Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

@Fredrik 90 Da får du ta turen til Sunnmøre om du skal bestille bil. Jeg har en super erfaring fra min selger, han pushet ikke på meg noe og han var like gira som meg til å velge M340i. Samme når det kom til interiøret så var han veldig med på laget angående individual og farge kombo osv. jeg ba spesifikt om Michelin dekk noe jeg fikk nei til først pga de brukte noen andre men han skulle se hva han kunne ordne, jeg hørte aldri noe mer om det men når jeg tok ut dekka hjemme så var det Michelin pilot sport 4. Jeg snakket om å kanskje bytte til Oxide grey og da sto han på sitt og mente dravit kom til å bli best men valget var mitt. Jeg hadde vell 3/4 møter hvor vi drakk mye kaffe og bygget bilen osv å snakket generelt om bil. 
 

@Saltkjelen Jeg liker godt tanken om en ren forhandler av M/Alpina/individual, det er noe jeg uten tvil hadde brukt selv. Vår plan var å bruke en ok sum på å reise til Tyskland med premium pakken for å hente bilen men pga covid ble det naturligvis ikke, så å få muligheten til å gjør noe litt ekstra tror jeg flere hadde benyttet seg av. Ja takk veldig gjerne til noe slikt i Norge. 

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Har litt samme opplevelsen selv - det virker rett og slett som om entusiasmen og den inngående kunnskapene om produktene er komplett borte. Jeg har en litt annen opplevelse med Bavaria Bryne - de har en "jærsk" mentalitet som skiller seg litt fra mange andre forhandlere. Der har de tid til en kopp kaffi, og å gi deg tips til utbedring på tekniske spørsmål med bilen uten å måtte ha den inn på diagnose først. Og du kan få prate direkte med mekanikeren og diskutere hva, hvorfor og hvordan med han - også for å lære litt selv. Var selv der ute for noen år siden når svigerfar skulle bytte inn en E91. Da var det snakk om å enten kjøpe en xDrive roadshow F34 de hadde inne, eller å spekke opp en F34 ny. Vi satt godt over stengetid og spekket opp og diskuterte fram og tilbake men det gjorde ingenting for de. Og når jeg hadde inne F36'en til tilstandsrapport så fikk jeg låne G20 330e som var en demobil uten noe kostnad eller spørsmål, og de kom å leverte bilen min til meg i nærheten av jobben min en halvtimes kjøring borte etter endt dag, så byttet vi bil. Kjempeservice. Så om du er i beitet for å bestille ny BMW, ville jeg kanskje sjekka opp disse også - det er ikke  langt borte fra der du bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi får se hva det blir til. Jeg faller alltid tilbake til nyere brukt når jeg ser hvor mye penger jeg kan spare på det. Jeg sparte jo 250 000,- på å importere G30en fra Sverige ett år gammel fremfor å bestille den ny i Norge. Hadde jeg bestilt den så hadde jeg stort sett valgt den sånn min bil er nå, så jeg var heldig der. For de 250 000,- får jeg jo tak i en pen E39 M5 fra Sverige 🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Fredrik skrev:

Kanskje er det et prøveprosjekt eller kanskje handler det om noe helt annet (f.eks eksport - Sikora er nærmest en grenseby mot Hviterussland). 

Forhandleren ligger i byen Mikilow, nær Tsjekkia og Slovakia (og dermed et godt stykke unna Hviterussland).

Sikora er kun et navn på kjeden, tilsvarende Bavaria og Bilia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ifølge artikkelen ut som at Ireneusz Sikora, 3 ganger superbikemester er involvert på eiersiden i flere showrooms og forhandlere, så mulig hans koblinger til og involvering i motorsport også er en del av årsaken til at M legger showroom til akkurat denne lokasjonen med dette navnet og eierskapet. All den tid også M Motorsport-biler kun for baneracing (GT3, GT4, GTE, DTM etc.) kan kjøpes der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, awt skrev:

Forhandleren ligger i byen Mikilow, nær Tsjekkia og Slovakia (og dermed et godt stykke unna Hviterussland).

Sikora er kun et navn på kjeden, tilsvarende Bavaria og Bilia.

Dette gir straks mye mer mening. Jeg forsto det som om forhandleren lå i en by som heter Sikora og den finnes som beskrevet. Takk for oppklaringen.

Det som imidlertid er veldig interessant er hvorfor BMW nå skiller ut M som en egen del av BMW også i markedsføringen av bilene (i likhet med f.eks AMG). BMW har hatt planer om dette en stund og nå ser det ut til å bli virkelighet.

Jeg tenker at forklaringen er todelt. BMW har hatt behov for flere ben å stå på for på den måten bedre kunne differensiere produktporteføljen, men evt. oppkjøpskandidater har latt vente på seg. I tillegg (og kanskje mer viktig) har de behov for å rendyrke M profilen vis a vis kommende elektriske bilmodeller som ytelsesmessig vil bevege seg inn på M territoriet.

Ved å rendyrke M konseptet blir det frigjort plass i markedsføringen av de ulike konseptene til ikke bare elektriske biler, men også større kommende konseptendringer blandt de ordinære modellene. Med M divisjonen skilt ut i markedsføringen vil M konseptet bli betydelig mindre påvirket av disse endringene (i alle fall vedr. hvordan folk oppfatter konseptet).   

Det skal forøvrig bli spennende å se hvordan denne endringen påvirker BMW's relasjoner til Alpina og ikke minst hvordan Alpina blir påvirket av endringen. Her er det utvilsomt mange scenarier, men jeg tror at kommunikasjonen ut til kundene blir en utfordring.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig bra at flere betydningsfulle "influensere" når går ut og reagerer på BMW sin oppførsel. Sånn som de har holdt på etter lanseringen av IX er ikke greit, ellers sånn som de kjører på med designet selv om markedet roper at slik vil de ikke ha det. Det er jo tydelig at de ikke vet hva de vil, i det ene øyeblikket går de ut å sier at de vil satse stort på elektiske biler. Mens i samme åndedrag sier de at de også skal fortsette med fossilmotoren. De prøver åpenbart å ri to hester på en gang. 

Heldigvis så finnes det unntak for oss som likevel ikke klarer å slutte med merket. Jeg er glad for at de tradisjonelle modellene stadig er tradisjonelle 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.2.2021 den 19.28, Saltkjelen skrev:

Bimmerpost har en ryktetråd, der enkelte elementer avsløres og bekreftes. Av denne tråden fremkommer det at G20/G21 3-serie vil få et nytt interiør tilsvarende i4 Concept ved LCI 07/2022. Det samme sies om G22/G23 4-serie 03/2022.

Gi iX3 et nytt interiør alá i4 Concept, noen skikkelige seter og xDrive, så snakker vi salgssuksess fra 07/2021.

..og sannelig tok det ikke få dager før spionbildene av i4, 3-serie LCI og 4-serie (ikke som LCI-oppgradering) sitt nye dashbord fant sted.

attachment.php?attachmentid=2524215&d=16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Saltkjelen said:

..og sannelig tok det ikke få dager før spionbildene av i4, 3-serie LCI og 4-serie (ikke som LCI-oppgradering) sitt nye dashbord fant sted.

Det er i hvert fall lett å se hvor de har hentet inspirasjonen fra. Personlig har jeg ikke noe imot doble skjermer i planke konfigurasjon, men jeg klarer ikke å akseptere "ettermontert iPad"-designet. Det burde i det minste være integrert som i utgående Mercedes S-klasse. Selv de går i feil retning nå med Tesla skjerm istedenfor...

mercedes-a-klasse-interior-1.jpg

2018-mercedes-s-class-facelift-technology.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også plankedesignet som Mercedes har drevet på med, og la nå oss håpe at iDrive-kontrolleren fortsatt vil være hovedbetjeningen av systemet i fremtiden også. Får man til finishen med gull/krystallelementer fra i4, så snakker vi om et skikkelig potent interiør. Da gjenstår naturligvis tidenes verste front, men her kommer stylingselskaper som fikser dette. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...