Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.

awt
 Share

Anbefalte innlegg

52 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Ja, en kan jo lure. Jeg antar Alpina ikke kommer med en ny B7 (eller andre modeller av nye utgaver for den saks skyld) som følge av at det er relativt kort tid til BMWs eierskap tar over. Et annet (litt spøkefullt, men med ramme alvor) moment kan være at Alpina synes G70 7-serie er så stygg at de ikke finner noen måte å gjøre den fin på - og der er jeg for så vidt enig. :P 

Ja man kan tolke dette på mange måter virker det som. Hvis G60 5-serie heller ikke kommer i en Alpina utgave da er det ganske klart at det Alpina vi kjenner (og alle elsker) vil opphøre å eksistere etter at BMW har tatt over sjappa i 2025. 

Samtidig så har vi jo fått en indikasjon fra BMW selv at Alpina skal fortsette å eksistere som en nisjefyller mellom BMW og Rolls. Men med hva slags modeller? 7-serie/B7 ville jo vært en selvskreven gjest i dette selskapet. Skal Alpina ha ett sortiment av vulgære luksus SUVer beregnet for smakløse Amerikanere og Kinesere? Skal Alpina bli ett elektrisk sub-luksusmerke, igjen da er det jo totalt ulogisk å ikke ta med G70 som jo hadde vært den beste plattform for en elektrisk B7. Dette krasjer dog helt med essensen og tradisjonen til Alpina, her snakker vi høy ytelses biler for raske lange strekk…ikke akkurat noe som er forenlig med en elektrisk drivlinje..

Vi ser jo nå at M avdelingen har kommet med sin helt egen modell..XM. Mulig dette er noe vi vil se mer av i fremtiden og at Alpina vil bestå av noen få men svært raske og eksklusive dedikerte modeller. Det hadde jo vært kult, men igjen så ville jo litt av "morroa" forsvinne. Det som er så tøft med Alpina er jo at de tar en vanlig 5-serie Touring og gjør den like rask som en superbil. 

Jeg synes det er urovekkende at BMW ikke kan åpne mer om hva de tenker, med at B7 ikke erstattes er for meg en klar indikasjon på hvor dett bærer. Jeg er skeptisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere har det også blitt indikert ( i hvert fall slik jeg leser det) at de ønsker å droppe de "billigere" modeller som B3. 

“There is space between the top of BMW at €200,000-€220,000 and the bottom of Rolls-Royce, which starts at around €350,000,” said BMW’s Vice President, Head of Series Luxury Class, Christian Tschurtschenthaler.

“Does it make sense then that someone spends that €250,000 or €300,000 money on an Alpina then sees a B3 come alongside at a traffic light?”

https://www.carsales.com.au/editorial/details/alpina-to-switch-from-performance-to-luxury-137262/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Tipper BMW vil sette sitt preg på de fremtidige Alpina-modellene, ettersom dagens nylanseringer er biler som skal være med oss til 2028-2030. Facelift for G70 7-serie skjer rundt 2025, så det er kanskje et ønske og en tanke fra BMW om at B7 lanseres i BMW-drakt rundt denne tiden. Det blir spennende å se hva BMW gjør med Alpina, men jeg håper de viderefører de elementer som dekorsett, spoilersett, felger, lavalina-skinn etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.9.2022 den 0.15, Fredrik 90 skrev:

Artig når BMW stiller selveste Porsche i ett "dårlig lys" 😎 Bedre ytelse, bedre Lauchcontroll, bedre bremser og overraskende nok en utrolig rask konverterkasse. Særlig i Sport modus så virker det som konverterkassa i M5 reagerer raskere enn dobbelclutch kassa i Porsche 👍 Man kan si mye om BMW om dagen, men dagens M modeller legger lista høyt 😀

La det iallfall ikke være noen tvil om hvem som bygger den beste sportsbilen 😅👍 Flaut…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsche er i egen klasse. Lager biler som fortsatt ser bra ut, og virker som de respekterer sin historie kontra bmw som selger oppjalla civicer om dagen. Den m4'n er direkte stygg iforhold til gt3'n. 

Før eg blir pepra av trofaste bmw fans, dette er kun min mening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, BMWE39turbo skrev:

Porsche er i egen klasse. Lager biler som fortsatt ser bra ut, og virker som de respekterer sin historie kontra bmw som selger oppjalla civicer om dagen. Den m4'n er direkte stygg iforhold til gt3'n. 

Før eg blir pepra av trofaste bmw fans, dette er kun min mening :)

Trofast BMW fan her men må si meg enig i det du sier! CSL utgaven med alle de ekle røde eBay detaljene rundt hjalp heller ikke mye på et allerede spesielt design. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsche er i en litt annen kategori. Volummodellene til BMW ligger definitivt lavere i ytelse og pris enn Porsche sine og da blir det fort avstand på toppmodellene også. M4 CSL er kanskje noe over the top med all stylingen, men det er fortsatt en strålende bil som neppe så mange på forumet her hadde greid å kjøre til det fulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo for så vidt ikke sportsbil egenskaper noe med å kjøre rett frem å gjøre, men vi vet jo at folkevogna vil ha en fordel på bane. Men at BMW klarer å kuke det til på den øvelsen de kunne hevdet seg er latterlig, at de ikke klarer å lage ett Launch system som funker er helt latterlig. De får det jo til f eks på M5 CS og noen andre modeller. For det er jo ikke noe tvil om at ytelsene i CLSen er overlegene GT3en når man girer manuelt… Nesten så en vanlig M4 Competition xDrive ville fått BMW til å fremstå bedre i denne testen…den ville iallfall Launchet bedre enn CSLen.

Porsche som merke er langt mer rendyrket enn BMW, de er en mindre produsent og har færre hensyn å ta. G82 karosseriet er bygget for å være alt ifra en 420d til å være en M4 CLS. Men at de ikke klarer å få til softwaren på Launch og giring er pinlig, særlig når man vet at de mestrer det i andre modeller. La oss bare håpe at CSL ikke blir en fadese slik M4 GTS ble 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at Porsche er annen kategori, og sammenligner ikkje direkte. Liker veldig godt at Porsche holder på 911 designet gjennom alle disse årene, når man sammenligner en 911 fra 2000 og en nå. 

Personlig syns eg bmw var på toppen med e46 og E39, tapte seg litt med e60 men dro igang igjen på f10 som på en rar måte gir meg litt e39 'vibes'. 

Mens dagens modeller fremstår litt som at de gamle kara er blitt sparket fra bmw og hipsterne har tatt over, forøvrig hipstere som er mer interessert i spesielle kaffetyper enn de er i biler. Igjen min personlig mening. M5 CS er forøvrig et godt eksemplar på at bmw fortsatt kan. 😅

Endret av BMWE39turbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.10.2022 den 13.27, Fredrik 90 skrev:

La det iallfall ikke være noen tvil om hvem som bygger den beste sportsbilen 😅👍 Flaut…

At en 911 sitter bedre enn bmw med rwd er jo ikke noe sjokk. 550 hk er for mye i starten på en bmw med rwd, har jo sett det med F80 også mange ganger, hvor den spinner bort starten. BMW prøver å hjelpe situasjonen med å launche i 2. gir, men funger ikke alltid helt bra tydeligvis. En xDrive M3/M4 med 510 hk ville hvert rasker enn Porschen, og mye billigere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gir et heller dårlig førsteinntrykk, X2 var et vellykket innslag som første generasjon, syns nye X1 er flott. Slik at kommende X2 har en vei å gå.

Det kan det vil vel komme en annen vederstyggelighet imorgen, i form av nye M2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...