Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

7 timer siden, Marius2002 skrev:

De skal dele drivlinjen som da blir lik 225xe :) 

I know. Men kunne heller sett at de gjorde som på de større hybridene. Hvor el-motor er bygd inni grikassen. Men girkassen på de tverrstilte er såpass små at den muligheten nesten ikke er mulig.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ahj skrev:

I know. Men kunne heller sett at de gjorde som på de større hybridene. Hvor el-motor er bygd inni grikassen. Men girkassen på de tverrstilte er såpass små at den muligheten nesten ikke er mulig.  

Der er jeg enig, en X3 PHEV og X5 PHEV vil jo alltid være en bedre bil på alle måter, å påstå noe annet blir feil. Prisen derimot er mer overkommelig for flere på 225xe, X1 25e og X2 25e. Som gjør at man kan få veldig mye BMW, veldig mye bil og ikke minst ny bekymringsløs bil for en overkommelig pris :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som 318i har hoppet opp til 2,0 liters motor igjen, etter å ha vært en 1,5 liters tresylindret (B38?) motor i F30 LCI.

Lurer på hva prisen blir for 318i her i landet, 320i har jo sånn ca samme pris som 330e så det er jo en no brainer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW iX3 er spottet på vintertesting rundt Mosjøen. Bjørn Nyland livestreamer i kveld/natt på vei til Bodø og oppdaget en kamuflert SUV som virket interessant. Han la seg bak bilen og noe senere stoppet den. Bjørn stoppet også og spurte om han kort kunne se litt på bilen og da fikk han bekreftet at det var en iX3... :)

Se klippet fra livestreamen (20:20):

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fredrik skrev:

BMW iX3 er spottet på vintertesting rundt Mosjøen. Bjørn Nyland livestreamer i kveld/natt på vei til Bodø og oppdaget en kamuflert SUV som virket interessant. Han la seg bak bilen og noe senere stoppet den. Bjørn stoppet også og spurte om han kort kunne se litt på bilen og da fikk han bekreftet at det var en iX3... :)

[...]

Umåtelig trist at iX3 blir en RWD. Ja, resten av verden bryr seg kanskje ikke og en moderne BMW med RWD er velbalansert og fin på vinterføre, men en SUV uten firehjulstrekk? Nei takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Saltkjelen skrev:

Umåtelig trist at iX3 blir en RWD. Ja, resten av verden bryr seg kanskje ikke og en moderne BMW med RWD er velbalansert og fin på vinterføre, men en SUV uten firehjulstrekk? Nei takk!

iX3 er utvilsomt et kompromiss, men veldig mye mer enn ingenting. Det viktige nå er at BMW faktisk kommer med elektriske bilmodeller og at de blir mer synlige på markedet for elektriske biler. Jeg tenker at selv om iX3 kun får RWD er det stadig en fin bil og at den kan prises fornuftig fordi plattformen også brukes til de alminnelige X3'ene (betydelig lavere produksjonskostnader).

Jeg tror at det er en del folk der ute som vil ha en BMW som er elektrisk og som samtidig er en mer konvensjonell og brukervennlig bil enn i3 (ikke til forkleinelse for i3). I dette tilfellet er det BMW's merkenavn og alt hva dette står for som først og fremst skal selge bilen. Hvis den også blir nogenlunde effektiv som elektrisk bilmodell er dette bare et pluss før i4 kommer på markedet (som blir en elektrisk bilmodell fra bunnen av).

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Solberg93 skrev:

320i er vel bedre kjøremessig? Mtp vekt.

Det vil jeg tro, iallfall 330i som har litt mer sprut under panseret også. Men jeg tror svært, svært få som kjøper ny 3-serie i dag har balanse og vekt i tankene når de kjøper bil. Det at 330e med sin kraftigere effekt og lave driftskostnader nesten koster det samme som 320i er nok utslagsgivende. 

9 timer siden, Saltkjelen skrev:

Umåtelig trist at iX3 blir en RWD. Ja, resten av verden bryr seg kanskje ikke og en moderne BMW med RWD er velbalansert og fin på vinterføre, men en SUV uten firehjulstrekk? Nei takk!

Med mindre iX3 blir veldig billig, da mener jeg startpris godt ned mot 400 000 kr merket så tror jeg ikke denne har noen sjans i Norge. Nå får du e-tron, I pace, Model Y, Mustang Mach E, snart Skoda elbil SUV (husker ikke navnet) og sikkert flere...alle med firehjulstrekk. iX3 har vel ikke noen andre gode elbil kvaliteter å skrive hjem om heller? 

Nei detta hadde ikke BMW så mye greie på 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fredrik skrev:

iX3 er utvilsomt et kompromiss, men veldig mye mer enn ingenting. Det viktige nå er at BMW faktisk kommer med elektriske bilmodeller og at de blir mer synlige på markedet for elektriske biler. Jeg tenker at selv om iX3 kun får RWD er det stadig en fin bil og at den kan prises fornuftig fordi plattformen også brukes til de alminnelige X3'ene (betydelig lavere produksjonskostnader).

Jeg tror at det er en del folk der ute som vil ha en BMW som er elektrisk og som samtidig er en mer konvensjonell og brukervennlig bil enn i3 (ikke til forkleinelse for i3). I dette tilfellet er det BMW's merkenavn og alt hva dette står for som først og fremst skal selge bilen. Hvis den også blir nogenlunde effektiv som elektrisk bilmodell er dette bare et pluss før i4 kommer på markedet (som blir en elektrisk bilmodell fra bunnen av).

 

Jeg er uenig.

la oss se på E84 eller F25 sine salgstall med S-drive.

I4 er vel heller ikke en dedikert elbil heller? Tyskerne (Minus VW) bruker en «one size fits all» strategi både for fossil og eldrift, for de ikke vil bruke penger på en dedikert elbilplatform, noe som bare vil gjøre at bilene vil bli mer grå og intetsigende, noe som igjen vil gjøre at Tesla vil vokse ytterligere.

Tesla har et servicesenter i Porsgrunn nå, her vil det også komme prøvekjøring av ulike modeller og mer.
Var nettopp på et lokalt kjøpesenter på en stand med Tesla model 3, vanskelig å ikke bli tiltrukket av helheten og gjennomføringsevnen til Tesla, model Y ville bli levert om kun få dager i USA.

Model Y vil selges i hysteriske mengder, G01 og IX3 vil slite tror jeg - uansett prising.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

iX3 vil neppe bli en veldig populær modell i Norge pga. RWD, men i andre land spiller det ingen rolle at den ikke har AWD. Det at det handler om en BMW, rekkevidden og prisen vil derfor bli avgjørende i disse markedene.

Jeg trodde at i4 vil bli konstruert som en helelektrisk bil fra bunnen av, men jeg ser nå at basisen er CLAR plattformen som også f.eks G05 (X5) bruker. Dette er litt skuffende, men BMW klarer kanskje allikevel å bygge en ordentlig elektrisk bil som f.eks Model 3.

Enig. Model Y vil selge i enorme mengder hvis den helt enkelt blir en SUV variant av Model 3.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Saltkjelen skrev:

Umåtelig trist at iX3 blir en RWD. Ja, resten av verden bryr seg kanskje ikke og en moderne BMW med RWD er velbalansert og fin på vinterføre, men en SUV uten firehjulstrekk? Nei takk!

Dette løser seg. Ix3 får 4x4 en gang i fremtiden. Dette er en oldgammel taktikk av bilprodusenter.... viktig å ikke bruke opp alt kruttet på en gang. Lag aldri den perfekte bilen. La 5 serien være nesten perfekt, men la den mangle noe som kum 3 serien har, og motsatt. Dette sikrer mangfold av kjøperne og salget blir spredt utover flere modeller.

For ix3 sin del er det ingen problem for bmw å lage 4x4, kanskje den allerede finnes. Cluet her blir å selge bilen 2 ganger som jeg kaller det. Først selge den som 2wd, og under faceliften kommer det en pressemelding hvor det står at nesten hele bilen er fornyet og forbedret, OG den får 4x4! Dermed går mange å bytter inn sin ca 5 år gamle ix3 og kjøper den nye med 4x4. Man sikrer seg salg videre ved å gjøre det slik.

Det er synd for bmw akkurat sett med norsk salg på ix3, for eventuelle kunder velger nok e-tron og i-pace som har 4x4. Men for de som skal kun ha bmw, så vil mangel på 4x4 i ix3, sikre salg av x3 og x5 i hybridversjon. Og også kanskje 530e xdrive.

En ting er sikkert. Gammal diesel er det jeg skal holde meg til lenge. Og om jeg velger elbil så er det ioniq, med en sliten lettvindt varebil ved siden av. Ingenting annet frister/passer min lommebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Evopower skrev:

Dette løser seg. Ix3 får 4x4 en gang i fremtiden. Dette er en oldgammel taktikk av bilprodusenter.... viktig å ikke bruke opp alt kruttet på en gang. [...]

Jeg er enig, men uenig. Bilfabrikantene lanserer ofte det ypperste (eller noe av det ypperste) først, før rimeligere alternativer kommer. Det BMW gjør med iX3 er stikk motsatt av hva man normalt sett har gjort. Har presenterer man bunnsjiktet, som dessverre ikke når opp til sine respektive konkurrenter. Jeg tenker at det er langt mer de kunne gjort ved en senere anledning for å få folk til å bytte inn sine biler enn å spare på noe så vesentlig som en drivlinje. Altså, drivlinjen er vel egentlig ikke problemet isolert sett, men det er bare feil drivlinje i forhold til biltypen. Og der tror jeg dessverre BMW kommer til å tape mye ift. opplevd image og folks forventninger. Det er flaut å sitte fast i snøen med en tohjulsdrevet SUV, men det er ikke fullt så flaut å sitte fast i samme snø med en tohjulsdrevet 7-serie. 

I mine øyne burde BMW heller holdt tilbake på utstyr (eller nyvinning av utstyr), for eksempel ved at de tilbyr head-up display eller komfortseter (som per i dag ikke finnes i en ny X3) et par år inn i syklusen (slik Porsche gjør med Taycan). Jeg er for eksempel en kunde som glatt hadde byttet ut min iX3 med en ny modell som har HUD og komfortseter - spesielt sistnevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår synet ditt, og det kan bli en flause for bmw akkurat ix3. Men fwd suv har blitt en trend som startet etter hva jeg vet for alvor med nissan quashqai, som solgte bøtter og spann. Plutselig trengte ikke folk 4x4 på suv. Så lenge man satt litt høyere så var det nok. Og når man tenker på det, så har behovet for 4x4 blitt veldig mye mindre de siste årene. Jeg tenker bare fra min barndom til nå. Ett eksempel er at før kjørte vi over fjellet i tilnærmet null sikt. 4x4 innkoblet og det gikk på et vis. Mens nå, er det kolonne bare det føyker og fjellet stenges når det er det som vi før kalte godt gammalt ruskevær. Ett annet eksempel er det overdrevne saltingen og statens visjon om at alle veier skal være bare om vinteren (bare med saltsuppe oppå) Før kjente man kanskje en eller annen med brøyteutstyr som brøyta opp til hytta, eller man måkte snø selv. Eller man tok bena fatt de siste hundre meterne til hytta. Mens nå er det brøytet opp rene autostadaen opp til hyttefeltene.

De som likevel trenger 4x4, type de som idag kjører landcruiser eller lignende, ville aldri funnet på å sett på ix3 likevel. Jeg tenker kanskje at dette er noe som er tatt høyde for i bmw sin taktikk? At ix3 holder for de fleste. Og de som trenger mer, kan kjøpe x5 med offroadpakken.

Men ja, det er flaut å stå fast med en suv 😅. Når det er sagt så har jeg aldri stått fast med bakhjulsdrevet bmw heller. Man kjører der man vet man kommer fram.

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Evopower skrev:

Men ja, det er flaut å stå fast med en suv 😅. Når det er sagt så har jeg aldri stått fast med bakhjulsdrevet bmw heller. Man kjører der man vet man kommer fram.

Jepp, med litt erfaring og/eller sunn fornuft kommer man langt. Jeg kjørte vår tidligere E46 318d Touring i snestorm på fjellet (når man allerede har kjørt 700 Km fra Århus i Danmark har man ikke akkurat lyst til å snu) og det er utrolig som man kan ta seg frem med tungt lastet bil, bakhjulstrekk og ASC+T. Det sto flere biler langs veien innover, men BMW'en tok seg bare fremover selv med nesten en halv meter lett nysne. Vi hadde nye piggfrie vinterdekk (kontinental type) i relativt smal størrelse (195/65-15)... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...