Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Der er du skikkelig ute på jordet synes jeg, Model 3 er overhode ikke det E30 var når den kom. For det første så bød ikke E30 på noe ny teknologi. E30 var kjent for å være en liten sedan med velkjørende egenskaper, bygget av en premium bilprodusent. E30 ble ett obiekt alle ønsket å eie, særlig siden den var langt mer overkommelig for vanlige folk enn de større modellene til BMW. E30 solgte veldig bra igjennom hele sitt livsløp, som strakk seg over 10 år. Model 3 er populær og ettertraktet i noen enkelte markeder, ikke globalt. Du er en av de som tror at hele verden gjør akkurat det samme som Norge... I enkelte deler av verden så vet folk knapt hva Tesla er, mens BMW er en innarbeidet merkevare. Jeg skjønner at du som tidligere BMW entusiast og nå elbil forkjemper skulle ønske BMW kom med en bil som Model 3. Men det er en god grunn til at hverken BMW, Mercedes eller andre bilkjemper styrer unna. Det er ikke penger i elbiler, uansett hvor mye du og andre ønsker å glorifisere elbilfremtiden. Det er ikke lønnsomt per nå, og kommer ikke til å bli det med det første. På sikt ja, men produsentene skal tjene penger i dag og til uken. Da må de bygge fossilbiler fordi det er hva markedet vil ha, så driver de produktutvikling på elektrisitet for å ruste seg mot fremtiden. Ingen kan si når dette slår til, derfor blir det helt feil av deg å sitte å snakke om bølger og hva myndigheter legger opp til. 

Man kan mene at fremtiden er elektrisk, men når er fremtiden? Du skal være bra naiv for å tro at 50 prosent av verdens bilsalg er elektrisk innen 2025. Du kan nok si at jeg må utvide horisonten min, men jeg liker å være realist. Jeg vil heller ha en smal horisont enn å gå rundt å tro på julenissen..

Jeg var 16 år gammel da E30 kom på markedet og da modelen virkelig begynte å gjøre seg gjeldende på markedet 2-3 år senere slo BMW til med M3 som var en sensasjon. Jeg var da 19-20 år gammel og for min generasjon var det få andre biler vi heller ville ha enn en E30 325i (eller aller helst en M3, men den var veldig dyr).

Poenget her er at det faktisk i denne kategorien biler ikke fantes andre bilmodeller enn E30 som ga like bra kjøreegenskaper og tilsvarende sexy drivlinjer. Jeg kjøpte i 1988 en 320i nettopp fordi den hadde en nydelig liten rekkesekser i et kompakt format og med glimrende kjøreegenskaper. Interiørmessig lå BMW også milevis foran andre bilprodusenter (selv med E30). Mercedes-Benz W201 var en opplagt konkurrent (som jeg også har hatt), men interiøret var langt mer gammeldags (primært en variasjon på interiøret i W123) og man måtte helt opp til den svindyre 190E 2,6 for å få en rekkesekser.

Så i relativ forstand ser jeg absolutt klare relasjoner mellom Model 3 og E30. Model 3 er også veldig mye bedre enn sammenlignbare elektriske bilmodeller i dag. Den har faktisk ingen direkte konkurrenter - akkurat som heller ikke E30 ordentlig hadde dette de første årene den var på markedet... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik skrev:

Det som primært styrer utviklingen mot elbiler er:

1. Stadig strengere avgasskrav og kostandene som følger med dette for bilprodusentene. De økonomiske marginene blir presset modell for modell og enkelte modeller er allerede mer eller mindre tapsprosjekter.

2. Selve teknikken med elektriske drivlinjer har blitt mye bedre og ikke minst billigere å implementere. Har man først en pålitelig og effektiv elektrisk drivlinje kan den relativt lett konfigureres til andre bilmodeller som Tesla har gjort med Model S, X, 3 og den kommende Model Y. Fleksibilitet er et nøkkelbegrep i denne sammenhengen.

3. Elektriske drivlinjer består av relativt få deler i motsetning til tradisjonelle drivlinjer. Det er primært softwaren og batteriene som er avansert teknologi. Dette gjør elektriske biler mye billigere å produsere når først teknikken er utviklet (en elektrisk bil er ca. 1/3 så arbeidsintensiv å produsere som en tradisjonell bilmodell).

4. Den generelle interessen for miljøet griper om seg og selv folk som tidligere ikke har interessert seg mye for miljøet føler at de bør ta et større ansvar. Dette er nok mest en motesak, men påvirker helt klart den generelle interessen for elektriske biler.

5. Uavhengighet i relasjon til oljeindustrien. Politikerne ser at olje blir brukt som et virkemiddel i storpolitikken (senest som terror i konflikten mellom USA og Iran) og kan man gjøre seg mer uavhengig av oljen vil mye være gjort i denne sammenhengen for å nøytralisere oljens påvirkning på verdensøkonomien.  

 

Ryddig forklaring :)

Punkt 4;  Det er bra at interessen for miljøet øker, men synd det begynner med å frata oss som liker gamledagse biler muligheten til det framover. De begynner i feil ende. Innfør elbilpåbud og elbilgoder i store byer i usa, kina, japan og tyskland. Ikke her på berget, hvor utslippene er minimale fra før av, globalt sett! Vi får finne oss i at snart kjører vi elbil i det daglige og må ha noe veteranbil på si. Ja elbil er rask og effektivt, men for de få som ikke liker sjarmen med å kjøre det, føker vi oss overkjørt av myndighetene.

Punkt 5; Igjen, positivt. Men sett med norge sine øyne så har vi et overforbruk primært bestående av godt lønnede oljearbeidere. Når oljesalget stopper, mister disse også jobbene. Og disse vil ikke ha en jobb på land igjen, og nt finanskrise med overlånte familier er et faktum. Norge må ha en plan klar for totaløkonomi og velferd i landet, når vi går inn for elbiler, som igjen gjør at norge mister oljesalget sitt. 

Her er jo Trump ganske klar. Han vil ha de gamle detroit tidene tilbake, med v8, stål og mange arbeidsplasser. Ikke at han får medhold fra utlandet i det synet lenger.... men jeg forstår han faktisk litt. Selv om det ikke er bra for miljøet.

Det punktet med at folk øker interessen for miljøet må deles inn i 2 deler. For noe er menneskene selv, det andre er stadig påprakk fra myndigheter, og negativ omtale av miljø. Jeg tror ikke alle tenker klart, men bare følger trenden, som er et resulatat av årelang bevisst hjernevasking. Bevissthet er bra, de begynner bare i så feil, feil ende. Ta de store ulvene (landene) først!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik

Okei, Model 3 er elbilenes E30...det kan jeg være med på selv om det i samme åndedrag føles litt rart.. Jeg vil heller bruke litt mindre ord å si at Model 3 er elbilenes 3-serie, da den er en god konkurrent til 3-serien som i 30 år har stått som en målestokk i sitt segment (noe de fortsatt gjør i relasjon til konvensjonelle drivlinjer)

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

@Fredrik

Okei, Model 3 er elbilenes E30...det kan jeg være med på selv om det i samme åndedrag føles litt rart.. Jeg vil heller bruke litt mindre ord å si at Model 3 er elbilenes 3-serie, da den er en god konkurrent til 3-serien som i 30 år har stått som en målestokk i sitt segment (noe de fortsatt gjør i relasjon til konvensjonelle drivlinjer)

Tja... slik kan man også formulere dette, men jeg tenker at når E36 kom på markedet begynte det også å komme flere direkte konkurrenter til 3-serien som konsept - noe som ikke var tilfellet da E30 var på markedet. Slik vil det naturligvis også gå med Model 3, men akkurat nå er den som E30 var mer eller mindre alene på markedet i sitt segment. Derfor mener jeg at det (i dag) er mer korrekt å sammenligne Model 3 med E30 og ikke 3-serien generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Evopower skrev:

 

Ryddig forklaring :)

Punkt 4;  Det er bra at interessen for miljøet øker, men synd det begynner med å frata oss som liker gamledagse biler muligheten til det framover. De begynner i feil ende. Innfør elbilpåbud og elbilgoder i store byer i usa, kina, japan og tyskland. Ikke her på berget, hvor utslippene er minimale fra før av, globalt sett! Vi får finne oss i at snart kjører vi elbil i det daglige og må ha noe veteranbil på si. Ja elbil er rask og effektivt, men for de få som ikke liker sjarmen med å kjøre det, føker vi oss overkjørt av myndighetene.

Punkt 5; Igjen, positivt. Men sett med norge sine øyne så har vi et overforbruk primært bestående av godt lønnede oljearbeidere. Når oljesalget stopper, mister disse også jobbene. Og disse vil ikke ha en jobb på land igjen, og nt finanskrise med overlånte familier er et faktum. Norge må ha en plan klar for totaløkonomi og velferd i landet, når vi går inn for elbiler, som igjen gjør at norge mister oljesalget sitt. 

Her er jo Trump ganske klar. Han vil ha de gamle detroit tidene tilbake, med v8, stål og mange arbeidsplasser. Ikke at han får medhold fra utlandet i det synet lenger.... men jeg forstår han faktisk litt. Selv om det ikke er bra for miljøet.

Det punktet med at folk øker interessen for miljøet må deles inn i 2 deler. For noe er menneskene selv, det andre er stadig påprakk fra myndigheter, og negativ omtale av miljø. Jeg tror ikke alle tenker klart, men bare følger trenden, som er et resulatat av årelang bevisst hjernevasking. Bevissthet er bra, de begynner bare i så feil, feil ende. Ta de store ulvene (landene) først!

 

Jeg skal ærlig innrømme at jeg er ganske lei av miljødebatten slik den har utviklet seg. Problemet er at politikerne føler behov for å vise velgerne at de er handlekraftige også når det gjelder miljøet (spesielt nå som dette i den grad er på moten). De store synderne som f.eks rederne og flyindustrien er vanskelige å ta og derfor langer de ut etter enklere mål som f.eks bilistene. Noe skal de jo gjøre selv om det er ulogisk og kanskje overilet.

Tja... på den ene siden pumper Equinor opp stadig mer olje og gass samtidig som oljefondet selger seg ned i tilsvarende virksomheter ellers i verden fordi de vil vise miljøansvar som et av verdens største fond. Forstå det den som kan. Jeg vil tro at myndighetene har en slags plan for hvordan en kommende nedtrapping i Nordsjøen skal gjennomføres.

Trump er en sleiping. Jeg tror ikke at han egentlig bryr seg om det gamle USA (eller slik som USA var for 40-50 år siden). Han teller bare stemmer i de statene som har mye gammeldags industri og/eller store kolonier av primært konservative velgere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Fredrik skrev:

Jeg skal ærlig innrømme at jeg er ganske lei av miljødebatten slik den har utviklet seg. Problemet er at politikerne føler behov for å vise velgerne at de er handlekraftige også når det gjelder miljøet (spesielt nå som dette i den grad er på moten). De store synderne som f.eks rederne og flyindustrien er vanskelige å ta og derfor langer de ut etter enklere mål som f.eks bilistene. Noe skal de jo gjøre selv om det er ulogisk og kanskje overilet.

Tja... på den ene siden pumper Equinor opp stadig mer olje og gass samtidig som oljefondet selger seg ned i tilsvarende virksomheter ellers i verden fordi de vil vise miljøansvar som et av verdens største fond. Forstå det den som kan. Jeg vil tro at myndighetene har en slags plan for hvordan en kommende nedtrapping i Nordsjøen skal gjennomføres.

Trump er en sleiping. Jeg tror ikke at han egentlig bryr seg om det gamle USA (eller slik som USA var for 40-50 år siden). Han teller bare stemmer i de statene som har mye gammeldags industri og/eller store kolonier av primært konservative velgere.

 

Helt enig, begynner og bli lei nå. Begynn der det virkelig monner. Leste en interessant artikkel for ikke så lenge siden. Jeg husker ikke detaljene og kan ikke finne den igjen men det viktigste var at fikk man byttet ut gassen som er i alle kjøleanlegg med noe som er mindre skadelig så er klimaet reddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Evopower skrev:

Det jeg skulle forstått mer av, er hvilke krefter som får bilprodusentene til å satse elektrisk? Tesla er greit nok, det begynte som et nisjeprodukt på strøm. Men vw sjefen gikk vel ut så sent som i 2012(?) og sa at nei elbil, det var ikke noe som dem hadde tro på eller ville ta del i. Diesel var best. Og senere kom ironisk nok dieselgate... Hva har fått dem til nærmest å snu på 5 øringen? Det er ikke for å dekke et globalt market, da elbilsalget i norge er en promille totalt sett.

Forklart over av andre, men ett stikkord: EU sitt flåteutslippskrav som trer i kraft fra 2021. Skrev litt om det lengre oppe; snittutslipp fra bilprodusenten sine solgte biler i løpet av ett år kan være maks 95g CO2/km (tror nisjeprodusenter som Ferrari, Koenigsegg osv har noen dispensasjoner grunnet lavt salgsvolum), og bøtene forløper seg til 95 Euro per gram per solgte bil over. Så dersom en bilprodusent selger 1 million biler i Europa i løpet av ett år, og snittutslippet fra disse bilene er på 100 gram CO2 (5 gram over kravet), så blir boten: 95 EUR x 5 gram x 1000000 biler = 475 000 000 EUR. Om det ikke får bilprodusentene til å pisse i buksa så vet ikke jeg. Det er som tidligere sagt bred enighet blant bilprodusentene at elektrifisering er eneste måten å nå dette kravet på. Og det er også grunnen til at FCA (Fiatgruppen) har gått til Tesla for å kjøpe flåtekvoter hos de - det vil si at solgte FCA-biler blir regnet under Tesla sitt regnskap, og de på den måten kan slippe unna bøter, ettersom de ligger ganske bakpå når det gjelder elektrifisering og kan få seriøse problemer dersom de ikke tar disse kravene på alvor. 

Og ja; jeg har også gått lei klima- og miljødebatten i den formen den har nå. Det virker som at politikere og mannen i gata mister helt gangsyn i hva som monner og hva som ikke virker, så lenge det kan selges som «det grønne skiftet». Få krav om alle cruiseskip på landstrøm, og få supertankere over på noe annet enn råolje, da får en plutselig resultater. Jeg tror ikke at vår Euro 6-BMW er skadelig for miljøet. Svært lavt CO2-utslipp og nox-utslipp gjør at jeg antar at jeg kan kjøre mange hundretusen kilometer med denne bilen før en vanlig elbil tar den igjen i totalregnskapet. 

Biltrafikken er en ting, men behovet for olje av mange andre ting; alt vi lager av plastprodukter, flytrafikk osv. Og når Kinas voksende økonomi gjør at flere og flere kinesere skal ut å fly på ferie, så blir det fort økende behov utav slikt. 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rune-K skrev:

Helt enig, begynner og bli lei nå. Begynn der det virkelig monner. Leste en interessant artikkel for ikke så lenge siden. Jeg husker ikke detaljene og kan ikke finne den igjen men det viktigste var at fikk man byttet ut gassen som er i alle kjøleanlegg med noe som er mindre skadelig så er klimaet reddet.

  Vel, jeg er redd du må lese deg opp litt mer grunnleggende basis info ang klima. Bl.a hvor mye en vulkan spyr ut av gasser, deretter hvor mye avtrykk dyr/mennesker setter.

Deretter se på hvem marked/verdensdel som er verstingen, og hvor man forsøker å gjøre noe.

Det blir omtrent som å sende røde kors inn i Syria under bombingen, for det er det eneste verdenssamfunnet kan gjøre, for alle fornuftige tanker blir blokkert av et land, russland og eller Kina. brannslukking i et meningsløst kaos. Politikerforakten er høy om dagen, det er mye populisme og lite store visjoner, vi lever litt i et vakuum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Evopower skrev:

El bensinhybrid kan bruke 0.8, mens en diesel i samme karosseri kan bruke 0.5. For meg er det et enkelt regnestykke.

Så ikke denne før nå. Dette er litt mer nyansert, da bruksmønsteret spiller en stor rolle. Både fossilbil, elbil og hybrid har sine sterke og svake disipliner. Fossilbilen (og da spesielt diesel) er best når det kjøres ofte, og lange etapper. Elbilen er best når bruken er mer sporadisk (at man har tid til å lade uten å sitte å vente) og etappene kortere. Hybriden kombinerer dette, men er, til gjengjeld ikke best på noe. Likevel er det ikke noe problem å kjøre 330e eller 530e på under 0,6 over lange avstander uten lading, og det er vel på nivå med 330d/530d. Bakdelen er at man må fylle oftere, da tanken på hybriden er liten. De kan heller ikke trekke henger. Fordelen kommer på småkjøring, der de kan bruke ren strøm. 

Min hybrid bruker i snitt ca 0,4 på bynær kjøring, da det ikke er lademulighet på jobben. Hadde det vært det, hadde den knapt brukt noe overhodet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, *MrB* skrev:

Så ikke denne før nå. Dette er litt mer nyansert, da bruksmønsteret spiller en stor rolle. Både fossilbil, elbil og hybrid har sine sterke og svake disipliner. Fossilbilen (og da spesielt diesel) er best når det kjøres ofte, og lange etapper. Elbilen er best når bruken er mer sporadisk (at man har tid til å lade uten å sitte å vente) og etappene kortere. Hybriden kombinerer dette, men er, til gjengjeld ikke best på noe. Likevel er det ikke noe problem å kjøre 330e eller 530e på under 0,6 over lange avstander uten lading, og det er vel på nivå med 330d/530d. Bakdelen er at man må fylle oftere, da tanken på hybriden er liten. De kan heller ikke trekke henger. Fordelen kommer på småkjøring, der de kan bruke ren strøm. 

Min hybrid bruker i snitt ca 0,4 på bynær kjøring, da det ikke er lademulighet på jobben. Hadde det vært det, hadde den knapt brukt noe overhodet. 

F15 40e har hengerfeste. Dette fåes også som en option å ettermontere på 530e, og fra høsten kan man få det på nybil (530e & 330e) fra september var det vel?

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En elektrisk 5-serie er nok for tidlig, men det spørs nok ikke om en elektrisk 5-serie vil komme når G3x går ut av produksjon. I dagens generasjon vil vi nok "kun" få oppleve 545e/M550e når LCI-utgaven kommer. Om BMW mot formodning kommer med en elektrisk 5-serie nå, vil det i hvert fall ruinere bruktbilprisene her hjemme på øvrige 5-serier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...