Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.

awt
 Share

Anbefalte innlegg

iX2 synes jeg faktisk er noe av det bedre BMW har lansert på en god stund. Og man får den fullutstyrt (pakkemessig) for 650 000 kroner. Undrer meg hvorfor en i5 M60 skal koste dobbelt så mye...

Hadde den bare hatt noen slankere baklykter som X5 LCI eller i5, samt fjernet den heslige spoileren, så hadde dette være skikkelig bra saker i mine øyne. Veldig mye jeg liker med denne bilen, ser ut som en X6 på bildene, men blir jo spennende å se om den har like bra tilstedeværelse når man får se den på veien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk meg en prøvetur i en i5 M40 sist torsdag. Jeg kjører idag en 740e og har faktisk vurdert å nedgradere til 5'er neste gang hvis den nye modellen holder mål. i7 blir rett og slett for stor, dyr, brautende og sannsynligvis litt for "sloppy" på svingete vei (veier 2,7 tonn!).

Jeg hadde håpet at komforten på 5'eren hadde nærmet seg forrige generasjon 7'er (G11). Komfort er for meg prioritet  nr 1.

i5'en hadde standard understell, men dessverre sportseter og ikke komfortseter. Dessverre må jeg si at komforten på ingen måte kan sammenlignes med min G11. Det merket jeg spesielt godt da jeg etter en times kjøretur i i5'en satte meg tilbake i min egen bil. Så skal jeg velge i5, går jeg bevisst inn for å gå ned i komfort. Men for all del: komforten i i5'en var bra og absolutt til å leve med.

Ellers var den meget bra kjøremessig. Fast og fin og veldig responsiv i styringen. Veldig godt ratt å holde i - tjukt og godt. 340 hester er også nok - trenger derfor ikke vurdere M60. Litt plagsom med den regenereringen. Det merket jeg spesielt da jeg slapp gassen etter full aksellerasjon - da fikk jeg et rykk i bilen, noe jeg ikke likte. Regner med at regenereringen kan justeres ned?

Syntes også kameraene og bildene som vistes på skjermen under parkering var *meget* bra. Utrolig skarpt og godt bilde - til og med bedre enn i min bil der jeg er veldig fornøyd med løsningen. Her er det vel kamera og/eller skjerm som har blitt bedre. Skjermen er jo uansett større.

Men så må jeg dessverre si meg enig i degraderingen i interiøret. Nå kommer jeg fra 7'er og da blir degraderingene enda mer tydelig følt. Ta f.eks. knappen for cruicekontrollen - den bruker jeg *mye*. Den føltes mye billigere enn i min bil og var også vanskeligere å betjene - det siste er kanskje og forhåpentlig en vanesak.

Æsj - jeg var virkelig innstilt på i5 neste gang, men den reduserte komforten og det billige interiøret gjør at jeg nå er virkelig i tvil. Heldigvis er det ikke aktuelt med bilbytte før om 2-3 år og jeg kjøper aldri nytt - så jeg har god tid til å tenke meg om. Må det bli i7 da - eller en eller annen Mercedes...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så ofte innom bmw.no, men la merke til at X4 ikke finnes i oversikten, når forsvant den? Ser nyeste på finn.no er 2020-modell, så det er vel kanskje et hint.

Ikke at jeg har planer om å kjøpe en, men forundrer meg stadig over hvorfor enkelte modeller ikke tas inn. Hva er ulempen for BMW Norge om det står en linje ekstra på prislisten deres? Bilen er jo tilnærmet identisk med X3, så evt. opplæring og slikt har man jo uansett.

Samme gjelder 6-serie GT, den forsvant muligens ved faceliften(?), samt ikke-M-utgavene av 2-serie coupé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, awt said:

Samme gjelder 6-serie GT, den forsvant muligens ved faceliften(?)

I følge en artikkel på facelift av G30/31 LCI så ble også G32 tilgjengelig som LCI i Norge, ettersom prisene ble annonsert: https://www.bilnorge.no/5-serie-6-serie-bmw/varnyheter-i-ko-hos-bmw/934119

Nye BMW 6-serie Gran Turismo
Høsten 2017 introduserte BMW den nye generasjonen BMW 6-serie Gran Turismo. Modellen er en særegen kombinasjon av luksuriøs komfort og praktiske løsninger. En akselavstand på 3 meter og et bagasjerom på 600 liter gjør den til en meget romslig familiebil.

I det norske markedet møter denne modellen tøff motstand fra tradisjonsrike stasjonsvogner og SUV-er, ifølge OFV www.ofvas.no er det kun registrert 20 av dem på norske skilter de to siste årene, men på verdensbasis har over 50.000 eksemplarer blitt solgt siden lansering.

Nå oppgraderes BMW 6-serie Gran Turismo med mange av de samme detaljene og egenskapene som i nye BMW 5-serie. Designen er spisset med skarpere linjer. Fronten har fått et sportsligere uttrykk og hekken fremstår som bredere.

Interiørmessig kjenner man igjen den nye, store infotainment-skjermen og andre nye, elegante detaljer i dashbordet. Digital instrumentering med BMW Live Cockpit er standard, på lik linje med luftfjæring på bakakselen, for å nevne noe.

Motorutvalget i nye 6-serie Gran Turismo spenner nå fra 620d xDrive til 640i xDrive. Startprisen er fra kr. 759 300.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, awt skrev:

Jeg er ikke så ofte innom bmw.no, men la merke til at X4 ikke finnes i oversikten, når forsvant den? Ser nyeste på finn.no er 2020-modell, så det er vel kanskje et hint.

Ikke at jeg har planer om å kjøpe en, men forundrer meg stadig over hvorfor enkelte modeller ikke tas inn. Hva er ulempen for BMW Norge om det står en linje ekstra på prislisten deres? Bilen er jo tilnærmet identisk med X3, så evt. opplæring og slikt har man jo uansett.

Samme gjelder 6-serie GT, den forsvant muligens ved faceliften(?), samt ikke-M-utgavene av 2-serie coupé.

Ja, det der har jeg heller aldri skjønt. Det begynte vel gradvis med F21 LCI, men nå er det helt ute av kontroll. G32 6-serie GT hadde EOP i USA 06/2019, men den blir fortsatt levert i Europa med EOP 06/2024. At relativt nylanserte 2-serie coupe ikke lenger er å finne i de norske prislistene bidrar i alle fall ikke til økt popularitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, awt skrev:

Kan nesten virke som om modeller som ikke finnes som hybrid- eller elektrisk alternativ blir tatt ut av sortimentet en etter en

Dette er tilfellet hos de fleste bilimportører i Norge. Beste eksempel på dette er Volkswagen som innen året er omme skal fjerne alle personbiler som ikke er elbiler. Eneste ikke elektiske VW man kan kjøpe nå er Golf og T-Roc. VW har nettopp lansert ny Passat og Tiguan, med både diesel, bensin og PHEV. Sistnevnte går 100 km på strøm, rart at det ikke skulle finnes ett marked for dette i Norge?

Årsaken er som følger, og dette har jeg etterhvert funnet frem til selv. Norge er ett viktig elbil marked, selv om totalmarkedet er lite i forhold til store land så er vi viktige (alle monner drar). Bilprodusentene er avhengige av å få solgt elbiler, de har ett CO2 regnestykke som skal gå opp. Men det Europeiske markedet er lunket til elbil, og skal de ha elbil er det Tesla som gjelder. Derfor stenger VAG ned produksjonslinjene av iD serien…de selger ikke som forventet. Norge er ett marked som er sulten på elbil, og da står de norske bilimportørene med lua i hånda og vil ha prioritet og tilgang på biler. Bilprodusentene ser her en mulighet til å satse på Norge, som ett ledd for å få ned CO2 utslippet. Men satsingen må ikke feile for det har dem rett og slett ikke råd til. 4000 Mach-e i året kan akkurat være balansen som gjør at Ford slipper en bot på 400 millioner Euro for høyt CO2 snitt. Da må det ryddes i modellene som tilbys på det norske markedet, enten ved å fjerne dem helt eller skru opp prisen. Fossile og ladbare hybrider må ikke komme i veien, vi må ha folk ut i elbil for en hver pris. På den måten så skvises folk ut i en iD3 i stede for en Golf, for ID3 er jo den "nye Golfen" formaner selgerne om. Det er ikke alle merker som holder på sånn, jeg antar at merker som Volvo og Toyota som har stort sortiment av ladbare hybrid prioriterer denne biltypen. 

BMW er litt både og virker det som. Når iX kom på markedet i 2021 så ble plutselig X5 45e veldig mye dyrere kontra pris uten moms og avgift i andre markeder. 330e fikk ett prishopp når i4 kom osv. Det er fordi BMW Norge forhandler seg frem til en så lav pris som mulig på elbilene med BMW AG. Da må det hentes inn på de andre drivlinjene. Tyskland som er ett hovedmarked har helt andre nettopriser. Hvis man kjøper en ny M3 Touring i Tyskland og eksporterer den som ny til Norge så sparer man fort 150 000,-. Men BMW Norge er litt rare også, de fjerner X4 og 2-serie Coupe…modeller de kanskje kunne solgt en og annen av. Men nye G60 5-serie tar de inn som 520d….ikke 520i som også finnes men 520 diesel. Spurte en selger om dette, og selv om det er i5 som selger så mente han at en og annen 520d var det marked for. Primært flåtekunder som leiebil selskaper, drosje og salgspersonell. 

En ting er sikkert, elbiler, miljø, EU og synkende marginer skaper en myrade av kaos og forviklinger i bilbransjen i Norge.  Fordelen er at de som kjøper ny elbil stort sett gjør en bra handel, bakdelen er at de som ikke ønsker elbil ender opp med ett dårlig og dyrere utvalg. Eventuelt kjøper de elbil og får en bil som egentlig ikke passer deres behov. Aldri før har bruktprisene for fossile biler holdt seg så godt, og aldri før har flere husstander hatt to biler (en el og en fossil). Ingenting, absolutt ingenting er forutsigbart i den norske bilbransjen (bortsett fra andrehåndsverdien på gamle BMWer med stor dieselmotor 😂)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men.. hvis en skal kjøpe en flunka ny bil idag, ikke ny brukt. Hvis denne bilen ikke skal være spesiell(Z4, Boxster, 911, TT osv.) eller ikke skal være motorsterk(M, RS, AMG) - bare rett og slett en bruksbil. Hva er vits med å kjøpe fossilt? En 2-liter bensin og diesel er kjempeflott det altså og BMW har levert motorer med trøkk i, alltid. Og skal en kjøpe brukt så har man mye gode muligheter ifht. budsjett. Om det er 520d eller 318i, altså, kjør på. Men helt ny.. da må man uansett ut med 500 000,- +- for å få en familievennlig bil som en daily. Det er kommet så mye greit på markedet at jeg ikke ser vitsen med å velge noe annet. Og med all komforten(forvarming, fjernstyring, motorkraft, slipper å kjøre varm ++) og det økonomiske så burde jo valget være enkelt? Mulig jeg har tunnellsyn, men er det virkelig folk som heller vil kjøpe en kliss ny Passat 2.0 TDI kontra en iD.4? Eller en 320d kontra en i4?
Ja, hadde vi snakket ny M340i eller X5 M50i, men det er litt i annen liga enn de bilene vi snakker om nå. Vil man ha en E60 så er det kjempefint det også, men vi snakker fabrikknye biler her, ikke brukt. Så ikke misforstå. :) 

X4 kommer som iX4.

https://www.bmwblog.com/2023/07/18/bmw-ix4-to-arrive-after-2026/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90, det meste av det du skriver der stemmer nok. Om i5 hadde vært en helt egen modell (som EQE) spørs det om ikke BMW Norge hadde gjort som Mercedes og skrotet 5-serien helt her hjemme.

@Marius2002, jeg er såpass sær og gammeldags at jeg kunne valgt en «kjedelig» diesel- eller bensin-bil som familiebil, selv ny.

Som «konebil» hadde det nok blitt elbil, men i familiebil-segmentet er det i mine øyne lite som frister/tiltaler meg. Videre er ikke de økonomiske fordelene så store lengre, og med en bil som i vårt eie primært hadde blitt brukt til langkjøring (altså man er avhengig av å lade underveis) er ikke kostnadene under kjøring så forskjellige heller.

Et unntak er muligens Kia EV9, men selv der hadde muligens den nye Skodiaqen fristet mer. Blir spennende å se om de blir tatt inn i Norge, det er vel en av få modeller som fortsatt selger litt med tradisjonelle motorvalg. Videre har ikke Skoda så mange modeller, så om kun Enyaq skal selges blir det god plass i butikkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@awt ja, forstå meg rett. Jeg sier ikke at å velge noe som passer en selv er galt. Det er jo pris inne i bildet som jeg vil fram til. Eksempelvis er ny 420d xDrive like dyr og var dyrere enn i4 M50. Så da må en jo spørre seg hvem som velger 420d? Skjønner du hvor jeg vil? :) Hadde prisforskjellen vært stor så ja. Dette er dagens bilde, ikke 3-4 år siden. Flere av godene oppløses, det skulle bare mangle, men fortsatt er det billigere i bom og ferge. Spørs vare hvor lenge og om en vil dra nytte av det. For meg utgjør ikke dette noe, men for de som pendler bomstasjoner hver dag så er det noe å hente. Hjemmelading er gratis. Igår hadde jeg 35,- i strøm totalt hittil i oktober ink. avgifter(uten nettleie), vasket noe klær, laget mat og ladet bil igår, nå er jeg nede på 34,-. Som du ser er det fokus på økonomi, fordi jeg skrev dagligdags bil - ikke entusiastbil(hva er en entusiast osv., men du skjønner, og jeg mener en i4 kan være en kombo av entusiastbil og daily). :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Marius2002 skrev:

@awt ja, forstå meg rett. Jeg sier ikke at å velge noe som passer en selv er galt. Det er jo pris inne i bildet som jeg vil fram til. Eksempelvis er ny 420d xDrive like dyr og var dyrere enn i4 M50. Så da må en jo spørre seg hvem som velger 420d? Skjønner du hvor jeg vil? :) Hadde prisforskjellen vært stor så ja. Dette er dagens bilde, ikke 3-4 år siden. Flere av godene oppløses, det skulle bare mangle, men fortsatt er det billigere i bom og ferge. Spørs vare hvor lenge og om en vil dra nytte av det. For meg utgjør ikke dette noe, men for de som pendler bomstasjoner hver dag så er det noe å hente. Hjemmelading er gratis. Igår hadde jeg 35,- i strøm totalt hittil i oktober ink. avgifter(uten nettleie), vasket noe klær, laget mat og ladet bil igår, nå er jeg nede på 34,-. Som du ser er det fokus på økonomi, fordi jeg skrev dagligdags bil - ikke entusiastbil(hva er en entusiast osv., men du skjønner). :) 

…mens jeg har brukt minst 20-gangen uten å ha ladet så mye som et AA-batteri.

Hjemmelading hadde nok likevel vært mye billigere enn hydrokarboner, men regnestykket har mange variabler.

420d er i mine øyne ikke en bil som passer til beskrivelsen din. Det kan diskuteres hvor spesiell den er selvfølgelig, men den vil alltid være noe «mer» enn en Golf eller Octavia. Det er også en bil BMW Norge tydelig viser at de ikke ønsker å selge med tanke på pris.

Da kan man heller dra frem hybriden av nye 5-serie vs. i5. Som @Fredrik 90 har vært inne på er det ikke så mye som taler for å velge i5 når den koster adskillig mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...