Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Mange som ser ting med bmw briller her. Enig at fwd 1 serie ikke er bmw, men tenk på markedavdelingen hos bmw. De skal selge bmws minste modell til et bredere marked. Sannheten at de fleste 1 serie eiere ikke vet om bilen drar foran eller bak, samtidig gjør det bilen rimeligere å produsere. Bilen blir lettere og får mer plass. Viktige kriterier.

Med fwd og et hint av Mini kjørefeeling er jeg sikker på at den slår A klasse, Focus og A3 på det som er bmw verdiene; kjøreopplevelsen. Den gamle bmw entusiasten styrer nok unna denne, men det kommer også en ny generasjon med andre krav, som bmw må møte. Trist men sant. Jeg tror denne blir en real friskus, en ekte gti. Men det er klart det skinner gjennom at designet er bob bob, samt at det spares inn litt her og der. Men sparing er det med alle produsenteter om dagen.

Av små bmwer synes jeg X2 er meget vellykket og særpreget. Synd den er 700k for en 2 liter diesel fullspekket.... selger jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller ikke at den nye 1-serien ser så gal ut. At den har FWD er heller ikke merkelig i disse tider når alt handler om economy of scale. Jeg tenker at BMW strekker seg langt for å gi modellen nogenlunde ordentlige kjøreegenskaper tiltross for at den er en gnager (bl.a diffsperre og firehjulstrekk). Sannsynligvis er kjøregenskapene bedre enn for Mini og da snakker vi definitivt om ganske bra kjøreegenskaper - og langt bedre enn de aller fleste har bruk for med en slik bilmodell som tross alt er en ganske normal hatchback.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i mye av det som blir sagt her. Entusiast gruppen utgjør vel 3%? Så nesten rart at BMW har kjørt løpet så langt som de har. Syns første generasjon E87 var tøff og litt av et frisk pust, men trang! F20 imponerte meg ikke, preface var grusom, sett fra fronten.

Denne nye modellen tror jeg gir mer mening, logisk oppbygning med FWD, så kan puristene se på coupe/cabrioleten. Tøffe seter, meget usikker på de selvlysende detaljene, tacky! For ikke snakke om performance delene, veldig asia... 

Føler aldri BMW har klart å få sving over 1 serien, virker lite fokusert og at den skal kunne for mange ting.

A serien fremstår som solid nå, ikke minst A3 og golf. Kjenner at ordinære fossilbiler vekker særdeles lite oppmerksomhet hos meg, kom med i4 og hybrid av X1 og X3, mye mer aktuelt og i tiden.

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn på det generelle planet ser nye 1-serien ikke så verst ut. Men på den annen side, er jo dette bare enda en bil i Golfklassen. Særpreget er borte. Bakhjulsdriften, det lange panseret, hele identiteten. Var reservert når nye 3-serien kom, men dette var verre. Ikke at det ikke var forventet da, visste jo at den ville bli fwd, men skuffet likevel.

 

Men den kommer nok til å selge bra, og det er vel intensjonen også.  Puristene er uansett i mindretall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@*MrB* Ja... optisk bedrag, men man ser også hvordan F40 har fått et lengre overheng foran pga. forhjulstrekket samt hvordan en større del av glasshuset er plassert mellom for og bakakselen for å gi mer interiørplass. Motoren er nå tverrliggende foran/over forakselen istedenfor delvis bak forakselen. Dette vil helt klart endre vektfordelingen og gi mer understyring enn tidligere. For å motvirke dette vil f.eks M140i komme med mekanisk diffsperre foran, mens de enklere modellene får en elektronisk diffsperre foran (begge deler som standard).

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en ser hva motorpressen og publikum generelt kommenterer angående nye 1-serien, er jeg ikke i tvil om at dette er halvveis flaut fra BMW sin side..

Hadde designet sett någenlunde bra ut, kunne man kanskje tilgitt dem i høyere grad mtp. Forhjulsdriften.

Jeg ville heller valgt den nye A-klassen foran dennee og jeg liker ikke A-klassen.

Håper for guds skyld at denne nye 1-serien blir en total salgsfiasko for BMW (selv om den sikkert ikke blir det..🙈).

Hilsen en svært såret BMW-purist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ahj skrev:

Kanskje man heller skal bytte ut nå værende bil med en M140ix istedenfor? 

Definitivt ja fra meg. En F20 M135i eller M140i begynner å bli fornuftig priset etterhvert, dette er og har vært en drømmebil for meg siden min egen periode med F20. Tenk å hatt en slik som Mini-arvtager da... 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at toppmodellene når det gjelder begge generasjonene er ganske dyre (f.eks F20/F40 M140i) og at f.eks F20 120i/125i derfor gir mer mening for de aller fleste. Forskjellen er at F20 120i/125i har bakhjulstrekk og dermed et klassisk BMW oppsett.

F40 er ganske sikkert en bedre bil, men hvis man vil ha en liten BMW med bakhjulstrekk som samtidig er relativt billig er det F20 som gjelder. Selvfølgelig kan man gå for en 2-serie (F22/F23) som stadig har bakhjulstrekk, men disse modellene koster også relativt mye mer.

Situasjonen minner egentlig litt om da BMW med E90 og F30 langsomt faset ut rekkesekserne for de minste modellene som f.eks 320i og senere 330i. Vil du ha "the real thing" må du også betale (mye). Dette var ikke tilfellet med E30, E36, E46, E87, F20 og delvis E90... :(  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Det har tatt åtte år for BMW å lansere den helt nye 3. generasjons-modellen, skriver dinside. Førsteinntrykket mitt er at profilen ligner på Volvo V40, med den litt merkelige og uharmoniske oppbyggingen bak og spissing fremover. Nye 1-serien er ikke like ille, men det er noe der som minner om Volvo. Og Volvo har blitt fine biler, bevares, spesielt bakfra, men V40 altså ikke fra siden. BMW har kopiert designelementer skamløst fra andre de siste årene, men her har de gjort et dårlig valg. Den enorme grillen minner forresten også om Volvo.

Jeg offer meg litt over det nye interiøret også, jeg da. Det er ikke mye igjen som minner om det enkle, rene og praktiske BMW. Dette kunne vært en oppstylet på grensen til vulgær Asia-kopi av det tradisjonelle BMW-interiøret, faktisk.

Det er ikke alltid en slager sitter med en gang, den må få vokse litt på oss først. Men her er det kanskje for mye å mislike?

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nettopp en video hvor det ble sagt at M135i, M140i, altså.. puristbilene.. kun utgjør 3% av 1-seriesalget. Det høres ikke helt bak mål ut.. så økonomisk sett ser jeg endringen i konseptet av bilen. Velger å ikke dømme før jeg har sett den i virkeligheten med M-pakke og senk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...