Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Har sett et par videoer og lest litt om G21, sett litt flere bilder osv, og må si jeg liker den! Spesielt i profil bakfra. Best utseende i klassen, hakket foran V60. Noen medier skriver at Hofmeisterkinken har blitt redefinert og er implementert i form av hele den skrånende nedre vinduslinja, mens andre skriver at den er borte...:) vet ikke helt hva jeg skal tro jeg, men jeg kunne godt tenkt meg en!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G21 er nok en vellykket stasjonsvogn fra BMW, det må jeg virkelig si. M340i blir jo en helt konge allround bil, og kommer 340d så snakker vi tidenes sprekeste diesel bil 👍

Bare så fordømt synd at markedet skifter over til SUVer, så jeg tror ærlig talt ikke denne vil få like stor oppmerksomhet som E91 og F31 har fått. I Norge bli dog 330e høyst aktuell 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen gjør dette bedre enn BMW (bortsett fra Porsche, men akkurat det er jo ikke en dårlig sammenligning). Mat påpeker imidlertid at han er imponert over at gearkassen under maksimal akselerasjon ikke skifter før rødmerkingen. OK, men dette er jo ikke et problem med manuelle gearkasser som også M-versjonene av X-seriene burde ha hatt etter min mening. Når alt kommer til alt burde selve M-konseptet jo handle om hvordan føreren involveres i kjøringen - og ikke hvordan bilen overtar kjøringen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ogee1 skrev:

Må si at jeg begynner å like den nye kinken på G21. Særlig på skrå bakfra, som @papertiger er inne på. Har en følelse av at den ser mye bedre ut IRL enn på bilder også.

Helt enig, selv om den kan minne noe om Volvo V60 med selve vinduprofilen så passer det.

Bare synd at det som for meg fremstod som en solid pakke «hel ved» ved prøvekjøring av G20 320xd, nok ikke kommer til å selge noe voldsomt i Norge slik forgjengerne har gjort all den tid 330e touring er på vei. La oss bare håpe at 1. den etterhvert kommer i en utgave med xdrive, og 2. PHEV-utgavene fortsatt er økonomisk fornuftige/forsvarlige å eie etter at garantien har gått ut (jeg snakker nå ikke om Priuser-hybrider som har vist seg å være noen av Toyotaene med minst feil). For dette er en bil jeg har lyst på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er den nye vindusprofilen bak når det gjelder G21 i det store og det hele en mindre detalje som ikke påvirker heltheten i nevnverdig grad vedr. designet. Jeg tenker at dette forteller mye om hvordan BMW designer bl.a 3-serien, men også at den såkalte Hofmeister knicken (på tysk) kanskje er litt hypet og overdrevet i dag.

Jeg tenker at G20 uten tvil er en videreutvikling av F30 på den samme måten som E46 var en videreutvikling av E36. Litt kjedelig visuelt kanskje, men BMW vet hva de gjør og G20 er derfor ganske sikkert en bedre bil enn F30. Jeg håper at de i denne sammenhengen har gjort kjøreopplevelsen mer interessant og mer klassisk og dynamisk suveren 3-serie enn F30 var (type: lekende) - for den modellen er etter min mening ganske kjedelig i denne sammenhengen. F30 er absolutt en fin bil, men ikke et avgjørende skritt fremover for 3-serien som f.eks E46 var.

Når dette er nevnt lurer jeg litt på hvordan G20 i det hele tatt skal kunne konkurrere mot Tesla Model 3 (spesielt i USA som tradisjonelt har vært det største markedet for 3-serien). OK. Alt man tar og føler på samt ser på når det gjelder G20 er mer fullverdig og premium enn Model 3, men hvis mange nok virkelig ønsker en eller annen form for elektrisk fremdrift hjelper det lite at BMW kun har én variant av 3-serien som kan dette. Jeg tenker at BMW burde ha gått all inn og utviklet en variant av 3-serien som var helelektrisk på dette tidspunktet, men der er BMW åpenbart ikke ennå og dette er egentlig litt trist.

For meg har BMW med 3-serien alltid vært i front når det gjelder den nyeste teknologien. Dette kjennetegnet i den grad modeller som E30, E36, E46 og langt på vei E90 i forhold til konkurrentene. Hva skjedde?

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det skal bli spennende å se hvor mye 3 serie selger mot TM3.

Har selv bestilt en G20 330e, men føler nesten jeg går litt mot strømmen ;) Bokstavlig talt..

Men håper vi blir fornøyd med den og at det blir feilfritt bilhold. Blir iallfall mer sjelden syn lang veien en i3 som vi har nå.

Med ladefarten som begynner å bli på TM3 nå, så begynner det å bli en akseptabel pakke, iallfall på sommerstid.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Fredrik skrev:

Ingen gjør dette bedre enn BMW (bortsett fra Porsche, men akkurat det er jo ikke en dårlig sammenligning).

X3M i den fargen er nok drømmebilen for meg akkurat nå. (Hvis vi skulle bytte ut den gamle X3'en.) Her synes jeg BMW har gjort mye rett, både på motor, interiør og eksteriør. Ikke noe spesielt dristig, bare en flott nytolkning av noe som fungerer bra fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Fredrik skrev:

Ingen gjør dette bedre enn BMW (bortsett fra Porsche, men akkurat det er jo ikke en dårlig sammenligning). Mat påpeker imidlertid at han er imponert over at gearkassen under maksimal akselerasjon ikke skifter før rødmerkingen. OK, men dette er jo ikke et problem med manuelle gearkasser som også M-versjonene av X-seriene burde ha hatt etter min mening. Når alt kommer til alt burde selve M-konseptet jo handle om hvordan føreren involveres i kjøringen - og ikke hvordan bilen overtar kjøringen.

 

Skal jeg være helt ærlig så tror jeg at X3M kommer til å floppe. Årsaken er så enkelt som at BMW har mistet fokus på hva kjøpere i dette segmentet ønsker, de tror at X3M har samme kjøpergruppe som M3. Mer og mer så handler valg av bil i dette segmentet om det som på engelsk kalles "Bragging rigths". Jeg tror folk undervurdert litt hvor viktig dette er og hvor mye det betyr for kjøperne å kunne "skyte". Se bare på Tesla klanen hvor viktig dette er. Se på CLC 63 S, den kan for det første smykke seg med tittelen raskeste SUV rundt Nurburgring. Den har V8er med en vill lyd, ser ondskapsfull ut og gjør 0-100 under den magiske 4 sek grensa. Samme kan sies om Alfa Stelvio Quadrifoglio. X3M kommer helt sikkert til å slå fra seg mot disse i en biltest, men i salgstall (som jo er det viktigste) så tror jeg ærlig talt den kommer til å slite litt. Selv jeg ville jo valgt CLC 63 eller Stelvio foran denne fordi de åpenlyst er bøsere.

14 timer siden, Fredrik skrev:

Når dette er nevnt lurer jeg litt på hvordan G20 i det hele tatt skal kunne konkurrere mot Tesla Model 3 (spesielt i USA som tradisjonelt har vært det største markedet for 3-serien). OK. Alt man tar og føler på samt ser på når det gjelder G20 er mer fullverdig og premium enn Model 3, men hvis mange nok virkelig ønsker en eller annen form for elektrisk fremdrift hjelper det lite at BMW kun har én variant av 3-serien som kan dette. Jeg tenker at BMW burde ha gått all inn og utviklet en variant av 3-serien som var helelektrisk på dette tidspunktet, men der er BMW åpenbart ikke ennå og dette er egentlig litt trist.

Grunnen til at 3-serien ikke kommer som elbil er nok ganske enkel. BMW har sett på hvor stor andel av bilene som selges i dette segmentet som går på strøm. De har da funnet ut av dette utgjør omlag 1 % av det totale markedet. Så har de sett på hva det koster å utvikle en fullgod elektisk 3-serie og tenkt at dette er ikke markdet modent for. Jada, Tesla har solgt noen hundre tusen Model 3 til nå. Men spørsmålet er hvor lenge kommer dette til å vare? Hva skjer når nyhetens interesse begynner å gi seg og de som har stått på liste har fått sin bil? Du som er ganske opplest på Tesla har vel fått med deg at Tesla sliter med å få solgt alle Model 3 som de har produsert hjemme i USA nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg kan se av nyhetene selger Model 3 stadig meget bra i USA, men det er tildels på bekostning av Model S og X (ned hhv. 32% og 10%) i forhold til siste kvartal i 2018. Kina er også en utfordring for Tesla og dette tror jeg definitivt er en strek i regningen.

At det er en viss kannibalisering mellom Model 3 og de billigere versjonene av Model S er naturlig, men jeg tror også at det spiller en rolle at Model S som modell begynner å bli gammel. Model 3 virker klart mer moderne + at den har nyhetens interesse.

Apropos nyhetens interesse så tror jeg at dette også er en utfordring for BMW når det gjelder G20. Mer av det samme skaper ikke stor entusiasme i et marked som nærmest forventer revolusjonerende nyheter (som f.eks Model 3 tross alt er i sitt segment). Misforstå meg ikke - G20 er helt sikkert så bra som en 3-serie kan være i 2019, men konseptet virker litt altmodisch og dette er en utfordring vis a vis Model 3 og andre kommende elektriske bilmodeller. Mange venter nok også på Model Y iom. at den blir en SUV (som "alle" for tiden vil ha og som forøvrig også er en utfordring for BMW når det gjelder 3-serien generelt).

Jeg tror derfor ikke at nyhetens interesse når det gjelder Model 3 og den kommende Model Y vil gi seg med det første, men Tesla vil sannsynligvis etterhvert finne et mer naturlig leie i markedet når det kommer andre tilsvarende billige og billigere elektriske bilmodeller fra f.eks VW. Tesla tilbyr tross alt ganske dyre biler, men har allikevel pga. manglende konkurranse solgt bra i de land der infrastrukturen er på plass og kjøpekraften er sterk nok.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik

"Hjemme i USA har de ikke lenger full uttelling for støtteordninger ved elbilkjøp. I tillegg skal interessen for Model 3 ha begynt å avta"

https://www.google.no/amp/s/www.abcnyheter.no/amp/motor/bil/2019/04/25/195572851/tesla-gikk-pa-ny-milliard-smell

 

https://europe.autonews.com/automakers/tesla-profit-streak-ends-woes-mount?utm_source=daily&utm_medium=email&utm_campaign=20190425&utm_content=article10-headline

BMW har vel kikket litt i tallene til Tesla og deres eget I brand og funnet ut at elbiler ikke akkurat er noen gullgruve nå. Som en amerikansk motorjournalist så treffende sa det, hvis Tesla virkelig skal bli lønnsomme så må de begynne å produsere fossilbiler 😂

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan ABC Nyheter har funnet ut at interessen for Model 3 i USA er avtagende, men dette er ihvertfall ikke noe som vises på salgstallene så langt.

https://www.bloomberg.com/graphics/tesla-model-3-vin-tracker/

Jeg tror at vi relativt trygt kan slå fast at det bare er et spørsmål om tid før den neste store bølgen av elektriske bilmodeller kommer på markedet. De fleste større bilprodusentene lader nå opp til flere lanseringer av interessante modeller (spesielt VW). Selv her i Danmark er det nå flertall i Folketinget for å fase ut stempelmotoren i ordinære biler innen 2030 samt innføre statlige økonomiske insentiver som man gjorde i Norge for å få fortgang i salget av elektriske biler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom Tesla har slitt med å få opp produksjonstempoet på Model 3 så er det vel fortsatt levering til de 300 000 som bestilte bilen på forhånd som pågår. Er vel kontraksinngangen som har avtatt noe.

Myndigheter kan mene og gjøre hva de vil, men om de vil ha hele bilsalget over på null utslipp innen en ti års tid så begynner de å få seriøst dårlig tid. Det er jo litt rart at  betydelige markeder som f eks USA og Storbritannia går mot strømmen og fjerner en hel del intensiver. Hva lille Danmark og Norge gjør er helt ubetydelig. Ta bare Polen, med sine 28 millioner innbyggere så utgjør bestanden av elbiler 0,2 prosent. 

Hva er en bølge med elbiler? Når hadde vi det sist? Salget har økt gjevnt de siste åra, men i ett tempo globalt som vil gjøre at det tar 40 år før det totale globale bilmarkedet består bare av strøm. Dere elbilforkjempere er fryktelig opptatt av det som kommer, det som ligger fem til ti år frem i tid. Infrastrukturen vil bedre seg, ladetiden vil minke osv osv men til nå så har vi ikke sett de radikale endringene det snakkes om. For den gjevne tysker, brite eller franskmann så vil en ny tradisjonell dieselbil kunne levere 1200 km rekkevidde, nyeste euro 6 norm (uten bruksrestriksjoner) til en pris langt under hva nærmeste tilsvarende elbil kan klare. Det er derfor andelen av elbiler stadig er så liten i disse landene. Så får fremtid være fremtid, den ser vi ikke før vi har opplevd den 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

 

Er derfor mange sverger til diesel enda, og kommer til å gjøre det i mange år. Bensinbølgen er den som dør ut fortest er min spådom. Den blir hverken eller, liksom. Elbil hypen i Norge er politikerskapt, men andre land hadde vært prikk like dersom de hadde de samme elbilfordelene. Når det er sagt, så er bil-bruksmønsteret i Norge som skapt for elbil. Lav fart og forholdsvis korte avstander. Folk går etter kroner og øre spart, foran lidenskap og interesse. Med unntak av Tesla som er innovativ og sprek, samt andre gromme elbil-modeller til millionen. Men av biler til 300k så er og blir elbil kjedelig.

Jeg klarer ikke å forsvare nykjøp av elbil til 300k, når jeg har dieselbil til 150k. Da har jeg 150k igjen å bruke på diesel slik jeg ser det. Hvertfall slik ståa er nå. Om noen år og neste bil skal innkjøpes, skal man ikke se bort fra at det blir en brukt mercedes 300de. Den er et konsept jeg følger med stor interesse. For min del er ikke bmw hevet over alt lenger når man snakker dagens modeller. Man kan se på andre alternativer. Tror ikke bmw kommer med diesel plugin. Det er mercedes og volvo (utgåtte v60) alene om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...