Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, Rune-K skrev:

Det er flott at regjeringen innførte en vektavgift på nye biler Men det hjelper ikke sålenge ingen går inn for å redusere vekten.

Den der skjønte jeg ikke helt, hvorfor er det flott at vektavgift ble innført? Ingen avgift som gjør nye, trygge og miljøvennlige biler dyrere er bra spør du meg. Særlig nå som alle biler solgt i Norge drar rundt på ett tungt batteri. Denne avgiften burde heller vært skrotet, eller i det minste hatt ett høyere innslagspunkt. 

Egentlig burde vi kun hatt moms og en C02 avgift i Norge, det hadde i det minste vært mest rettferdig. Alle biler får moms uavhengig drivlinje. Videre blir biler med null utslipp billigst og fossile biler med lavt utslipp belønnes med en liten avgift.

Skrevet
12 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Den der skjønte jeg ikke helt, hvorfor er det flott at vektavgift ble innført? Ingen avgift som gjør nye, trygge og miljøvennlige biler dyrere er bra spør du meg. Særlig nå som alle biler solgt i Norge drar rundt på ett tungt batteri. Denne avgiften burde heller vært skrotet, eller i det minste hatt ett høyere innslagspunkt. 

Egentlig burde vi kun hatt moms og en C02 avgift i Norge, det hadde i det minste vært mest rettferdig. Alle biler får moms uavhengig drivlinje. Videre blir biler med null utslipp billigst og fossile biler med lavt utslipp belønnes med en liten avgift.

Det jeg mener er hvis det fører til at lettere biler får et konkurransefortrinn så er det flott men antagelig så er det norske markedet for lite til at produsentene bryr seg om å lage lettere biler kun for avgiftene, dessuten så er ikke avgiftene høye nok til at det er noe poeng. 

Jeg tok og regnet litt raskt på det og en i4 vil bli ca. 4000 kroner billigere hvis man klarer å skrelle vekk 300 kilo som absolutt bør være mulig. Det er for lite til at fabrikantene bryr seg. Men prinsippet er riktig hvis man vil ha lettere biler. Jeg er også enig med deg i at bare co2 avgift kan være veien og gå men jeg synes også en vektavgift har mye for seg men da må den være mye høyere, mulig en trinnvis opptrapping så alt over f.eks 1800kg er svindyrt. Jeg vil uansett ha lettere biler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...