Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Avdukingen går som planlagt. :) 

Sitat

The Geneval Auto Show has been cancelled due to concerns over the Coronavirus. However, BMW's biggest planned reveal - the Concept i4 - will still take place via a live streaming press conference.

BMW Press Release

February 28, 2020

Munich.
 Due to the current situation, the Geneva International Motor Show 2020 has been canceled. While we certainly understand this decision, we also regret that the fair cannot take place as usual.

The BMW Group will carry out the program planned for Geneva including the world premiere of the BMW Concept i4 at a digital press conference with CEO Oliver Zipse in Munich at the originally scheduled time (Tuesday, March 3, 2020, 8.15 a.m. CET) and broadcast it via live stream. Further details concerning the live broadcast will follow as soon as possible.



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kjent stil lekker mediene som en sil i forkant. Personlig ble jeg totalt sett positivt overrasket, men som tidligere nevnt blir nok bilen både smalere og høyere i produksjonsutgave. Ellers er jeg svært lite fan av at man har beveget seg vekk fra en ren 4-dørs coupe til 4-5-dørs GC/GT-hybrid. Det får hekken til å se oppsvulmet ut, fremfor en slakere og lavere taklinje med en dør som avslutter i hoffmeisterkincken og med et lite bagasjelokk.

attachment.php?attachmentid=2251088&stc=
attachment.php?attachmentid=2251087&stc=
attachment.php?attachmentid=2251091&stc=
attachment.php?attachmentid=2251105&stc=
attachment.php?attachmentid=2251107&stc=
attachment.php?attachmentid=2251096&stc=
attachment.php?attachmentid=2251099&stc=
attachment.php?attachmentid=2251100&stc=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg ble svært positivt overrasket! Regner ikke med dette blir produksjonsdrakten, men om det hadde vært tilfelle hadde jeg ikke vært i tvil om hva jeg skulle valgt av denne og eks. Polestar. Slektskapet til i-modellene er tydelig her, men bare synd at den kamuflerte utgaven framstår som en intetsigende krysning av 3GT og 4GC. Denne bilen fortjener sin egen identitet. Tenk om de hadde gjort en i3/i8 og tilnærmet lansert konseptbilen som produksjonsmodell. 🤤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Saltkjelen skrev:

Ellers er jeg svært lite fan av at man har beveget seg vekk fra en ren 4-dørs coupe til 4-5-dørs GC/GT-hybrid. Det får hekken til å se oppsvulmet ut, fremfor en slakere og lavere taklinje med en dør som avslutter i hoffmeisterkincken og med et lite bagasjelokk.


attachment.php?attachmentid=2251087&stc=

 

Jeg er helt enig, men rent konseptmessig er bilen stadig en sedan (les: fire dører og et bagasjelokk) - altså forutsatt at den ikke har en stor bakluke og dermed reelt er en combi/sedan. Jeg kan imidlertid forstå BMW fordi en slakere og lavere taklinje også vil medfører for liten hodeplass bak til folk over 180 cm.

Poenget er at dette spiller mindre rolle når bilen kun har to dører som en ekte coupé iom. at mange dermed oppfatter bilen som en 2+2 (type: sportsbil), men når den har fire dører skal man også kunne sitte bra der selv om man er over 180 cm.

Jeg liker allikevel designet på bilen og tenker at den faller fint inn mellom Tesla Model S og 3. Hvis interiøret på konseptbilen videreføres til produksjonsmodellen har BMW uten tvil en veldig interessant modell forutsatt at rekkevidde, ladetid og ytelser er nogenlunde on par med Teslas modeller... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En spennende concept.

Håper er at BMW våger å viderefører mye av dette til produksjonsmodellen, som de gjorde med de originale i modellene i8 og i3.

likte interiøret veldig godt, ser «i» ut, men skjermen er litt høy og påtrengende, burde kunne integreres bedre, ikke «ta en MB».

men alt i alt, en utmerket start!

Men denne faller vel ikke mellom model 3 og S, denne går vel - for å bruke en medie klisje «i strupen på» model 3?

 

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Fredrik skrev:

Jeg er helt enig, men rent konseptmessig er bilen stadig en sedan (les: fire dører og et bagasjelokk) - altså forutsatt at den ikke har en stor bakluke og dermed reelt er en combi/sedan. Jeg kan imidlertid forstå BMW fordi en slakere og lavere taklinje også vil medfører for liten hodeplass bak til folk over 180 cm.

Poenget er at dette spiller mindre rolle når bilen kun har to dører som en ekte coupé iom. at mange dermed oppfatter bilen som en 2+2 (type: sportsbil), men når den har fire dører skal man også kunne sitte bra der selv om man er over 180 cm.

 

Du ser hatchback-bakluka på bildene, så dette er en kombikupé ala 3GT, 4GC. Og Galant, Accord, Mondeo, 626, Vectra osv 😁
 

Angående sittekomfort bak. Det er ikke mye om å gjøre at personer over 180 sneier i taket bak i vår bil, så tror ikke nødvendigvis sittekomfort i baksetet står høyest på lista over prioriterer i Gran Coupeer hos BMW for å si det sånn. Ikke for det, jeg sitter kanonbra baki de dype setene, men høyere personer enn meg på 178 har klagd på takhøyden. 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Fredrik skrev:

Jeg er helt enig, men rent konseptmessig er bilen stadig en sedan (les: fire dører og et bagasjelokk) - altså forutsatt at den ikke har en stor bakluke og dermed reelt er en combi/sedan. Jeg kan imidlertid forstå BMW fordi en slakere og lavere taklinje også vil medfører for liten hodeplass bak til folk over 180 cm.

Poenget er at dette spiller mindre rolle når bilen kun har to dører som en ekte coupé iom. at mange dermed oppfatter bilen som en 2+2 (type: sportsbil), men når den har fire dører skal man også kunne sitte bra der selv om man er over 180 cm.

Jeg liker allikevel designet på bilen og tenker at den faller fint inn mellom Tesla Model S og 3. Hvis interiøret på konseptbilen videreføres til produksjonsmodellen har BMW uten tvil en veldig interessant modell forutsatt at rekkevidde, ladetid og ytelser er nogenlunde on par med Teslas modeller... :)

 

I mine øyne er en Gran Coupe langt fra en praktisk bil uansett hvordan man måtte vri og vende på det, så jeg skjønner ikke helt tanken bak at bilen også må være praktisk. Dette burde være en lav, bred, upraktisk og sexy 4-dørs coupe slik 6-serie Gran Coupe er - intet mer intet mindre. Jeg mins å huske å ha lest at i4/4GC vil ha kombiluke slik F36 4GC har, og det er i mine øyne svært synd og helt meningsløst. Man kjøper ikke en Porsche Taycan for at den skal være praktisk, da kjøper man heller en Panamera (i4/4GC vs. 3-serie sedan).

28 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Mercedes Benz ringte nettopp og var forbanna...de ville gjerne ha tilbake skjermene sine 😉😛

Utvilsomt plagiat, men på en annen side er jo ikke Mercedes-interiørene det verste å ligne på. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ron Jeremy skrev:

Men denne faller vel ikke mellom model 3 og S, denne går vel - for å bruke en medie klisje «i strupen på» model 3?

 

Den faller mellom Tesla Model S og 3. Akselavstanden på i4 er 2993 mm, mens akselavstanden på Model S er 2960 mm og Model 3 2880 mm. BMW i4 har med andre ord 3,3 cm mer plass til passasjerene (normalt bak) enn Model S og hele 11,3 cm mer plass enn Model 3 (noe som er nesten like mye som forskjellen på G30 og G20). BMW i4 er i denne sammenhengen helt tydelig forholdsmessig en mer moderne konstruksjon enn både Model S og Model 3 hvis man tar bilenes totale lengde i betraktning.

BMW i4 er dermed mer lik en 5-serie når det gjelder plass til passasjerene enn en 3-serie, mens Model 3 ditto minner mer om en 3-serie. BMW i4 har en lengde og bredde på hhv. 4804 mm og 1933 mm. Model S har ditto en lengde og bredde på 4980 cm og 1964 mm, mens Model 3 har en lengde på 4690 mm og en bredde på 1850 mm.

BMW i4 er med andre ord 17,6 cm kortere enn Model S og 11, 6 cm lengere enn Model 3. BMW i4 er også 3,1 cm smalere enn Model S, men 8,3 cm bredere enn Model 3 (noe som er ganske mye).

Alt i alt plasserer i4 seg perfekt mellom Model S og Model 3 og dette tror jeg ikke er en tilfeldighet. På den måten kan BMW kapre kunder fra begge segmentene og dette mener jeg uten tvil er et smart trekk fra BMW så lenge de kun har i4 som en direkte konkurrent til både Model S og Model 3... :)

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Fredrik skrev:

Den faller mellom Tesla Model S og 3. Akselavstanden på i4 er 2993 mm, mens akselavstanden på Model S er 2960 mm og Model 3 2880 mm. BMW i4 har med andre ord 3,3 cm mer plass til passasjerene (normalt bak) enn Model S og hele 11,3 cm mer plass enn Model 3 (noe som er nesten like mye som forskjellen på G30 og G20). BMW i4 er i denne sammenhengen helt tydelig forholdsmessig en mer moderne konstruksjon både Model S og Model 3 hvis man tar bilenes totale lengde i betraktning.

BMW i4 er dermed i relativ forstand mer lik en 5-serie størrelsesmessig enn en 3-serie, mens Model 3 ditto har en størrelse som en 3-serie. Dette viser seg også i lengden og bredden på i4. Den plasserer seg marginalt nærmere Model S enn Model 3 - og selvfølgelig også nærmere en 5-serie enn en 3-serie... :)

   

Jeg er enig i tallenes tale Fredrik.

Men så er det dette med platftorm og chassi da, husk at Tesla utelukkende er bygget som en elbil, model S er jo også en 7 seter.

I4, gitt at det er en multiplatform/ICE, så vil den være omtrent som en e-tron, altså stort chassi, men likevel med begrenset plass innvendig, conceptet viser jo også en 4 seters løsning.

Slik at akselavstand betyr kanskje ikke alt i denne sammenhengen, enn hva slags chassi og hvordan bilen er bygget?

Se bare på e-golf kontra ID3, relativt like store chassi sett på utvendige mål, men e-golfen er som en.. Golf, ID3 er imidlertid bygget som en elbil og tilbyr vesentlig bedre innvendig plass.

Min konklusjon er vel at i4 er nærmere model 3 i størrelse og som konkurrent, men prisen vil nok ligge et stykke over og være nærmere model S, la oss håpe i4 er alt iX3 ikke er, jeg er positiv sett ut fra bildene og hva vi foreløpig vet om effekt og rekkevidde.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ron Jeremy Hmm... 11,3 cm mer innvendig plass i lengderetningen enn Model 3 er ganske mye og svarer nogenlunde til forskjellen mellom 5 og 3-serien. BMW i4 er også hele 8,3 cm bredere enn Model 3. Jeg er ganske sikker på at i4 vil oppfattes som en betydelig større bil enn Model 3 og klart mer som en Model S.

At man kan være 7 passasjerer i Model S er for alle praktiske formål en dårlig vits. Helt små barn kanskje hvis man ikke tenker på sikkerheten, men i praksis nei hvis man tenker på sikkerheten. Hvorfor Tesla har denne løsningen i 2020 er et mysterium, men tanken er nok at løsningen markedsføringsmessig kan være attraktivt for noen store barnefamilier som ikke har råd til en Model X. Slike gammeldagse bakovervendte "jump" seter helt bakerst i bilen burde være forbudt. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...