Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, Walkabout skrev:

Fikk nettopp tilsendt noen tilbud fra Bilia, ettersom vi har rammeavtale med de via jobb. Det slår meg at det virker som om selv BMW-forhandlerne tror at BMW iX3 kommer til å synke som en stein i pris.

Se følgende eksempel:

* BMW X3 30e. 4 år, 60 000 kilometer. Uten innskudd, 6.670 kroner per måned. Bilpris: 739.985 kroner.

* BMW iX3. 4 år, 60 000 kilometer. Uten innskudd, 7.450 kroner per måned. Bilpris: 596.400 kroner. 

Helt hull i hodet at iX3 skal være dyrere å lease enn X3 30e når bilprisen er 145.000 kroner lavere. I tillegg er jo elbiler fritatt for merverdiavgift, mens hybrider i realiteten har en merverdiavgiftssats på 9-12% ved leasing. 

Så det virker rett og slett som at det er en forventning om at restverdien på en iX3 etter 4 år er svært beskjeden. 

Siterte meg selv like gjerne, så følger innlegget med over på ny side. Er så irriterende når man må bla seg tilbake for se hva folk diskuterer :P 

5 minutter siden, mslello skrev:

Hybrid får jo krok og Xdrive ;)

Ja, 90% av nordmenn "må" jo ha krok og xDrive når de skal på søpla med henger to ganger i året og hytteveien er nedsnødd og isete én gang. Så akkurat der har bilbransjen klart å skape et kunstig behov hos mange, samt et rykte om at restverdi for biler uten krok og firehjulstrekk vil være lavere.

Jeg er ikke uenig i at iX3 vil ha en lav restverdi om fire år (fore rekkevidden er ganske dårlig og det er som nevnt mangel av firehjulstrekk på en SUV), men spørsmålet er jo da hvem som i det hele tatt vil lease en tohjulsdrevet iX3 når de kan lease en X3 30e, som er både tøffere og har firehjulstrekk, til en lavere månedspris enn iX3? Det fremstår jo som om iX3 allerede har utstpilt sin rolle - og det før den er lansert.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Walkabout skrev:

Jeg er ikke uenig i at iX3 vil ha en lav restverdi om fire år (fore rekkevidden er ganske dårlig og det er som nevnt mangel av firehjulstrekk på en SUV), men spørsmålet er jo da hvem som i det hele tatt vil lease en tohjulsdrevet iX3 når de kan lease en X3 30e, som er både tøffere og har firehjulstrekk, til en lavere månedspris enn iX3? Det fremstår jo som om iX3 allerede har utstpilt sin rolle - og det før den er lansert.

 

Kanskje de som velger iX3 blir de som frykter for grønne soner i byene som er vedtatt i Bergen og Oslo om jeg husker riktig. frykt for at det skal og spre seg til andre plasser?  Uten om noe slikt så ser jeg ingen grunn! Jeg er spent på om hybrid biler går under grønn sone i Oslo og Bergen om man setter over i EL modus. 
 

@Fredrik postet dette i off topic tråden, håper det er greit jeg stjeler linken da den kan vær relevant her. Men med slik skremsel propaganda så er det ikke rart om folk velger dårligere og dyrere EL biler. 

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/7KqKeB/lan-marie-berg-bli-kvitt-fossilbilen-snarest-mulig-naa-blir-det-dyrer

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Snagg30 skrev:

Kanskje de som velger iX3 blir de som frykter for grønne soner i byene som er vedtatt i Bergen og Oslo om jeg husker riktig. frykt for at det skal og spre seg til andre plasser?  Uten om noe slikt så ser jeg ingen grunn! Jeg er spent på om hybrid biler går under grønn sone i Oslo og Bergen om man setter over i EL modus. 
 

@Fredrik postet dette i off topic tråden, håper det er greit jeg stjeler linken da den kan vær relevant her. Men med slik skremsel propaganda så er det ikke rart om folk velger dårligere og dyrere EL biler. 

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/7KqKeB/lan-marie-berg-bli-kvitt-fossilbilen-snarest-mulig-naa-blir-det-dyrer

Makan til tull fra MDG, det er virkelig ikke riktig vei å gå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Walkabout skrev:

Ja, 90% av nordmenn "må" jo ha krok og xDrive når de skal på søpla med henger to ganger i året og hytteveien er nedsnødd og isete én gang.

Jeg er ikke uenig i at iX3 vil ha en lav restverdi om fire år (fore rekkevidden er ganske dårlig og det er som nevnt mangel av firehjulstrekk på en SUV), men spørsmålet er jo da hvem som i det hele tatt vil lease en tohjulsdrevet iX3 når de kan lease en X3 30e, som er både tøffere og har firehjulstrekk, til en lavere månedspris enn iX3? Det fremstår jo som om iX3 allerede har utstpilt sin rolle - og det før den er lansert.

Den ene gangen i året man trenger firehjulstrekk er det verdt en del kroner å slippe å vasse en snau kilometer i snø med helgas bagasje. :-) Vi nordmenn har råd til å surre med sånne luksusproblemer.

Fordelen med elbilen er at man slipper å bekymre seg over bruksprofilen og om forbrenningsmotoren får kjørt seg varm eller ikke ved småkjøring. Ellers er det vel få fordeler med iX3.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ogee1 skrev:

Den ene gangen i året man trenger firehjulstrekk er det verdt en del kroner å slippe å vasse en snau kilometer i snø med helgas bagasje. :-) Vi nordmenn har råd til å surre med sånne luksusproblemer.

Fordelen med elbilen er at man slipper å bekymre seg over bruksprofilen og om forbrenningsmotoren får kjørt seg varm eller ikke ved småkjøring. Ellers er det vel få fordeler med iX3.

Såklart er det bekvemt, men trengs det egentlig? Mange bor i snørike områder hvor det er et reelt behov, men firehjulstrekk prakkes på veldig mange som egentlig ikke trenger det. Har man råd er det jo bare å kjøre på, men med alle kostnadene firehjulstrekk medfører (stjernemerkede dekk, risiko med fordelingskasse også videre) så er det nok vel så billig å heller leie en firehjulstrekk et par ganger i året når det trengs. Der synes jeg f.eks. bilabonnementstjenesten iMove er gode - man får leie "hyttebil" 10 dager i året når det trengs, også klarer man seg med en i3 eller tilsvarende ellers for å farte rundt i byen. 

Bruksprofilen og om forbrenningsmotoren fikk kjørt seg varm er nok det minste jeg hadde bekymret meg over om jeg skulle leaset bil i maks fire år og ikke skulle overtatt bilen etterpå :P 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Walkabout skrev:

Fikk nettopp tilsendt noen tilbud fra Bilia, ettersom vi har rammeavtale med de via jobb. Det slår meg at det virker som om selv BMW-forhandlerne tror at BMW iX3 kommer til å synke som en stein i pris.

Se følgende eksempel:

* BMW X3 30e. 4 år, 60 000 kilometer. Uten innskudd, 6.670 kroner per måned. Bilpris: 739.985 kroner.

* BMW iX3. 4 år, 60 000 kilometer. Uten innskudd, 7.450 kroner per måned. Bilpris: 596.400 kroner. 

Helt hull i hodet at iX3 skal være dyrere å lease enn X3 30e når bilprisen er 145.000 kroner lavere. I tillegg er jo elbiler fritatt for merverdiavgift, mens hybrider i realiteten har en merverdiavgiftssats på 9-12% ved leasing. 

Så det virker rett og slett som at det er en forventning om at restverdien på en iX3 etter 4 år er svært beskjeden. 

Det jeg får ut av dette er jo hvilket vanvittig godt tilbud det er på den X3 hybriden, 6600,- per måned UTEN innskudd er jo sykt billig. Hadde jeg hatt tilgang på denne rammeavtalen så hadde jeg slått til med en gang, ypperlig nr 2 bil for madammen. Hva kan den avtalen utgjøre på en G21 330e tro?

5 timer siden, Snagg30 skrev:

Kanskje de som velger iX3 blir de som frykter for grønne soner i byene som er vedtatt i Bergen og Oslo om jeg husker riktig. frykt for at det skal og spre seg til andre plasser?  Uten om noe slikt så ser jeg ingen grunn! Jeg er spent på om hybrid biler går under grønn sone i Oslo og Bergen om man setter over i EL modus. 

Dette har jeg lurt litt på selv, dette må det da kunne åpnes opp for. Når en ladbar hybrid går i el modus så er den jo per definisjon en elbil. Det må jo være sånn at hvis man blir stoppet, og kjører i el modus så slipper du unna. Bilprodusentene jobber jo med geofencing, som automatisk slår på el drift når du kjører inn i en sone i byen. 

1 time siden, ogee1 skrev:

Fordelen med elbilen er at man slipper å bekymre seg over bruksprofilen og om forbrenningsmotoren får kjørt seg varm eller ikke ved småkjøring. Ellers er det vel få fordeler med iX3.

Men hvis man leaser bilen så tror ikke jeg at jeg hadde brydd meg så veldig om det med motoren. Da er det jo ikke mitt problem, men det er vel derfor jeg gjerne ikke leaser biler da jeg liker å ha eierskapet til dem selv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leasing på el vs fossil eller hybrid mener jeg regnes litt forskjellig. Det var hvertfall slik.

Slik at det lønner seg mindre å Lease en el vs alt annet. Er også mindre rabatt å få på el, som storkunde er det vesentlig bedre kjøp å få på hybrid eksempelvis.

Verdimessig er jo bil generelt tap, stygge tap! Å si at en el Porsche ikke faller i verdi høres naivt ut.

Ifht iX3 er jo det en rullende fiasko uten AWD. Se bare på Ioniq 5 og så mye helhetlig annet som kommer om dagen. EQA kommer også til å selge svært godt. 
Selv tror jeg at nr 1 bil for oss, enten blir diesel (uten ad blue) eller hybrid.

Er endel hybrider som opplevde og opplever motorras. 
Vet at f.eks 45e som jo er andre generasjon - er det gjort endel utbedringer og forsterkninger. Så selvom en hybrid er mer kompleks og kan bli dyr å drifte etterhvert - kontra elbilens deilige enkelhet, tilbyr likevel hybriden en bra miks av egenskaper.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Dette har jeg lurt litt på selv, dette må det da kunne åpnes opp for. Når en ladbar hybrid går i el modus så er den jo per definisjon en elbil. Det må jo være sånn at hvis man blir stoppet, og kjører i el modus så slipper du unna. Bilprodusentene jobber jo med geofencing, som automatisk slår på el drift når du kjører inn i en sone i byen.

Jeg ser ingen grunn til at det ikke burde gå bra, men hva politikerene tenker er noe jeg aldri klarer å sette meg inn i så det kommer vell en regel om kun EL.

De sone greiene du snakker om har jo BMW allerede, nærmer deg byen så går den over til EL automatisk. Kan heldigvis slå av om ønskelig. 

9 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Slik at det lønner seg mindre å Lease en el vs alt annet. Er også mindre rabatt å få på el, som storkunde er det vesentlig bedre kjøp å få på hybrid eksempelvis.

Verdimessig er jo bil generelt tap, stygge tap! Å si at en el Porsche ikke faller i verdi høres naivt ut.

Ifht iX3 er jo det en rullende fiasko uten AWD. Se bare på Ioniq 5 og så mye helhetlig annet som kommer om dagen. EQA kommer også til å selge svært godt. 
Selv tror jeg at nr 1 bil for oss, enten blir diesel (uten ad blue) eller hybrid.

Er endel hybrider som opplevde og opplever motorras. 
Vet at f.eks 45e som jo er andre generasjon - er det gjort endel utbedringer og forsterkninger. Så selvom en hybrid er mer kompleks og kan bli dyr å drifte etterhvert - kontra elbilens deilige enkelhet, tilbyr likevel hybriden en bra miks av egenskaper.

 

Når vi handlet bil så fikk vi 8% på selve bilen og 8% på utstyr noe som utgjør ganske mye. Jeg ser på Finn nå så ligger samme type bil ute for ca det vi kjøpte for men da med mye mindre utstyr og 10.000km(pluss minus) på telleren så man kan «redde» seg litt der men i det lange løp blir verdi tapet stort. 
 

Det angående motor ras har vell en sammenheng over bruket over bilen med tanke på hybrid modus med kald motor som får kjørt seg støtt og stadig. Kjører man i hybrid og trykker pedalen ned så starter fossil motoren noe som ikke er helt heldig med kald olje. Her kan det lønne seg å finne en fornuftig eier som har kjørt motoren varm før hybrid modus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Men hvis man leaser bilen så tror ikke jeg at jeg hadde brydd meg så veldig om det med motoren. Da er det jo ikke mitt problem, men det er vel derfor jeg gjerne ikke leaser biler da jeg liker å ha eierskapet til dem selv :) 

Nei, det er jo sant. Tenkte faktisk ikke på det. :-)

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Det jeg får ut av dette er jo hvilket vanvittig godt tilbud det er på den X3 hybriden, 6600,- per måned UTEN innskudd er jo sykt billig. Hadde jeg hatt tilgang på denne rammeavtalen så hadde jeg slått til med en gang, ypperlig nr 2 bil for madammen. Hva kan den avtalen utgjøre på en G21 330e tro?

På G21 330e xDrive er det 5800,- i måneden uten innskudd, men da bare 4 år/40 000 km.

Da er det nesten bedre med G31 530e xDrive til 7500 i måneden uten innskudd, særlig hvis man kjører litt, for den gir 4 år/60 000 km.

Men beste dealen er nok, som du sier, X3 hybrid til 6 670 i måneden med 60 000 km kjørelengde over fire år. Virker greit utstyrt også. Totalpris over 4 år blir 320 000. Per år blir det 80 000, så ikke helt spinngale. 

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Danmark har det nå blitt slik at hvis du leaser en bil privat er det sannsynligvis fordi du ikke får mer lån (eller et tilleggslån er dyrere enn leasing). Lån er nå så billig at det er mye billigere å kjøpe en bil (via spesielt huslånet) enn det er å lease. Leasing er uansett relativt dyrt (spesielt med en begrenset kjørelengde og innskudd), men hvis alternativet f.eks er et dyrt tilleggslån og/eller man ikke vet hvor man står økonomisk/praktisk om 3-4 år så gir leasing mening. Andre igjen ønsker kanskje bare å bytte bil ofte.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan lite om leasing, men for meg virker det som det er to ting som gjør leasing attraktivt. Den ene er at du slipper å låne penger til bil i bank. Den andre er at du vet hvor stort verditap du får.

Er det flere ting?

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, ogee1 skrev:

Jeg kan lite om leasing, men for meg virker det som det er to ting som gjør leasing attraktivt. Den ene er at du slipper å låne penger til bil i bank. Den andre er at du vet hvor stort verditap du får.

Er det flere ting?

🤷🏼‍♂️ Ny bekymringsløs bil til enhver tid?

Bavaria har en leasingkampanje nå på X1 og X2 25e hvor de, ifølge en på jobben som var interessert og var hos de og pratet, har en idiotforsikring. Ingen innskudd, 4900,- mnd. og man kunne ifølge selgeren "levere tilbake bilen om den så hadde kjørt gjennom Sahara" uten å betale ei krone.

https://bavaria.no/kampanjer/x1-25e-hybrid/

Jeg finner ingen opplysninger som underbygger dette, men jeg tror ikke han lyger 🤔 Isåfall må jo det være en grei deal.

Men så er det det å låne noe. Jeg liker ikke å låne bort utstyr og jeg liker ikke å låne selv. Synes det å eie er greiest. 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, ogee1 skrev:

Jeg kan lite om leasing, men for meg virker det som det er to ting som gjør leasing attraktivt. Den ene er at du slipper å låne penger til bil i bank. Den andre er at du vet hvor stort verditap du får.

Er det flere ting?

Det er et par andre essensiell ting.

Man trenger ikke tenke på salg, men levere den tilbake, evt kjøpe den ut. Har du en brukbar deal, kan du kjøpe den ut til en fornuftig pris og selge med et lite overskudd.

Man har en forutsigbar økonomisk situasjon, trenger ikke tenke på verditap, service eller andre utgifter.

Leasing er å velge bort et potensielt uforutsigbart bilhold. 


Men som Marius nevner, det er enkelte kampanjer som gjør leasing mer aktuelt. Flere på jobb hoppet på en ennå bedre avtale, med ladeboks på kjøpet, ferdig montert.

X1/2 hybrid er en aldrende drivlinje, men ny modell som kommer neste år, er det ikke rart denne modellen har gunstige priser i disse dager.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...