Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
14 minutes ago, E.C. said:

Etter hva jeg og andre ser ut til å oppleve så var det ingen begrensning før det plutselig ble 10MB per post i forrige uke.

Var 100% ingen begrensing før. Har klart å dele en video på 200mb på en privat melding :P Beklager admin 

Skrevet
1 time siden, mkj skrev:

Hva har skjedd? Det endte med at jeg tidligere økte grense fra ca. 30MB per innlegg til 40MB per innlegg, så det skal være større muligheter enn noensinne. Om ikke det er noe annet som har skjedd som jeg ikke vet om i forbindelse med oppdatering...

Jeg opplever litt det samme som @Snagg30 forteller om, men som jeg også tror @Skulebollen hadde problemer med. Det er liksom kun 7-8 bilder man får lastet opp, ofte litt lite hvis man vil lage innlegg med litt innhold i.

Skrevet

Lager man 2 poster raskt, så slår dei seg sammen til 1, ergo må man vente ei stund før neste post om en har nådd 40mb i første posten. Det vil nok føre til færre bilder pr post, og mindre innhold. En kan ikkje bruke 3-4timer på ei stor oppdatering pga begrenset mulighet for å poste.

Var lastet opp en video i en tråd sist veke på 200mb, så er no nylig det har komt begrensninger.

Skrevet

Hmm.... Vi har ikke inntekter nok til fri lagringsplass ettersom bilder og videoer bare blir større og større for hvert år. Skal se om vi kan finne en mellomløsning. 

Skrevet
3 minutter siden, mkj skrev:

Hmm.... Vi har ikke inntekter nok til fri lagringsplass ettersom bilder og videoer bare blir større og større for hvert år. Skal se om vi kan finne en mellomløsning. 

Mulig å få høre hva priser det er snakk om? Hva skulle det til for å fått økt litt? 

Skrevet

Kan vi ikke skrive en skript som går gjennom alt som er lastet opp før f.e. 2022 og komprimerer alt der for å frigjort plass? 
Eller som sagt smart autoskalering så at vi som legger ut slippe og tenke på det. Max 2048px i bredden og JPG komprimering på 65% (rundt der er best kvalitet / størrelse -balanse) eller konvertere til webp for enda mer besparelse. Nok muligheter uten det trenger å gå ut over brukererfaring.

Skrevet
11 minutes ago, mr.pingu said:

Kan vi ikke skrive en skript som går gjennom alt som er lastet opp før f.e. 2022 og komprimerer alt der for å frigjort plass? 
Eller som sagt smart autoskalering så at vi som legger ut slippe og tenke på det. Max 2048px i bredden og JPG komprimering på 65% (rundt der er best kvalitet / størrelse -balanse) eller konvertere til webp for enda mer besparelse. Nok muligheter uten det trenger å gå ut over brukererfaring.

Konvertere alt over 1 MB elns. i så fall, blir kjedelig om bilder man allerede har endret størrelse på havner i optimaliseringskverna igjen. Da tror jeg det kan bli dårlig kvalitet.

Skrevet (endret)

35 minutes ago, E.C. said:

Konvertere alt over 1 MB elns. i så fall, blir kjedelig om bilder man allerede har endret størrelse på havner i optimaliseringskverna igjen. Da tror jeg det kan bli dårlig kvalitet.

Det er vel ganske enkelt å kode om man får noe script for skalering / komprimering inni først. 
IF size > 1MB 
     THEN compress
ELSE do nothing

denne kan utvides med flere regler om ønskelig masse mer. 
IF filetype = .PNG  AND bitdepth >= 16 AND size > 1MB
      THEN convert to 8-bit and compress
ELSE do nothing

Kan f.e. bruke exiftool for det, ganske ofte brukte for sånne ting. 
Det er dessverre flere ting per filtype som en må tenke på. JPG er standard 8-bit men .png kan vært 8 eller 16-bit. Hvor sistnevnte er betydelig større og har i praksis lite bruk men den finnes. Samt med .tiff som er ukomprimert og støtter lag. 

Muligens finnes det også  en plugin for forumsoftwaret som brukes på bimmers.no men jeg er ikke kjent med forumsoftware  :) 

Uansett;  Jeg kan bidra med det tekniske om ønskelig. 

Endret av mr.pingu

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...