Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Det er ikke så mye som skal til for å få G60 5-serie til å se vesentlig bedre ut.

- kortere overheng foran
- flatere bagasjelokk
- opprydning i vinduslist som buer opp og hoffmeisterknick
- "snu" baklyset

...voila!

G60.thumb.jpeg.67e11d9d4e3b44b4c1f9e9ad5948a2de.jpeg

Lakkerer vi sideskjørt og bakfanger (hvorfor i alle dager er sideskjørtet sort, mens det sorte ikke hentes igjen i støtfangeren foran?), så blir det straks mye bedre.

1432549574_G602.thumb.jpeg.37faf62805a736b5679eb375611360d3.jpeg
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Ser ut som BMW gjør endring av modellbetegnelser ved å fjerne "i" bak bensindrevne biler.  Ser ikke helt hva slags ryddighet dette skulle medføre, men.. :wacko:

Sitat
  • Gas powered F70s will be called "118" and "M135" - the "i" is now dropped. It remains to be seen if the same is going to happen with all future models. Watch this space.
  • Potential G45 models: X3 20, X3 20 xDrive, X3 20d xDrive, X3 30 xDrive, X3 30e xDrive, X3 40d xDrive, X3 M50 xDrive. Note the drop of "i" from the gas models' names and the overall rearrangement of designations.
  • Potential additional F70 models: 116, 120, 128 xDrive.
  • Potential F74 models: 218d, 220d, 216, 218, 223 xDrive, 228, 228 xDrive, M235 xDrive.
  • Potential F78 models: 220L, 225L, M235L xDrive.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikket litt i konfiguratoren på bmw.no i dag og skled tilfeldigvis innom G60 5-serie. Gjorde noen sammenligninger med G31 5-serie (G30 er fjernet fra konfiguratoren), og det overrasker meg hva BMW faktisk har gjort med denne generasjonen. Rent teknisk må dette faktisk være en av de dårligste nylanseringene på lang, lang tid. Noen oppdagelser;

- Harman Kardon forsterker er redusert fra 464W på G3x til 205W på G6x. 
- Bowers & Wilkins kunne skilte med 1 400W på G3x, men kan nå by på 655W. Anelgget har fått én ekstra høyttaler på G6x, dvs. 17 stk mot tidligere 16 stk.
- Koppholdere for baksetepassasjerer er nå kun to hull. Ingen deksel over eller koppholder som foldes ut, ei heller oppbevaringsmuligheter i midtarmlenet.
- Slutt på oppbevaringslommer i bakseteryggen til forsetene.
- Komfortsetene er kraftig degradert. Knekk i øvre del av seterygg, justerbar nakkepute og setebreddejustering er historie.
- Skinntrukket dashbord og skinn på øvre del av dørtrekk kan ikke velges.
- Standardskinn er erstattet med look-a-like skinn aka vegan. Ekte skinn kan kun velges som Individual med merino.
- Bakseteunderholdning er historie.
- Soft close dørlåser er historie.
- Ikke lenger takluke eller panoramatak som kan åpnes.
- Aktive seter/massasjeseter er historie.
- Laserlys, Adaptive LED og LED er erstattet av Adaptive LED. Det kan kun velges mellom standard og shadowline.
- Ingen garasjeportåpner.
- De tofargede interiørene bygger opp til å være svart "med et hint av..". Ikke lenger mulig med skinn på nedre del av dashbord. Dashbord er sort uansett hvilken totone som velges.

En kan kritisere interiøret på G3x, men G60 5-serie får forgjengeren til å fremstå som en bil i samme klasse som en Patek Philippe. Det er tydelig at kostnadskutt har vært i høysetet, og det er vel snart på tide at både Adrian van Hooydonk og Domagoj Dukec enten går av med pensjon eller begynner å designe støvsugere.. For dette, dette er.. Trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Saltkjelen

Jeg har i den senere tid brukt mye tid på å finlese og studere det meste jeg kommer over av stoff om G60. Naturligvis da jeg vurderer dette som min neste bil. Og så langt sitter jeg igjen med inntrykket av at dette er en modell de har kjørt ganske stramme kostnadskutt på. Samtidig som at det skinner veldig igjennom at bilen er tilpasset og bygget rundt halvleder problematikken. Det er rett og slett en simplere bil enn utgående modell. Og det liker jeg ikke, dette er feil vei. Jeg er skrudd sammen sånn at når jeg bytter bil så skal det være en oppgradering. Den skal være litt større, litt hvassere, ha litt mer utstyr, litt mere gadgets og helst litt mer under panseret enn bilen jeg bytter ut. Den skal ikke være dårligere enn den forrige bilen på noen måte. Sånn har jeg gått hele veien fra E39 520i 2,2 og opp til G30 540d jeg har i dag 15 år senere. Jeg sliter litt med G60 her, mest av alt så er det største savnet laserlys, komfortsetene med knekk i rygg og som du avdekker en svakere stereo. Videre alle de små detaljene som får bilen til å fremstå som litt spartansk. Det jeg alltid har likt med 5-serien er at det er en forseggjort bil, særlig innvendig. Ikke som i en Golf hvor det er helt ok fremme men så fort man kommer bak så lyser billig hardplast mot deg. 5-serien har alltid vært like forseggjort foran som bak, og det er sånne detaljer jeg liker. Da føler man at man eier ett tvers igjennom kvalitets produkt. Er det slik at G30 er den siste ekte 5-serien? Skal alt gjøres annerledes nå? da sliter de med å få med meg….som er allergisk mot forandringer med videre på laget. 

Jeg synes Joe Achilles forklarer mye av det samme i sin korte test av i7. Han har drevet sjåfør tjeneste og driftet fire 7-serier av F01 og G11/G12 generasjon de siste årene. Han er ikke overbevist på den generelle kvaliteten på nye 7ern, mener det er mange steg ned fra G11. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90

Har du BW og laserlys på g30en? Siden dette er med og problematisere overgang til ny bil?

Ledlys og BW er nok en stor oppgradering fra ledlys og HK i en g30.. 

Jeg har BW og laser på G11en, laserlysa imponerer ikke stort mer enn adaptive led, og HK vi hadde i F11 spilte godt nok, selvom det selvsagt er bedre lyd i BW.  

 

Jeg kan ikke forstå hvorfor det ikke er mulig og få utvidet skinn på øvre dørsider og dash?? Dette må da kunne komme som tilvalg etterhvert?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Skulebollen skrev:

@Fredrik 90

Har du BW og laserlys på g30en? Siden dette er med og problematisere overgang til ny bil?

Ledlys og BW er nok en stor oppgradering fra ledlys og HK i en g30.. 

Jeg har BW og laser på G11en, laserlysa imponerer ikke stort mer enn adaptive led, og HK vi hadde i F11 spilte godt nok, selvom det selvsagt er bedre lyd i BW.  

 

Jeg kan ikke forstå hvorfor det ikke er mulig og få utvidet skinn på øvre dørsider og dash?? Dette må da kunne komme som tilvalg etterhvert?

 

Min G30 mangler Laser og BW, og dette er årsaken til at jeg ønsker dette på neste bil. Ikke nødvendigvis BW men jeg vil ikke ha noe dårligere stereo enn jeg har i dag. Som sagt, i mitt hode skal hvert bilbytte helst være en oppgradering. 

Laserlys har jeg testet og de kommer virkelig til sin rett ved rask kjøring på Autobahn i mørket. Jeg hadde en G30 leiebil med dette og merket stor forskjell fra de Adaptive LED lysene jeg har på min G30. Også synes jeg selve lyktedesignet er finere på biler med Laserlys, særlig på G05 X5.

Det med utvidet skinn tar jeg personlig ikke så tungt, men jeg liker dårlig at de faser ut ekte skinn med jalla vegansk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen mtp kostnadskutt fra BMW om dagen.
Kjører en IX1 om dagen, her er det noe bra og noe mindre bra.
Innvendig plass er nesten som vår iX3, men man sitter langt opp i frontruta, mer påtakelig enn i F48.

Den kjører bra, litt stutt i fjæringen og mer dekkstøy (dekk fra nexan) bilen fremstår som lettkjørt og leken, spontan og ganske agil.

Men kvaliteten på interiøret er gjennomgående skuffende.
På dørene, samt dash er det billig og uinspirert veggis skinn.

Og generelt er det for mye hardplast og det er for høyt opp ifht tidligere.
Setene er i utgangspunktet gode, men får ingen ideel stilling, kjennes ut som man mangler korsryggstøtte.

Det er også mindre justeringsmuligheter på det elektriske førersete.
Mens passasjersete er med manuell justering.. 

Mangel på iDrive hjul er også en nedtur.

Tilslutt er det prisen, man får omtrent en litt brukt iX40 med samme WLTP som iX1 til omtrent samme pris. Disse har jeg sett fra 599 nå. 
Da blir det vanskelig å selge en iX1. 
Får vente på NK som kommer om et års tid.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ron Jeremy skrev:

Får vente på NK som kommer om et års tid.

 

Men har du noe tro på at denne blir noe bedre? Tenker da på forholdet mellom kvalitetsfølelse og pris. Jeg tror at det herfra bare skal gå nedover med kvaliteten. Økonomene hos BMW har fått stadig mer å si, og med det stadige pushet mot elektrifisering samt strengere utslippskrav så tror jeg ikke det blir noe billigere å bygge bil fremover. 

Jeg skal vente med min endelige dom av G60 til jeg har kjørt bilen. Men det som avdekkes allerede nå, samt det man hører andre rapportere om er ikke lystig lesning. Eneste trøsten er at historien er den samme hos Audi og Mercedes, og BMW har holdt stand mot sine konkurrenter veldig lenge når det kommer til opplevd kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.6.2023 den 0.14, Fredrik 90 skrev:

 

Jeg synes Joe Achilles forklarer mye av det samme i sin korte test av i7. Han har drevet sjåfør tjeneste og driftet fire 7-serier av F01 og G11/G12 generasjon de siste årene. Han er ikke overbevist på den generelle kvaliteten på nye 7ern, mener det er mange steg ned fra G11. 

 

Måtte se denne videoen i går. Achilles har jo kjørt mye 7 serie. Men liker jo ikke elbil. På en sånn svingete bane, hadde nok B modus hjulpet litt på vektforflytting. Men det er 2,7 tonn så det setter jo sine begresninger. Jeg har ikke kjørt så mye 7 serie og ikke i7 i det hele tatt, så jeg bare registrerer hva som sies. 

Uansett var det ganske fascinerende hva Max (?) synes om bilen. Utseende er de veldig enig om, men innvendig var det litt andre oppfatninger. Han sier også litt om hvem som kjøper 7 serie.

Blir spennende å se hva faktiske salgstall blir etterhvert.

 

Endret av mslello
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Men har du noe tro på at denne blir noe bedre? Tenker da på forholdet mellom kvalitetsfølelse og pris. Jeg tror at det herfra bare skal gå nedover med kvaliteten. Økonomene hos BMW har fått stadig mer å si, og med det stadige pushet mot elektrifisering samt strengere utslippskrav så tror jeg ikke det blir noe billigere å bygge bil fremover. 

Jeg skal vente med min endelige dom av G60 til jeg har kjørt bilen. Men det som avdekkes allerede nå, samt det man hører andre rapportere om er ikke lystig lesning. Eneste trøsten er at historien er den samme hos Audi og Mercedes, og BMW har holdt stand mot sine konkurrenter veldig lenge når det kommer til opplevd kvalitet.

Bil og bilkjøring har absolutt nådd/ er over sin peak, mål i skøy og variasjon/mangfold.
Herfra og ut blir det mer sterilt, mer politisk korrekt og mer melk og brød.

Hva Neue Klasse vil bringe, tja - det tekniske er alltid noe som jeg er svak for, så det kan jo bli interresant. 
Men når det gjelder opplevd kvalitet, så er jo de gamle kjerneverdiene (mine) mtp bl.a skinn, for min del - ikke lenger en realistisk del av en pakke vedr et evt kjøp av nybil.

Dette blir priset ut og opp og havner sannsynligvis utenfor min rekkevidde.

Skal jeg få Ford kvalitet i en nyere BMW, så kjøper jeg heller en mer moden BMW og koser meg med den. 

At f.eks Ull skal være premium virker for meg meningsløst og ulogisk… så jeg blir definitivt «utfordret» på hva som er premium og ikke fremover.

Men tok meg i det når jeg kom tilbake til vår iX3, jeg liker interiøret og layouten forbasket godt.

Å betjene iDrive med og uten hjul er et større hinder enn jeg trodde det ville være.

Samtidig er det Kina elementer over bl.a klima justeringen i iX1… hvorfor skal det være et gjentagende skimmer over rød/blå sone over temperaturen??

Så dessverre er kvaliteten på vikende front, jeg får se hva Neue klasse vil bringe.
En G05 er fremdeles en lekker skute med mye riktig av utseendet og kvalitet - også i 2024 så…? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Bil og bilkjøring har absolutt nådd/ er over sin peak, mål i skøy og variasjon/mangfold.
Herfra og ut blir det mer sterilt, mer politisk korrekt og mer melk og brød.

Hva Neue Klasse vil bringe, tja - det tekniske er alltid noe som jeg er svak for, så det kan jo bli interresant. 
Men når det gjelder opplevd kvalitet, så er jo de gamle kjerneverdiene (mine) mtp bl.a skinn, for min del - ikke lenger en realistisk del av en pakke vedr et evt kjøp av nybil.

Dette blir priset ut og opp og havner sannsynligvis utenfor min rekkevidde.

Skal jeg få Ford kvalitet i en nyere BMW, så kjøper jeg heller en mer moden BMW og koser meg med den. 

At f.eks Ull skal være premium virker for meg meningsløst og ulogisk… så jeg blir definitivt «utfordret» på hva som er premium og ikke fremover.

Men tok meg i det når jeg kom tilbake til vår iX3, jeg liker interiøret og layouten forbasket godt.

Å betjene iDrive med og uten hjul er et større hinder enn jeg trodde det ville være.

Samtidig er det Kina elementer over bl.a klima justeringen i iX1… hvorfor skal det være et gjentagende skimmer over rød/blå sone over temperaturen??

Så dessverre er kvaliteten på vikende front, jeg får se hva Neue klasse vil bringe.
En G05 er fremdeles en lekker skute med mye riktig av utseendet og kvalitet - også i 2024 så…? 

Jeg er helt enig med deg i iX3, det var supert. Og jeg likte like godt i4'n. Men jeg ville hatt bedre skinnkvalitet, slik jeg har i Porschen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lenge tenkt at en G61 skal være den siste nyere bilen jeg skal ha. Iallfall hvis vi snakker om noe man har lyst på. Men akkurat nå føler jeg at jeg ikke en gang er der, særlig hvis den har blitt for vegansk og blodfattig. Kanskje en G31 Alpina D5S LCI med full pakke med Merino er den siste nyere bilen jeg skal ha. Så gjør det ikke noe at den sprenger budsjettet da det er en bil jeg skal bli gammel med 👍 Jeg så her for leden en gubbe i 80 årene på Biltema som kom i en strøken Volvo 740 GL, det var noe som ropte "En eier" lang vei. Jeg fikk meg til å søke opp skiltnummer, og joda denne 1985 modellen har kun en eie siden ny….og den har gått over 600 000 km. Han har nok sine grunner, tipper det er noe sånn som "siste ekte Volvoen!!" 😂 Han fyren der, det er meg…det er så meg i år 2060 når jeg kommer i den nevnte G31 Alpina B5S 😂 Siste ekte 5ern..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Bil og bilkjøring har absolutt nådd/ er over sin peak, mål i skøy og variasjon/mangfold.
Herfra og ut blir det mer sterilt, mer politisk korrekt og mer melk og brød.

Det skjer definitivt veldig mye på samme tid nå. Som om det ikke var nok med overgangen til elektriske biler og alt hva dette fører med seg av forandringer må vi også dvele med ettervirkningene av coronapandemien, mangel på halvledere, kraftig inflasjon og ikke minst en stor krig i våre nærområder. Bilprodusentene er uten tvil utfordret og BMW er intet unntak.

Jeg tenker også at vi ser et slags paradigmeskifte ved at markedsreglene på en måte blir skrevet på nytt med overgangen til elektriske biler. Det eldre 5-serie konseptet skulle nødig helt ta glansen fra i5 for å si det litt firkantet. Generelle kapasitetsproblemer (samt mangel på visse deler) krever også sitt. VAG er kanskje det beste eksempelet i denne sammenhengen. De har jo helt stoppet med å produsere en rekke eldre modeller for å kunne overføre ressurser til de elektriske modellene.

Bilkjøring og bileierskap vil aldri bli det samme igjen. Ganske sikkert medvirker dette til den store interessen vi nå ser for eldre biler fra spesielt 80 og 90-tallet. Litt hyping og ekkokammer er det helt sikkert, men dette er også en erkjennelse av at toppen er passert når det gjelder bilglede som vi kjenner den.      

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...