Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.

awt
 Share

Anbefalte innlegg

Fra og med 2025 så skal alle nye dieselbiler fra BMW sine tyske fabrikker tankes med HVO100 før de sendes ut til forhandlere. Enkelt forklart så er dette fossilfritt biodiesel som det i større grad satses på i Tyskland og flere andre land hvor man ser på flere løsninger enn å kun plage folk med elbil tvang. HVO100 er ett spennende opplegg som kan gi nytt liv til dieselbiler også i fremtiden ettersom HVO100 biler ikke omfattes av forbudet mot salg av ICE biler i EU fra 2035. 

https://www.bmwblog.com/2024/11/21/bmw-hvo100-diesel-cars-2025/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det store spørsmålet er jo hvor mye energi det trengs for og lage biodiesel. Det er jo også problemet med hydrogen. Man trenger elektrisitet for og lage hydrogen og da er det bedre og lagre strømmen direkte på bilen. 

Det er ikke lett dette, husker jeg så på en dokumentar for en del år siden og hvordan man utvant oljesand i Canada. Da reagerte jeg på hvor mye resurser de brukte på dette. Siden hørte jeg et foredrag fra en økonomiprofessor som hadde funnet ut at man brukte mye mer energi på og utvinne denne oljen enn energinivået i den samme oljen. Dette var før man begynte og snakke om co2 utslipp og slike ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Podkasten mil etter mil har en episode om dette for en stund tilbake hvor en porsche ingeniør snakket mye problemstillingen og hvordan løse dette. F.eks. så ble mye av det porsche fremstilte laget i sør-amerika på et veldig avsidesliggende sted. Fordelen der var at det var mye tilgjengelig vindkraft, men ikke noe å bruke det på, dermed kunne man bruke dem energien til å fremstille f.eks. hydrogen og frakte det med skip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Rune-K said:

husker jeg så på en dokumentar for en del år siden og hvordan man utvant oljesand i Canada. Da reagerte jeg på hvor mye resurser de brukte på dette. Siden hørte jeg et foredrag fra en økonomiprofessor som hadde funnet ut at man brukte mye mer energi på og utvinne denne oljen enn energinivået i den samme oljen.

Varierer nok litt fra felt til felt, men den såkalte skiferolje er temmelig energikrevende ja. Generelt går vel annethvert fat tapt pga energibehovet for utvinning.

Hydrogen har jeg egentlig troen på. Det er jo hydrogenfabrikk Equinor egentlig vil bruke havvind til: Bruke en ustabil kraftkilde til å lage en stabil kraftkilde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan nok iallfall konkludere med at elbiler kun er en del av fremtiden og ikke noe som skal ta over helt slik mange trodde for noen år siden. Hydrogen er spennende, det samme er e-fuel. Men samtidig så trengs det mer innvestering og politisk vilje til dette, elbiler har liksom blitt en snarvei til å få ned utslippene fra persontransport. Dette før man begynte å tenke på bilens totale miljøavtrykk, da rakner ofte elbilene sitt miljøregnskap en del. Tenk da fossile biler som bygges "lokalt" og som kan kjøres på enten e-fuel eller HVO100 og hvor lite miljøavtrykk sånne biler kan få. 

Ford har jo regnet ut at en Mustang Mach-e som er bygget i Mexico med batterier laget i Korea må i Europa kjøre 92 000 km før den blir mer miljøvennlig enn en Tysk produsert Ford Focus med bensinmotor. Tenk da hvis en fossilbil som dette da kan kjøres på e-fuel, hvor langt må elbilen gå da før den slår fossilbilens totale miljøregnskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2026 iX LCI vil få noen interessante oppgraderinger. En nabo har en senket iX med 23" felger, og jeg må ærlig innrømme at jeg liker den litt. Det skal bli spennende å se hva LCI tilfører iX, men i motsetning til en del tradisjonelle BMW modeller, tror jeg denne LCIen vil gi dagens iX et løft.

Følgende er bekreftet fra BMW insider:

- iX M60 blir iX M70 (615hk/1015Nm), 109,6kWh nettokapasitet
- iX xDrive50 blir iX xDrive60 (535hk/765Nm), 109,6kWh nettokapasitet
- iX xDrive40 blir iX xDrive45 (400hk/765Nm), 96kWh nettokapasitet
- M-pakke blir tilgjengelig
- M multifunksjonsseter blir standard på M70 og tilvalg på øvrige modeller
- 21", 22" og 23" felger

attachment.php?attachmentid=3441783&stc=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Saltkjelen skrev:

2026 iX LCI vil få noen interessante oppgraderinger. En nabo har en senket iX med 23" felger, og jeg må ærlig innrømme at jeg liker den litt. Det skal bli spennende å se hva LCI tilfører iX, men i motsetning til en del tradisjonelle BMW modeller, tror jeg denne LCIen vil gi dagens iX et løft.

Følgende er bekreftet fra BMW insider:

- iX M60 blir iX M70 (615hk/1015Nm), 109,6kWh nettokapasitet
- iX xDrive50 blir iX xDrive60 (535hk/765Nm), 109,6kWh nettokapasitet
- iX xDrive40 blir iX xDrive45 (400hk/765Nm), 96kWh nettokapasitet
- M-pakke blir tilgjengelig
- M multifunksjonsseter blir standard på M70 og tilvalg på øvrige modeller
- 21", 22" og 23" felger

attachment.php?attachmentid=3441783&stc=

Ja, LCI av iX blir en liten nøtt. 
Det er BMW sitt elektriske flaggskip, men beholder (naturlig nok) 400V arkitekturen og sannsynligvis med det, gen 5 batterier. 
Når vi vet NK og iX3 kommer kun 3 mnd etter (sommeren 25’) med gen 6 batterier og 800V arkitektur, med hva det innebærer av ladehastighet og potensiell rekkevidde.

Så da blir det spennende å se hva BMW vil gjøre med pris og kanskje også iX akilles, setene - ville vært optimalt om de annonserte M setene som kommer til iX70, kan bli tilvalg til de andre modellene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Saltkjelen skrev:

Det er tvilsomt. iX vil dø etter denne generasjonen ettersom iX5/iX6/iX7 kommer på banen. 

Et siste forsøk på å gjøre iX lønnsom ved å gjøre den til det den burde vært fra start da altså. Bare det at de nå sier de skal sette inn M-seter i bilen vitner om mye klaging på eksisterende interiør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Saltkjelen skrev:

men i motsetning til en del tradisjonelle BMW modeller, tror jeg denne LCIen vil gi dagens iX et løft.

Det skal jo ikke så mye til å gi dagens iX ett løft, det kan jo neppe bli verre mener jeg :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

iX er egentlig en ganske bra modell, hvilke andre produsenter har flottere elektrisk SUV? Den trenger sårt en facelift, men det spørs hvor den treffer iom. NK er rett om hjørnet. Jeg tror ganske mange venter på NK X for å se hvilken bil dette egentlig bil - i form av hverdagsspecs(nyttelast, hengerkapasitet, rekkevidde, bagasjeromsplass osv. - altså på punkter som betyr noe). Med patenttegningene og konseptbilen i minne så er iX3/NK X blitt tegnet noe ala slik av noen. Det er jo kult. Lyst på den jeg.

IMG_5219.thumb.webp.135daf06daaf5cff97d01325f6e740a8.webp

HVO100 er kjempetiltak av BMW og BMW med flere ser på flere muligheter for HVO100 fremover. HVO100 er ikke helt utslippsfri, og selv om de er god på CO2 så slipper man kun ut inntil 10% mindre NOx, som fortsatt er skadelig. Ergo vil ikke HVO100 kunne kjøre i nullutslippssoner, men likevel et stort steg i riktig retning ellers. Jeg kunne egentlig ikke brydd meg mindre om utslipp, men det er nå engang slik at dette betyr mer og mer, om så at klimamålene er tøyes. Jeg har ikke kunnskap nok ellers rundt produksjon av HVO100, så der må andre ty til info om det lønner seg. :) 
Jeg var med ungene i bysentrum her forrige uke, da var det iskaldt og -10 grader. Noe som egentlig har vært forenelig med eksos og tung luft. Men denne gangen var det mye friskere luft. Så noe lokal vinning må det jo være med nullutslippskjøretøy i sentrum.

Ellers kommer det flere nullutslippssoner i større eller mindre grad. Oslo blir naturlig tiltenkt berørt, men Oslo Kommune har pr. idag ikke hjemmel til å innføre slike soner. De kan ikke innføre dette før tidligst 2025, men jeg tenker det vil nok gå enda noen år. Politikere er heller ikke kjent for å skyte samme dag som de lader, så heldigvis for noen i dette tilfellet :) 
https://www.oslo.kommune.no/slik-bygger-vi-oslo/nullutslippssone/#toc-1

IMG_5220.png.7668a33bd2de2ea4485e94c6939bf052.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...