Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.

awt
 Share

Anbefalte innlegg

@Fredrik 90 mitt poeng var "flere forskjellige modeller i salg = flere valgmuligheter = mer mangfold". Selv kunne jeg egentlig ikke tenkt meg Outlander (foreldrene mine har en 2. generasjon med 2.2HDi motoren fra PSA - den er en kraftpakke) grunnet interiøret og "plastikkfølelsen", det finnes bedre alternativer til denne mener jeg (da ville jeg heller valgt en CX-5 eller nye RAV-4 som i nyeste utgaver ser lekre ut begge to). Men alt til sitt bruk og sin økonomi og sin tid. Jeg ser jo det at en småbarnsfamilie der en ikke er over snittet interessert i bil har mer behov for en praktisk, nyest mulig, sikker familiebil med plass til alt enn en like dyr, sportslig, trang overpriset sedan eller kombikupé med en par nyrer i fronten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Saltkjelen skrev:

BMW-iX-2022-1280-2c-1024x768.jpg

Jeg synes dette er noe av det bedre jeg har sett fra BMW i det siste. Litt justeringer, så kan det bli ganske bra.

En ulempe med disse brede skjermene, dog. De gir ikke noen følelse av å sitte i en sportslig bil. Passer best i en familiebil, MPV eller andre "nyttekjøretøy".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, ogee1 skrev:

En ulempe med disse brede skjermene, dog. De gir ikke noen følelse av å sitte i en sportslig bil. Passer best i en familiebil, MPV eller andre "nyttekjøretøy".

Et meget godt poeng og her kan man helt klart snakke om identitetsproblemer. Jeg tenker at "less is more" også i denne sammenhengen. Alminnelige knapper og dreiehjul for regulering av klimaanlegget er f.eks en god ting og skjermen(e) behøver heller ikke være størst mulig bare brukergrensesnittet er intuitivt nok.

Jeg legger forøvrig merke til at flere sportsbilprodusenter (f.eks McLaren og Bugatti) helt har droppet ekstra skjermer (bortsett fra i instrumentpanelet) i deres mest eksklusive modeller. Årsaken er at de vet at disse bilene vil overleve den tekniske utviklingen når det gjelder skjermer og for å unngå at bilene i fremtiden vil virke veldig gammeldagse har de faktisk helt droppet skjermen(e) over/i midtkonsollen.

Jeg kan huske at man i/på E90 kunne velge om man ville ha skjerm eller ikke over/i midtkonsollen og jeg tenker at eksemplarene uten en skjerm i dag virker vesentlig mer tidløse enn de med en slik skjerm.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjermer/media/idrive blir håpløst fort utdatert.

Jeg har en 4,5 år gammel bil og den er i "steinalderen", spesielt siden den mangler Apple Carplay/Android Auto og 4/5g.

Har et håp om at nyere biler kan holdes aktuelle lengre ved hjelp av OTA-oppdatetinger osv, men her vil det nok skille mye mellom produsentene, akkurat som i mobil-verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Lars89 skrev:

Jeg har en 4,5 år gammel bil og den er i "steinalderen", spesielt siden den mangler Apple Carplay/Android Auto og 4/5g.

Har et håp om at nyere biler kan holdes aktuelle lengre ved hjelp av OTA-oppdatetinger osv, men her vil det nok skille mye mellom produsentene, akkurat som i mobil-verden.

Synes CIC fra min 2011 F11 fortsatt holder høyt nivå, så her skal BMW ha skryt. Ser moderne ut med Spotify via BMW Apps, oversiktlig kart og ryddige menyer. Selv om fargene fra NBT kanskje hadde løftet inntrykket noe, synes jeg dette holder seg bra den dag i dag. 

CCAE6CF1-6735-4CB8-AB4B-88F6168E39F2.jpeg

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Solberg93 skrev:

Du må være Norges mest fornøyde F11 eier :) 

Hehe, er ikke så veldig fornøyd med kvaliteten og holdbarheten på F11 (det har kostet meg dyrt), men selve designet er jeg veldig glad i fortsatt - både innvendig og utvendig. Hjalp godt å få inn BMW Apps!

Nå skal det sies at jeg er veldig lite fan av skjermene i f.eks. G30 LCI samt den nye typen som kommer på iX og i4. På G20 og G05 er det vanvittig lekkert - synd det også forsvinner ved LCI nå, og blir en ettermontert planke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Walkabout skrev:

Nå skal det sies at jeg er veldig lite fan av skjermene i f.eks. G30 LCI samt den nye typen som kommer på iX og i4. På G20 og G05 er det vanvittig lekkert - synd det også forsvinner ved LCI nå, og blir en ettermontert planke. 

Helt enig og forstår godt du er fornøyd med din F11 :) 

Tror faktisk jeg liker G30 pre lci bedre enn lci både utvendig og kanskje inni. 

Vet ikke om du er enig i meg der da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lars89 skrev:

Enig, men det finnes faktisk en slags mellomvei. Vår 2017 Citroën C4 Picasso har en ganske stor enkeltstående TFT LCD (thin film transistor liquid crystal display) skjerm over/i midtkonsollen. Skjermen kan ingenting bortsett fra å vise speedometer digitalt (altså type "ten digits" som på en Casio illuminator klokke), turteller, div. temperaturer etc. Poenget er at skjermen er retro på en ganske kul måte. Den ser allerede gammeldags ut og kan ikke bli eldre (uten å være teknisk gammeldags). På den annen side er skjermen ekstremt klar og lyssterk (igjen litt som med en Casio illuminator klokke bare signifikant bedre).  

Selvfølgelig tilbød Citroën også en fullverdig skjerm med farger, høy oppløsning, touch og mange funksjoner, men det var i kombinasjon med en utstyrspakke som vi ikke har i vår bil. Jeg tenker allikevel at den enkle, men store TFT skjermen vil overleve den mer påkostede skjermen pga. grensesnittet som er vesentlig mer tidløs i formen. Det blir litt som med de analoge klokkene i eldre BMW'er. De er ikke moderne, men du verden så bra de fungerer og ser ut... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Solberg93 skrev:

Helt enig og forstår godt du er fornøyd med din F11 :) 

Vet ikke om du er enig i meg der da.

Helt enig med deg der. Eneste jeg synes er "must" på G30 er Live Cockpit. Det kom vel ikke på LCI, men året før tror jeg (2020). Så en pre-LCI G30 med Live Cockpit er penest innvendig. Samme utvendig, spesielt fronten. Har dog litt sans for LCI baklyktene, spesielt på G31. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er iallfall veldig artig å ha en E60 fra 2004 med IDrive og G30 med nest siste versjon av samme system. IDrive har kommet en laaang vei på disse årene, det skal være sikkert. Men IDriven og funksjonene funker faktisk bra ennå i E60, iallfall når man blir vant til å bruke det. Ikke lagger det, funksjonene virker og navien virker fortsatt strålene (selv om den er 17 år utdatert). Kjørte ifra Stockholm til Arendal med original navien, gikk forbausende bra. 

56 minutter siden, Solberg93 skrev:

Jeg liker nå offisielt G30 LCI bedre, synes dette redesignet ble meget vellykket. Har nå begynt å møte litt LCIer på veien og jeg må si jeg liker det jeg ser. Man kan harselere med at det er vag lys osv, men det ser ikke sånn ut IRL. Eneste jeg sliter med å like er at skjermen i interiøret har blitt ennå større. Denne skjermløsningen er noe av det jeg liker minst med G30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg liker nå offisielt G30 LCI bedre, synes dette redesignet ble meget vellykket. Har nå begynt å møte litt LCIer på veien og jeg må si jeg liker det jeg ser. Man kan harselere med at det er vag lys osv, men det ser ikke sånn ut IRL. 

Problemet i mine øyne er ikke vag preget som du nevner men rett og at front lysene ser noe for smått/smale ut. Baklyktene syns jeg er tøffe og skjerm kan jeg ikke kommentere da jeg ikke har sett det irl :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt viktigere enn VAG, lykter, store griller er det at BMW Motorsport gjør endringer i sin motorsport satsing. Jeg har ikke helt fått med meg detaljene i hvordan kundesport skal se ut i fremtiden, men det vi vet er at BMW Motorsport har avsluttet sitt samarbeid med Schnitzer motorsport (og BRM). 

Jeg frykter litt hva dette kan bety gitt det lange og suksessrike forholdet disse har hatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
3 timer siden, Saltkjelen skrev:

Det ser endelig ut til at BMW ikke mister helt kontroll i navngivingen sin av kommende modeller.

Det er bekreftet at produksjonsnavnene på i4 og iX blir følgende;

i4 eDrive35
i4 eDrive40
i4 M50

iX eDrive40
iX eDrive50
iX M60

Lovende og logiske navn sett opp mot mange andre konkurrenter.

Hvis de nå bare kan få disse ut på markedet snart nå så 😂

Hadde stor respekt for Audi GT, men den falmet litt, tror i4 kan - gitt at den blir priset rett, kan vise seg svært attraktiv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...