.Wreckless skrev:

Ferrari skal begynne med SUV 😮, det er det neste der nede i støvel-landet..

Ja... jeg har fått med meg dette, men la oss håpe at de ikke har planer om en dieselvariant også.

Fake eksos er etter min mening et ganske mangeartet begrep. Det er de eksosanleggene der endestykket er under bilen og bakskjermen ikke har fysiske hull (som f.eks MB og Audi på bildene tidligere), men det er også de eksosanleggene der runde endestykker kommer delvis ut av et rektangulært hull (som om det er  dette BMW's ingeniører egentlig ville ha, men BMW's blåruss sa nei til fordi det er for dyrt å produsere). Skikkelige eksosanlegg/endestykker har naturligvis en ordentlig overgang.

BMW kan gjøre ting annerledes og ordentlig hvis de vil. Her er et originalt E32 750iL eksosanlegg montert på en E34 (ikke noe jeg ville ha gjort), men som man kan se er det skikkelige saker i relasjon til eksosanlegg og endestykker... :)

Når dette er nevnt kan man også argumentere for at det vil være billigere å utskifte kun baksjermen hvis den blir skadet. Endestykkene samt resten av eksosanlegget under bilen er ikke nødvendigvis skadet selv om baksjermen er dette. Allikevel vil jeg og mange andre hevde at når bilprodusentene velger denne løsningen er det ikke nødvendig å fake hull til eksosanlegget. Da er det bedre at de velger en mer clean løsning uten noen former for liksom hull til endestykkene... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Saltkjelen skrev:

Jeg er helt enig i at eksosen til 8-serie er ekstrem, dette kunne vært ordnet på langt penere måter. Dog tror jeg ikke fakeeksos alltid er snakk om kostnadsbesparelse, men vel så mye som design. 

Dette illustrerer godt at fakeeksos er desidert penest.

3B8A6785-E166-4A54-941F-72DB2E5939A2.thumb.jpeg.7e67fef20e7dc4ca411e55b8bc724906.jpegA7EADD11-FDD7-411D-8815-518FF9CF12E2.jpeg.141e40fba3f9226184310f1ff0ef6e60.jpeg

Likte den begge to, men spesielt den øverste :)

 Beviser at ikke alt nytt som f.eks 8 serie er bedre enn det var før. Når det gjelder 8 serie tror jeg det ikke er vanskelig å få montert på acrapovic eksos med ekte endestusser, samt en annen omramming rundt eksos i bakfangeren. Ikke alt bilpridusentene har lov å slippe ut fra fabrikk, men de legger opp til at det lett skal kunne oppgraderes senere for eieren :) BMW holder i så måte litt av sjela ved like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Tony Soprano skrev:

Det er blitt postet endel videosnutter her i tråden ang dårlig bygge og materialkvalitet på BMW & Benz. Finnes det noe lignende på nye Audi A6/A8/Q7/Q8 ?

Bare for klarhets skyld så tror jeg ikke du er ute etter å "ta" Audi her, men; 

Enhver lege vil finne noe galt med selv det friskeste menneske om de får nok tid til å lete.

At det finnes mandagsbiler blant ethvert merke, evt. at man finner enkelte individbiler som er dårligere enn andre betyr ikke at ALLE bilene er helt på trynet. 

Ellers så vil jeg tilbøye meg, som mange andre tidligere her, at biler er ikke lagd slik de engang var, og det gjelder selv de billigste modellene, som jeg mener har blitt bedre, til de dyrere, som kanskje har blitt "dårligere". Med andre ord mener jeg at den opplevde kvaliteten har økt mye på de billigere bilene og ikke like mye på de dyrere, der standarden allerede var relativt høy.

For å hekte på det ovenstående så tør jeg påstå at biler i dag mest starter designfasen hos økonomene, så fortsetter ballen å rulle derfra. En E39 var for mange et høyvannsmerke hva gjelder konstruksjon, kjøreglede, motor og "premium" følelse, skillet mellom den og mange av dens likedannede har minsket fra da til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@mr.Wreckless Du har et veldig godt poeng når det gjelder det faktum at billige biler med årene har blitt mye, mye bedre enn de var for noen år siden. Jeg interesserte meg for dette fenomenet allerede på 80-tallet og hadde bl.a en Ford Fiesta mrk.II og en Peugeot 106 (før dette også et par 205'er) - samtidig som jeg hadde ulike Porscher, MB'er og en BMW.

På midten av 90-tallet og videre ut 2000-tallet hadde jeg ingen direkte billige biler, men for noen år siden kjøpte jeg en VW Up (75 HK) og deretter en Citroën C4 Cactus (BlueHDi 100 HK). Begge bilene veier godt under 1000 Kg så ytelsene er ikke så dårlige som man skulle tro.

De billige bilene på 80-tallet var OK så lenge du kjøpte de beste som f.eks nettopp Ford Fiesta og Peugeot 106, men den generelle byggekvaliteten var av en helt annen verden enn i dag. Spesielt i VW Up'en er ikke den opplevde kvaliteten så veldig mye dårligere enn i dagens Polo eller litt eldre Golf modeller selv om prisen (ihvertfall her i Danmark) er 20-30% lavere. VW Up har også rimelig bra kjøreegenskaper og komfort (dog ikke i nærheten av C4 Cactus som føles som en mye større bil). Selv i 150-160 Km/t på Autobahn kan man overleve selv om støynivået mest av alt minner om hvordan det var å kjøre f.eks en BMW E30 320i i tilsvarende hastigheter på Autobahn for over 30 år siden.

De beste av de billigste bilene har definitivt kommet en lang vei de siste 10-15 årene og dette er definitivt en god ting. Jeg er imidelertid helt enig men deg i at forskjellen dessverre ikke er like stor når det gjelder mer påkostede biler. Forstå meg rett - selv en 3-serie er i dag mye bedre når det gjelder  komfort enn f.eks E46 var (3-serien i perioden 1998-2007), men forskjellen er ikke like signifikant som den var f.eks mellom Ford Fiesta mrk.II (1983-1989), som etter min mening totalt sett var den beste småbilen på 80-tallet og dagens VW Up (kom på markedet i 2011). Peugeot 205 og spesielt GTi versjonen var mye mer inspirerende å kjøre, men den var etter min mening totalt sett ikke en bedre bil enn Ford Fiesta.

Konklusjonen er at man aldri har fått mer bil for pengene i den billigste delen av bilmarkedet (forutsatt at man velger de beste modellene) og dette er interessant. Jeg tenker at årsaken er todelt. Folk flest har fått mer penger mellom hendene, men samtidig er det en stor gruppe mennesker som ikke er interessert i biler. De vil bare ha transport fra A til B på den billigste måten og dette vet bilprodusentene - og det kunne jo være at de samtidig kan lokke de samme bileierne til å oppgradere til en mer påkostet bilmodell neste gang de skal kjøpe en ny bil. På den annen side har både produksjonsprosessen og teknologien med årene blitt betydelig billigere så de billigste bilene har relativt sett blitt mye mer innbringende for bilprodusentene enn de var for 20-30 år siden. Dette betyr at bilprodusentene i dag kan bygge billige biler til en mye høyere standard enn de kunne før i tiden og samtidig tjene mer penger. 

Dette gjelder selvfølgelig også for mer påkostede bilmodeller, men jeg tror faktisk ikke at dette markedet er like følsomt for endringer (bra illustrert med at 3-serien i dag primært har 4-sylindrede motorer der man tidligere fikk 6-sylindrede motorer for den relativt samme prisen). En annen sak er at nettopp "brød & melk" modellene som 3-serien og delvis 5-serien også skal betale for utviklingen av BMW's utallige nisjemodeller (for å holde oss til BMW). Dette kombinert med stadige krav fra myndighetene om mindre utslipp av skadelige avgasser (gjennomsnitlig for hele produksjonen av biler pr. bilprodusent) gir bilprodusentene store insentiver for å satse på billige biler med små motorer, biler med rekkefirere (for ikke å si tresylindrede motorer) fremfor rekkeseksere samt div. hybridmodeller som totalt sett fører til lavere gjennomsnitlig skadelige avgasser (relativt til hele bilproduksjonen) for bilprodusentene.      

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.D Power slapp nettopp kvalitetsundersøkelsen for 2018. Godt å se at BMW gjør det best av de tre store tyske premium produsentene. Godt over det som regnes som gjennomsnittet, "fantastiske" Mercedes klarer så vidt å komme seg over gjennomsnittet. Audi ligger langt under, nytter ikke med bra interiør når resten er skudd sammen av plastikk og bambus. Men at Ford og Chevrolet rangerer høyere enn BMW, den så jeg ikke komme. Årsaken er vel at 90 prosent av salget deres i USA er Pickuper og store pickupbaserte SUVer med forholdsvis enkel teknikk og eldre løsninger (Samme gjelder for Lincoln og Ram). Koreanerne er de nye Japanerene, Japanere er fortsatt japanere og Porsche har alltid vært gode på kvalitet (inntil garantien går ut).

FBFDEAAE-1FA9-4E0C-8954-63E29AF58FB1.thumb.png.05a0da6e2560f191dbb83d2687dfd412.png

Dette viser at BMW gjør en del ting riktig, men som vi har diskutert så har de også ett godt stykke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott å se BMW høyt oppe, men jeg sliter med å ta slike "undersøkelser" seriøst. Liker Dekra sin statistikk best, der de skiller på alder, kjørelengde og modeller. Angående Lincoln så Google "doug demuro lincoln", se gjennomgang av Navigator interiøret og utstyr. Ser sykt bra ut, men kan hende den har bladfjærer bak..  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Gustav C. skrev:

Flott å se BMW høyt oppe, men jeg sliter med å ta slike "undersøkelser" seriøst. Liker Dekra sin statistikk best, der de skiller på alder, kjørelengde og modeller. Angående Lincoln så Google "doug demuro lincoln", se gjennomgang av Navigator interiøret og utstyr. Ser sykt bra ut, men kan hende den har bladfjærer bak..  :D

Skal man ha den mest realistiske "undersøkelsen" så mener jeg man skal gå etter tyske ADAC sin "Pannenstatestikk". Her hentes tallene fra hvilke biler som bryter mest sammen og trenger veihjelp. Biler som går tom for bensin, skades eller punkterer utelukkes fra statestikkene. ADAC som er tyskerne sitt svar på NAF er en nøytral bileier organisasjon (Dekra er vel alt annet enn uavhengig) med ca 20 millioner tilsluttede medlemmer. 

Dekra er ett kontroll organ som kontrollerer bilenes tekniske tilstand. Her har altså ting som slitedeler en sentral rolle i undersøkelsene, hvilket ofte har lite med byggekvalitet og driftsikkerhet å gjøre. Videre er det mange faktorer som spiller inn, alt fra forskjellige bruksmønster, vedlikehold, klimatiske forhold og øvrig som ikke har noe med bilens driftsikkerhet å gjøre. Tallene til ADAC hentes fra situasjoner hvor ting har gått galt, derfor mener jeg denne er mer reel om man vil tegne seg ett bilde av hvor driftsikker en bil er. Eventuelt J.D Power som spør eierene selv hva de synes om bilene sine.

Nye Lincoln Navigator er ett stykke imponerende bil, selv om den bygger på en "simpel" Ford F150 basis så er det virkelig gjort en god jobb. Motor og drivlinje er også forholdsvis enkelt, hentet rett fra F150 Raptor. 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går ryktene på ny om at BMW kanskje har en superbil i tankene. Denne gangen noe helt annet enn I8, noe som virkelig kan måle seg med McLaren og Ferrari. Vi snakker selvsagt hybrid, karbonstruktur og over 700 hester men også mest interessant at den vil gå under M avdelingen. BMW sin sjef for produktutvikling, Klaus Fröhlich gir noen ganske spennende hint her..

https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/bmw-plots-supercar-take-mclaren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...